paard is weer erg aant stijgeren en bokken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moyra

paard is weer erg aant stijgeren en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 15:35

me paardje is weer erg aant steigeren en bokken en ze heeft me gister tege de bak rand gelandseerd...
doe ik dan wat fout of komt het door dat de winter er aan komt ?
van de zomer was ze onwijs lief en ik doe in mijn ogen niks anders.

ligt het toch aan mij ?

gr

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 16:18

niemand die mij kan helpen ?

fourth

Re: paard is weer erg aant stijgeren en bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:17

Even iets specifieker zijn.
Wanneer doet ze het precies? Zodra je er op stapt begint ze al? Of als je wat harder met haar gaat werken?
Probeer het wat beter uit te leggen!

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 17:22

als je met haar aant werk bent dan rent ze al onder je vandaan...
en als je dan egt meer met haar aant werk gaat gaat ze stijgere en bokken is dat misschien een verzet tege het werk toen ze me er af gegooit had ben ik wel weer gelijk opgestapt en verder gegaan waar ik gebelven was en toen begon ze weer het zadel licht verder oke

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:33

En hoe oud is ze?
Het kan heel goed frissigheid zijn hoor, al is het natuurlijk niet echt fijn/veilig rijden dit. Is het extremer wanneer het bijvoorbeeld hard waait, of het echt koud wordt?
Ook kan dit een truukje zijn om onder het werk uit te komen. Op wat voor een manier rijd je haar? Puur recreatief, gewoon een beetje stap, draf, galop en wat figuurtjes?
Hoe lang doet ze dit al?
Je moet natuurlijk wel uitsluiten dat ze geen pijn heeft. Hoeft niet persé aan het zadel te liggen.

utina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:59

heeft ze geen last van haar rug?
want als je haar aan het werk zit en ze begint ineens te bokken kan dit best de oorzaak zijn

piepelotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 19:46

Krijgt ze nu inneens meer krachtvoer? soms wordt er zomers minder krachtvoer gegeven door de weidegang. Sommige paarden/pony's worden echt anders met meer krachtvoer. Je kan mischien ander krachtvoer proberen.

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 23:35

op dit moment is ze er een week mee bezig want ik heb een verzorgster wegens privee redenen... en volgens haar is ze al een week super druk en merk het zelf ook heel erg... ik vind zelf ook dat ze er vast zit en probeer het door middel van 8tjuhs/voltes een beetje soepel te krijgen.. na 3/4 uur dat gedaan te hebben is ze los en kan ik haar met uitdraven/ stappen een beetjuh aan de teugel vragen en dan egt gaan uit stappen....
ook staat ze nu 2 weken op stal na dat ze de hele zomer lekker op land heeft gestaan.... en krijgt nu 3/4 biks en 1/2 haver zag ik op het briefjuh in voerkist staan....
misschien geen haver geven een op lossing????
zelf kan ik nu een week niet tot nauwlijks naar stal want morgen krijgt me moeder een pace maker...
maar ik zal proberen wel te gaan en van het weekeind zeker..
en ga dur dan eens goed op severen...

misschien iemand een iedee om deze houding te veranderen van haar??
van de zomer liep ze zo http://www.mijnalbum.nl/Album=XQMST6QE

wel weet ik dat mijn verzorgster recreatief rijd en ik sport gericht maar dat vind ik zaak voor later maar ik heb wel over legt met mijn verzorgster om lessen met haar te gaan volgen de 1e week ik de andere week me verzorgster is dit verstandig of niet

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 23:39

Mijn paarden zijn ook wat drukker hoor, best kans dat het gewoon de naderende winter weer is

EDIT - ik zag dat ze ook net weer op stal stond, komt ze nog wel wat op de wei 's ochtends of staat ze de hele dag op stal? Van haver kan ze ook flink wat fitter worden, de meeste paarden doen het prima op alleen een onderhoudsbrok. Maar ze moet er echt wel veel uitkomen, anders is de overgang veel te groot van de hele dag op het land naar de hele dag binnen.

Ik zou je verzorger zeker laten lessen en ook instrueren om er flink aan te rijden als ze rijdt zodat je paard goed zijn energie kwijt kan.
Eventueel van te voren maar goed aan de longe laten lopen.

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 23:46

ze staat nu niet meer op het land maar wij hebben een heel klein koppeltjuh op stal en de baas van stal werkt inmiddels ook hele dag bij de gemeente en die deed altijd 2 paarden de hele dag buiten zetten en daar zat mijn paard nooit bij maar inmiddels is er een nieuw meisjuh op stal en mijn paard kan het goed vinden met haar paard en die gooit ze rond 11/13 naar buiten en gaan ze om 15/17 weer naar binnen dus ze lopen toch wel veel buiten

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 01:39

Ik zou er voor de zekerheid toch een fysioterapeut naar laten kijken

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:17

Het is dus begonnen met op stal te komen en krachtvoer te gaan geven. Dus denk dat je het dan ook daar in moet zoeken.
Paard/pony heeft niet genoeg beweging naar het voer wat hij/zij krijgt.
Brok is dat sport of basisbrok?
Heb zelf ook een paard gehad die absoluut niet tegen sportbrok kon.Op havermengeling was hij veel aangenamer Zelf ben ik niet voor haver en brok tesaam.
Tis brok of Havermengeling. Je krijgt zo scheve verhoudingen.

Je kan bij matige arbeid beter goed hooi, kuilvoer geven en weinig krachtvoer.
Je schrijft dat hij ongeveer 1,5 schep tesaam krijgt. denk dat dit voor deze pony/paard teveel is. Of het is te snel gegaan, kan ook nog.
Kwam hij van de wei (geen krachtvoer) en toen op stal gelijk 1,5 schep krachtvoer.

