Pony kreupel door rijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Derma

Pony kreupel door rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 21:58

Onze pony wordt bereden door een meisje van 14 met weinig ervaring en weinig ruitergevoel. De laatste tijd is de pony onregelmatig, hij trekt met het rechterachterbeen. Dit wordt alleen maar erger. Na een tijdje rust lijkt het weer beter, maar zodra er weer op gereden wordt, is ze weer kreupel.
Ik heb een heleboel gelezen over het onregelmatig worden van paarden door het verkeerd rijden, alleen deze paarden zijn vaak voor kreupel, heeft iemand ook ervaring met achter? Ze zit erg vast en ontspant de rug eigenlijk nooit.
We zijn met haar bij de dierenarts geweest, hij zegt dat het overbelasting is. Ze heeft nu drie weken stilgestaan en ik wil haar nu zelf gaan trainen, eerst longeren en als dat goed gaat ook rijden...
Hoe pak ik dat aan, wat kan ik behalve longeren en over de rug rijden nog meer doen?

Alle tips zijn welkom

Betteke

Re: Pony kreupel door rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 20:54

Goeie les nemen?

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:14

Betteke schreef:
Goeie les nemen?

Ze rijdt Z2 (neem ik aan ivm onderschrift) dus voor een beetje simpel trainen zal dat wel meevallen

Pas aan het werk gaan als ze helemaal goed loopt. Rustig opbouwen. Veel lange lijnen stap/draf, later galop. Niet teveel korte wendingen en voltes direct, longeren lijkt me dus ook niet zo verstandig

Jij bedoeld teugelkreupelheid, maar dat staat hier los van. Ik zou maar op de dierenarts vertrouwen, heeft die trouwens geen advies gegeven

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 21:46

Mijn paard is ook achter kreupel, ze heeft erg verkrampte spieren in haar rug, dus het kan wel. Ik heb wat "goede adviezen" opgevolgd... (ik zal het niet goed hebben begrepen). Maar het kan dus inderdaad. Ik mag voorlopig alleen rechtuit aan de hand stappen (niet longeren) en mij werd een behandeling door een bepaalde acupuncturist aangeraden. Ook heb ik een supplement gekregen ter verbetering van haar spierstofwisseling.

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 23:20

Okkie1 schreef:
Betteke schreef:
Goeie les nemen?

Ze rijdt Z2 (neem ik aan ivm onderschrift) dus voor een beetje simpel trainen zal dat wel meevallen

Pas aan het werk gaan als ze helemaal goed loopt. Rustig opbouwen. Veel lange lijnen stap/draf, later galop. Niet teveel korte wendingen en voltes direct, longeren lijkt me dus ook niet zo verstandig

hoo... hier ben ik het niet helemaal mee eens, mijn pony heeft precies hetzelfde alleen dan bij haar voorbeen, en onze dierenarts had als advies wel longeren, omdat je er dan niet op zit en het goed is om de spieren weer op te bouwen, en om juist te stappen en te galopperen, want als het overbelasting is, is de draf het belastends en stap en galop zijn natuurlijke gangen dus makkelijker voor een paard

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 23:23

Als je Z2 rijdt wil nog niet zeggen dat je kan paardrijden

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 00:34

Betteke schreef:

Oh ik dacht dat je daar toch wel aardig voor moet kunnen rijden? . Ik vraag hier trouwens om advies, juist omdat ik niet denk dat ik het allemaal al weet. Maar goed even terug naar het onderwerp:

Ik dacht dat longeren altijd goed is om de spieren los te maken, nou moet ik zeggen dat ik niet zo veel verstand van longeren heb, iig minder dan van rijden
Ik bedoelde eigenlijk ook niet echt teugelkreupel, maar meer het meer trainen van de makkelijke kant dan de moeilijke (zie ook www.hoefkatrol.com)

De DA heeft alleen gezegd dat hij een week op rust moest, er was verder niks aan te zien. Inmiddels heeft ze drie week stil gestaan omdat ik een week een beetje kort vond.

Ik ga morgen met haar aan de slag, onder begeleiding van mijn instructrice en nog iemand die goed kan longeren. Ik ga in ieder geval eerst even kijken hoe ze nu loopt, want als ze gewoon in de wei loopt zie je niet dat ze kreupel loopt.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 00:43

indd rustig aan de slag mijn paard staat ook met een overbelasting dit kwam door de bak mij werd aangeraden om heel erg veel naar buiten te gaan en een tijdje niet te gallopperen
longeren is te zwaar en belast je je paard mega veel mee dus zou ik niet doen als ik jou was

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 10:20

het is natuurlijk prima dat je de dierenarts hebt laten kijken
maar een dierenarts verdiept zich meestal toch wat minder in wervelproblemen e.d.
en zijn er ook rontgefoto's of echo's gemaakt
het kan door het rijden komen maar de kans daarop is vrij klein denk ik of ze moet wel heel slecht rijden..

