Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

dus dat zou je iets nader moeten uitleggen.Uitstappen hoeft namelijk geen rustig stapje te zijn persé Hollybolly schreef:tijdens het stappen, halthouden, en dan weer wegstappen, gaat ze snel, weer halthouden, wanneer ze langzamer stapt (ook als het maar ietstjes is) uitgebreid belonen, suc6
Urielle schreef:Wat gebeurt er met halsstrekken?
Lotti schreef:Heb je geprobeerd haar bij je te houden met je zit? Als je paard namelijk gevoelig is voor de impuls die je geeft zou je door het bewegen van je bekken redelijk goed het ritme moeten kunnen aangeven..je kan je knieen iets aandrukken en een beetje achteruit gaan zitten terwijl je lichtjes een ophouding maakt.Als ze dan trager gaat haar rustig toespreken en belonen.
Sommige van mijn rijpaarden zijn ook niet erg rustig als ik ze uitstap,ondanks dat ze zweten stappen ze stevig door..ik probeer ook ten alle tijden de achterhand actief en eronder te houden..zelfs als ze niet aan de teugel maar gewoon over de rug lopen.strekken met die benen
Ik weet ook niet of wat zij doet dribbelen is of een actieve stapdus dat zou je iets nader moeten uitleggen.Uitstappen hoeft namelijk geen rustig stapje te zijn persé

Goofy44 schreef:Met je zit het paard langzamer laten lopen. Als het paard te snel blijft stappen, dan halthouden. Stil laten staan en alleen naar voren laten gaan op jouw been. Bij te snel stappen, op je zit halthouden en gaan stappen. Belonen bij goede reactie. Als dat beter gaat met stappen tempo wisselingen maken in stap op je zit. Belonen bij goede reactie. Blijft paard te snel gaan, oefening op grote volte doen, evt. volte wat verkleinen, bij goede tempo volte weer vergroten en naar rechte lijn. Bij versnellen opnieuw volte maar dan op andere hand, dus afwisselen. Probeer zelf aan muziek, regelmaat en ritme te denken. Paard niet blokkeren als het stapt, niet bewust met je bekken meedrijven. Het gaat om tact, ontspanning, los en soepel in lengte- en zijrichting, nageven (onderkaak en nek), juiste aanleuning, balans. Paard moet op eigen benen gaan. Deze oefening is bij het instappen al belangrijk. Meestal wordt er gepraat, gelachen ge-GSM'ed, (het is maar instappen) enz. Het is voor het paard een van de belangrijkste oefeningen voordat je met de andere oefeningen of werk begint. Je zou met deze oefening ook moeten afsluiten en er in rustpauzes gebruik van moeten maken. Het paard zal dan snel op de goede manier reageren. Het paard moet graag de hals willen strekken, niet stofzuigen, maar de mond tot voorkniehoogte brengen. Als dat moeilijk gaat, combineer dit dan door op een grote volte (20m) te gaan stappen en te letten op correcte stelling (bij de juiste buiging om het binnenbeen).