Niet voor het been en tempoverlies

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Utah2

Niet voor het been en tempoverlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 22:49

Hallo,

sinds kort rijdt ik een ruin voor iemand anders. Hij schijnt nogal een gecompliceerd karakter te hebben, hij is absoluut niet onaardig, maar weet heel duidelijk wat hij wil en heeft weinig zin om dat aan te passen. Zoals de eigenaresse het noemt: "Paardrijden is een kwestie van geven en nemen, mijn paard neemt alleen!" Het beestje is M1 geklasseerd, maar wordt niet veel meer gereden.

Ik heb hem nu een paar keer gereden en hij is inderdaad liever lui dan moe. Hij moet echt aan het werk gezet worden. Gevolg hiervan is dat hij altijd zo langzaam mogelijk wil, het liefst stilstaan. Ik rij veel overgangen en tempowisselingen, allemaal vrij vlak achter elkaar. Stap-middenstap-halthouden-draf-verzamelde draf-galop-stap-enzovoorts. Hiermee probeer ik meer reactie voor mijn been te krijgen. Dit helpt echter helemaal niet. Hij is na een uur nog net zo dood voor mijn been als op het moment dat ik er op stap. Alleen aan been heb ik ook niet genoeg bij overgangen of tempowisselingen, altijd moet dat zweepje er uiteindelijk toch aan te pas komen. Probleem is ook, dat als ik hem niet blijf "ondersteunen" (en dan bedoel ik zo ongeveer vooruitschoppen) dat hij automatisch na een paar passen terugvalt in tempo. Dit heeft weer tot gevolg, dat ik eigenlijk dus constant beenhulpen geef en dat het misschien ook niet zo vreemd is dat hij niet meer reageert.

Mensen, help mij??!! Ik vind het een enorme uitdaging om dit beestje ook aan het lopen te krijgen, want hij kan het wel (heb de eigenaresse er op zien rijden). Hij heeft bij de eigenaresse ook enorm vaak zulk gedrag vertoont, ze heeft al meerdere malen op het punt gestaan hem te verkopen, maar telkens kan ze het niet over haar hart verkrijgen, omdat ze eigenlijk wel heel gek op hem is. Iets medisch is uitgesloten, er zijn verschillende dierenartsen, tandartsen, fysiotherapeuten bijgeweest. Ook de alternatieve geneeswijzen wezen niets uit bij dit paard.

Bij uitzondering heb ik trouwens helemaal geen last van bovenstaande problemen, dan is hij super voor het been en hééééél fijn te rijden.

Lotti

Re: Niet voor het been en tempoverlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:14

Hmm..vrij moeilijk..ikzelf heb nog maar enkele keren op een iets luier paard gereden..ik neem aan dat je hem constant ook blijft activeren? terwijl je draaft ook nog (zachte) hulpen geven.

Mss je been iets meer naar achteren leggen.Ik had ook een probleem met het aan het been krijgen van een bepaald paard..bleek dat door middel van oefenen mijn been op een betere plaats kwam te liggen en ik makkelijker kon aansporen.Wat hij ook voelde dan.

Ik zou ook heel veel met je zit werken,goed schuiven met je bekken..als hij echt niet reageert een tik geven met de zweep en hem is heel erg voorwaarts laten lopen

sucses ermee!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:26

Hej,

Hoe doet ie het aan de longe? Kan je hem dan wel voorwaarts houden? Misschien moet je hem echt eens aan het schrikken maken als je erop zit, misschien zijn de consequenties nu voor hem niet genoeg reden om eens aan het werk te gaan! Dus als ie niet reageert dan geef je hem enorm op zijn flikker zodat ie echt een sprintje trekt en niet zuinigjes een paar pasjes vooruit gaat zeg maar. Ik heb een nogal luie driejarige onder het zadel en die vind het ook allemaal wel best, die moet ik echt even wakker maken en duidelijk maken dat er wat verwacht wordt. Netjes vragen maakt gewoon geen indruk! Dan maar een paar keer wat minder netjes, maar hij kan je hulpen niet zomaar negeren natuurlijk.
Laat desnoods iemand in de bak staan met een longeerzweep die op jouw teken hem een goeie mep verkoopt. Als je dan je stem erbij gebruikt dan kan je dat later weer gebruiken om hem op te peppen! Als er verder niks met hem aan de hand is dan is het misschien gewoon een dominantieprobleem. Ik zou niet teveel doen met je zit, zeker niet schuiven, maar heeel consequent zijn. Been is vooruit en niet zo'n klein beetje ook! Ook al rij je maar 15 minuten, hij moet echt weten dat ie moet luisteren en niet maarzo zelf kan bepalen wanneer hij al dan niet zijn best gaat doen.

