Tips gevraagd! (kijk even)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy_

Tips gevraagd! (kijk even)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 18:44

Hoi,
Het gaat de laatste tijd niet zo lekker met rijden, dus ik heb tips nodig!
Ik zal het 'probleem' even proberen uit te leggen:

Ik heb een beetje het idee dat het paard geen respect voor mij heeft, en dat hij eigenlijk gewoon een beetje doet waar hij zelf zin in heeft. Ik wil echt niet zeggen dat dit alleen aan het paard ligt, zeker niet, maar het is toch niet echt leuk. Ik krijg ook erg moeilijk zijn aandacht, meestal zijn de eendjes in het water belangrijker. Voorbeelden ->

Wanneer ik bijvoorbeeld 5 passen achterwaarts wil, en hij wil er maar 2 dan worden het er ook 2, en dan gaat hij vanzelf weer stappen, zonder dat ik dat heb gezegd.

Verder gaat hij niet goed door de hoeken, terwijl ik toch wel het gevoel heb dat ik duidelijk maak dat dit wél de bedoeling is. Als ik wil dat hij langzaam gaat draven gaat hij stappen, als ik wil dat hij snel gaat draven gaat hij galopperen, en als ik wil dat hij langzaam gaat galopperen valt hij weer terug in draf (Dit is trouwens niet altijd hoor, als ik even 'goed boos wordt' dan doet hij het wel, maar ik vind dat het ook op een normale manier moet kunnen). Hij vindt dit dus blijkbaar nogal moeilijk, maar ik vind dat hij naar mij moet luisteren, dus niet gewoon terug vallen of gaan racen. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk uitgelegd heb, en dat jullie tips voor mij hebben.

Groetjes Nancy

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:09

de hoofdzaak luidt: CONSEQUENT blijven! rijdt met sporen en een zweep, galop betekend galop, dus laat hem aanspringen met een goede duidelijke hulp, zonodig een tikje dat hij weet wat de bedoeling is. vlak voor hij terug valt in draf, flink je been dr bij, geen reactie?? dan een tik. Het zal misschien hard overkomen, maar dan weet je paard tenminste dat jij degene bent die bepaald wat er gebeurt... suc6

CD28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 19:28

Ik heb eerder het idee dat je paard absoluut niet aan je been is.

Je paard heeft de hele dag de tijd om eendjes te kijken, het half uurtje dat hij voor jou aan het werk moet moet hij ook werkelijk doen wat jij van hem verlangt.
Wat Hollybolly zegt, consequent rijden. Dus actie -> reactie en geen gezeur.
Zoek een goede instructeur die je hierbij kan begeleiden.

zipje71

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:13

Ben het helemaal eens met CD28. Veel tempowisselingen rijden om hem beter voor je been te krijgen en dat cosequent volhouden.Succes!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:16

Ja dat lijkt mij ook het beste. Hou 'm met z'n hoofd bij het werk, rijd veel overgangen en figuren en zorg dat ie constant iets moet doen en geen tijd heeft om op iets anders te letten. Suc6!

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:26

mijn paard deed dit ook iedere x als hij niet reageerde twijfelde ik niet en kreeg hij een tik met de zweep
sindsdien hij goed aan het been ziet hij dat ik de zweep ook maar 1 x niet heb gaat die liggen klooien
dus echt consequent zijn wil die niet meteen een tik geven
en veel overgangen rijden merk je dat die in de galop wil gaan racen meteen terug pakken naar de draf en weer opnieuw aangalopperen.

succes ermee

Murkje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 21:50

heey

ik sluit me volledig bij de rest aan en blijf altijd consequent dat is heel belangrijk en hou zn aandacht erbij! zet hem aan het werk.
veel figuren rijden want dan moet hij iets doen en dan kan hij niet andere dingen doen

succes groetjes

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 21:54

Bedankt voor de tips, ik denk dat ik daar wel wat mee kan. Veel figuren en overgangen rijden doe ik al, maar dit zal ik dan nóg meer gaan doen. En dat consequent blijven, daar ga ik zeker aan werken.

sarosxx

Re: Tips gevraagd! (kijk even)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:28

Het hele verhaal komt me heel bekend voor! En niet leuk!
Rij veel overgangen! Hou hem goed bezig.
Geen reaktie op het been? Meteen spoortje, dan nog niet? dan tikje met je zweep. Dan heeft hij het zo door. Dan voorkomt hij op een gegeven moment dat tikje met het spoor of zweep en snapt hij dat hij beter maar meteen kan reageren op dat been. Het hoeft allemaal niet hard te zijn, 'n tikje is meestal voldoende. (Dit kan je ook met je binnenbeen doen in de hoeken als hij niet reageert en de bocht afsnijdt). En let je op je handen! Misschien dat je onbewust daar ook iets mee doet en hij het niet meer snapt!
Overgangen, stap draf stap. Of draf middendraf en draf. Hij moet meteen reageren op je been, meteen weg. En telkens op een andere plek want anders weet hij op een gegeven moment al wat jij van hem wil gaan vragen en doet hij het uit zich zelf al en dat is neit de bedoeling. Hij mag pas reageren als jij het van hem vraagt. Dan moet hij wel op jou concentreren en heeft hij geen tijd voor alle dingen om hem heen. Hou het spannend voor hem en hou hem aan het werk. Voltes, achtjes, gebroken lijn of slangenvoltes........
Echt het helpt!

