Shamrock beetje werken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hammeke

Shamrock beetje werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 16:17

ja, hier zijn eindelijk de eerste redelijk gelukte foto's van Shamrock, Shamrock is een 3-jarig tinkerruintje en dit is de was de 6de keer rijden geloof ik.

Afbeelding
laten lopen in de wei
Afbeelding
het is toch een mooitje eh
Afbeelding
even laten lopen in de wei voor het rijden en natuurlijk hoort daar een bokje bij!
Afbeelding
en toen mocht hij mee gaan
Afbeelding
drafje, hij werkte een beetje tegen omdat hij weet dat het daar open is en dat hij daar weg kan, daarom moet ik in die hoek altijd zien dat ik hem op dat stuk hou
Afbeelding
nog eens, hier wist hij al dat hij moest draaien!
Afbeelding
hier hebben we dus altijd wat last van, als hij aan het draven is durft hij nogal eens heel hard gaan hangen aan zijn teugels! tips zijn dus welkom!
Afbeelding
galopje, dit ging redelijk goed (buiten mijn houding) hieronder nog een foto ter vergelijking van de eerste keer:
Afbeelding
dit was dus de allereerste keer in een galopje (met andere camera) let vooral op WAAR mijn handen zitten
Afbeelding
en nog eentje van helemaal in het begin!

tips ivm hangen op de teugels zijn welkom

ik heb ook nog een vraagje, hoe kan je je paard leren om aan de teugel te lopen?

xxx-jes Kim

Marja1988

Re: Shamrock beetje werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:52

Ik denk dat het hangen op de teugels (of eigenlijk het bit) steun zoeken is. Hij heeft nog geen goed evenwicht. Laat hem lekker aan een wat langer teugeltje lopen, dan moet hij wel op zn eigen benen lopen.

Aan de teugel rijden zou ik nog niet mee beginnen en als hij er aan toe is dit onder begeleiding van instructie aanleren.

Probeer op je eigen houding te letten. Met een foute houding kan je hem ook uit balans brengen. Dus netjes rechtop en een knikje in je elleboog

succes!

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:10

Ik heb het met Marja eens. Laat hem lekker aan een lang teugeltje lopen, als ie teveel steun zoekt op je teugel gewoon loslaten en been geven. Hij moet leren zijn eigen gewicht te dragen ipv op jou handen te gaan hangen.
Je paard is wel errug jong om hem al aan de teugel te laten lopen. Zorg er eerst voor dat ie netjes op twee teugels en een licht contact voorwaarts gaat en dat ie goed aan je been is. Als je dat allemaal voor elkaar hebt en je paard is wat ouder en heeft zn spieren wat meer ontwikkelt, dan ga je pas denken aan aan de teugel lopen. En goede instructie is idd wel nuttig met zo'n jong paard

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:33

nuttig commentaar is al gegeven,zeker tijdens het inrijden van zo'n jong dier zou ik les nemen.
ben je trouwens niet bang om zonder cap te rijden op zo'n onervaren paard?

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:43

Jah idd nu nog niet aan beginnen, misschien een instructrice opzoeken die je tips kan geven, want dat blijft toch wel makkelijker Verder ik vind het een heel leuk tinkertje! lekker veel charakter. Maar áls je hem aan de teugel zou willen lopen, zou ik het eigenlijk minimaal doen als hij +/- 3,5 tot 4 jaar oud is, en dan beginnen met de teugels steeds iets strakker, boven de schoft te houden, en dan benen geven, als het niet meteen lukt, moet je er ook niet gelijk bijzet aan hangen, sommige paarden hebben er nou eenmaal meer moeite me edan andere ! Veel plezier

[edit] veel kleine voltes etc rijden (vooral bijhet inrijden wordtie lekker soepel in nek en lichaam

YentlKG

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:50

Leuk paard! echt heel leuk beestje, en ik begrijp best dat het best moeilijk is om op zo'n beestje een nette houding te vinden.

Als je wilt leren aan de teugel te rijden, hoef je niet pas over een jaar ofzo te beginnen (is wel verstandiger) maar je moet het iig opbouwen, dus over een half jaar of jaar zou het pas helemaal netjes zijn.

Ben het niet met Nikki_Jimmy mee eens omdat als je de teugels strakker houdt hij alleen maar terug gaat trekken.
Houdt je teugels lekker relaxed, mooie knik in je ellebogen en draag je handen.
Hou je handen lekker rustig en stil en maak kleine ophouding'kjes (kneepjes), dus een klein beetje los - vast - los - vast.
Daarom ben ik het niet met Nikki_Jimmy mee eens, als jij rukt, rukt hij zekers te weten terug.
Want das vast niet prettig omdat je hem aan de teugel wilt rijden maar in de mond gaat trekken

Rijdt eerst nou maar gewoon, lekker oefenen met voltes enz, en dan als dat lekker gaat aan de teugel.

Tzou vast wel lukken, veel succes !!

