Hoe kan je nu het beste een paard in galop krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bandero

Hoe kan je nu het beste een paard in galop krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 00:12

Ben sinds enkele weken echt intensief aan het proberen die galop onder de knie te krijgen.
Niet in de manège want daar kreeg ik nooit echt de kans om aan de lounge te galoperen, dan was het paard te lui, dan was het een paard dat te snel ging bokken enfin ik werd er echt lastig van op de duur.
Nu rijd ik al enkele weken bij goede kennissen, en die man heeft me al wel wat tips gegeven en de meiden die daar komen ook, maar ja je moet het natuurlijk nog altijd zelf doen he.
Enfin en omdat ik dan ook niet ontspannen genoeg ben begin je te wiebelen (en dan lukt het doorzitten ook niet echt meer) en verlies je je evenwicht en dan gaat het van BOEM en dan lig je eraf, met de nodige blauwe plekken van dien. Niet dat het me afschrikt, maar ik ben dan ook zo boos op mezelf omdat ik het dat dan nog niet goed onder de knie heb.
Wie kan me verderhelpen met tips te geven? Ik moet en ik zal het kunnen want ik zou heel graag voor mijn brevet willen gaan.
En ik wil terug meerijden op de manège met de overgangsles. En daar mag je ook galoperen. Ik ben van heel ver terug moeten komen om dat ik ook al meer dan 15 jaar niet meer op een paard heb gezeten (dit is geledenvan mijn 16e)
Alvast bedankt op voorhand !!!

Sily

Re: Hoe kan je nu het beste een paard in galop krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 00:21

Eerst maar eens oefenen op doorzitten, eerst zorgen dat zowel jij als het paard lekker ontspannen zitten en lopen.

Als je het doorzitten eenmaal voor elkaar hebt is het vrij simpel (op een paard wat op de hulpen reageert iig ) zitten, ontspannen, binnenbeen op de singel, buitenbeen achter de singel en verder galoperen

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:00

Bij mijn jonge merrie ga ik lichtrijdend de galop in.
Ik zorg dat ze goed aan het been is. Laat haar iets harder draven en geef dan met mijn stem het commando voor de galop.
Zodra we in galop gaan ga ik rustig zitten.

Sjoos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:25

maar luuntje, dat is bij een jong paard, ik denk dat dat bij een ouder paard minder goed werkt (als hij dat niet gewend is van jongs af aan)

Bar

Re: Hoe kan je nu het beste een paard in galop krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 10:28

Ik doe dat ook wel eens met mijn paard van 11. Juist omdat ik als ik ga doorzitten de ontspanning kwijt raak.
Als het aangalopperen nog niet zo goed lukt is het best een optie om dat vanuit draf en lichtrijden te doen. Dan valt het paard maar in galop maar als dat minder spanning geeft is dat toch niet zo erg?

Bandero

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 13:07

Hallo
Alvast bedankt voor jullie tips, ik ga zaterdag sowieso terug rijden en ik weet het zeker te zeggen of het al dan niet is gelukt.
Tot de volgende