Vientje@studentenwedstrijd Eindhoven: Lb-dressuur/M-springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vientje

Vientje@studentenwedstrijd Eindhoven: Lb-dressuur/M-springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 23:46

Dit weekend was dan alweer de laatste studentenwedstrijd van dit jaar ( ), en dit keer mijn favoriet: SO Eindhoven! Na 2 jaar in de organisatiecommissie te hebben gezeten heb ik dit jaar maar weer eens gestart. Ik rijd tegenwoordig in de Lb-dressuur en dit keer was mijn debuut in het M-springen. Als je bedenkt dat ik twee jaar geleden op dit SO mijn allereerste springwedstrijd (in de B) heb gereden vind ik dat ik toch vrij snel omhoog ben gegaan

Maar goed, allereerst de dressuurfoto's. Ik lootte als derde ruiter op Iranda (die ik wee jaar geleden bij het springen erg leuk vond). Een grote merrie die lekker voorwaarts is (bij mij ietsje minder dan bij de andere twee ruiters aangezien ik mijn zweep maar weg had gedaan omdat hij me in de weg zat). Ik moet zeggen dat ik er echt een héérlijk proefje mee gereden heb! Er zaten een aantal fouten in (ze liep over de schouder weg bij het wijken voor het rechterbeen, artistieke voltes 15 meter in galop en wat algemene slordigheidsfouten) maar over het algemeen ben ik erg tevreden. Er zijn maar een paar foto's want het was eigenlijk te donker in de bak.

Mijn commentaar op mijn houding: beugels mogen nog iets langer (had weer de pech van een VZHzadel), handen rechtop en nog wat dichter bijelkaar en iets strakker rechtop zitten. Maar moet zeggen dat ik op deze foto's voor mijn doen erg netjes zit
Verder moet ik mijn paard nog wat meer sluiten, ik had het idee dat ze goed bij elkaar liep maar op de foto's zie je dat ze nog wat lang loopt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wijken voor het rechterbeen- althans, dat had het móeten zijn
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier maakte ze zich even flink sterk:
Afbeelding

Afbeelding

Mijn uiteindelijke resultaat was 162 punten Degene die door naar de finale mocht had 170 punten, moet zeggen dat ik dat verschil groter had verwacht want hij reed heel erg goed. Maar ik ben tevreden met mijn eigen resultaat, en inmiddels tot de conclusie gekomen dat ik aan de M-proef die je in de finale van de Lb moet rijden écht nog niet toe ben Maar het gaat wel weer goed vooruit, en aan het commentaar bij deze proef heb ik echt iets om aan te werken de komende maanden

En de volgende dag (na een feest met alcohol en weinig slaap ) was dan het springen! Het M-springen was iets anders dan normaal: er waren maar 3 inschrijvingen dus iedereen moest standaard 2 rondes rijden. De eerste ronde begon (relatief) laag voor het M, zo rond de 90 cm. De tweede ronde was dan 90-100-110 ongeveer. Een stuk lager dan ik gevreesd had dus, en dat was maar goed ook want ik voelde me het hele weekend al beroerd. Waarschijnlijk van de zenuwen ofzo

De eerste ronde moest ik als derde op Salvator. De andere twee waren beide al foutloos maar eerlijk gezegd was ik vooral bezig met überhaupt rondkomen Ik zag eerlijk gezegd groen van ellende
Eerst gaan groeten
Afbeelding
En zoefff daar gaan we!
Afbeelding
De eerste hindernissen zijn geen foto's van, in elk geval had ik een balkje op hindernis twee omdat ik hem fout plaatste. Eigen schuld
Hindernis 3- foei kromme rug!!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En klaar! En best wel opgelucht, one down one to go
Afbeelding

Mijn stijlpunten (deze ronde ging op stijl) waren een 6 en twee zevens (houding, wijze vh rijden en presentatie). Voor op M-niveau vind ik dat érg hoog! De anderen hadden 45 en 48, maar ja fouten gaan eerst dus door mijn balkje stond ik nu derde. Niet getreurd, was wel tevreden!

Toen de volgende ronde, op Mikita. Gevoelig scheurbeestje en erg lief
Ik bleek hierbij als eerste te moeten, aangezien het op tijd was was dat wel een nadeel.

