Te snel naar de hindernis..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Donnalover

Te snel naar de hindernis..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 17:24

Hee Allemaal!

Mijn paard is met springen heel snel. De 1e sprong valt nog wel mee maar daarna kun je hem voor de sprong gewoon niet meer houden. Dan dendert hij er volaan op af, ook als je met je volle gewicht op de teugels hangt. { dit is wel zeer slecht maar je moet toch wat proberen he? }
Ik weet niet hoe ik dit kan afleren maar ik vind springen op hem dus ook best wel eng. en dat vind ik heel jammer want met mijn vorige paard sprong ik M , terwijl ik dat nu echt niet meer durf..!

Wie helpt mij?

RedFlame

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:48

Springles nemen?
of heb je dat al? Dit probleem heb ik ook en op het eind van de les lusitert ze al een heel stuk beter. Vooral niet aan de teugels gaan ahngen maar ophoudingen maken en anders eerst een volte rijden tot je voelt dat hij rustig is.

Lotti

Re: Te snel naar de hindernis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:21

Je probleem is simpel want ik heb het zelf ook gehad.Je sluit je paard teveel op.Dit wil zeggen..hij gallopeert niet genoeg door waardoor hij onmogelijk een sprong kan maken (gevolg : hij versnelt als hij dicht bij de sprong komt omdat hij hem wil halen) door hard aan de teugels te trekken maak je dit alleen maar erger.Ik zou blijven zitten in je zadel totdat je paard echt springt ( dus niet van in verlichte zit naar de sprong toe) en direct erna ( niet te snel tuurlijk) gaan zitten..een paard hou je ook niet bij door aan de teugels te trekken want dan krijgt hijnog meer het gevoel opgesloten te zijn waardoor hij nog harder gaat gaan. Ik zou heel goed oefenen op een actieve galop die aan het been gereden is waarbij je zo min mogelijk uit zijn mond blijft.Je houd je paard bij je door je knieen aan te drukken en met je zit hem te controleren.Dit vraagt tijd en een goede instructeur.

Donnalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 16:32

Oke ik zal het proberen maar ik heb ook al eens met losse teugel gesprongen maar Zaterdag doe ik een oefenparcour 50 cm..
Ik zal het eens proberen!

RedFlame

Re: Te snel naar de hindernis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:51

Lotti schreef:
Je probleem is simpel want ik heb het zelf ook gehad.Je sluit je paard teveel op.Dit wil zeggen..hij gallopeert niet genoeg door waardoor hij onmogelijk een sprong kan maken (gevolg : hij versnelt als hij dicht bij de sprong komt omdat hij hem wil halen) door hard aan de teugels te trekken maak je dit alleen maar erger.Ik zou blijven zitten in je zadel totdat je paard echt springt ( dus niet van in verlichte zit naar de sprong toe) en direct erna ( niet te snel tuurlijk) gaan zitten..een paard hou je ook niet bij door aan de teugels te trekken want dan krijgt hijnog meer het gevoel opgesloten te zijn waardoor hij nog harder gaat gaan. Ik zou heel goed oefenen op een actieve galop die aan het been gereden is waarbij je zo min mogelijk uit zijn mond blijft.Je houd je paard bij je door je knieen aan te drukken en met je zit hem te controleren.Dit vraagt tijd en een goede instructeur.

ik denk niet dat dit bij elke pony helpt hoor, mijn pony galoppeert goed door maar ze wil gewoon te snel waardoor ik haar moet tegenhouden dan kan je nog meer door gaan galopperen, maar dan gaat ze nog harder lijkt me niet de oplossing.

Donnalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 17:05

Uhh...? Wat moet ik nu doen dan? Hij galopeert op zich wel lekker. Hij heeft Z gelopen en wij rijden samen ook wel wedstrijden..
Maar.. wat moet ik nu doen?

manonutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 09:42

vasthouden en vol gas je parcour doen, mijn pony ging ook super snel, maar sprong wel alles foutloos, dus ik sprong gewoon vol gas m'n parcour, heb je iig een snelle tijd

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:59

Hij moet leren op je te wachten, hier heb je echt wel les voor nodig.
De instructeur bij ons op stal zet dan wel een 4 hindernissen neer in een kruis. Hij laat 1 sprong springen, de ruiter moet het paard dat stilzetten na de sprong, draaien en de volgende springen, weer stilzetten enz. Net zolang tot het paard op hem/haar gaat wachten. Maar er komt nog wel wat meer bij kijken, dus neem gewoon snel les en vraag je instructeur hoe jullie het kunnen oplossen.

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:21

Dit is ook een leuke, doe ik met de kids. Laag hindernisje (of zelfs gewoon twee staanders met een balk op de grond) in het midden, links en rechts een kegeltje schuin er voor. Eerst in stap naar de hindernis (ok, mijn dochters pony vertrok in het begin daar al in volle galop), en dan afwisselend halthouden of een rondje links of recht rond het kegeltje en dan, komende uit dat kleine ronde, springen. Gaat er om dat de pony niet precies weet wat hij moet doen en dus leert wachten.
Dan twee hindernisjes, kegeltjes, slalommetje, dan in-uitjes met kegeltjes,...
Zo opbouwen, vooral heel laag beginnen, gaat er om gecontroleerd te leren rijden, springen doen dat soort paarden toch wel.

No een leuke: dressuurles in een piste waar hindernissen staan. Je rijdt gewoon figuren, voltes, slangenvoltes, diagonalen, ... en wanneer er toevallig een hindernis in je lijn staat spring je die, maar je let er vooral op netjes te sturen, je hoeken in te rijden, je tempo zelf te controleren, ...

En nog eentje: in een hoek (of op de volte) balkjes leggen , er over gaan in galop, de ene keer met twee galopsprongen er tussen, de andere keer met drie. Goed om te leren schakelen binnen de galop en de aandacht van je paardje bij jou te houden.

Lieneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:30

inderdaad wat boutje zegt!
op de manege had ik dit eerst ook..
ik moest telkens voor de hindernis kleine voltetjes rijden.. telkens alshij tehard ging gewoonw eer trugdraaien en rustig laten worden op een volte.
( om een pion heen werkt ook goed )

Caesar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:33

manonutjuh schreef:
vasthouden en vol gas je parcour doen, mijn pony ging ook super snel, maar sprong wel alles foutloos, dus ik sprong gewoon vol gas m'n parcour, heb je iig een snelle tijd

Dit soort geintjes kun je inderdaad met een pony wel uithalen, maar met paard is vaak minder behendig...!! Controle is het belangrijkste wat er is...vergis je niet. Probeer gewoon eens laag en dan je paard steeds voor of na de hindernis halt te laten houden. Belonen en weer wegrijden. Zorg er wel voor dat je dit ruim van te voren doet, zodat die niet alsnog doortrekt. Mijn tip is dus eigenlijk heel simpel: zet je paard voor en na de hindernis eens een paar keer stil. Springen doet die toch wel, bouw dus eerst de controle op. Oefenparcoursjes zijn handig, maar oefen vooral thuis op een enkele hindernis.

De tip van Boutje vindt ik overigens ook goed, alleen ben ik niet van het voltes rijden....maar goed, ik zou het gewoon proberen!! Ik weet uit mijn eigen pony-ervaring dat het schakelen tussen sprongen (2 of 3 galopsprongen) echt helpt!! Die zou ik zeker gaan toepassen.

Murkje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:01

heey

als hij sneller gaat op een volte zetten en een kneepje met de buitenteugel geven en als hij weer rustig is weer eens proberen..gaat hij dat weer sneller gewoon weer op een volte zetten

wat misschien ook nog zou komen omdat hij z gesprongen heeft kan het olok nog zo zou zijn dat hij geleerd heeft om snel te lopen om te winnen in een wedstrijd