onze (E) pony liep ook onregelmatig achter
ze is door de dierenarts helemaal binnenstebuiten gekeerd inclucief rongtefoto's maar ze konden het niet vinden
na 1 behandeling (kosten 85 euro) door een osteopaath loopt ze nog steeds helemaal zuiver (al 3 jaar)
sindsdien komt hij 2 keer per jaar om alle paarden na te kijken
misschien een optie...
duur is het in ieder geval niet vind ik

hier zijn website
www.paardenosteopathie.be

Derma

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 12:59

Hij heeft idd rontgenfoto's gemaakt maar daar is dus niks op te zien. En ja ik vind dat ze echt slecht rijdt, ze let helemaal niet op is al 2 keer met haar onderuit gegaan, rijdt tegen bomen op, is zo onvoorzichtig dat ze het voorelkaar krijgt dat de pony met zijn been in het wiel van de fiets van een vriendin terechtkomt (pony had gelukkig toen niks, was trouwens ook het andere been dus daar komt het niet van).
Het is trouwens niet zo moeilijk een pony kreupel te rijden. Als je maar goed zorgt dat de ene kant lekker vast gaat zitten en dat ze de rug maar niet kunnen gebruiken, zijn ze zo onregelmatig.
Maar goed die osteopaath zet wervels recht toch? of is dat weer iets anders?

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 13:04

Ik zou haar voorlopig even op rust zetten, en geen gekke dingen laten doen, Want als je ze door blijft rijden hou je geen pony meer over.

Wat je ook zou kunnen doen, is een acunpuncturist-kraker, en dat helpt ook heel goed!

En osteopaath zet ze ook recht ja!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 15:43

een osteopaath zet wervels recht
maar op een heel andere manier dan een kraker
veel zachter en zonder hamers
ook kijkt hij naar het hele lichaam dus niet alleen naar het gedeelte waar het probleem zit
ik ben 2 jaar geleden zelf ook bij een osteopaath geweest en ik ben zo ontzettend opgeknapt
kan het iedereen aanbevelen

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 17:37

Hoe loopt ze trouwens op de volte op het harde? Maar met je instructrice erbij zul je vanzelf wel zien hoe het gaat.

hetismij schreef:
hoo... hier ben ik het niet helemaal mee eens, mijn pony heeft precies hetzelfde alleen dan bij haar voorbeen, en onze dierenarts had als advies wel longeren, omdat je er dan niet op zit en het goed is om de spieren weer op te bouwen, en om juist te stappen en te galopperen, want als het overbelasting is, is de draf het belastends en stap en galop zijn natuurlijke gangen dus makkelijker voor een paard

Vreemd advies. Heb regelmatig bij dierenartsen geholpen en meegelopen maar dat heb ik nog nóóit gehoord. Misschien toch een apart geval. Daarbij moet je elk paard anders bekijken en kan 'precies hetzelfde maar dan voor' niet. Dat is net als je zegt 'precies hetzelfde maar dan anders' een voorbeen en een achterbeen zitten compleet anders in elkaar!

Petersburg schreef:
Ik zou haar voorlopig even op rust zetten, en geen gekke dingen laten doen, Want als je ze door blijft rijden hou je geen pony meer over.

Misschien handig om even goed te lezen Pony heeft 3 weken rust gehad

Betteke schreef:

Je kunt pas goed rijden als al je vingers even lang zijn gegroeid. Maar ik neem aan genoeg om beetje basis werk te doen. Leuke standaard quote om les te nemen maar misschien handig als je het alleen plaatst als 't van toepassing is.

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 20:05

Okkie1 schreef:
Leuke standaard quote om les te nemen maar misschien handig als je het alleen plaatst als 't van toepassing is.

Bedankt, ik vond dit ook eigenlijk nergens op slaan, wat heb ik daar nou aan?! Ik stel hier niet een vraag om een paar loze kreten terug te krijgen dus... zo dat lucht op.

Maar goed vandaag toch gelongeerd omdat ik toch even wou zien hoe ze liep. Eerst zonder bijzet maar toen was er eigenlijk niks aan te zien. Toen een beetje bijgezet. Ook niks aan de hand lekker ontspannen en niet kreupel. Dus ik ben er uiteindelijk maar even op gaan zitten. Het gekke was dat ze rechtuit af en toe nog wel trok met haar been maar niet op de volte Rechtuit spande ze af en toe even en dan werd ook de pas met het linkerbeen iets korter.
Verder was ze lang niet zo gespannen en druk als ik dacht, als dat andere meisje er nl op rijdt is ze altijd heel hectisch en druk. Nu liep ze gewoon lekker ontspannen en laag. Ik heb alleen even gestapt en gedraaft, dus ik heb verder ook niks gevraagd. Ik probeer het met een paar dagen weer, ben benieuwd...