Mikita vertrekt vast
Afbeelding

En wéér een balkje op hindernis 2, balen! Hindernis 4 alweer: (de oxer links op deze foto was de tweede van een dubbelsprong, en in mijn ogen énorm hoog en breed- ben nog steeds trots dat ik daar goed overheen ben gekomen!)
Afbeelding

Op deze foto ben ik erg trots, ziet er profi uit
Afbeelding

Scheuren over hindernis 7!!
Afbeelding

Uiteindelijk was ik tweede qua snelheid, maar door weer de enige te zijn met een balkje was ik weer derde. Resultaat: overall 3e van de 3. Stomme hindernis 2 Maar eerlijk gezegd vind ik dat ik het goed gedaan heb ( ), was echt doodsbenauwd maar heb me daar waarempel overheen weten te zetten en allebei de parcoursen fatsoenlijk gereden. Zelfs de dubbel, die ik maar niks vond

In februari volgende poging in Enschede denk ik En in de tussentijd flink oefenen!

*edit:
hier nog een linkje naar een stukje gefilmd springparcours (1e ronde). Met dank aan Risje!
http://www.zippyvideos.com/8515577862015396/p1010357/
Laatst bijgewerkt door Vientje op 01-11-05 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:50

He he eindelijk foto's

Ik vind je beugels niet te kort hoor. Op een veelzijdigheid heb je ze nu eenmaal wat korter.
De op een na laatste foto ziet er idd super uit hindernis 7 is wel oppassen voor de staanders

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 00:10

Leuk verslag met leuke foto's! Mooi te lezen dat je zo lekker tevreden bent!

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 00:23

Op het eerste oog vond ik je beugels idd wat kort, maar toen las ik dat je een VZH zadel had, dus dan is het begrijpelijk. Ik denk dat je zelf je kritiekpunten wel hebt aangegeven, maar ik vind het vooral super knap dat je een onbekend paard zo maar ff rond stuurt!! Helemaal top!!
En idd die ene springfoto is heel gaaf (waar je zelf trots op was).

Fleury

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 01:14

Hey Vien,
Super gedaan hoor! Vond het schrijven bij jouw proef wel het spannendste van alle proeven Maar je hebt iig echt netjes gereden. Nu op je afwerkingen letten en dan gaan die punten denk ik nog meer omhoog! Maar het is iig al heerlijk dat je zo fijn gereden hebt op Iranda!
En van het springen zijn die balkjes jammer (kan er over mee praten ) maar je hebt er toch maar overheen gesprongen En nog een leuke tijd neergezet ook!
Zelf vond ik Salvator erg leuk en ik vond het bij jou en Mikita erg behoorlijk eng uitzien (lees: hard) maar waarschijnlijk beleef je dat vanaf de paardenrug veel rustiger!
Op naar de volgende dressuur en springwedstrijd!!! En hopelijk wordt er nog een M rubriek uitgeschreven snel!

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 09:33

Gave foto's Vientje, je mag echt wel trots zijn op je resultaat Die een-na-laatste springfoto is inderdaad heel mooi, die hindernissen zien er ook wel erg hoog uit moet ik zeggen Ik vind je in elk geval een held

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:03

Leuk verslag met leukie fotos!

Vientje

Re: Vientje@studentenwedstrijd Eindhoven: Lb-dressuur/M-spri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 11:37

Dank je wel iedereen!

Fleury, naar mijn idee ging het inderdaad niet zo heel hard- maar ik heb ook niet echt geremd ofzo

JumpingRider

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:14

leuke foto's
mooi paard ook!

Aukjee_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:22

hee dat is op onze manege
salvator en mikita zijn echt vet met springen man!!
heb op allebei ook een lesje gereden (A)
knap zeg, Mspringen voor onze manegepaardjes
ik was zondag ook eventjes wezen kijken bij die ponyspelletjes, dat zag er echt heel grappig uit met bubbles die de hele tijd zijn kop tussen zijn benen stak
njah zag er iig superleuk uit!! en je hebt nette punten gehaald

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 15:27

Grappig, ik heb ook op Bubbles meegedaan aan het ringsteken Scheelde niet veel of ik lag ernaast, die pony is slim joh

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:37

Ziet er leuk uit !!

Meer even en vraagje. Hoe werkt dan met die studenten, ik begrijp dat jullie dan dus een wedstrijd organiseren op een manege waar jullie dan ook meteen de paarden huren. m.a.w. vaak zitten jullie dan dus op paarden die jullie niet kennen.

Én dat maneges dat zo doen....

Leuk hoor !!

Fleury

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:41

Een studentenrijvereniging rijd bij een maenge in hun stad en die organiseert een wedstrijd op een manege.
Alle andere verenigingen kunnen komen om daar te rijden en hebben inderdaad nog nooit op de paarden gereden!
Je mag 1 proef lang inrijden en 1 proef lang stappen.

VValar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:42

Ff een vraagje; hoe hoog staan die hindernissen bij het M springen?
Gefeli met je punten trouwens!