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:31

wat de rest zeg consequent blijven en als hij bij het eerste been hulp niet reageert een beste trap nageven of een tik met de zweep. veel overgangen rijden en wil hij racen terugnemen en overnieuw tot hij inziet dat het geen zin heeft. en dat achterwaarts wacht daar eerst even mee tot het paard goed op het been reageert wantr dan wil hij ook beter achterwaarts gaan.

sarosxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:48

meisje2000 schreef:
wat de rest zeg consequent blijven en als hij bij het eerste been hulp niet reageert een beste trap nageven of een tik met de zweep. veel overgangen rijden en wil hij racen terugnemen en overnieuw tot hij inziet dat het geen zin heeft. en dat achterwaarts wacht daar eerst even mee tot het paard goed op het been reageert wantr dan wil hij ook beter achterwaarts gaan.

Sorry, hier ben ik het niet echt helemaal mee eens. Je zegt een beste trap nageven of een tik met de zweep. Het kan best wel op een zachtere manier. Soms zie ik mensen er wel eens op meppen dat ik denk van waar ben je mee bezig.
Volgens mij heeft haar paard nog te veel tijd over om aan andere dingen te denken en snapt hij niet helemaal wat de bedoeling is.
Consequent blijven ben ik het wel mee eens.
En tenslotte, wat les erbij is altijd goed.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:10

blijf heel consequent als ik het zo goed schrijf.
die van mij neemt me ook wel is in de zeik en dan moet je gewoon als je weet dat jij het goed aangeeft wat je wil dan moet je paard het doen klaar is klaar been is been niet reageren is een tik enz en mssn is een kieteltje al genoeg maar datie wel denkt ohh je vraagt wat laten we maar meteen reactie geven het moet niet zijn been en 100 passen later ohhhhhhh je gaf been ik moet reageren nee been en reageer.
en vooral niet gaan schoppen en trekken en sleuren enz

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-05 19:03

Ten eerste moet je er goed om denken dat je pony het moeilijk vind{dit geef je zelf ook al aan en dat vind ik heel positief} dan kan je vaak zelf beter je geduld bewaren en dat komt ten goede aan jullie verstandshouding.Paardrijden is best wel moeilijk en er komt heel eeg veel gevoel bij kijken en dat gevoel dat moet je leren het is daarom ook zo belangrijk om les te rijden want dan kan je dat gevoel leren ontdekken.Daarom wordt ook zo vaak geadviseerd om les te nemen.

Oke ik zal proberen uit te leggen wat ik bedoel.Jouw voorbeeld jij wil graag dat je paard langzamer gaat draven maar valt terug in stap dat komt omdat je een te grote hulp geeft om terug te komen je moet leren voelen wat er precies voor nodig is om je paard wel terug te laten komen{dus zwaar zitten} maar toch door te laten draven{dus been geven}maar niet te veel been want dan gaat hij sneller draven.Zie je het is best lastig.

Zelfde als je wil dat je paard sneller gaat draven{dus iets gaat veruimen in zijn passen} en dan gaat galoperen.Berijd je goed voor op wat je gaat doen dus je geeft niet ineens je paard een schop en wegwezen maar.Je geeft iets meer been en geeft aan de voorkant met je handen je paard iets ruimte om weg te draven.Weer moet je goed aanvoelen wat jij precies moet doen bij dit paard om de opdracht te laten slagen dus hoeveel been precies en hoeveel ruimte moet je geven.Verder is het heel belangrijk dat je maar een paar pasjes doet en niet een hele kant van de hoefslag dat is veel te veel en zal je paard uitelkaar vallen en heb je niet aan de oefening dus 3 pasjes veruimen en dan weer op je zit{dus zwaar zitten} weer terug laten komen.

In draf is dit al vrij moeilijk dus probeer eerst of je dit goed voelen daarna kun je dit ook in de galop proberen.Dan is je paard ook al weer wat sterker en kan hij het ook makkelijker in de galop.Ik ben het ook wel met de andere eens dat je paard waarschijnlijk ook wel wat beter aan je been kan zijn en dit kun je oefenen door veel overgangen te rijden dus heel veel van stap-draf-stap-draf-stap-draf enz.Blijf bij de vele overgangen ook veel figuren rijden en in de figuren kun je ook nog steeds overgangen blijven rijden dan houd hij zijn aandacht ook beter bij jouw.Succes en als je nog wat tips wil gewoon vragen.

_Nancy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-05 19:25

Bedankt voor de tips! Het gaat nu zeker al wat beter dan vorige week, toen ik het stukje plaatste hadden we namelijk ook niet zo'n goeie dag. Maargoed, ik ga proberen er wat mee te doen.