versnellen.. weet niet meer wat ik moet doen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

versnellen.. weet niet meer wat ik moet doen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 09:23

Ik heb een haflinger van 3,5 jaar oud. Hij is heel erg lief in de omgang, maar als ik een buitenrit maak dan is het de hele tijd zo: We gaan van stap naar draf, en huppaa hij is weg, ik wil dus gewoon een rustig arbeidsdrafje, maar dat zit er bij hem niet in. Hij gaat gewoon steeds sneller in draf. Dus dan neem ik hem terug en ga ik heel diep zitten, achterover en hou ik hem tegen met mijn teugels. Hier reageert hij helemaal niet op, dus als ik dan een keer mijn geduld verlies dan geef ik ook ff een flinke ruk. Na zo'n 4 flinke rukken komt hij pas terug. Dan stap ik dus weer, maar ga ik weer draven is het weer hetzelfde verhaal. Ik word er echt helemaal gek van en ik kan overgangen rijden wat ik wil, maar het helpt niet. Ik weet echt niet meer wat ik moet doen. Ik heb zo geen plezier meer in het rijden. Hij trekt echt de hele tijd zo hard. En dan weet ik dat ik hem ook wel los moet laten, want anders trekt hij terug en dat wint hij toch. Hij reageert wel op de stemhulp van stap naar draf. dus drrrrrrrraf. Maar andersom reageert hij er niet op. En in stap is hij heel rustig en heel fijn in de mond, hij kauwt heerlijk op het bitje, maar zodra we in draf gaan gaat hij trekken en hangen en is hij (bijna) niet meer terug te rijden. Ik zit al een heel jaar met dit probleem, ik heb geen plezier meer in het rijden met hem en ik weet het echt niet meer. Als ik heel iets mijn been eraan leg in draf reageert hij er heel fel op en gaat gelijk veel harder, dus als ik van stap naar draf ga, zeg ik gewoon drrrrrraf, want als ik mijn been eraan leg is hij opeens in de middendraf. In stap kan ik ook gewoon mijn been eraan leggen en drukken, en dan reageert hij er heel lekker op, maar als ik in de draf mijn been ook maar heel ietsjes aanleg reageert hij er echt zooooooo fel op. Wie kan mij helpen? Ik heb les van een goede instructrice, maar heb het gevoel dat dit ook amper helpt

Somebody_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 09:27

een instructrice waar je niks aan hebt, is voor JOU geen goede instructrice waarschijnlijk, of doet ie in de bak wel normaal??
buiten zou ik gewoon gaan stappen en dan als je aandraaft, probeer dan meteen een volte te draaien, dat ie rustig blijft en elke keer als hij zo hard gaat probeer dan de ruimte te hebben om een volte te draaien, dat heb ik een poosje gedaan(heel lang geleden hoor) en dat werkte wel, anders gewoon een paar keer flink duidelijk maken dat je een rustig tempo wil, dus als je aandraaft en hij gaat kei hard weg, meteen vol op de rem zetten,dan maar een keer niet zo vriendelijk, maar hij moet wel gezag hebben voor je hand, succes ermee

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 09:44

Dankje wel! ik zal voltes gaan draaien. Ik heb dit ook wel een tijdje geleden geprobeerd, maar toen kon ik wel blijven draaien echt waar hij houd niet op.. zodra ik weer rechtuit ga gaat tie gelijk weer weg.. draai ik weer, is hij weer rustig, ga ik rechtuit huppaa weer weg. In de bak is hij wel rustiger en de instructrice heeft me ook wel geholpen, maar nu zie ik weer een erge terugval.

jiehaaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 09:48

Rijd je alleen buiten of met een ander paard erbij? Ik zou een rustig, ervaren paard meenemen die voorop loopt, die het tempo bepaalt en waar je hem desnoods "in kan parkeren", want hij mag er niet met je vandoor gaan!
En idd voltes rijden, ook al moet je er 20 rijden, JIJ maakt uit wanneer je weer rechtdoor gaat.
Blijf consequent, geef hem geen vinger teveel want hij neemt je hele hand!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 10:11

ik rij met een ander paard ja, die is heel erg rustig. Hij trekt zich niks van hem aan. Ik ga in ieder geval voltes rijden, bedankt!! ik ga zo lekker met hem naar het bos

poes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 20:10

Je hebt dit probleem al een jaar en het paard is nu 3 en half? Wrs is hij dit beginnen doen door balansproblemen en heeft hij het onthouden. Hoe gaat het rijden in de bak? Is hij daar rustig? Ik denk dat je helemaal naar de basis terug moet, ga eens wazt meer aan het werk aan de longe en rijd eerst meer in de bak.