Ik ken een zelfde type paard, supermooi, geweldige gangen, maar lui als wat maar nooit aangepakt. Die doet nu echt helemaal niks meer!
Dussehh succes!

Laverne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:42

ERg vervelend, ken het probleem een beetje. De tips van WowAmigo vind ik persoonlijk een beetje te grof. Maar goed, dat ben ik.

Veel tempowisselingen is en blijft belangrijk. De motor moet aan. Bij het instappen begin je al, gelijk door laten stappen.

Longeren vind ik persoonlijk een goed middel. Alles wat ik aan de longe doe, daar heb ik onder het zadel profijt van (mits ik het goed doe dan).
Mijn paardje heeft problemen met de motor en een zwakkere achterhand. Die moet actief getraind worden. Goed doorstappen, net niet in draf, dan over in draf en gelijk hard door laten draven. Lijkt wel of ze rennen dan. En zo de tempowisselingen erin houden. Ik heb sinds ik zo longeer zeker het idee dat dit onder het zadel zijn vruchten afwerpt.

Succes

Utah2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 14:52

Aan de longe is er niets aan de hand. Het is inderdaad wat je zegt een dominantieprobleem waarschijnlijk, de eigenaresse heeft ook al heel wat met hem te stellen gehad. Ze zegt ook: "Als hij niet wil, dan kan ik hoog en laag springen, dan doet hij het niet!" Ze is al heel vaak het gevecht met hem aangegaan. En hij kan echt wel lopen!!!! Zij heeft m lekker aan het sjouwen. Maar ook zij heeft af en toe nog problemen met hem.

Het is niet het probleem dat hij nooit aangepakt is, de eigenaresse heeft hem ook regelmatig alle hoeken van de bak laten zien. Dus ik denk zelf ook dat hij mij nu ook op de proef stelt. Consequent ben ik, been is actie en zo niet, dan maak ik er wel actie van. Als ik hem op zijn flikker geef (wel na een paar keer vriendelijk vragen), gooit hij zijn hoofd in de lucht, drukt zijn rug weg, af en toe een bok en sprint er heel hard vandoor. Dat duurt 1 rondje bak ongeveer, dan doet hij weer normaal en een paar passen later zakt hij weer af in tempo.

Maar is het vervolgens normaal, dat als ik hem 3 kwartier/een uur zo gereden heb, dat hij dan nog geen verbetering toont? Of wil ik misschien te snel en is dit een kwestie van weken/maanden dat ik dit met hem uitgevochten heb? Ik vind het wel een enorme uitdaging.

Het is een heel fijn en leuk paard verder, als het ook wel weer een keer super gaat, zit ik ook echt weer te genieten. Maar soms........

Edit: Ik bedoel met geen verbetering niet, dat ik na een uur verwacht dat het probleem opgelost is hoor. Wat ik bedoel is dat hij na een uur nog geen/weinig reactie op mijn been geeft. Ik probeer altijd wel met een goed stuk te stoppen. Dus als ik het welletjes vind en hij geeft een keer enigszins reactie op mijn been. Dan laat ik hem uitdraven/stappen en dan stop ik er mee.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:44

Ja, het klinkt misschien wel grof, maar sommige paarden moet je volgens mij een paar keer HEEL duidelijk tegen zijn! Is soms beter dan maar continue blijven vriendelijk vragen, als ze idd dominant zijn dan lachen ze daarom! Ken er een paar voorbeelden van! Veel tempowisselingen is natuurlijk altijd goed, maar voordat je daar effect mee hebt moet ie toch eerst vooruit.

