Kwijlen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Drottning

Kwijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 13:54

Ik heb altijd geleerd dat er een verschil is tussen schuimen en kwijlen, maar ik ben vergeten wat er aan de hand kan zijn bij het paard wanneer het kwijlt op het bit ipv schuimt, wie helpt mij aan het antwoord hierop?

Nibbit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 13:57

Die van mn zusje kwijlt ook, ik ben wel benieuwd!!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 14:13

Kwijlen is volgens mij meer een uiting van spanning of een reactie op het metaal waar het bit van gemaakt is. Schuimen doen ze als ze het bit lekker aannemen. Tandproblemen kan ook nog, als ze bijvoorbeeld haken of wolfstandjes hebben. Met dat bit kan het zijn dat ze beter reageren op een bit van bijvoorbeeld koper of aurigan, maar dat zal per paard verschillen dus dat zou je moeten uitproberen. Mijn paard kwijlde in ieder geval doordat ze last had van haar wolfstandjes!

Dorien66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 15:21

Het kan komen doordat het paard niet gemakkelijk kan slikken en het overtollige speeksel dus gewoon laat lopen.
Schuimen kan alleen wanneer er ook lucht toegevoegd wordt (door kauwen o.i.d.).

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:46

Speeksel wordt aangemaakt door meerdere groepen speeksel klieren. De belangrijkste klieren zijn de oorspeeksel klieren. De speeksel klieren vind je onder de basis van de oren, onder de kaakrand. Als je een paard stelling vraagt, kan de oorspeeksel klier worden ingedrukt, met als gevolg dat speeksel uit de klier wordt geperst. Een paard dat wordt afgericht, leert bij correct stelling vragen goed op de inwerking van de druk op de oorspeeksel klier te reageren. Het paard voorkomt hiermee een pijnreactie die kan optreden.

Als je het paard ingebogen laat lopen, kan er druk op beide speekselklieren komen te staan, dat kan de speeksel productie verhogen. Daarom is een forse duimdikte afstand tussen de onderkant van de kaak en de hals zo belangrijk (voor een rijpaard). Als een paard de onderkaak niet loslaat, zal het paard niet ontspannen. Dit is nodig om het paard ook in de nek te kunnen laten ontspannen.

Als het paard ontspant in de onderkaak en nek, kan het paard afkauwen. Het afkauwen heeft tot gevolg dat het paard een maalbeweging met de tong maakt, net als bij het vermalen van voedsel.

Het speeksel is bedoeld als vloeistof voor de spijsvertering. Als het paard niet de maalbeweging met de tong maakt, stroomt het speeksel tussen de zijkant in de onderkant van de kaak en de wang gewoon in de mond, komt vervolgens in het gootje bij de lippen voor in de mond en vervolgens stroomt het speeksel of soms kwijl uit de mond. Het geeft in de meeste gevallen dus aan dat het paard niet ontspannen in kaak en nek is.

Een paard dat ontspannen in de kaak en nek is, zal regelmatig een kauw/maal beweging maken, de tong af en toe langs de lippen halen en witte schuim produceren op de lippen.

Er zijn paarden die wanneer de speekselklieren worden afgeknepen, geen speeksel afscheiden. Je moet je paard dus kennen om te weten wat schuimen (de mate waarin) betekent. Meer schuim betekent ook niet altijd meer ontspannen. Je zal voor ontspanning dus naar de andere fysiologische reacties van het paard moeten kijken om te beoordelen of het schuimen bij ontspanning of vermeende ontspanning hoort..... zoals: winden laten, afmesten, orenspel, proesten, uitdrukking ogen, kokeren of juist niet, gebruik van de rug, dragen van de staart e.d.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 18:29

Wow,

En ik dacht dat ik misschien wel iets nuttigs toe te voegen had...

Ehm Goofy, jij schijnt wel erg veel te weten, mag ik vragen hoe jij aan al die kennis komt? (heb al in je profiel gespiekt, maar daar staat het helaas niet in )

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:11

Amo kwijlt ook veel, maar die heeft echt een centenbakkie [je kijkt zo naar binnen ], die kwijlt ook als hij gewoon zo staat. Tijdens het rijden kwijlt hij ook wel eens, maar schuimen doet hij ook

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:22

Ik wil er nog graag iets aan toevoegen.
Ik heb een verzorghaflinger gehad een paar jaar geleden. Die begon plots ook te kwijlen, met heuze slierten.
We zijn toen naar de kliniek geweest enz enz. Bleek dat zij dit deed omdat ze eenzaam was.
's zomers stond ze met wat andere paarden en 's winters alleen.
Een ander paardje erbij en het probleem was over..

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:45

WowAmigo schreef:
En ik dacht dat ik misschien wel iets nuttigs toe te voegen had...

Wat je aangeeft zijn factoren die zeker invloed kunnen hebben op speeksel, kwijlen en schuimen.

Als wij aan lekker eten, een snoepje, iets hartigs of zuurs denken, dan krijgen we speeksel in de mond. Bij de meeste paarden schijnt dat niet zo te zijn. Ik weet niet of dit bij een paard al werkt, als het paard gras ziet, of hooi of voer. Een houding van een paard kan deze reacties beinvloeden, ritmische bewegingen (masseren) dito.