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:30

Betteke schreef:

wat rij je zelf eigenlijk

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:45

Het klinkt dat je pony misschien wat moeite heeft om een been goed bij te zetten, kan vanuit het kruis of de knie komen aangezien het vanuit de achterhand komt? Misschien dus toch rugpijn?

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:50

Als ik dit zo lees dan zou ik toch eigenlijk ook op zoek gaan naar een andere bijrijdster .

Ik bedoel, als zij echt zo onvoorzichtig is met de pony dan is het wachten op ongelukken.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 20:53

Hmm, het is omdat Apple me voor was

Maar toch even.

Als het mijn paard was had ik de bijrijdster allang "weg" gedaan.

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 12:20

Okkie1 schreef:
Hoe loopt ze trouwens op de volte op het harde? Maar met je instructrice erbij zul je vanzelf wel zien hoe het gaat.

hetismij schreef:

Vreemd advies. Heb regelmatig bij dierenartsen geholpen en meegelopen maar dat heb ik nog nóóit gehoord. Misschien toch een apart geval. Daarbij moet je elk paard anders bekijken en kan 'precies hetzelfde maar dan voor' niet. Dat is net als je zegt 'precies hetzelfde maar dan anders' een voorbeen en een achterbeen zitten compleet anders in elkaar!

Petersburg schreef:

Misschien handig om even goed te lezen Pony heeft 3 weken rust gehad

Had ik zeker gelezen!! Maar als nog op rust zetten, want een kreupel paard rij je alleen nog erger kreupel!

Betteke schreef:

Je kunt pas goed rijden als al je vingers even lang zijn gegroeid. Maar ik neem aan genoeg om beetje basis werk te doen. Leuke standaard quote om les te nemen maar misschien handig als je het alleen plaatst als 't van toepassing is.

Britt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 14:13

ik vraag me eigenlijk ook af waarom dat meisje op je pony rijd? zo te horen gaat ze er niet erg voorzichtig mee om en je wilt natuurlijk wel het beste voor je beestje

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:43

@ Petersburg Is denk ik iets fout gegaan?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 16:52

Betteke schreef:

Ben ik het volkomen MEE eens.
Niet dat de TS niet kan rijden, over het algemeen kunnen Z2 ruiters behoorlijk wat rijkunst laten zien, maar je hebt er altijd een paar domme dozen tussen zitten.
Het zal in de Z gelukkig wel een stuk minder zijn als in de L2..
Maar goed om Ontopic te komen.
Osteopaat lijkt mij ook wel wat voor mijn paard.
Ik heb meerdere verhalen gehoord dat het erg geholpen heeft.
Verder zou ik niet zo heel slen longeren aangezien je op de volte het binnen voor en binnen achterbeen meer belast.
Toen mijn pony kreupel was werd mij geadviseert rechte lijnen te rijden.
Ik ben toen dus de bos in gegaan.
(Alleen maar rechte paden bij ons)
Helaas kan ik mededelen dat dat niet geholpen heeft (hij had namelijk HKO)
Maar dat werd me geadviseert.

Petersburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 17:16

Okkie1 schreef:
@ Petersburg Is denk ik iets fout gegaan?

ja volgens mij ook!! haha, Maar ik had er wel neer gezet, dat ik dat had gelezen!

Tevens een vriendin van mij heeft ook een paard, maar die mensen die erop reden waren ook verkeerd bezig. Het paard was na de eerste dag toen er voor het eerst iemand op ging ook kreupel, en later ging het beter tot dat het op een gegeven moment verkeerd ging, en nu is wel het hoefbeen gebroken, vandar dat ik er kritisch op tegen ben om op een kreupel paard te rijden!

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:22

ik zou als eerste het meisje niet meer laten rijden op die pony. je geeft zelf al veel dingen aan waaruit blijkt dat het meisje dus absoluut niet met paarden om kan gaan. en dank zij haar is dan wel je pony naar de knoppen gereden. lekker zelf rijden en het goed proberen te krijgen en als ik jou was zou ik dan maar op zoek naar iemand die wel verstand heeft van paarden en die paarden goed rijd. zonder tegen bomen aan te knallen en dat soort dingen.mdit is niet om jou aan te vallen maar om je pony te helpen. want zulke kinderen moet je niet laten rijden die zorgen er alleen maar voor dat paarden verknalt worden

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 00:20

daantjuhhh schreef:
Betteke schreef:

Ben ik het volkomen MEE eens.
Niet dat de TS niet kan rijden, over het algemeen kunnen Z2 ruiters behoorlijk wat rijkunst laten zien, maar je hebt er altijd een paar domme dozen tussen zitten.
Het zal in de Z gelukkig wel een stuk minder zijn als in de L2..

Zoals ik al zei kun je pas goed rijden als al je vingers gelijk gegroeid zijn maar daar ging het hier niet om! Het gaat om een beetje basis werk en ik neem aan dat dat niet teveel gevraagd is voor een Z2 ruiter. Vraag me af wat jullie zelf rijden