Je geeft al aan dat zijn eigenaresse hem ook al aanpakt, en het lijkt me geen dom of zeer fijngevoelig type. Als ie na 3 kwartier idd nog niet beter is, dan heb je (naar mijn mening) nog geen doorslaggevende indruk op hem gemaakt. Ik denk als ie doorheeft dat ie ook naar jou moet luisteren dat je in principe best binnen een uur verbetering moet kunnen voelen, zeker omdat het soms ook super gaat. En dan puur op het vooruit willen, dat moet best lukken. Wat jij als reactie omschrijft als jij hem op zijn flikker geeft, is mischien nog te weinig. Als ze eerst de rug wegdrukken, het hoofd omhoog gooien en ook nog bokken, dan hebben ze alsnog de handrem erop staan. De sprint die hij dan inzet is gewoon zijn eigen beslissing dan (tenminste, als hij zo reageert als ik denk dan he). Probeer hem eens te laten reageren met de neus vooruit zodat ie zijn rug lang maakt bij het vertrekken en zich niet nog een beetje inhoudt. Of als ie toch eerst even bokt, direct reageren en NOG een keer reactie vragen, bokken is nl puur onttrekken aan het been. Ze vertrekken pas echt op je been als ze "lang" willen worden en dus onvoorwaardelijk vooruit gaan.

Misschien kan je eens in een grotere wei ofzo rijden, beugels korter, verlichte zit, laat hem maar eens sprinten! Weer terugkomen, weer vertrekken, keertje uitgalopperen, en weer weg!

Ehm, maar dat is hoe mijn gedachten erover zijn als ik lees hoe je paard reageert!
Succes in ieder geval, het klinkt wel als een uitdaging!
Maar je moet echt consequent zijn, dus als ie na een goed reactie weer niet reageert er gelijk bovenop zitten.

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:21

Ik ben het helemaal met Wowamigo eens!!

Utah2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 16:53

WowAmigo schreef:
Probeer hem eens te laten reageren met de neus vooruit zodat ie zijn rug lang maakt bij het vertrekken en zich niet nog een beetje inhoudt. Of als ie toch eerst even bokt, direct reageren en NOG een keer reactie vragen, bokken is nl puur onttrekken aan het been. Ze vertrekken pas echt op je been als ze "lang" willen worden en dus onvoorwaardelijk vooruit gaan.

Hoe kan ik hem het beste zo laten reageren?

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 17:25

Ehm, eigenlijk komt het erop neer dat je hem zo'n sterke hulp geeft dat ie geen tijd heeft om iets anders te verzinnen (lees: die rug weg te drukken of te bokken). Dus je moet hem eigenlijk een beetje overdonderen, dus of een keer goed schoppen, echt een goeie tik met de zweep geven of iets dergelijks. Of dat kan iemand op de grond doen met een longeerzweep. Ik heb zelf ook nog wel eens de neiging wat te voorzichtig te zijn (omdat ik weet dat ie vaak een bok geeft en hij heeft nogal een kort halsje..), maar dan geef ik hem na die bok alsnog een goeie tik, dan is ie meestal wel weg.

Je moet dan echt van hem vragen dat ie bij wijze van spreken in rengalop vertrekt. Je kan het ook spelenderwijs doen, ga je halthouden en probeer je vlot weg te galopperen. Niks dressuurderigs, gewoon wegwezen, net of je aan het begin van een racewedstrijd staat: hand naar voren, verlichte zit aannemen en een sprintje trekken, daarna lekker uit laten galopperen. Als ie niet vlot reageert: paar flinke tikken met je been of met de zweep erbij. Als je dat een paar keer gedaan hebt zal je merken dat ie zich minder terughoudt, maar meer voorwaarts wil, langer wordt. Vergelijk het maar met paarden op de renbaan (of je eigen paard op de wei): als ze zo hard mogelijk moeten, kunnen ze hun rug niet hol maken, maar maken ze zich juist zo lang mogelijk.

