Scheef paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Scheef paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 22:37

Ja, dat denk ik iig...

Mijn merrie is 3,5 jaar en nog niet bijster veel onder het zadel geweest.

Dit is wat ze doet:

- Linkerhand: loopt met de achterhand op de hoefslag en met de voorhand op de binnenhoefslag. Daarbij geeft ze ERG veel stelling naarbinnen en drukt ze haar kont naarbuiten (zodat ik met mijn been steeds in het hek hang)

- Rechterhand: loopt met de voorhand op de hoefslag en met de achterhand op de binnenhoefslag. Hierbij veel stelling naarbuiten.

Als ik op de rechterhand stelling naarbinnen vraag, dan wordt madame boos. Begint te staken: met haar hoofd schudden, stilstaan en achteruit lopen. Om haar vooruit te krijgen moet ik echt flinke schoppen uitdelen (misschien een idee om een knopspoortje om te doen?). Als ik voltes wil maken, dan valt ze als een plank naarbinnen. Zodra ik binnenbeen geef, begint ze weer te staken.

Iemand suggesties?

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:40

Heeft je paard geen rugprobleem of iets dergelijks ? Ik zou haar eerst helemaal laten keuren. En als ze dan niks heeft gewoon hard gaan lessen

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:42

Volgens mij is dit eerder een evenwichtsprobleem. Een jong paard heeft nog niet zo een goed evenwicht. Dit zal met de tijd beter gaan. Probeer wat grote figuren te rijden en niet te veel stelling te vragen. Ze moet eerst leren om recht te lopen.

Zoiets is al helemaal niet met sporen op te lossen...

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 22:45

Het zou best kunnen dat het een evenwichtsprobleem is Veel A-C lijnen gaan rijden hoor ik net

Maar als ze stil gaat staan (dat besluit ze dan maar even als we aan het draven zijn), dan krijg ik haar met geen mogelijkheid meer vooruit! En daarbij duwt ze echt op de linkerhand mijn been in het hek, dus ik gooi steeds mijn voet op haar kont, ook niet helemaal ideaal dus

Ik denk er wel over om een zweepje erbij te pakken om niet meer in het hek te komen, maar ik ben eigenlijk niet zo'n voorstander van zwepen en ik weet hoe geflipt ze erop reageert

Daantje1981

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 22:48

Je hoeft je zweep nog geen eens echt te gebruiken dan. Een aanraking is dan waarschijnlijk al genoeg.
Het is een staking als het moeilijk word voor haar, een aantal keer corrigeren en dan snapt ze het denk ik wel. Longeer je haar weleens??

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 23:00

Ja, ik longeer haar weleens

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 19:46

Geen andere tips meer?

Kreeg het advies een osteopaat erbij te halen, denk dat we dat dan eerst maar eens moeten doen, want volgens mij is dit niet 'standaard' bij jonge dieren...

gizmondo

Re: Scheef paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:55

Ik heb dit probleem ook gehad met mijn jong paard,dit is normaal maar je moet ervoor zorgen dat je goed les krijgt en zo komt het wel goed.De oorzaak van het scheef lopen in inderdaad evenwicht. Wist je trouwens dat veel paarden zelfs los in de wei scheef lopen ,je moet maar eens een galloperend paard in een wei observeren...hij zal practisch nooit in een rechte lijn lopen,naarmate dat paarden ouder worden en langer bereden verdwijnd het probleem normaal gezien wel omdat ze dan gewend zijn aan het gewicht op hen rug,de hulpen enz...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:09

Quellian schreef:
Kreeg het advies een osteopaat erbij te halen, denk dat we dat dan eerst maar eens moeten doen, want volgens mij is dit niet 'standaard' bij jonge dieren...

Medisch na laten zien is altijd in orde, maar vrijwel alle jonge paarden die net onder het zadel zijn worstelen met hun balans en zijn dientengevolge scheef, plakken aan de omheining etc. dus ik zou me nog niet teveel zorgen maken.
Ik had je gisteren al een PB'tje erover gestuurd

Derma

Re: Scheef paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 21:35

Klinkt idd alsof ze een beetje vast in de rug zit. Elk paard is net als elk mens scheef (wij zijn ook links of rechts). Een paard zal dus altijd makkelijker de ene kant omgaan dan de andere kant.
Omdat ze nog maar net onder het zadel is zal ze zowiezo nog moeten leren in evenwicht en op haar eigen benen te lopen.
Je kunt haar proberen recht te stellen. Dit kun je doen door op de volte eerst contra stelling te vragen en vervolgens stelling en dan op de andere kant hetzelfde. Doe dit trouwens niet elke keer dat je rijdt, ga ook eens lekker op een zandpad gallopperen zonder op houding van paard te letten, hier worden ze ook recht van (als je de gelegenheid hebt en ze is een beetje braaf), of idd veel A-C lijntjes rijden.
Let ook even op jezelf, druk je misschien je ene heup iets meer naar voren dan de andere? Jonge paarden zijn hier vaak erg gevoelig voor en reageren hier op door scheef te gaan lopen (wat je dan in principe vraagt). Laat iemand anders eens een stukje rijden en kijk of ze het dan ook doet. Kun je gelijk zien of jij iets fout doet.
Valt ze op de volte op zowel de linker als rechterhand naar binnen?
Misschien zit je op een kant iets meer naar binnen? Ga vooral niet mee of tegenhangen in de bocht, probeer zo recht mogelijk boven je paard te blijven.

Ik vind het trouwens wel typisch iets voor jonge paarden dus ik zou het nog even aanzien voor je er allerlei mensen bijhaald. Hoelang heb je haar al onder het zadel?

