Discussie?: "Paard loopt te diep."

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solvej

Discussie?: "Paard loopt te diep."

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 19:38

Bijvoorbeeld...
Elke keer als ik lees of hoor dat iemand zegt "Mijn paard loopt te diep." gaan er 1000 en één ideeën door mijn hoofd.

Mijn eerste vraag is dan: "Hoe kan je paard te diep lopen?"

Loopt je paard 'te diep' in de zin van "Ik kan mijn paard niet oprichten." (lees: Ik kan mijn paard niet op de achterhand rijden.)
Of denk je dat het beter is als je paard opgericht loopt?

Ik denk dat veel mensen niet goed en/of genoeg stil staan bij hun rijtechnische problemen. Vaak wordt een probleem te oppervlakkig bekeken. Zo zie ik veel ruiters die er alleen bij stil staan wát niet lukt in plaat van wáár gaat het fout en wáárom gaat het fout. Die mensen blijven op het probleem hameren waardoor het vaak juist nog erger wordt. Door onkunde en/of arrogantie (Ik kan dat wel, mijn paard nog is eigenwijs of heeft geen zin vandaag).

Om even verder op het te diep lopen in te gaan. Aangezien aanleuningproblemen nog wel de grootste boosdoeners zijn uiteindelijk, imo.

Stel, je bent aan het rijden, hebt volgende week een wedstrijd en tijdens het oefenen van de proef hoor je van je instructeur op de achtergrond regelmatig "Hij loopt te diep!". Ervan uitgaande dat je niet naar uitleg hebt gevraagd.
Nu zit je thuis te piekeren hoe je dat gaat oplossen voor zondag.
9 v/d 10 Keer denk je aan de hoofd- halshouding. En vlijtig ga je de dag erna en de dagen die volgen aan de slag met het hoger proberen te rijden in de hals. Waardoor er onbewust allemaal foutjes in slijten. Gevolg: Paard gaat helemaal niet meer fijn en combinatie blijft op één punt hangen of gaat achteruit. Zonder er bij stil te staan hoe simpel het probleem eigenlijk op te lossen is.

Volgens mij is er geen draad meer aan vast te knopen, had zoveel ideëen en kan het nu heel slecht verwoorden geloof ik. Maar in het kort:

Een paard kan dus naar mijn mening niet te diep lopen.
Wel op de voorhand.
Oftewel:
Ruiters staan niet genoeg stil bij hun eigen rijtechnische fouten.

Eens? Of niet eens? Brandt los

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:41

Wordt met 'te diep lopen' ook niet heel vaak 'achter de loodlijn' bedoelt?

'Achter de loodlijn' hoeft niet per definitie gelijk te staan aan 'op de voorhand' (zoals 'op of voor de loodlijn' niet gelijk hoeft te betekenen dat het paard niet op de voorhand loopt )

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 19:47

Apple schreef:
Wordt met 'te diep lopen' ook niet heel vaak 'achter de loodlijn' bedoelt?

'Achter de loodlijn' hoeft niet per definitie gelijk te staan aan 'op de voorhand' (zoals 'op of voor de loodlijn' niet gelijk hoeft te betekenen dat het paard niet op de voorhand loopt )

Goed punt

Ik ben er namelijk vanuit gegaan diep=laag, rond='gekruld' in de nek.

Maar wanneer je paard té diep loopt (in dit geval achter de loodlijn) krijg je hem niet op of voor de loodlijn -anders is er geen probleem, dan heb je zelf de aanleuning onder controle en laat je hem gewoon bewust niet meer erachter lopen. - en heb je een aanleuning probleem. Als je paard voldoende gecontroleerd op de achterhand loopt is de aanleuning normaal gesproken vanzelf in orde en kun je dus ook zelf bepalen waar de hoofd-hals houding is in je training?

AMMieJLoveR

Re: Discussie?: "Paard loopt te diep."