Fleury

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:44

De 2e ronde stond rond de 1 meter 1.10.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 15:55

Hey Vien!
Idd heel gave profi foto, die ene!
Wel jammer van de chocokoekjes, bewaren tot Hippo gaat me niet lukken, maar dan nemen we wel weer nieuwe mee. Of ik beschuit met muisjes, want als het meezit ben ik dan weer tante.
Ik denk dat ik nu weet wat er met de dressuur misging; Fleury was zo nerveus bij jouw proef dat ze de jury niet goed geïnterpreteerd heeft

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 16:07

Dat denk ik ook Larslover, daar zal mijn 3e plek aan gelegen hebben Beschuit met muisjes, ik stem helemaal vóór!

@ Ludora: je kent inderdaad in principe de paarden waar je op rijdt niet, eventjes inrijden en dan je proef/parcours. Daarom is het niveau ook iets lager dan normaal (M ligt op reguliere wedstrijden bijvoorbeeld geloof ik rond de 1.30m ofzo, bij ons wel een stuk lager!). Maneges stemmen daarin toe omdat de studentenvereniging die het organiseert zelf op hun manege rijdt, dat schept toch wel wat vertrouwen. Maar er zijn ook verenigingen die geen SO kunnen organiseren omdat hun manege dat liever niet heeft hoor!

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:39

Aha ik heb em !! Toen mijn vriend nog op de TU zat zei hij ook dat je via de TU kon paardrijden, net zo als je kan zwemmen en voetballen ed. Maar hij kon me niet uitleggen hoe dat dan in zijn werk gaat !!

Wel een top idee. Als student heb je vaak zelf te weinig tijd en geld om paard te rijden laat staan een eigen paard te houden. Dus echt toppie zeg !!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:17

Hé wat gaaf op Salvator, zo'n tijd op gereden, als je hem eenmaal doorhebt kan ie ook zo mooi en lekker lopen . en het springen op hem was altijd super ! Zijn leuke foto's geworden
en idd wat je zegt, Bubbles is heel slim.. (misschien soms wel eens iets té slim.. )

Dorus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:29

Je hebt weer gave foto's hoor Vien, en Salvator is echt een super springpaardje. Hoewel ik hij nooit mijn favoriet is geweest was het toch wel fijn er weer een keer mee te mogen springen

Die hindernis twee was echt vervelend, ik denk dat Bert die stiekum iedere keer op scherp heeft gelegd want die lag er wel heel vaak af. Ik heb mijn oranje strik aan die tweede hindernis te danken

Ludora schreef:
Aha ik heb em !! Toen mijn vriend nog op de TU zat zei hij ook dat je via de TU kon paardrijden, net zo als je kan zwemmen en voetballen ed. Maar hij kon me niet uitleggen hoe dat dan in zijn werk gaat !!

Wel een top idee. Als student heb je vaak zelf te weinig tijd en geld om paard te rijden laat staan een eigen paard te houden. Dus echt toppie zeg !!

Het paardrijden via de TU/e bestaat al langer dan dat de studentenvereniging in Eindhoven bestaat. Wij bestaan vandaag pas 5 jaar en ik denk dat de TU/e al zeker 10 jaar beginnerslessen organiseert bij ons op de manege. Welke van de twee jou vriend mee in aanraking is gekomen weet ik dus niet.

m_goodluck

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:34

90 cm in de M springen? is volgens mij de hoogte voor een B of C pony in de M

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:41

m_goodluck schreef:
90 cm in de M springen? is volgens mij de hoogte voor een B of C pony in de M

Kan wel kloppen, maar goed zoals eerder gezegd ken je hierbij de paarden niet en dan is het dus niet eerlijk tegenover paard en ruiter om ze hoger te laten springen. Bovendien waarom risico's nemen als die niet nodig zjn!
Daarnaast hebben mensen op deze hoogte ook altijd wel een mooie wedstrijd. Meeste mensen rijden gewoon een kee rin de week op een manege en dan is dit dus echt een hele super prestatie!

Enne Vientje, super foto's!
Vooral die op mikita bij de coco hindernis is erg gaaf!
Goed gereden hoor!!

Miss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 19:55

Leuke foto's! Ik heb helaas het M springen niet meer gezien. Ik wilde nog even kijken maar vriendlief moest snel naar huis..
Het ringsteken was echt gaaf! Had de snelste tijd maar miste helaas de 1e ring Hebben jullie ook foto's van Frans z'n actie op Bubbles?

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 23:44

Leuke foto's! Die springfoto is inderdaad superstoer!
Opmerkingen heb ik je net even irl meegedeeld
Volgens mij hebben jullie een superleuke SO gehad, ik kom binnenkort wel weer eens een keer buurten op een feest!