Sily

Re: versnellen.. weet niet meer wat ik moet doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 00:46

Ik ben het met Poes eens, alhoewel ik aanneem dat een heel jaar gewoon wat ovedreven was, je hebt haar niet ingereden met 2 en een half neem ik aan.

Misschien is het idee er om als je de ruimte hebt haar eens hard te laten gaan?
Zolang je kan sturen lijkt me dat geen probleem en kan ze even flink wat energie kwijt.
Nog even doorgaan als ze wat terug kotm en dan terug nemen op het moment dat jij denkt dat ze meteen terug zal komen en dan flink belonen.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 12:45

ja een jaar is inderdaad overdreven. Hij is zadelmak gemaakt met 2,5 jaar, maar is toen natuurlijk nog niet echt ingereden, met 2.8 jaar ofzo, is voor de eerste keer met hem een keertje gegaloppeert, dus met 2.6 jaar gewoon beetje gestapt en gedraafd zo'n 20 minuutjes. En het is een haflinger. Een heel jaar is dus wel overdreven. Hij is ook al ietsje ouder dan 3,5 jaar. Ik kan hem niet even flink hard laten gaan, want dan is hij weg en bokken enzovoort. Ik krijg hem dan ook niet goed meer terug. Dit lijkt me dus niet echt een optie. Ik ben laatst even flink boos geworden. Gewoon echt een keer een ruk. En wanneer hij nu echt versnelt en ik heb het rustig geprobeert, en hij is niet terug doe ik dat gewoon. Dit helpt wonderbaarlijk. Ik heb zondag een vrij lange buitenrit gemaakt en hij heeft bijna geen 1x getrokken. Ik hoop dat het zo blijft. Maar advies mag blijven gegeven worden!

monsera

Re: versnellen.. weet niet meer wat ik moet doen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 14:17

In een ander topic van je zeg je dat het zadel niet past dat kan de rede zijn dat je pony dit gedrag vertoond.Verder vind ik dat als je pony 2.6 jaar oud is en je daar al 20 minuten op gaat rijden niet zo goed is voor je pony.Ik wil je wel tips geven maar zoals ik ook al in het andere topic heb gezegt zou je eigenlijk niet meer met dit zadel moeten rijden voordat het probleem straks zo groot word dat je helemaal niet meer kunt rijden.

Boutje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 17:56

tempowisselingen oefenen in de bak, op zit leren reageren. Desnoods haal je het hoofdstel er al en neem je alleen een halster, ze kan toch niet weg. Voor je aandraaft heb je het tempo klaar in je hoofd en je gaat in dat tempo lichtrijden. Gaat ze sneller, niet mee gaan maar rustig blijven lichtrijden, iets achter in de beweging dus. Lukt het niet direct, blijf gewoon rustig lichtrijden en beloon haar zodra ze op zit terugkomt.
Waarschijnlijk "snapt"ze niet echt wat je met het bit bedoelt (mijn 3,5 jarige haf niet in elk geval), leer op zit terugnemen en gebruik het bit later voor de verfijning.
Verder balans verbeteren, lange lijnen of longeerwerk met stemcommando';s en deze ook bij het rijden gebruiken.
Nu ben je haar aan het leren alleen te reageren op rukken in de mond, hoe wil je dan dat ze later ooit naar het bit toekomt en nageeflijk wordt...

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 23:14

je zegt ook dat je de teugels bklijft aannemen als ze te snel gaat. mijn ervaring met dat is dat het paard alleen nog maar sneller wil omdat je het probeerd tegen te houden. geef hem wat meer vrijheid met de teugel (een klein beetje maar 2-5 cm) maar ga niet trekken aan de teugel. misschien heeft hij last van zijn kiezen omdat hij wel de leeftijd heeft dat paarden gaan wisselen. laat dat eens nakijken en kijk je tuig eens na misschien past er iets niet of rij je met een te zacht of te scherp bit. de meeste paarden reageren super op een dubbel gebroken bitje. en idd veel oefenen met overgangen en hem proberen terug te rijden op je zit. als je dat kunt zal het voor jou veel makkelijker worden het paard terug te nemen wanner het te snel wil.