Succes

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 03:26

Bedankt allemaal

@ Urielle; klopt helemaal! Vandaag ook gedaan wat je me aanraadde via Pb. Maar een meisje raadde mij aan een osteopaat erbij te halen. En ach, baat het niet dan schaad het ook niet, toch?

Vandaag dus gereden (gister eigenlijk), foto's op bokt gezet, maar werd lichtelijk aangevreten door medebokkers

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 10:53

Was het weer zover
Waar heb je de foto's staan, dan kijk ik nog even, stuur evt. maar via PB

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:25

Quellian schreef:
Het zou best kunnen dat het een evenwichtsprobleem is Veel A-C lijnen gaan rijden hoor ik net

Maar als ze stil gaat staan (dat besluit ze dan maar even als we aan het draven zijn), dan krijg ik haar met geen mogelijkheid meer vooruit! En daarbij duwt ze echt op de linkerhand mijn been in het hek, dus ik gooi steeds mijn voet op haar kont, ook niet helemaal ideaal dus

Ik denk er wel over om een zweepje erbij te pakken om niet meer in het hek te komen, maar ik ben eigenlijk niet zo'n voorstander van zwepen en ik weet hoe geflipt ze erop reageert

Nou als jij dit rijden noem, moet je vooral commentaar op een ander gaan geven, wie gooit nou z'n voet op haar kont!!! daar lost je niets mee op, zorg eerst maar eens dat ze voorwaarts is, en daarna kun je ze pas recht gaan rijden!! Anders blijft ze scheef lopen.

heel consequent gaan rijden!

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 17:30

@ Petersburg; ik gok de mensen die heel erg gehecht zijn aan hun been en die niet hun paard met een week in het Z willen.

Van jou hoef ik geen commentaar, ga je frustratie elders botvieren.

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:32

Niemand wil een paard in het Z binnen een week!! ik tenminste niet!!

En wat ik als laatste zei over het voorwaarts rijden!! Daar heb ik tevens wel gelijk in!!

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 17:43

Ik ben idd bezig met voorwaarts rijden en dan komt de rest wel.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 18:00

Zoals gezegd zou ik idd veel voorwaarts rijden. Daarnaast; ik weet niet meer wie het ook al weer gezegd heeft (ruiter met reputatie); de beste manier om een paard rechtgesteld te krijgen is de volte. Toen patos jong was hebben we veel voltes gereden, als die bevestigd zijn kun je steeds langere stukken rechtuit gaan rijden. Ik denk dat dit jou weleens goed zou kunnen helpen, zeker omdat ik lees dat de stelling/voltes nog lang niet vlekkenloos gaan.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 20:34

Petersburg schreef:
Nou als jij dit rijden noem, moet je vooral commentaar op een ander gaan geven, wie gooit nou z'n voet op haar kont!!! daar lost je niets mee op, zorg eerst maar eens dat ze voorwaarts is, en daarna kun je ze pas recht gaan rijden!! Anders blijft ze scheef lopen.

Reageer even rustig wil je? Ik kom ook wel eens klem met mijn been omdat zo'n jong ding aan het hek plakt hoor, dan kun je over het algemeen je been spontaan wel in je nek leggen
Ik heb overigens ook al gezegd naar aanleiding van de foto's dat het paard actiever moet en meer tactmatig moet gaan lopen voor je verder kunt maar ik denk dat de info beter overkomt als je het gewoon vriendelijk vertelt....

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 01:48

Dit komt niet alleen voor bij jonge paarden.
Mijn paard galopeert ook rechts met de achterhand op de 2e hoefslag.
Endat betekent bij mijn paard dat ze rechts gebogen is.
Je kunt ook info vinden op www.hoefkatrol.com

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:32

In principe is elk paard in zekere mate scheef (net als wij mensen trouwens) MSQuincyTe. Alleen komt dit niet bij alle paarden tot expressie bij het rijden. Je kunt dat simpelweg accepteren, maar imo is het beter om dat rijtechnisch op te lossen/ verbeteren. Patos is ook licht scheef, maar door heel consequent recht te stellen en juist niet te veel rechte lijnen te rijden is dat in de loop van de jaren al bijna niet meer merkbaar.

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:53

Je zou zo'n jong paard eigenlijk eerst wat rechter moeten leren lopen aan de dubbele lijnen. Onbelast is n.l. veel makkelijker voor een jong paard. Zoek iemand die je dat kan leren of dat een aantal keer voor je kan doen.
Zie voor meer info: paardenbegrijpen.nl, daar staat het allemaal heel erg duidelijk uitgelegd!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 14:57

Laat hem maar lekker voorwaarts rechtuit lopen op een bospad. Niet teveel teugel pakken maar lekker op eigen benen laten lopen. Als je dit niet kan/durft moet je eens proberen om op de binnenhoefslag te gaan rijden.

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 16:44

Urielle schreef:
Petersburg schreef:

Reageer even rustig wil je? Ik kom ook wel eens klem met mijn been omdat zo'n jong ding aan het hek plakt hoor, dan kun je over het algemeen je been spontaan wel in je nek leggen
Ik heb overigens ook al gezegd naar aanleiding van de foto's dat het paard actiever moet en meer tactmatig moet gaan lopen voor je verder kunt maar ik denk dat de info beter overkomt als je het gewoon vriendelijk vertelt....

Sorry hoor!
Dan moet je zorgen dat je ze goed drijf met je buitenbeen dat ze niet naar het hek kan gaan, En met een jong paard moet je eigenlijk niet eens op de hoefslag rijden, maar op de binnenhoefslag, zodat je ze zeker recht kunt maken. Zo kunnen ze ook niet plakken tegen het hek aan, want dat voelen ze heel erg.