Mijn Paard Blokkeert in eens, Hulp gevraagd!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AnoukShel

Mijn Paard Blokkeert in eens, Hulp gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 14:10

Ik zal het hele verhaal even vertellen, ik heb mijn paardje van z`n 3de jaar. Het is een tuigertje. Sinds Januari ben ik begonnen met starten van Dressuur wedstrijden.. En in Aug had ik 15 winstpunten in de B, ben niet onwijs veel op wedstrijden gegaan, ongeveer 2x in de maand.

Nu start ik L1 en daar heb ik nu 3 winstpunten in..
Maar sinds Oktober starten we weer binnen, en dat vind ze dus helemaal niks, alles is eng en spannend..
Ik reed op een manege een wedstrijd en de witte hekjes waren zo eng dat ik haar er gewoon niet meer langs kreeg, en ze helemaal in paniek was..
Die maandag erna heb ik niet gereden maar heeft ze lekker in de molen gestaan, op dinsdag had ik prive les en was ze nog steeds helemaal in paniek.. Dat hebben we opgelost door lekker relax te rijden, en niks bijzonders te vragen aan haar.

Dat heb ik de hele week gedaan, en had ik die zondag weer wedstrijd..
Toen liep ze heerlijk en super fijn!!!
Maandag ook weer gereden en ze liep redelijk.
Dinsdag weer les, en ze Liep echt Super.. Lekker Nageefelijk en super aan me been..

Nou ging ik dus gisteravond rijden, en ze was in het begin erg vervelend, want ze vond 1 hoek in de binnenbak weer erg eng..
Maar na 10 a 15 min liep ze heerlijk...
En dat hield ze vol tot ongeveer een 3 kwartier..
En toen ineens ging ze een soort piaffe lopen en was ze onwijs tegen me been in en toen schopte ik haar ff vooruit zo ver dat dat ging toen kwam ze recht overeind en daarna ging ze alleen nog maar achteruit..
En ik kreeg haar met geen mogelijkheid meer vooruit..

Ik ben uit eindelijk maar afgestapt en gaan uitstappen ernaast..

Het rare is dat er gewoon niks gebeurd was waardoor ze dit zou kunnen gaan doen..

Ze was ook niet over de zeik, eigenlijk gewoon zo rustig, maar ze deed het gewoon niet meer..

Wat denken jullie? Heb ik haar overvraagt met iets?
Moet ik het ff rustig aan doen, of moet ik doorgaan en dit eruit rijden?

Ik weet het allemaal niet meer...

Bedankt voor het lezen en voor het reageren...

AnoukShel

Re: Mijn Paard Blokkeert in eens, Hulp gevraagd!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 16:13

Niemand die een brtuikbare tip heeft?

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:46

ik heb ook wel eens met mijn paard gehad dat hij vanuit het niets zich enorm opfokt, dan heb ik ineens een grandprix afgerichtpaad ( en dan is ie al 18,) maar zoals jij beschreven hebt, heb ik nog niet meegemaakt.

Het zou eventueel kunnen dat ze het mentaal even niet meer trekt, maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk, dat zou een mogelijkheid zijn als je in 1 seizoen met 4 of 5 jarige van de B naar het ZZ rijdt , bij wijze van spreken, die dan als 6 of 7 jarige "blokkeren".

wat zegt je instructeur? Heeft die het ook gezien?
Het lijkt me dat ze misschien toch zo overdonderd is van die hekjes, dat dat pas wat later 'verwerkt' wordt ofzo?

Een echte verklaring zou ik je 1-2-3 ook niet zo kunnen geven.
Ik hoop dat er andere zijn die misschien nog wat andere opties /tips kunnen geven

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:42

Ik denk idd dat je ff rustig aan moet doen. Ga lekker naar buiten met d'r, cross de dijk(bij de waterweg) op en neer en laat haar maar ff gaan.

Je bent best actief bezig geweest met d'r en denkt dat ze het even niet meer trekt. Weet niet of je tegen een wedstrijd aan zit, maar neem anders een weekje rust, lekker wandelen, longeren, buitenrijden en gewoon wat rond tuffen in de bak. Na een weekje of wat meer pak je haar weer rustig op.

Igg..dit is mijn advies, ben je het er niet mee eens, vooral niet doen, tis en blijft jouw paard

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:02

Tja, het is de vraag of ze angstig is geweest en zichzelf nu wat overvraagd voelt?
Wat ook wel eens zou kunnen is dat je zelf bij het rijden in de binnenbak voelde dat ze gespannen was en dat jij er minder aan reed dan normaal. Zij voelde dat aan en is nu aan het klieren geslagen omdat ze dan niet hoeft te werken. Sommige paarden kunnen met overtuiging 'schrikken'
Jij zit erop, dus jij zult het kunnen voelen

Je zult in elk geval terug de ontspanning terug moeten vinden maar wel via werk imo, bijv. door aan je overgangen te gaan werken oid.

Maar mocht ze nog eens staken, rij dan wel door! Ze hebben zo door dat jij stopt en dan kun je niks meer. Mocht je haar echt niet meer in beweging krijgen, roep dan iemand aan de kant en laat die een keer met de longeerzweep achter haar klappen (en desnoods als ze zelfs daar niet op reageert een keer raak tikken), als ze in beweging komt dan draaf je een stukje goed voorwaarts en als ze weer luistert kun je alsnog uitstappen.

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 14:30

Heel erg bedankt allemaal!!

En Erika ik zit wel tegen een wedstrijd aan ja.. Aanstaande zondag :S
Maar ik heb gister al niet gereden en is ze lekker los geweest en hebben we gewandeld.. Vanavond mag ze lekker in de molen, en morgen gaan we lekker een buitenrit maken en ff racen over de Dijk

En dan zie ik wel weer hoe ik het er zondag van af breng!!
Kan der niks anders van maken..

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 15:16

hoop voor je dat ze het er mee eens is deze vrije daagjes en zondag gewoon weer loopt zoals het hoort.

Succes zondag

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 15:42

Dat hoop ik ook!!!
Maar gaat het niet jammer dan volgende keer beter tochh...

elady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 11:18

Hoe is je wedstrijd afgelopen?

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-05 14:29

Ja ze was best te rijden, maar nog niet zo als het hoort!

Ze was nog een beetje bang in de eerste proef, en dat eindigde op 150 punten, en tussen de twee proeven in blokkeerde ze weer.. En heb ik uiteindelijk alleen maar met lange teugel gestapt, en daarna gelijk me proef weer..
En toen was ze niet echt fijn meer!!
en dat eindigde nog met 149..

Dus dat valt nog mee...
Ik was zelf heel tevreden...
En zeker voor wat ik verwacht had!!

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 14:37

Staat ze nu op stal, en heeft ze de zomer in de wei of op stal gestaan?

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 17:11

Ze heeft op stal gestaan en soms dagen op het land..
En Ze is een week mee geweest naar de veluwe..