.Mijn paard heeft dus een vrij lange nek en ik weet nu niet goed hoe ik hem zijn hals mooi kan laten dragen. Meer oprichting dus.
Hoop dat jullie het begrijpen en tips voor me hebben
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
.
poes schreef:Ik heb altijd gehoord dat je een beetje moet oppassen met diep rijden met deze paarden omdat je ze erna nooit meer omhoog krijgt. Je mag dus gerust enkele pasjes diep gaan, maar zorg ervoor dat dit niet te lang duurt. Verder zou ik heel veel vwnw rijden, beetje met losse binnen en buitenstelling spelen en dan langzaam zelf je paard laten oprichten, ik zou het niet forceren want dan komt er gegarandeerd een foute houding uit.
Goofy44 schreef:Ik neem even aan dat je bedoeld dat je paard een lange hals heeft. Het paard kan zich veel sneller en gemakkelijker van het bit onttrekken en opkrullen. Het belangrijkste is dat je de verbinding met de mond in die gevallen direct herstelt door van je been naar je hand toe te rijden. Je moet het paard en jezelf dus leren om steeds met een goede aanleuning te rijden. Zonder goede aanleuning kun je je paard niet correct aan de hulpen stellen en in de goede houding rijden. Je moet erg oppassen dat je je niet laat misleiden door een verkeerd gevoel omdat zo'n hals het gevoel van souplesse geeft, maar mist de juiste kracht. Dus: veel tempo wisselingen en overgangen, goede aanleuning en schouder binnenwaarts rijden. Er gaat veel tijd (bij de juiste training) in zitten. Voor het rijden hoeft het geen probleem te zijn. Aan oprichting kun je pas denken als het paard goed voorwaarts is, aan de hulpen is, in balans gaat, en goed kan ondertreden met de achterbenen. Focus niet op een aspect van het paard, als je alle aandacht richt op een punt dan gaat dat ten koste van andere zaken die dus minder goed gaat. De volgorde in de gymnastisering en training van het paard en het naadloos op elkaar laten aansluiten van de oefeningen (training) is belangrijk. Dan komt het vanzelf goed.