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:55

mensen die zeggen dat hun pony te diep loopt zijn er vaak nog helemaal niet mee bezig om hun pony meer op de achterhand te krijgen.
Als je daar al mee bezig bent zou je tog ook wel moeten weten hoe simpel je dat oplost.... ( te diep lopen)

lijkt mij dan hoor
Laatst bijgewerkt door AMMieJLoveR op 29-10-05 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:56

Ik denk dat het grootste probleem is dat veel mensen teveel wedstrijd gericht trainen en beoordelen. Als ik mijn jonge paard train laat ik haar bijna nooit in de ''wedstrijd'' houding trainen.
Ik denk dat de meesten zich zo blind staren op het rpoefje en daardoor de andere dingen vergeten. Oftewel de basis. en ik denk dat daar de fout ligt en dat dan de problemen komen die jij beschrijft
Ik denk dat daar het probleem ligt waardoor de fouten ontstaan die jij zegt.

Ik denk dat het verschil meer zit in het in de krul getrokken lopen en rond gereden met een dragende achterhand. dat laatste zou dan geen probleem moeten zijn om hem in de juiste houding te krijgen

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 19:57

Hm.. Daar ben ik het niet mee eens, vanaf het moment dat je aan je aanleuning gaat werken ben je aan het streven naar het op de achterhand plaatsen van je paard. Dat die mensen het gevoel ervoor nog niet echt hebben staat daar buiten.

Edit:
Ja dat denk ik ook Marije, ook vaak bij ruiters die niet wedstrijdgericht trainen gebeurd dit trouwens.
Veel ruiters vergeten wat "dressuur/dressage" werkelijk betekend.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:07

Ja dat klopt, maar dan zet ik mijn vraagtekens er wel bij hoe je dan je paard traint.
Als bijv in de proef demiddendraf niet naar wens gaat ga ik in mij training meer schakelen en kort stukken verruimen zodat het paard sterker wordt in de achterhand zodat ze de volgende keer voldoende kracht heeft om de middendraf wel naar wens te rijden. Niet wedstrijgericht maar rijtechnisch wel goed.
Ik vraag mij dan af wat iemand thuis eraan doet als het in de proef niet naar wens gaat.
Daarom vindt ik de les ook zo belangrijk. Daar kan je mooi bekijken of je training goed is geweest of niet

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:09

Met "te diep" denk ik niet alleen aan het achter de LL lopen.. maar meer achter de LL rollen of duiken waardoor je contact verliest en dus ook het achterbeen weg loopt van de massa.

Als ik zie dat een paard te diep loopt in de zin van "hij rolt zich op" raad ik mensen veelal aan om de achterhand te activeren en zich minder te concentreren op de hoofd/hals houding. Op het moment dat zij zich meer bezig gaan houden met activiteit van het achterbeen komt die hoofd/hals houding vanzelf en hiermee bereik je de juiste aanleuning. In deze juiste aanleuning kan die ook achter de LL worden ingesteld: als je maar zodanig contact houdt dat je deze hoofd/hals houding kan blijven verstellen en dus ook contact heb met het achterbeen die er actief bij/onder loopt!

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:11

Ik denk dat je nu het ''achter het bit lopen'' beschrijft. Het is wat anders maar net zo goed rijtechnisch gezien helemaal fout.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 20:13

Marije1984 schreef:
Ja dat klopt, maar dan zet ik mijn vraagtekens er wel bij hoe je dan je paard traint.
Als bijv in de proef demiddendraf niet naar wens gaat ga ik in mij training meer schakelen en kort stukken verruimen zodat het paard sterker wordt in de achterhand zodat ze de volgende keer voldoende kracht heeft om de middendraf wel naar wens te rijden. Niet wedstrijgericht maar rijtechnisch wel goed.
Ik vraag mij dan af wat iemand thuis eraan doet als het in de proef niet naar wens gaat.
Daarom vindt ik de les ook zo belangrijk. Daar kan je mooi bekijken of je training goed is geweest of niet

Ja, iedereen doet het heel anders, dat blijkt weer . Zo train ik mijn uitgestrekte draf door de verzameling te verbeteren.
Iedereen doet wat hij of zij denkt dat goed is. Maar wanneer is het goed?

