Wie heeft er tuiger-ervaring?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Patriciavt

Wie heeft er tuiger-ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 00:08

Hai,

Ik rijd sinds kort een tuiger bij, echt een super leuk dier. Hij is 10 en heeft altijd in het tuig gelopen. Onder het zadel is hij alleen buiten geweest en nooit in de bak. Nu hij op de manege staat wordt hij dus wel in de bak gereden. Eerst was hij bijna niet te sturen, vooral op rechts niet en sneed hij alle hoeken af die hij maar af kon snijden. Galop vind hij heel moeilijk. Hij bokt vreselijk, niet om je eraf te werpen, maar omdat hij het echt heel moeilijk vind, vooral als hij alleen in de bak is. Hij is heel gevoelig, hij voelt gelijk hoe jij je voelt en neemt dat over. Slechts kleine hulpen zijn voldoende om hem te kunnen rijden en stemhulpen zijn echht geweldig In de les met paardjes om hem heen gaat redelijk. Rechtergalop springt hij dan aan en links is echt een probleem. Wanneer ik dus alleen met hem aan het werk ben, spring ik aan in galop, geeft hij of een bok en gaat stil staan, of hij gaat gelijk langzamer lopen en valt uit de galop. Ik steun hem wel genoeg met been en zithulpen want in de les gaat het wel goed. Ik snap dat hij me nog een beetje uitprobeert, maar heeft iemand misschien wat goede tips om hem lekker voorwaarts te kunnen rijden en goed te laten galopperen?

Alvast bedankt!

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:13

je kunt de galop wat verbeteren door het af en toe in de bak op beide kanten eens goed te longeren, pas als je dat onder de knie heb kan je verder met het galopere in de bak. om hem lekker voorwaarts te rijden; zorg voor een actief achterbeen en laat hem lekker oefeningen doen waar die wat leniger in wordt ( helpt ook voor bij de galop ) veel achten rijden, voltes, ik weet niet wat hij allemaal kan anders kan je hem ook laten wijken, en dat soort dingen. succes ermee!

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:24

Misschien eerst in het bos rechtuit lekker lange stukken galopperen? Dat is wat makkelijker om mee te beginnen. Verder heel veel geduld hebben en veel belonen.

Chanty1

Re: Wie heeft er tuiger-ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:24

Hoi, ik heb zelf ook een tuigpaard. Ze is nu 8 jaar en heeft ook altijd in het tuig gelopen. Toen ik haar kreeg was ze net een jaar onder het zadel en ook het galoperen lukte niet goed. Ik heb ook de ervaring met het bokken als je gaat doorzitten en wilt aanspringen in galop... Ik heb geleerd dat je dan als dat gebeurt gewoon probeert door te rijden en niets ervan aan te trekken. Verder heb ik gewoon heel vaak geoefend met het rijden in de bak. Probeer eerst in stap en draf alles goed te laten gaan en bouw dan langzaam op met een galopje. verwacht niet teveel de eerste keer, maar laat hem maar gewoon even gaan. En herhaling is ook erg belangrijk!! Ik ben nu een jaar verder en het begint nu eindelijk duidelijk te worden voor haar hoe het nu precies meot met galoperen. Je moet dus erg veel geduld hebben!
Succes!

Patriciavt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 00:10

jah, ik weet dat geduld heel belangrijk is en dat heb ik gelukkig ook wel! Ga morgen lekker buiten rijden, rechte stukken proberen te galoperen.