Ook bij scheve verhoudingen in voer onbalans in voer /werk kan een paard lichamelijke problems krijgen.

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:43

Tja, haver is voor sommige paarden als XTC. Ik heb het een tijdje gevoerd, maar toen had ik echt een tijdbom onder mn kont.

moyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-05 14:39

ik ga tegen me stal baas zeggen dat hij haar even geen haver meer mag voeren en kijken hoe dat aan slaat....
welm rijden wij haar soms 2 keer op een dag dus beweging krijgt ze voldoende...
voor de mensen die dit zielig vinden mogen dat vinden maar ga me er niet op aan vallen...

gr

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:50

heb je goede les
alleen aanmodderen werkt niet

idd, meer beweging en niet alleen onde rhet zadel
ze moet zich ook ff uit kunnen kuren.

voor het rijden ff zonder bijzet longeren is ook al een klein begin daarin

flink hooi, niet teveel brok of eten met teveel aan energie

meisjj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:53

past het zadel wel goed?
mischien komt het dat ze nu een dikkere vacht krijgt, dat het zadel schuurt of klemt of kapot is ofiets dergelijks!

_Evelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:53

Bij mij op de manege, deed het paard waar ik op zat ook ineens heel raar, en in de zomer was ze hartstikke lief..
Waarschijnlijk gewoon door de winter..

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:00

Ik denk dat het aan het voer ligt. Want als ze 't in de winter wél doet, en in de zomer niet.. lijkt 't me érg stug dat het aan 't zadel ligt. Verder idd iets meer opbouwen.. veel plezier ermee

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 01:06

Mijn vorige paard ontplofte bij de combi winter, geschoren en haver, compleet uit haar stekker, hoe lief ze was in de zomer zo'n draak was het in de winter.

3 keer per uur eraf was niks, had ze zo voor elkaar, steigeren, bokken, rennen, gek doen.

We hadden haar natuurlijk van de haver af kunnen halen, ik denk dat dat een heel stuk gescheeld had omdat het tegelijkertijd met die periode begon, en natuurlijk hoe kouder het werd hoe erger ze werd.

Wij zijn er door heen gereden, DA was geweest de hele mikmak was nagekeken, ze kon wat heter zijn door de haver, ene paard heeft dat meer dan het andere.

Uiteindelijk is ze altijd een beetje gek gebleven, maar wel steeds meer hanteerbaar voor mij, je leert elkaar kennen etc.

Succes, hoop dat je een oplossing vind.
Bedenk ook dat hoe meer je rijdt hoe meer conditie ze krijgt, en dat het gekke gedeelte steeds langer kan aanhouden.
Soms kan juist iets meer rust in het rijgedeelte veel beter werken dan meer rijden, al zeg ik zeker niet dat het kwaad kan.

tante_trien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 18:22

moyra schreef:
op dit moment is ze er een week mee bezig want ik heb een verzorgster wegens privee redenen... en volgens haar is ze al een week super druk en merk het zelf ook heel erg... ik vind zelf ook dat ze er vast zit en probeer het door middel van 8tjuhs/voltes een beetje soepel te krijgen.. na 3/4 uur dat gedaan te hebben is ze los en kan ik haar met uitdraven/ stappen een beetjuh aan de teugel vragen en dan egt gaan uit stappen....
ook staat ze nu 2 weken op stal na dat ze de hele zomer lekker op land heeft gestaan.... en krijgt nu 3/4 biks en 1/2 haver zag ik op het briefjuh in voerkist staan....
misschien geen haver geven een op lossing????
zelf kan ik nu een week niet tot nauwlijks naar stal want morgen krijgt me moeder een pace maker...
maar ik zal proberen wel te gaan en van het weekeind zeker..
en ga dur dan eens goed op severen...

misschien iemand een iedee om deze houding te veranderen van haar??
van de zomer liep ze zo http://www.mijnalbum.nl/Album=XQMST6QE

wel weet ik dat mijn verzorgster recreatief rijd en ik sport gericht maar dat vind ik zaak voor later maar ik heb wel over legt met mijn verzorgster om lessen met haar te gaan volgen de 1e week ik de andere week me verzorgster is dit verstandig of niet

bij mij is ze helemaal niet druk heb ik ook helemaal niet gezegt

tante_trien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:15

het is bij mij een schat van een paard

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 22:48

misschien zou je toch eens moeten stoppen met het voeren vanhaver en dan kijken wat er gebeurt. word ze rustiger dan weet je dat het door de haver komt. zo niet kun je altijd weer haver gaan geven. en misschien is longeren een tip voor je begint met rijden. haar de meeste energie er uit laten lopen aan de longeerlijn zodat ze met rijden wat rustiger is.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 01:04

Is ze idd niet zo bij je verzorgster?
Want dan kan je idd meer naar jezelf gaan kijken.

Je tikt in het begin dat je om prive redenen een verzorgster hebt, misschien dat dat ook reflecteert op je paard?
Als ik niet lekker in mijn vel zit is mijn paard ook niet 1 van de leukste.

tante_trien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 04:52

ze is bij mij een schat van een paard maar ik weet niet hoelang dat nog zo blijft ik blijf maar goed hopen

slimmerik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 14:06

Lijkt me heel verstandig met dit paard te gaan lessen. Een goede instructeur kan je dan aanwijzingen geven welke oefeningen goed zijn om te doen. En idd direct geen haver meer voeren. En twee keer rijden op een dag mag geen probleem zijn. Als het maar eerlijk gebeurt.