Paard kan niet rustig stappen/uitstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KayC

Paard kan niet rustig stappen/uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 22:23

Ik rijd sinds kort een paard bij. En zij kan niet rustig stappen. Bij het inrijden wel, dan moet ze nog even loskomen. Maar later als ik tussendoor even wil stappen kan ik haar niet even aan de lange teugel laten lopen maar moet ik haar echt aan het werk houden. Ze zweet ook erg snel. Wanneer ik denk oké we hebben genoeg gedaan, wil ik gaan uitstappen, dus aan de lange teugel. Dan gaan we echt van hobbel hobbel in een mega snelle stap door de bak. Nou heb ik verschillende dingen geprobeerd:

- Lang uitdraven, daarbij de teugels al wat laten vieren. Bij de overgang naar stap zijn de teugels dus al enigszins aan de lange kant. [Werkt niet]

- Heel langzaam de teugels laten vieren, na 5-10 minuten zijn ze pas lang. [Werkt niet]

- Nageeflijk houden. [Werkt nog enigzins maar heb dan niet het idee dat ze proper uitgestapt is wil dus een andere manier]

- In één keer de teugels losgooien en haar laten uitzoeken wat ze wil. [Werkt alleen op hééle lange duur, zo'n 15-20 minuten. Hobbelt niet erg lekker, stuiterend op het zadel]

Ik had dus eerst het idee dat ze misschien te veel gewend is om aan een korte teugel te lopen. Dus de teugels losgegooid, misschien vond ze het wel moeilijk om op eigen benen te lopen. Maar ze is inmiddels al 8 dus zou dit niet erg waarschijnlijk zijn.
Zou het misschien kunnen dat de energie er nog niet genoeg uit is?
Nee, ook niet erg waarschijnlijk. Heb eens anderhalf uur gereden, echt hard aan het werk geweest en ook nog gesprongen wat ze al zo'n drie jaar niet meer had gedaan. Had de blaren op mijn handen. Ze liep dan wel wat langzamer als anders maar nog niet normaal.
Bij haar eigenaresse doet ze dit overigens ook.

Ik weet me er geen raad mee. Ze droogt zo heel langzaam op als ze zo snel blijft stappen, hierbij loopt ze zich ook wat druk te maken.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:55

Wat gebeurt er met halsstrekken?

Lotti

Re: Paard kan niet rustig stappen/uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:10

Heb je geprobeerd haar bij je te houden met je zit? Als je paard namelijk gevoelig is voor de impuls die je geeft zou je door het bewegen van je bekken redelijk goed het ritme moeten kunnen aangeven..je kan je knieen iets aandrukken en een beetje achteruit gaan zitten terwijl je lichtjes een ophouding maakt.Als ze dan trager gaat haar rustig toespreken en belonen.

Sommige van mijn rijpaarden zijn ook niet erg rustig als ik ze uitstap,ondanks dat ze zweten stappen ze stevig door..ik probeer ook ten alle tijden de achterhand actief en eronder te houden..zelfs als ze niet aan de teugel maar gewoon over de rug lopen.strekken met die benen

Ik weet ook niet of wat zij doet dribbelen is of een actieve stap dus dat zou je iets nader moeten uitleggen.Uitstappen hoeft namelijk geen rustig stapje te zijn persé

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:12

tijdens het stappen, halthouden, en dan weer wegstappen, gaat ze snel, weer halthouden, wanneer ze langzamer stapt (ook als het maar ietstjes is) uitgebreid belonen, suc6

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 01:42

Hollybolly schreef:
tijdens het stappen, halthouden, en dan weer wegstappen, gaat ze snel, weer halthouden, wanneer ze langzamer stapt (ook als het maar ietstjes is) uitgebreid belonen, suc6

Deze tip werkt perfect want dat heb ik namelijk ook gedaan met mijn paard.
Die kon ook niet gewoon stappen en uitstappen.
En nu dus wel

KayC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 11:47

Urielle schreef:
Wat gebeurt er met halsstrekken?

Met halsstrekken doet ze het ook

KayC

Re: Paard kan niet rustig stappen/uitstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 11:49

Lotti schreef:
Heb je geprobeerd haar bij je te houden met je zit? Als je paard namelijk gevoelig is voor de impuls die je geeft zou je door het bewegen van je bekken redelijk goed het ritme moeten kunnen aangeven..je kan je knieen iets aandrukken en een beetje achteruit gaan zitten terwijl je lichtjes een ophouding maakt.Als ze dan trager gaat haar rustig toespreken en belonen.

Sommige van mijn rijpaarden zijn ook niet erg rustig als ik ze uitstap,ondanks dat ze zweten stappen ze stevig door..ik probeer ook ten alle tijden de achterhand actief en eronder te houden..zelfs als ze niet aan de teugel maar gewoon over de rug lopen.strekken met die benen

Ik weet ook niet of wat zij doet dribbelen is of een actieve stap dus dat zou je iets nader moeten uitleggen.Uitstappen hoeft namelijk geen rustig stapje te zijn persé

Het is een heel érg actieve stap. Ik zal proberen haar op mijn zit rustig te laten lopen. Altijd als ze langzamer stapt, beloon ik haar al heel uitbundig.

