Galopwissel?!?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Deborahtjuh

Galopwissel?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 19:53

Nu heb ik iets nieuws geleerd aan de eigenares van mijn verzorgpony
Ik moest dus over de diagonaal gaan in galop (bv. linkergalop) en bij X moest ik dan de hulpen (= linkerbeen naar achteren verschuiven en rechter op de singel brengen) geven om m'n paard te laten omspringen.

Zijn deze hulpen correct? of kun je dit ook op een andere manier??

havermout

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:57

Let er wel op dat je voordat je deze beenhulpen geeft, die overigens wel de correcte beenhulpen voor een vliegende wissel zijn, al wat stelling naar de andere kant gevraagd hebt. Ik weet niet in welke klasse je rijdt maar deze oefening wordt pas gevraagd in de Z2 paarden. Belangrijk is dat je paard recht en in 1 keer de wissel springt.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:05

Ja ze zijn correct en wat Marliesvr zegt is ook zo, alleen ik weet niet of je paard het al kan of dat je het hem moet leren, want als je hem dat moet leren kan je het beter op een andere manier leren door bijv eerst in draf weer te gaan en dan in galop, want de meeste paarden bergijpen het in het begin niet wat je hun vraagt. Maar het kan zijn dat je paard het in 1 keer begrijpt, doordat hij heel licht aan de hulpen is. Zoals mijn paard.. ze is 4 en als ik even iets naar de andere kant leun in galop, wisselt ze direct..
Veel succes

Deborahtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 21:00

Bedankt,
Mijn verzorgpony kan het, maar die is onlangs verkocht dus heb ik paardje gekregen en denk dat zij het nog moet leren.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:01

Er komt wel wat meer bij kijken om een nette wissel te rijden maar het is vooral een kwestie van timing en vanaf de pc hier dus ook niet te beoordelen hoe goed of hoe slecht jij het doet.

omaxje

Re: Galopwissel?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:20

heel belangrijk is ook dat je je gewicht duidelijk verplaatst, tijdens het omspringen! en om een ''goede'' wissel te maken kun je na een tijdje ook nog tijdens de wissel, een ophouding makken waardoor je paard ''omhoog springt'' als het ware tijdens de wissel! succes
en wat okkie1 zegt is ook idd waar!!

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:33

Door je gewicht duidelijk te verplaatsen veroorzaak je juist scheve wissels. Het is juist belangrijk om zo rustig mogelijk in je bovenlijf te zitten. Een paard moet wisselen op je been, niet op je zit!

Nienke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 15:15

een balkje op de plaats waar je de wissel wil gaan maken is ook een tip. Maak voor het balkje een halve ophouding en verleg je been als je paard een sprong(etje) maakt en uiteraard word goed gedrag beloont toch!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:31

Seabert, voor een dressuurpaard is die tip niet zo goed omdat je kans hebt dat ze zo leren de wissel in tweeen te springen.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 16:35

en omstellen is niet handig, je kunt beter de oude stelling vasthouden omdat dan de nieuwe binnenschouder meer ruimte heeft.

muiltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-05 14:09

Urielle schreef:
Seabert, voor een dressuurpaard is die tip niet zo goed omdat je kans hebt dat ze zo leren de wissel in tweeen te springen.

daar ben ik het toch niet mee eens. Sommige paarden die hem in 2en springen, gaan ze juist hierdoor beter springen omdat ze beter moeten opletten. We draai ik dan zelf direct naar de balk om in de ander kant.

maar wat doe jij dan als een paard de wissels in 2en springt? Ik ben altijd nieuwsgiereig hoe andere dit oplossen vandaar.
en ik zou hem inderdaad de eerste keren met het aanleren ook met mijn zit meehelpen, en wanneer hij het een beetje gaat begrijpen jezelf helemaal stil maken. En blijven oefenen om in contra galop je stelling en buiging mee te kunnen nemen alle kanten op en dan aan de hand van je been hulpen pas om te laten springen anders krijg je van die paarden die al omspringen als je iets op zij stuurt.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 15:21

Mijn ervaring is dat een paard dat een wissel in tweeën springt, niet fel genoeg aan het been is. Ik begin dan in contragalop met schakelen, afwisselend steling naar binnen en naar buiten en vervolgens geef ik de hulp voor de andere galop wanneer ik bijna aan het einde ben van een korte diagonaal (Bijv. F-E) Soms lijkt het ook een kwartje dat moet vallen, Patos deed het in het begin een aantal keer fout. Als ik haar maar meteen terug naar stap nam en dan weer rustig in contra aansprong en het nog eens probeerde ging het steeds vaker goed. Nu doet ze het in 99 van de gevallen goed.