Zonder zadel rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Welshcob

Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 18:17

Omdat het zadel van mijn verzorgpony niet meer past (ze is slanker geworden met het gevolg dat het zadel nu heel fel naar voren schuift) ben ik genoodzaakt zonder zadel te rijden. Maar dit lukt helemaal niet! Ik kan er niet fatsoenlijk op blijven zitten, erop blijven zitten lukt wel, maar ik hobbel zo fel! Ik schuif van voor naar achter en ik kan gewoon niet blijven zitten... Omdat draf niet lukt heb ik galop dan ook nog niet geprobeerd. Hoe moet je nu eigenlijk gaan zitten zonder zadel op het paard? En moet je klemmen met je bovenbenen of juist niet? De pony waarop ik rijd is 1m23 en een slanke pony met een lage, lange schoft.
Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen

fourth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:49

Lastig...sommige paarden zijn gewoon moeilijk uit te zitten. Niet klemmen iig. Ontspannen zitten, rechtuit kijken, benen lang maken en wel je rug recht houden.
Krijg je geen nieuw zadel? Koop anders eventueel een bontje die je vastmaakt met een lange singel, dat is ook wat prettiger voor je pony [dat gebonk op haar rug lijkt me niet erg fijn]

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:57

probeer lekker ontspanne te gaan zitten, drijf haar dan aan tot draf, dit 3 of 4 pasjes en dan weer naar stap, oefen net zolang tot je een beetje lekker ontspannen kon blijven zitten, laat haar dan steed is langer draven, aan de teugel rijden zorgt ook voor een betere verende rug...

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:03

Op een pony zonder zadel moet je op dezelfde manier zitten als op een pony met zadel. Behalve dat het op een pony zonder zadel een stuk moeilijker is om goed te blijven zitten. Dus vooral niet gaan klemmen met je bovenbenen en niet je benen optrekken anders lig je er zo af.

Misschien kan je je probleem oplossen door een bontje op gelpad onder het zadel te leggen?

Als je singel te lang is geworden kan je misschien een nieuwe kopen die zijn niet zo duur.

gizmondo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:38

VanillaQueen schreef:
Lastig...sommige paarden zijn gewoon moeilijk uit te zitten. Niet klemmen iig. Ontspannen zitten, rechtuit kijken, benen lang maken en wel je rug recht houden.
Krijg je geen nieuw zadel? Koop anders eventueel een bontje die je vastmaakt met een lange singel, dat is ook wat prettiger voor je pony [dat gebonk op haar rug lijkt me niet erg fijn]

inderdaad je rug rechthouden,met je rug rechthouden bedoel dan wel echt je rug recht,niet je rug hol trekken door heel recht gaan zitten.Probeer een plooi in je buik te houden(buik licht intrekken)dan pas is je rug RECHT en je schouders ontspannen,rol je schouders eens achterover.Kijk voor je en ga geen geld zoeken,zo voorkom je dat je voorover valt.Goed op je kont zitten je moet voelen dat je op je zitknobbels zit,span je kont niet op want dan pas ga je heel hard op en neer bonken en doe je je paard pijn. Hou je vast met je knieën,als die los liggen zul je niet blijven zitten.Houd je benen lang en probeer ook je tenen naar binnen te houden en je hak naar benen en naar buiten.Dit is natuurlijk moeilijker zonder stijgbeugels maar zo voorkom je dat je je kuit verkeerd gaat gebruiken en foute gewoonten aanleerd.Als je gaat draven leg je dan iets naar achter,alsof je in een zetel gaat liggen(niet gaan hangen aan de teugels).Als ik thuis zonder of met zadel rij blijf ik er op deze manier stevig opzitten als iemand hier commentaar op heeft mag je dat gerust zeggen ik kan ook maar nieuwe dingen leren

cracker

Re: Zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:51

Goed op je kont gaan zitten, soms helpt een klein stukje meer naar achter gaan zitten voor de draf ook wel.
Niet klemmen maar ontspannen, los laten en meegaan in de hobbel van de draf En benen lang maken!

En zoals gizmondo al zei:
Goed rug recht, navel intrekken denk ik dan altijd aan

Welshcob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 20:03

Bedankt voor alle antwoorden al!
Dat van je rug rechthouden, mijn rug is van nature hol, en als ik paardrij ook, de dokter zeg dat ik moet wachten totdat ik ben uitgegroeid om echt iets aan mijn rug te doen, maar zou ik hier al aan kunnen werken bij het paardrijden?
Een gelpad of bontje onder het zadel leggen helpt niet, het zadel schuift al bij het aansingelen naar voren, en als ik rij, dan ligt het zadel bijna op haar hals en ben ik eigenlijk op lucht aan het rijden (kussens van het zadel liggen dan helemaal niet meer op de rug van de pony).

gizmondo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:09

je kan mischien een staartriem gebruiken,maar als het zadel gewoon niet meer past is dat zeker geen goede oplossing want het zal je paard alleen maar slecht doen ,zou nog even zonder zadel rijden dan tot je een nieuw,goedpassend zadel hebt,is goed voor jouw zit en beter voor je paard .Over je rug,ik zou luisteren naar de dokter en niets forceren,probeer je rug zoveel mogelijk recht te houden als voor jou mogelijk is(dat is wat ik zou doen)
groetjes

