losse teugel = ontspannen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

roosbananas

losse teugel = ontspannen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 13:46

hey bokkers ,

zoals sommigen van jullie weten heb ik sinds kort 2 verzorgpaarden , 1 daarvan wordt bereden .
nu moet ik daarop met losse teugel rijden , zodat hij kan ontspannen ? Het probleem is hierbij dat het paard steeds gaat lopen , sneller en sneller en dan in galop vertrekt . Om dit te stoppen moet ik dan ff in de mond trekken
Het is nog een jong paard en komt volgens de eigenaar in opstand en begint vervelend te doen als je de teugels op maat neemt ...
Er moet toch een andere manier ?
Hulp/advies gevraagt .

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 13:52

Contact houden met je teugels, zonder spanning erop te zetten. Meegaan in de beweging van het hoofd, dus toestaan.
Dus als het paard de hals wil verlengen, wel de teugels langer laten maar niet de aanleuning/contact verliezen

Als het paard dan wegrend , kun je altijd een halve ophouding maken, omdat je het contact bewaard hebt!

Succes!

roosbananas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 14:20

utjelover schreef:
Contact houden met je teugels, zonder spanning erop te zetten. Meegaan in de beweging van het hoofd, dus toestaan.
Dus als het paard de hals wil verlengen, wel de teugels langer laten maar niet de aanleuning/contact verliezen

Als het paard dan wegrend , kun je altijd een halve ophouding maken, omdat je het contact bewaard hebt!

Succes!

Het paard reageert hier allesbehalve op . van draf naar stap moet je echt trekken anders stopt hij niet .
ik heb er alleen nog maar op gestapt , maar heb hem al wel zien rijden en de ruiter gaat serieus in de mond trekken om over te gaan van draf naar stap ...
Het paard kent mij dan ook nog niet zo goed , dus ik denk dat ik er nog meer problemen mee ga hebben ...

Bedankt voor je reactie !

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:22

Als het paard dat echt gewend is , is het heel moeilijk om het er uit te rijden. Probeer aan te houden met je hand tot je het paard hebt waar je wilt , daarna toch weer ontspannen. Het paard zal altijd sterker zijn dan de ruiter,dus blijven trekken heeft geen zin.

roosbananas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 14:27

ik weet dat dat trekken geen zin heeft , ik rijd meestal alleen maar hevige en snelle paarden .
Dit paard is nog maar een half jaar zadelmak dus het moet er zeker uit te rijden zijn

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:30

vraag de eigenaar of deze ook de tanden eens wil laten nakijken mijn paard loopt ook ontspannen op een losse teugel maar reageert op mijn zit en loopt niet onder me uit

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:32

Volgens mij moet je dat oplossen met de eigenaar.....
want met losse teugel rijden en zorgen dat hij niet gaat rennen is niet te doen.... (bij een loperig paard)
Blijkbaar vindt hij je nog niet ervaren genoeg om dat op te lossen met de teugels op maat.....

Mijn paard is ook ontzettend loperig. Mijn paard moet leren om na een ophouding niet gelijk weer een stapje harder te gaan ...
Maar wel na de ophouding gelijk weer wat teugel geven om de lengte in de hals te houden....
(maar trekken of hangen doet ze niet.... )

In ieder geval is één lange ophouding niet verstandig.
Liever 3 korte en als ze niet luistert een wat langere 3e ophouding, daarna weer ontspannen...
als dat mag van de eigenaar...

sterkte!

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:34

Rij eens een tijdje meer op stem en zit, dat zal dit paard waarschijnlijk beter oppikken. (oefen de stemcommando's eerst aan de hand, vooral "hoo". Als je dit goed doet, zal een paard dit heel snel oppikken, en ook reageren als je op 'm zit)
Of probeer eens een tijdje bitloos te rijden, zodat hij leert dat contact houden niet eng is.
Als die basis eenmaal goed is, kan hij weer opnieuw leren rijden met een gewoon hoofdstel.
Door wie is hij trouwens ingereden? Volgens mij is het nl. een beetje misgegaan.....Bij de basis beginnen daarom.

roosbananas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 14:40

superwoman schreef:
Volgens mij moet je dat oplossen met de eigenaar.....
want met losse teugel rijden en zorgen dat hij niet gaat rennen is niet te doen.... (bij een loperig paard)
Blijkbaar vindt hij je nog niet ervaren genoeg om dat op te lossen met de teugels op maat.....

Mijn paard is ook ontzettend loperig. Mijn paard moet leren om na een ophouding niet gelijk weer een stapje harder te gaan ...
Maar wel na de ophouding gelijk weer wat teugel geven om de lengte in de hals te houden....
(maar trekken of hangen doet ze niet.... )

In ieder geval is één lange ophouding niet verstandig.
Liever 3 korte en als ze niet luistert een wat langere 3e ophouding, daarna weer ontspannen...
als dat mag van de eigenaar...

sterkte!