Dus als ie voelt als een banaantje: huppekee, wegwezen jongen! Doe maar eens net of je in een barrelrace zit, flink de bak willen doorcrossen. Je merkt vanzelf dat ie eigenlijk niet zo'n trek heeft om zo vlot te vertrekken en dan weet jij precies wanneer en hoe je moet reageren. Want gewoon een beetje door de bak crossen moet een beetje paard toch kunnen?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 10:13

Ik ben al jaren aan het werk met jou probleem en heb een veelzeidige aanpak gevonden voor mijn paard.
Allereerst zorg ik voor voldoende afwisseling in het werk. ik kan het een paard niet kwalijk nemen dat hij geen zin heeft om 7 dagen per week in de bak rondjes te rijden. Hoe en hoe vaak je die afwisseling geeft is per paard verschillend.

Dan is de eerste regel consequent zijn. Laat je er niet toe verleiden om dezelfde hulp te vaak te geven zonder reactie. Je vraagt het 1 keer. Als je dan geen reactie krijgt bereid je het beter voor (bijvoorbeeld eerst een halve ophouding geven of zelf actiever gaan zitten) en vraagt nog een keer. Als je nog steeds geen recatie krijgt geef je hem een tik met de zweep of een hulp met je spoortje.

Ook hier is weer ieder paard verschillend. Het ene paard reageerd beter op een lel met de zweep waarbij je hem vooruit laat schieten de ander reageert beter als je hem irriteert door zeer kort op elkaar kleine tikjes geeft. Daarna altijd de overgang herhalen. Ook hier geld laat je niet verleiden om dan meteen door te rijden omdat hij nu eindelijk voorwaarts loopt. Neem hem terug en herhaal de overgang. Hij moet per slot van rekening reageren op de eerste hulp die je gaf en niet op die laatste grovere.

Dan nog een paar algemene opmerkingen

Ga niet steeds harder knijpen of duwen, daar wordt je houding niet beter van en daardoor maak je je paard het weer moeilijker om voorwaarts te gaan.

Niet vijf keer hetzelde vragen zonder reactie en dan pas je zweep/ spoor gebruiken. Dan snapt je paard nog steeds niet wat je wilde met die eerste hulp en heb je kans dat hij alleen nog maar voorwaarts gaat op je spoor/ zweep omdat jij hem dat hiermee leert.

Blijf niet te lang in hetzelde tempo rijden.

Als je paard eenmaal loopt ga jij zo stil/ licht mogelijk zitten. Dit is een beloning voor je paard en maakt het hem makkelijker om voorwaarts en in balans te blijven.

Rij je paard rustig los. Geef hem de tijd om zijn spieren en gewrichten op te warmen voor je meer actie gaat vragen. Stap lang genoeg los en draaf en/ of galoppeer in een rustig tempo een paar rondjes. Dit kan aan een lange teugel met zijn hoofd laag of met zijn hoofd in de lucht of laag en rond 'aan de teugel'. Zoek uit wat het beste werkt voor je paard. Hij hoeft niet meteen erg voorwaarts te zijn als hij maar uit zichzelf blijft lopen.

Rij niet alleen maar vooruit maar ook eens terug. Anders drijf je je paard alleen maar van het achterbeen af waardoor correct voorwaarts gaan weer moeilijker wordt.

Gebruik de dingen die je paard leuk vind om hem sterker te maken en meer conditie te geven. Als hij buitenrijden leuk vind en dan vanzelf meer voorwaarts is gebruik je dit om ook eens buiten wat meer dressuur matig te rijden. Zet hem hier eens op het achterbeen of rij die oefening die je zo moeilijk vind. Vaak zijn ze dan uit zichzelf meer voorwaarts en gaat alles makkelijker. Hier kun je dan werken om het achterbeen gebruik te verbeteren waar je dan in de bak weer profijt van hebt.

Tot slot wil ik nog zeggen dat je de meest lompe paarden licht aan de hulpen kunnen zijn. Het proleem is alleen dat je zo ontzettend consequent moet zijn. Dit duurt ook even voor je het geleerd hebt.
succes

quicklylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:10

ik heb geen kracht in mijn kuiten en als ik heel hard duw krijg ik kramp??

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:18

en daarmee bedoel je?