Bedankt voor al jullie tips.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:50

als een zak aardappelen erop gaat zitten, je zwaar maken, en idd, het paard op eigen benen laten lopen

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:05

Ik rijd een merrie die net zo doet. Ik heb in het begin echt consequent moeten zijn: teugels bkleven lang, maar dan kun je nog best een ophouding geven (handen beetje wijder zetten). Nu weet ze het en stapt ze meestal rustig, maar ik moet er wel met mijn gedachten bij blijven.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:15

Met je zit het paard langzamer laten lopen. Als het paard te snel blijft stappen, dan halthouden. Stil laten staan en alleen naar voren laten gaan op jouw been. Bij te snel stappen, op je zit halthouden en gaan stappen. Belonen bij goede reactie. Als dat beter gaat met stappen tempo wisselingen maken in stap op je zit. Belonen bij goede reactie. Blijft paard te snel gaan, oefening op grote volte doen, evt. volte wat verkleinen, bij goede tempo volte weer vergroten en naar rechte lijn. Bij versnellen opnieuw volte maar dan op andere hand, dus afwisselen. Probeer zelf aan muziek, regelmaat en ritme te denken. Paard niet blokkeren als het stapt, niet bewust met je bekken meedrijven. Het gaat om tact, ontspanning, los en soepel in lengte- en zijrichting, nageven (onderkaak en nek), juiste aanleuning, balans. Paard moet op eigen benen gaan. Deze oefening is bij het instappen al belangrijk. Meestal wordt er gepraat, gelachen ge-GSM'ed, (het is maar instappen) enz. Het is voor het paard een van de belangrijkste oefeningen voordat je met de andere oefeningen of werk begint. Je zou met deze oefening ook moeten afsluiten en er in rustpauzes gebruik van moeten maken. Het paard zal dan snel op de goede manier reageren. Het paard moet graag de hals willen strekken, niet stofzuigen, maar de mond tot voorkniehoogte brengen. Als dat moeilijk gaat, combineer dit dan door op een grote volte (20m) te gaan stappen en te letten op correcte stelling (bij de juiste buiging om het binnenbeen).

KayC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 20:17

Goofy44 schreef:
Met je zit het paard langzamer laten lopen. Als het paard te snel blijft stappen, dan halthouden. Stil laten staan en alleen naar voren laten gaan op jouw been. Bij te snel stappen, op je zit halthouden en gaan stappen. Belonen bij goede reactie. Als dat beter gaat met stappen tempo wisselingen maken in stap op je zit. Belonen bij goede reactie. Blijft paard te snel gaan, oefening op grote volte doen, evt. volte wat verkleinen, bij goede tempo volte weer vergroten en naar rechte lijn. Bij versnellen opnieuw volte maar dan op andere hand, dus afwisselen. Probeer zelf aan muziek, regelmaat en ritme te denken. Paard niet blokkeren als het stapt, niet bewust met je bekken meedrijven. Het gaat om tact, ontspanning, los en soepel in lengte- en zijrichting, nageven (onderkaak en nek), juiste aanleuning, balans. Paard moet op eigen benen gaan. Deze oefening is bij het instappen al belangrijk. Meestal wordt er gepraat, gelachen ge-GSM'ed, (het is maar instappen) enz. Het is voor het paard een van de belangrijkste oefeningen voordat je met de andere oefeningen of werk begint. Je zou met deze oefening ook moeten afsluiten en er in rustpauzes gebruik van moeten maken. Het paard zal dan snel op de goede manier reageren. Het paard moet graag de hals willen strekken, niet stofzuigen, maar de mond tot voorkniehoogte brengen. Als dat moeilijk gaat, combineer dit dan door op een grote volte (20m) te gaan stappen en te letten op correcte stelling (bij de juiste buiging om het binnenbeen).

Zo'n beetje alles wat je hebt omschreven doe ik op het moment al. Bij mij is instappen niet rondhobbelen aan een lijntje, maar veel bogen, voltes, figuren, losrijden.
Voltes rijden is mijn favoriet, en veel figuren maken ook. Doe ik dus ook bij het uitstappen. Vorige keer heb ik geprobeerd om elke keer als ze sneller ging een volte van vijf meter te maken. Dat hielp een beetje, maar dan moet ik dus echt om de twee meter een volte draaien. Op den duur zal het denk ik best helpen. Maar ik wil ook graag de reden weten waarom ze zo haastig loopt. Het is een behoorlijk nerveus paard. Wanneer ze helemaal los is reageert ze enorm snel op dingen. Als ik bijvoorbeeld eenmaal doorzit om op de andere hand te gaan lichtrijden springt ze al in galop.
Ook wanneer ik haar na het rijden in de bak laat rollen, blijft ze lopen. Ze staat 2 seconden stil in alle tijd dat ze in de bak staat. Ze hinnikt, ze draaft, ze galoppeert, en blijft onrustig rondlopen.
Ik doe een bepaalde oefening met haar, dat deed ze met haar eigenaresse. Dan sta ik voor haar met mijn hoofd naar haar hoofd, als ik dan naar haar toestap, stapt zij achteruit, wanneer ik stop, stopt zij, wanneer ik achteruit loop, loopt zij vooruit. Ik wil graag meer zulke oefeningen gaan doen om een band met haar te krijgen en vertrouwen te winnen. Misschien dat ze dan ook niet meer zo onrustig is.

Murkje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:11

heey

zodra ze sneller gaat kneepje met de buitenteugel en dan weer laten vieren em dan moet ze langzamer en luistert z eniet nog een kneepje geven (zo doe ik het ook bij mijn pony die heeft ook altijd de gang erin)

groetjes sandra