Paard heeft lange nek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LittleRose

Paard heeft lange nek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 14:30

Ik weet niet of hier al is een topic over is geweest, zal vast wel maar goed .
Mijn paard heeft dus een vrij lange nek en ik weet nu niet goed hoe ik hem zijn hals mooi kan laten dragen. Meer oprichting dus.
Hoop dat jullie het begrijpen en tips voor me hebben

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 14:55

Ik heb altijd gehoord dat je een beetje moet oppassen met diep rijden met deze paarden omdat je ze erna nooit meer omhoog krijgt. Je mag dus gerust enkele pasjes diep gaan, maar zorg ervoor dat dit niet te lang duurt. Verder zou ik heel veel vwnw rijden, beetje met losse binnen en buitenstelling spelen en dan langzaam zelf je paard laten oprichten, ik zou het niet forceren want dan komt er gegarandeerd een foute houding uit.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:45

poes schreef:
Ik heb altijd gehoord dat je een beetje moet oppassen met diep rijden met deze paarden omdat je ze erna nooit meer omhoog krijgt. Je mag dus gerust enkele pasjes diep gaan, maar zorg ervoor dat dit niet te lang duurt. Verder zou ik heel veel vwnw rijden, beetje met losse binnen en buitenstelling spelen en dan langzaam zelf je paard laten oprichten, ik zou het niet forceren want dan komt er gegarandeerd een foute houding uit.

Niet diep? Wel vwnw?
Een lange nek is juist vaak gemakkelijker in te buigen.
Je moet hem rijden zoals hij het beste aanvoelt

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:27

Nuja, ik bedoel dus niet, LDR, wel vwnw. Maar idd, gewoon vanachter verzamelen en schakelen, en dan hoort een paard uit zichzelf naar de goede oprichting te komen denk ik.

karijn

Re: Paard heeft lange nek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:31

Een paard kan pas in de oprichting lopen als het aan het been is, dus rijd je paard lekker vlot voorwaarts. Begin met een mooie aanleuning, mag best wat laag zijn. Probeer dan wat meer verzameld te gaan rijden, zonder je voorwaartse impuls te verliezen.
Vergeet vooral het mooi willen rijden. Houd je daar niet te veel mee bezig, dan sluipen de fouten er sneller in.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 12:22

Ik neem even aan dat je bedoeld dat je paard een lange hals heeft. Het paard kan zich veel sneller en gemakkelijker van het bit onttrekken en opkrullen. Het belangrijkste is dat je de verbinding met de mond in die gevallen direct herstelt door van je been naar je hand toe te rijden. Je moet het paard en jezelf dus leren om steeds met een goede aanleuning te rijden. Zonder goede aanleuning kun je je paard niet correct aan de hulpen stellen en in de goede houding rijden. Je moet erg oppassen dat je je niet laat misleiden door een verkeerd gevoel omdat zo'n hals het gevoel van souplesse geeft, maar mist de juiste kracht. Dus: veel tempo wisselingen en overgangen, goede aanleuning en schouder binnenwaarts rijden. Er gaat veel tijd (bij de juiste training) in zitten. Voor het rijden hoeft het geen probleem te zijn. Aan oprichting kun je pas denken als het paard goed voorwaarts is, aan de hulpen is, in balans gaat, en goed kan ondertreden met de achterbenen. Focus niet op een aspect van het paard, als je alle aandacht richt op een punt dan gaat dat ten koste van andere zaken die dus minder goed gaat. De volgorde in de gymnastisering en training van het paard en het naadloos op elkaar laten aansluiten van de oefeningen (training) is belangrijk. Dan komt het vanzelf goed.

Eusebio

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 15:45

Goofy44 schreef:
Ik neem even aan dat je bedoeld dat je paard een lange hals heeft. Het paard kan zich veel sneller en gemakkelijker van het bit onttrekken en opkrullen. Het belangrijkste is dat je de verbinding met de mond in die gevallen direct herstelt door van je been naar je hand toe te rijden. Je moet het paard en jezelf dus leren om steeds met een goede aanleuning te rijden. Zonder goede aanleuning kun je je paard niet correct aan de hulpen stellen en in de goede houding rijden. Je moet erg oppassen dat je je niet laat misleiden door een verkeerd gevoel omdat zo'n hals het gevoel van souplesse geeft, maar mist de juiste kracht. Dus: veel tempo wisselingen en overgangen, goede aanleuning en schouder binnenwaarts rijden. Er gaat veel tijd (bij de juiste training) in zitten. Voor het rijden hoeft het geen probleem te zijn. Aan oprichting kun je pas denken als het paard goed voorwaarts is, aan de hulpen is, in balans gaat, en goed kan ondertreden met de achterbenen. Focus niet op een aspect van het paard, als je alle aandacht richt op een punt dan gaat dat ten koste van andere zaken die dus minder goed gaat. De volgorde in de gymnastisering en training van het paard en het naadloos op elkaar laten aansluiten van de oefeningen (training) is belangrijk. Dan komt het vanzelf goed.

En weer sla je de spijker recht op zijn kop.
Mijn paard heeft ook een lange hals, jouw uitspraak is de juiste manier om je paard met een goede aanleuning te laten lopen.
Zie foto's in mijn profiel.

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 17:08

De nek van het paard is verbonden met de romp (over de hele romp heen) door de nekband en de band over de wervelkolom. Als het paard zich opricht, spannen spiergroepen in de achterhand aan, waardoor de wervelkolom vanuit de achterhand wat omhoog wordt gebracht tot aan de schoft en de halswervels daarvoor. Dit wordt door de zittende beweging in de achterhand en het ondertredende achterbeen gestimuleerd.

De nekband draagt als een waslijn tussen nek en schoft het hoofd en de hals. De halswervels nemen in deze houding een S-curve - Sigmoïde-curve - aan. Doordat in de onderlijn ook bepaalde spiergroepen aanspannen, wordt het omhoogbrengen van de wervelkolom (schoft) omhoog ondersteund. In de hals vindt de ondersteuning door de m. Scalene en de m. Longissimus Colli. plaats die zich in de basis van de hals bevinden. Hierdoor ontstaat bij correcte oprichting de typisch gebogen hals van het opgerichte paard waarbij de profiellijn van het hoofd van het paard net voor de loodlijn (vertikaal) blijft.

De kunst is dus om het paard met rijden de mogelijkheid te geven en te laten ontwikkelen om dit mogelijk te maken. Dit doe je niet even......

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:40

correctie: het is niet de m. Longissimus Colli maar de m. Longus colli.

De neertrekkende spieren van de hals en het hoofd zijn de ribben-halswervelspieren of ribbendragers (m. Scalenius) en de m. Longus colli.

Het zijn deze spieren die meestal door verkeerde inwerking van hulpteugels worden gedwarsboomd. In een andere combinatie met werking van andere spieren, zorgen deze spieren ervoor dat de hals en het hoofd van het paard in de karakteristieke houding van den hals opgericht kan lopen. De oprichting komt echter vanuit de achterhand en wordt ondersteund door aanspannen van spieren in de onderlijn.