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:01

Nikki_jimmy schreef:
[edit] veel kleine voltes etc rijden (vooral bijhet inrijden wordtie lekker soepel in nek en lichaam

Zou ik persoonlijk niet doen. Dan belast je hem erg aan de binnenkant. Ik ben voor rechte lijnen en ruime bochten
Maar dat is ieder eigen

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 18:08

ik bedoel met beide bij aan de teugel werken.. niet alleen maar kleine voltes, ook grote voltes, en yentl ik bedoel ook niet dat ze hem super strak moet nemen, maar wel strakKER niet dat hij helemaal in zijn mond getrokken word, neem alles niet zó serieus..

Hammeke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 22:54

Snoevie schreef:
nuttig commentaar is al gegeven,zeker tijdens het inrijden van zo'n jong dier zou ik les nemen.
ben je trouwens niet bang om zonder cap te rijden op zo'n onervaren paard?

ten eerste : les nemen, ja dat zou wel gaan, maar dan moet ik iemand met trailer hebben(hebben we namelijk niet)
ten 2de : paard is niet totaal onervaeren(is naar nederland geweest en is daar opgeleerd(basis) en over cap , ik rijd altijd zonder: zowel met shamrock als met marcia, shamrock rijd ik alleen in de wei, en in dat beest zit echt geen kwaad, ik heb ooit met hem aan de losse teugel aan het oefenen geweest(met stem en benen) en we stonden stil, volledig losse teugel, tot er opeens in de draad een vogeltje ofzo wegvloog, hij sprong een beetje opzij en schoot weg, ik heb hem rustig gemaakt en ben wel 20x terug met hem aan de hand voorbij die plaats gelopen, en nu loopt hij er gewoon terug voorbij zonder te schrikken. de eigenaar had dit tafereel net gezien en heeft me achteraf nog gecomplimenteerd over het feit dat ik zo kalm bleef en zo goed bleef zitten, en als ik buiten ga met sham doe ik altijd men cap op! met marcia doe ik nooit cap op, is kwestie van vertrouwen(beestje is 15, als ze dan tog schrikt dan springt ze terplekke en stopt gewoon tot ik haar kalmeer en zeg dat er niks aan de hand is)

xxx

Liesjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 23:07

probeer hem zoveel mogelijk voorwaarts te rijden en geef afentoe druk, komt ie een stukje naar benden ontspan je weer!Komt ie dan weer omhoog geef je weer druk! en zo ga je constant door!! Na een tijdje begint hij dat te begrijpen ook raad ik je aan om togh les te nemen dat scheeld ook enorm veel!! suc6 veder!!

groetjes..

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 18:04

ik zou wel les willen, maar ik mag niet van men moeder op prive les, omdat zij vind dat ik toch kan paardrijden, en dan vraagt ze zich af wat ik nog meer hoef te leren!

Kaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:21

heey!
Leuke foto's! En wat een mooi paardje zeg!!
Ik vind die eerste rij-foto echt een prachtige foto..wat een blik heeft het paard in zijn ogen zeg

Probeer hem inderdaad aan een iets langere teugel te laten lopen en hem dan daar naartoe rijden! Al is dat lastig wil je niet gelijk naar die deur vliegen . Kan je misschien niet ergens in een bak rijden zodat je iig dat probleem niet meer heb! Dan kan je je gewoon helemaal concentreren op het rijden van je paard. Verder vind ik je houding echt 10x beter geworden! Alleen nu nog een knikje in je ellebogen..

Toch kan ik het niet laten om nog 1 ding te zeggen over de cap: hoe braaf en lief een paard ook is..elk paard kan struikelen ....

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:26

__Marcia__ schreef:

shamrock rijd ik alleen in de wei, en in dat beest zit echt geen kwaad, ik heb ooit met hem aan de losse teugel aan het oefenen geweest(met stem en benen) en we stonden stil, volledig losse teugel, tot er opeens in de draad een vogeltje ofzo wegvloog, hij sprong een beetje opzij en schoot weg, ik heb hem rustig gemaakt en ben wel 20x terug met hem aan de hand voorbij die plaats gelopen, en nu loopt hij er gewoon terug voorbij zonder te schrikken. de eigenaar had dit tafereel net gezien en heeft me achteraf nog gecomplimenteerd over het feit dat ik zo kalm bleef en zo goed bleef zitten, en als ik buiten ga met sham doe ik altijd men cap op! met marcia doe ik nooit cap op, is kwestie van vertrouwen(beestje is 15, als ze dan tog schrikt dan springt ze terplekke en stopt gewoon tot ik haar kalmeer en zeg dat er niks aan de hand is)

Een van de belangrijkste dingen die ik ooit heb geleerd: het braafste/liefste/betrouwbaarste paard is je grootste vijand. Ofwel: juist zij doen dingen die je niet verwacht, en op een moment dat je het niet verwacht. Daarom draag ik altijd een cap - je weet maar nooit EN ik val liever op m'n cap, hopelijk helpt zoiets bij een zware val (want het is natuurlijk geen garantie).

ziatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 18:30

Aah leuk tinkertje zeg
Veel plezier met hem nog!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 19:49

Dit topic is van november
Daarom een slotje