KayC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:38

Als ik zonder zadel ga rijden doe ik altijd even een halstertouw om de hals van m'n verzorgpony. Daar kun je je aan vasthouden. Je kunt ook een dik dekje opleggen en daar een dekensingel omdoen. Dat zit net wat steviger.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 01:44

Ik vindt zonder zadel rijden alleen al dood eng

NathalietjeB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 08:02

zonder zadel er is niets beters om je zit te bevorderen door zonder zadel rijden..
zoals menig aantal al heeft gezegd benen lang rug recht hakken naar beneden niet gaan klemmen of je benen optrekken."
als je goed ken rijden zonder zadel dan pas vind ik dat je ken zeggen dat je een onafhankelijke zit heb.

babettefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:29

Citaat:
[b]hey, ik rij ook al een tijdje zonder zadel omdat mijn zadel ook niet meer past. In het begin is het beetje lastig maar op den duur ga je er egt wel van genieten. ik zou je ook aanraden om eens galop te doen, das het allerleukste aan het zonder zadel rijden. en als het egt ni lukt raad ik je aan om eens te denken aan een boomloos zadel. het schijnt dat dat soort zadel op elk paard past en het is alsof je zonder zadel rijdt maard an wel met het comfort en de veiligheid van een zadel. ikzelf probeer mijn vader ervan te overtuigen zo een zadel te kopen maar het lukt nog niet goed. als je wat meer over dit zadel wil weten kijk dan eens op deze site: www.boomloosrijden.nl
daar kan je veel info vinden. veel suc6 allersinds

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:53

boomloosrijden is niet alsaof je zonder zadel rijdt
je hebt veel meer stevigheid, het zit heerlijk zacht, maar je paard kan er wel goed onder bewegen.
dit soort zadel past niet op alle paarden, paarden met een hoge schoft, uitstekende ruggegraat, en sommige met erg moeilijke bouw, zullen het hieronder minder goed doen...

annepaardoes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 22:04

wat je misschien nog wel kan doen is een dekje met een dekensingel. Zo lijkt hij mij niet zo glad en glij je er niet snel van af.

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 11:52

heb je een longeersingel?
wat je dan kan doen is een dekje eronder leggen zodat je niet zo op de schoft zit, dan gaat je houding eigenlijk vanzelf.

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 16:06

Misschien is het gewoon even wennen. Een paar jaar terug toen ik voor de eerste keer echt zonder zadel ging rijden kan ik amper normaal gaan draven maar nu kan ik hele buitenritten ermee maken met rengalop erbij. Dit heb ik op een fjord gedaan en aangezien ie nogal "bol" was was het net een stoel.
Verder heb ik een tijd echt pas m'n evenwicht leren bewaren toen ik een aantal maanden continu zonder zadel op een redelijk smalle (teminste smal vergeleken bij de fjord dan) quarter ging rijden en kon daar op een gegeven moment een behoorlijke middendraf er goed bij uitzitten.
Puur een kwestie van oefenen zodat je het ritme leert te vinden. Evt een sjabrak/pad met dekensingel vast maken zodat je daar op kan zitten.

fourth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 17:25

Ik mag er binnekort zelf ook aan geloven, zadel gaat even weg voor een goeie onderhoudsbeurt, opvullen enzo. Gaat nog leuk worden , de laatste keer dat ik zonder zadel reed viel/gleed ik er af, dankzij een heel geniepig bochtje

baboeska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 18:08

Alleen al van die verhalen krijg ik de kriebels, op de manege doen we het ook soms maar daar gaat het niet verder dan de stap, op 1 pony'tje durf ik nog te gaan draven omdat ik daar altijd mijn benen omheen kan sluiten wat ik na dit gelezen te hebben dus niet moet doen. Ik ben het wel aan het opbouwen bij mijn verzorgpaarden, door na het uitstappen zonder zadle te gaan zitten. nog niet echt verbetering

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 11:39

Gewoon oefenen . Het gaat niet op één, twee, drie .

Toen ik in het begin zonder zadel reed met Olga, hobbelde ik alle kanten op en viel ik er wel een paar keer naast. Maar elke keer ging het beter en nu heb ik er geen problemen meer mee.

Ik kon in galop nooit blijven zitten, ook niet met zadel. Maar zonder zadel moet je wel blijven zitten, anders vlieg je eraf en nu kan ik netjes blijven zitten in de galop.

(Olga is btw een paard.)

Welshcob

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 12:05

Hey,
Bedankt voor al die tips!
Het gaat nu al veel beter nu ik weet hoe mijn houding moet zijn, ik ga nog veel moeten oefenen natuurlijk! En het gaat ook goed voor mijn zit zijn want ik heb zo het probleempje dat ik klem in galop

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:07

Dat zal wel beter gaan naarmate je meer zonder zadel rijdt .

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 12:52

wat ik altijd doe, is overdreven ver naar achteren gaan zitten, als ik het gevoel heb dat ik echt ff gigantisch hobbel. Dit helpt wel heel goed!!