paard kan niet galloperen in de wei/bak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

paard kan niet galloperen in de wei/bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 20:52

Sja.. dit gaat dus over chevy..
ik krijg haar in de wei niet in galop, zodra ze een bocht heeft valt ze om.. en aanspringen gaat ook niet.
ze is ingereden, en verder niet doorgereden..
hoe kan ik ervoor zorgen dat ze meer evenwicht krijgt.. had al enkele tips : veel wendingen en overgangen, iemand nog meer tips??

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:57

Klinkt niet gezond. Is haar rug in orde, een paard dat niet (goed) galopeerd is vaak of een draver of een paard met rugklachten.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:02

ik zou indd eens een arts erbij halen lijkt me veiliger voordat je verder gaat rijden

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:07

Het is ook nog een jong paard begrijp ik? Aan laten galopperen ( evt. met een tikje van de zweep achter je kuit) en gewoon op de rechte lijn laten galopperen, kom je bij de bocht van de korte zijde dan kun je wat verlicht gaan zitten om haar niet in de rug te storen.
Als je de mogelijkheid hebt om buiten te oefenen zou ik beginnen met een lang bospad zodat ze eerst aan het ruitergewicht tijdens de galop kan wennen.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:18

Hoe bedoel je trouwens in de wei, ik ging er even vanuit als ze los loopt. Als je rijdt in de wei komt het waarschijnlijk niet vanuit de rug maar doordat ze niet kan. Dan zal ze niet genoeg evenwicht hebben om op zo'n gladde ondergrond te galoperen. Beter kun je dat ook alleen in een rijbak of buiten op een ruiterpad oefenen.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 22:49

Ik rij in een afgezet stuk land, ik rij op een fjordXfries
ze is 8 jaar en niet verder dan ingereden, dus ze heeft d'r evenwicht niet
ze glijd gewoon weg zodra ik 'probeer'aan te galloperen
op het lange zandpad lukt het de eigenaarese zelf wel, maar ik neem het risico niet
ze heeft geen balans, hoe krijg ik dan een paard wat z'n balans beter vind.

verder ze heeft geen bespiering , niets nergens, maar het ligt niet aan haar rug ofzo, want aan de teugel en netjes lopen gaat prima stap en draf, alleen galop gaat klote...!!

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 23:21

Nee dat is ook onwaarschijnlijk dat het haar rug is maar ik begreep uit je verhaal in eerste instantie dat ze nergens galopeerde

De wei is duidelijk te glad voor haar. Je kunt gewoon door blijven trainen met het basiswerk en eventueel de galop buiten trainen met uitrijden op een zandpad. Hoe beter de draf is hoe makkelijker de galop dadelijk gaat.

Jolliegirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 23:33

ik hoop het, ze moet zoiezo spieren krijgen, en we gaan pas volgend zomer weer buitenrijden.
mischien wil ik ook te snel, ze is nog niet doorgereden, en ook al is de wei droog egt kurkdroog ze heeft geen evenwicht,kan het zijn dat ze aan de longe beter loopt, dan houd ze zichzelf mischien in balans, als ze gaan rennen in de wei gallopeerd ze ook en draai ze ook in een keer om!

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 23:42

De galop aan de longe oefenen is zowieso altijd goed, naderhand eventueel met een chambon, die zorgt ervoor dat jonge paarden voorwaarts neerwaarts leren lopen. Doen wij bij bijna alle jonge paarden en helpt super!

Jolliegirl

Re: paard kan niet galloperen in de wei/bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 09:35

ik wil het best aan de longe proberen, maar ze valt dan evenhard om..
ze gaat keihard draven... en valt in galop (als dat gebeurt) en dan flikkert ze om :-S

best vervelend!

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 09:52

Jolliegirl, je moet volhouden. Mijn haflinger van 3,5 is ook nog niet goed in balans. Ik ging hem laatst longeren en toen hij in galop ging viel hij ook om. Naja, hij stond weer op en ging weer verder haha, was wel komisch. Ik denk dat je hem te veel wilt sturen. Ga hem eerst maar longeren in galop en dan pas onder het zadel. Je moet haar aan de longeerlijn ZELF laten galopperen. Dat wil zeggen dat je haar niet door de bochten heen moet helpen (trekken aan de longeerlijn). Ze moet leren op haar eigen benen te galopperen. Dit zal vanzelf wel beter gaan!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:51

Jolliegirl schreef:
ik wil het best aan de longe proberen, maar ze valt dan evenhard om..
ze gaat keihard draven... en valt in galop (als dat gebeurt) en dan flikkert ze om :-S

best vervelend!

Gewoon verder oefenen en met de longe zo min mogelijk druk uitoefenen, laat haar zelf maar uitzoeken hoe ze die bochten doorfietst!
Het is makkelijker om haar zo evenwicht te laten zoeken dan wanneer ze ook nog het ruitergewicht te verwerken heeft.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-05 12:06

Ik heb gisteren chef aan de longe gezet..
ze wou NIET aangalloperen, alleen keihard draven
ik met de zweep aantikken enzo, en erachteraan, maar ze vertikte het!!
onder het zadel DOET ze het wel, maar ze verliest haar evenwicht
pfffff dit word wat..

Lisanne91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-05 14:56

Ik heb het zelfde probleem met mijn verzorgpaard.
Alleen ik zit er eigenlijk niet zo mee.
Mijn verzorgpaard(Pourqua) stond 2 en half jaar stil.
Ik ben hem nu weer aan het trainen om hem weer normaal te krijgen zeg maar.
Ze is nog heel stijf enzow. Met rijden verliest ze haar evenwicht en laat ze zichzelf zomaar vallen. Ze is nog heel slap in haar achterhand. dat weten we. ALs ik haar longeer, dan wil ze wel in galop, maar alleen in galop alt ze dus onderuit. Ik doe er eigenlijk niks aan. Ik laat haar gewoon rustig aan beginnen met longeren. Het gaat steeds beter. Ik weet eigenlijk ook niet wat je er presies aan kan doen. Ik laat Pourqua gewoon rustig aan doorlopen aan de longe. Met haar word het steeds beter. Wat ik als tip geef, of eigenlijk wat ik vind wat misschien helpt.
Is gewoon rustig aandoen, het word vanzelf beter. NIet teveel laten galoperen. En als ze niet wil galoperen moet je het wel proberen, anders laat je het van haar winnen, ookal vind ze het moeilijk. JE kan haar dus een beetje met de zweep drijven als dat lukt. Ik weet het verder dan eigenlijk ook niet. Of je laat het haar winnen, omdat je weet dat ze het moeilijk vind, dan ga je rustig aan draven, en dan word ze vanzelf sterker in haar achterhand, dan komt het vanzelf wel weer dat ze wil galoperen. dat is het.daarom doet mijn verzorgpaard dat ook makkelijker, omdat ze steeds sterker in haar achterhand word.
Ik hoop dat je wat aan mijn verhaal hebt.

Groetjes EEfje..