Ik vraag me af hoe iemand denkt bij een probleem als deze.

Zou verhelderend zijn als er nu iemand kwam met zo'n probleem

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:15

Ik denk dat hier ook een hele grote rol weggelegd is voor de instructie. Ik zelf leg die koppeling wel maar die legde ik pas toen ik ongeveer M1 reed denk ik. Ook vanuit de instructie werd er nl. wel gesproken over te diep lopen maar niet over het activeren van de achterhand en wat ik ook ontzettend mis bij de meeste instructeurs is dat ze je leren VOELEN wanneer die achterhand actief is.
Ik heb zelf een heel slecht ruitergevoel omdat ik pas een instructeur heb getroffen die mij liet voelen wat er onder me gebeurde, ben nu op zoek naar iemand die me daar verder bij kan helpen, want ik registreer de fouten wel maar voel nog niet goed, of te laat, wanneer het goed is. En paardrijden draait ook om het belonen wanneer het goed gaat.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:15

Okkie1 schreef:
Marije1984 schreef:

Ja, iedereen doet het heel anders, dat blijkt weer . Zo train ik mijn uitgestrekte draf door de verzameling te verbeteren.Iedereen doet wat hij of zij denkt dat goed is. Maar wanneer is het goed?

Ik vraag me af hoe iemand denkt bij een probleem als deze.

Zou verhelderend zijn als er nu iemand kwam met zo'n probleem

Jullie zeggen hier het zelfde enkel is het anders verwoord..

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 20:18

M3isSi3j schreef:
Met "te diep" denk ik niet alleen aan het achter de LL lopen.. maar meer achter de LL rollen of duiken waardoor je contact verliest en dus ook het achterbeen weg loopt van de massa.

Als ik zie dat een paard te diep loopt in de zin van "hij rolt zich op" raad ik mensen veelal aan om de achterhand te activeren en zich minder te concentreren op de hoofd/hals houding. Op het moment dat zij zich meer bezig gaan houden met activiteit van het achterbeen komt die hoofd/hals houding vanzelf en hiermee bereik je de juiste aanleuning. In deze juiste aanleuning kan die ook achter de LL worden ingesteld: als je maar zodanig contact houdt dat je deze hoofd/hals houding kan blijven verstellen en dus ook contact heb met het achterbeen die er actief bij/onder loopt!

Dit is meer "achter de teugel kruipen". Maar inderdaad een aanleuning probleem als gevolg van het te weinig op de achterhand rijden.

M3isSi3j schreef:
Jullie zeggen hier het zelfde enkel is het anders verwoord..

Nee hoor, helemaal niet. Ik train mijn verzameling niet door te verruimen. Maar dat staat ook helemaal los van deze discussie (leuk voor een volgende )

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 20:20

Urielle, dat klopt. Heel veel onkunde komt door verkeerde of ontbrekende begeleiding.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:20

Ach ja ik ben helaas niet zo in de termen thuis (foei en dat voor een ORUN instrutrice) Ik moet veel op gevoel doen. Als ik erbij ga nadenken dan kan ik beter afstappen anders gaat het helemaal fout.
Ik leg dus uit wat ik voel als ik op mijn paard zit en dat is wat meer tekst dan gewoon zeggen wat je bedoelt.
ook wel een goed discussie punt trouwens. Hoe leg je iets het beste uit?
(zou een mooie cursus voor mij zijn)

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:22

Schakelen is niet alleen een versnelling hoger hoor. ook heel veel terug

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:22

Okkie1 schreef:

Nee hoor, helemaal niet. Ik train mijn verzameling niet door te verruimen. Maar dat staat ook helemaal los van deze discussie (leuk voor een volgende )

jij traint je verruimen door te verzamelen.. hoe verzamel je hem meer? door te schakelen. De ene gaat hiermee verder door tot het verruimen en de ander rijdt hem net ff een pasje over het tempo en gelijk weer terug of misschien enkel maar terug en dan weer naar vore toe.

Maar is idd een andere discussie!

