angst of schrikken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brennorood

angst of schrikken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 00:20

Hallo, graag een beetje advies en jullie mening. Sinds een maand heb ik een bonte ruin van 7. Het is een heel relaxed paard dat eigenlijk alles leuk vindt, en toch heb ik nu een probleem! Sinds een dag of 10 wil hij niet meer langs de bakdeuren als ik eenmaal aan het rijden ben binnen, lastig maar ik heb geduld dus niet forceren maar nu wil hij in de bak dus ook niet meer langs de deuren aan de andere kant en eigenlijk ook niet meer op de hoefslag hij wil alleen maar een volte rijden. Met meer paarden erbij gaat het nog wel maar hoe minder hoe moeilijker, het lijkt of hij daar geschrokken is maar omdat ik hem zo kort heb weet ik dat er niets is gebeurd, tenminste niet zichtbaar voor mij. De meningen hier op stal zijn ook nogal verdeeld over de aanpak.In het bos is hij wel heel attent maar beslist niet angstig, buitenbak ook niet, dus echt een binnenprobleem maar wel lastig want ik wil graag wedstrijden gaan doen en springen, hij is M startklaar ,maar zo wordt het niets, dus aanpakken of heel veel oefenen ?????????? Vast bedankt en groeten Marjan.

ellepel

Re: angst of schrikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 09:40

neem een emmer voer mee en laat hem enkele keren bij die deuren eten, zo associeerd hij het misschien met leuk.

schrikken kan heel makkelijk, mensen gooien soms zomaar de deuren open waardoor paarden zich kapot kunnen schrikken..
vervelend, maar als hij schrikt niet gaan geruststellen zo word zijn gevoel versterkt, gewoon negeren of ga op dat moment een liedje zingen..

Grandmommy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 15:24

Mijn pony heeft ook een beetje angst voor een bepaalde hoek in de bak. nu moet ik zeggen dat zij ook wel een schrikkertje is die veel dingen ziet hoor. Bij de hoeken heb ik van alles geprobeerd, er flink hard langsgaan zodat ze er niet aan dacht te schrikken, er af stappen en aan de teugel geleiden... ze bleef bang. nu heb ik een truukje gevonden, zodra ze angsttekenen begint te vertonen zet ik haar stil, en is al het enge weg. bovendien laat ik de teugels bij het rijden iets losser en mijn binnenbeen er beter tegen, daardoor ontspant ze vrijwel meteen een stuk mee en kan ze, hoe tegenstrijdig het ook klinkt, geen kant meer op. Ze heeft dan wel een ontspannen losse teugel maar mijn binnenbeen weerhoud haar van het vluchten. omdat ik de afgelopen weken vooral gestapt heb met haar heb ik dit goed kunnen oefenen en ze heeft nog nooit zo ontspannen gelopen. en als ze dan ervandoor gaat blijft het bij een paar meter rennen, in plaats van de bokkensprongen die ze er vroeger bij deed.

brennorood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 15:34

Ik heb inmiddels kontakt met iemand die paarden rijdt voor zijn beroep, hij komt van de week kijken of we het eruit kunnen trainen, maar ik ben blij met elke reaktie!

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:04

Even mezelf ge-quote uit een ander soortgelijk topic:

Okkie1 schreef:
Als een paard eenmaal doorheeft dat hij iets kan doen om onder het werk uit te komen doet hij dat gegarandeerd elke keer weer opnieuw.

Aangezien jou paard het sinds 10 dagen doet lijkt het me geen angst Maar fijn dat iemand je komt helpen! Volgende keer proberen meteen erbij te zijn en hem erdoorheen rijden, of het nu angst is of geen angst, zorg dat je je zin krijgt anders verergert het probleem alleen maar.

sopper

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:14

Als het paard echt bang is lijkt het me niet verstandig om hem erdoorheen te 'jagen'. Je kan hem beter proberen zijn angst te laten overwinnen..

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:21

rhenskuh schreef:
Als het paard echt bang is lijkt het me niet verstandig om hem erdoorheen te 'jagen'. Je kan hem beter proberen zijn angst te laten overwinnen..

Heb ik ergens jagen gezegd? Grappig want kan ik me namelijk niks van herinneren

Hier in Landgraaf versta ik onder rijden, rijden. Als een paard ergens niet langs wilt om welke reden dan ook dan RIJD ik daar langs, of hij nou wilt of niet.

Ik verdeel mijn gewicht naar mijn buitenbeen (overheersend!), neem duidelijk stelling naar binnen en hou de binnenteugel goed naar buiten, maak ophoudingen met mijn buitenteugel en hou mijn binnenbeen er goed bij. Op het moment dat ik merk dat ik kan ontspannen, ontspan ik, beloon ik en ga er zo vaak langs tot ik mijn zin heb gekregen en hij er ontspannen langs loopt.

In welk stukje jaag ik het paard en schaadt ik vertrouwen???

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:04

rhenskuh schreef:

Heb ik ergens jagen gezegd? Grappig want kan ik me namelijk niks van herinneren

Hier in Landgraaf versta ik onder rijden, rijden. Als een paard ergens niet langs wilt om welke reden dan ook dan RIJD ik daar langs, of hij nou wilt of niet.

Ik verdeel mijn gewicht naar mijn buitenbeen (overheersend!), neem duidelijk stelling naar binnen en hou de binnenteugel goed naar buiten, maak ophoudingen met mijn buitenteugel en hou mijn binnenbeen er goed bij. Op het moment dat ik merk dat ik kan ontspannen, ontspan ik, beloon ik en ga er zo vaak langs tot ik mijn zin heb gekregen en hij er ontspannen langs loopt.

In welk stukje jaag ik het paard en schaad ik vertrouwen???

Laatst bijgewerkt door Siempie op 30-10-05 20:30, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: per ongeluk zichzelf gequote

Chanty1

Re: angst of schrikken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 22:13

Ik heb zelf ook een paard dat erg schrikkerig is. Het gebeurt vooral buiten. Ze schrikt bijvoorbeeld heel snel van traktoren of auto's met aanhangers. Dat zullen natuurlijk wel meer paarden hebben maar ik krijg haar na het schrikken neit meer rustig de hele rit... Ook van de meest rare dingen kan ze schrikken en is ze niet meer relaxed. Het is verder een super paard waarmee ik graag vaker buiten ga rijden zonder dat ze de hele tijd zo loopt te stressen. ze kan bijvoorbeeld ook zomaar de weg opspringen (wat al meerdere keren is gebeurt, zonder dat er iets ergs gebeurde maar tog...) omdat ze weer wat "engs" ziet. Wie weet hier raad mee want dit is niet leuk rijden zo!!

Alvast bedankt, chantal