De eigenaar rijdt er zelf ook zo op.
OOk trekt de eigenaar het paard aan de teugel door haar handen te spreiden en naar beneden te trekken

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 15:45

De oplossing is in ieder geval niet om met een losse teugel (lees waslijnen) te gaan rijden. Je moet als ruiter ten aller tijden kontakt houden.

Dit kan je alleen oplossen door simpelweg met een kontaktteugel te rijden, dus ook met een meeverende hand die de bewegingen van het paard volgen. Je moet hierin ook heel consequent rijden. Loopt het paard onder jou uit, rijdt hem dan terug door heel zwaar te gaan zitten of langzamer licht te gaan rijden (onder het paard zijn tempo). Reageert het paard hier niet op mag je best wel eens goed doorsluiten op beide teugels. Komt het paard hier in terug moet jij als ruiter direct ontspannen en het paard moet daarin op jou wachten todat jij weer een hulp geeft naar voren. Steeds het paard weer corrigeren. Paard gaat lopen, jij rijdt hem terug paard komt terug en jij onspant. Paard moet dan weer wachten. In het begin zal je meer aan het corrigeren zijn dan lekker aan het rijden,maar als je dit consequent doet zal het paard snel leren wachten op jou.

Als je paard echt niet terug krijgt op de bovengenoemde manier zet hem dan op een volte en probeer hem dan terug te rijden. In principe maakt het niet uit of je nu een volte of drie voltes rijdt, als het paard maar terug komt. Je moet wel het paard een beetje de tijd gunnen en wat ik al zei als je consequent blijft komt hij later veel eerder terug en met minder protest.

Succes in ieder geval.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:21

probeer eens op je zit en stem heel veel overgangen achter elkaar te maken van stap naar halt houden , niet aan de teugels komen maar consekweint op je zit en stem in het begin zal het verleidelijk zijn om toch de teugels erbij te pakken maar niet doen! zo leert het paard om op zijn eigen benen te lopen en niet op jou handen, blijf ook rustig met je been eraan ookal loopt hij onder je uit.vaak paarden die gaan rennen hopen op die manier onder het werk uit te komen. lukt het je op deze manier van stap naar hh breid het dan uit met draf en galop. wees creatief met figuren en overgangen echt op alle mogelijke plekken. succes

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:58

het paard longeren, zodat hij naar stemhulpen gaat luisteren. HO is ho, en goed diep zitten.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 17:03

Nooit gaan trekken aan een jong paard, gaan ze alleen maar harder op! Inderdaad, de tips die hierboven staan, met je zit, stem etc. gaan werken. Ik vind vooral het op de volte zetten fijn werken. Als ze gaan versnellen, gelijk de volte opsturen, langzaam gaan lichtrijden en wachten tot ie terug komt, gewoon dom wachten ook al vertrekt ie nog harder. Op een volte gebeurt je niks namelijk en je remt ze een beetje af in de snelheid. Desnoods ga je linksom-rechtsom, dan haal je ze een beetje uit evenwicht en kunnen ze niet zo hard. Gaat ie weer lekker dan rechtuit, gaat ie harder, direct weer op de volte. Gewoon ontspannen blijven zitten en afwachten. Het kwartje gaat vanzelf vallen! Ik zou niet op de rechte lijn proberen terug te rijden want als zo'n jonge gaat rennen zijn ze vaak niet zo gevoelig voor subtiele hulpen!
Wel blijven rijden, dus ook voorwaartse overgangen maken, gaat ie daar weer op rennen, dan weer op de volte. Van de volte vind ik het grote voordeel dat je dus niet hoeft te trekken. Dus wel contact houden met de teugels, niet losgooien, maar geen overgang maken door te trekken, dat werkt toch niet en je krijgt alleen een gestresst paard (met harde mond)!

Derma

Re: losse teugel = ontspannen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 19:51

Rijden met je benen!!! Alles wat hierboven staat is waar ik mis alleen de woorden benen en BELONEN. Het is een jong paard hoe moet ze in vredesnaam weten wanneer ze iets goed doet? Maar goed ik neem aan dat je haar wel beloont als ze netjes terug komt.
Als je met een losse teugel rijdt kun je nooit voelen. Je teugels heb je alleen maar om te voelen hoe je paard loopt. Maar heb je ze in boogjes dan voel je dus zeer weinig. Dus wel contact houden maar niet trekken. Misschien doet ze eerst even vervelend, ontspan dan of laat je teugel ietsjes langer maar probeer langzamerhand contact te krijgen.
Wanneer je terug wilt komen eerst been dan voor tegenhouden. Ondertussen kun je idd stemhulpen en je zit gebruiken. Komt ze terug, dan je been en hand ontspannen (nageven). Dit is ook gelijk beloning (rust = beloning)
Als je een beetje consequent bent heeft ze dit zo door.