Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

) een levend dier is is het nooit hetzelfde, geen seconde, geen pas, nooit. Je zult je hulpen altijd aan moeten passen en eigenlijk is elke hulp heel logisch als je er bij stil staat.Tessa_frida schreef:Valt je paard naar buiten, (uit de bocht vliegen dus)?
Dan moet je m met de buitenteugel begrensen, je doet je binnenhand opzij zodat je paard stelling aan neemt. Je binnenhand intspannen en rijden op je buitenteugel.
Beide benen eraan houden waarbij je buitenbeen idd iets verder naar achterligt.
Je buitenteugel is erg belangrijk hiermee begrens je z'n schouer. Deze moet je er altijd goed aan houden dus! meer dan je binnen teugel.
Vliegt je paard toch over z'n buitenschouder weg geef dan korte krachtige ophoudingen met je buitenteugel zorg dat ie wle door blijft gallopren!
Wat ik heeel soms wel eens doen maar absoluut niet mag, is de buitenteugel even over de hals heen doen met je hand dus mocht je op de linker hand rijden dan die je je rechterhand een ophouding waarbij je je hand over de manenkam brengt.
Doe dit alleen met een paard die een goed evenwicht heeft en maar kort! Je paard wordt namelijk gedwongen zijn voorhand direct naar binnen te plaatsen en kan zich hierdoor verstappen. Dit alleen als uiterste redmiddel gebruiken.
En les nemen
succes!

Sorry voor het offtopic gaan

Okkie1 schreef:Even voor de duidelijkheid, dit is nu heel theoretisch, in de praktijk hangt het zoals ik al zei per seconde af welke hulpen je moet geven om je paard netjes rond te 'sturen'.
Ten eerste onderhou ik met beide teugels mijn aanleuning, niet alleen met de buitenteugel. Met de binnenteugel regel ik stelling, met de buitenteugel begrens ik, verder hou ik beide teugels gelijk en op zo min mogelijk druk.
Daarom zei ik ook dat het theoretisch was, de meeste paarden die ik rijd op 't moment reageren op zo'n fijne hulpen dat het volautomatisch gaat. Maar bij de jonge/groene paarden vraag ik weldegelijk met mijn binnenteugel stelling en mijn binnenbeen buiging door het lijf. 
Maar daar snappen mijn jonkies ook nog niks van