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 20:25

Zal een pm sturen om op het verzamelen verder te gaan

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:08

Okkie1 schreef:
Ruiters staan niet genoeg stil bij hun eigen rijtechnische fouten.

Helemaal eens, hoe vaak ik wel niet hoor "Ja maar hij doet het gewoon niet, wat ik ook doe". Ik wordt daar soms zo moe van. Als je paard niet loopt zoals jij dat wilt doe JIJ iets fout. Dat je niet weet wat je fout doet is niet zo erg, maar geef gewoon niet je paard op zijn donder voor je eigen onkunnen. Helaas vergeet ik dit zelf ook nog wel eens als iets niet lukt

WBT het te diep lopen denk ik ook aan het achter de teugel lopen = geen aanleuning. Maar ik vind dat als iemand zoiets roept, dan ook moet uitleggen wat ze precies bedoelen en wat er aan gedaan kan worden. Wat je in ieder geval niet moet doen is het nog even snel proberen op te lossen voor de wedstrijd van zondag

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 21:16

Daarom was het ook een voorbeeld, ook wanneer het niet snel voor een wedstrijd wordt geprobeerd Maar het klopt wat je zegt, vandaar dat ik net al zei dat heel veel onkunde komt door slechte/ontbrekende begeleiding.
Maar moet je als ruiter zijnde daar dan niet meer bij stil staan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:22

Mijn paard liep in het begin ook vaak te diep en daar werd idd mee bedoeld dat ie achter de loodlijn kwam. Is verder net zo'n grote fout als tegen de hand, namelijk een gebrek in je aanleuning.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 21:25

Sydney2005 schreef:
Mijn paard liep in het begin ook vaak te diep en daar werd idd mee bedoeld dat ie achter de loodlijn kwam. Is verder net zo'n grote fout als tegen de hand, namelijk een gebrek in je aanleuning.

En hoe ben je daarmee aan de slag gegaan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:25

Hij kroop echt achter het bit en liet los, ik moest dus heel bewust wel contact houden (had de neiging om ook lekker los te laten...) en goed van achter naar voren rijden. Hij was toen 3, dus het had tijd nodig en op een gegeven moment door gewoon zo bewust te rijden en er ook weer niet teveel op te gaan focussen ging hij het bit aannemen en bleef hij mooi voor de loodlijn.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:39

Leuk onderwerp, iedereen heeft er wel eens mee te maken.

Ik ben van mening dat een paard wel te diep kan lopen maar inderdaad: wat is diep? Op de voorhand lopen? Dat is niet diep, dat is gewoon dat je paard te weinig van achteren naar voren wordt gereden en zo'n 70% van zijn gewicht op zijn voorhand draagt zonder dat hij daarbij altijd te diep loopt. Kijk maar naar het merendeel van manegepaarden: die lopen op de voorhand met de neus ver voor de loodlijn.

Wat is dan diep? Volgens mij heel simpel: je paard loopt achter de teugel oftewel: kin op de borst (de neus zit ver achter de loodlijn)! Dit is ook gewoon een probleem van de ruiter: het paard wordt te weinig van achteren naar voren, naar je handen toe, gereden. Daarbij wordt het paard ook te veel "in de krul" gereden. Ziet er zo mooi uit als je er van bovenaf op neer kijkt....

De discussie die op topniveau ligt, heeft te maken met het feit of diep rijden schadelijk is voor je paard en een onhumane manier van behandelen is. Daar heb ik een tip voor: houd je er niet mee bezig of Anky haar paarden te diep rijdt of niet. Het diep rijden waar wij mee te maken hebben is een rijtechnisch probleem: te weinig been en te veel handen.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:24

Mijn paard loopt ook vaak te diep . Dit komt mede doordat ze niet het "ideale bergopwaartse dressuurmodel "heeft. Ze is een engels volbloed, en is iets overbouwd. Ze moet dus extra moeite doen om haar achterhand goed te gebruiken. En loopt ze dus ook snel op de voorhand. Dus kijk ook eens naar het exterieur van het paard, een bergopwaarts gebouwd paard heeft hier veel minder snel last van.