Ik ben van plan de dressuur met haar op te pakken, iets wat al jaren niet meer met haar is gedaan. Ze is wel M ingereden (heeft vroeger ook wedstrijden gelopen) maar daarna heeft de huidige eigenaresse haar gekocht en vervolgens alleen maar recreatief met haar gereden (en volgens mij op de verkeerde manier).
Nusanna is heel erg hard in haar mond. Ik heb hier dat topic al over gelezen, maar daar stonden tips in die ik al bij haar uitgeprobeerd heb die niet werken. Ik kan haar wel op mijn zit gaan rijden, maar daar dendert ze dwars doorheen, ze gaat alleen maar harder lopen. Ze reageert totaal niet op mijn handen, als ik zelfs maar even de teugels oppak dan trekt ze ze al weer snoeihard uit mijn handen. Als zij er vandoor schiet kan ik doen en laten wat ik wil (trekken, los, trekken, los) maar het werkt gewoon niet. Zodra ik nog maar aan de teugels zit, en ik ben trouwens heel zacht in de hand, komt er protest, ook vaak dmv kantelen.
Een ander probleem is het rare tikje van haar, wat denk ik helemaal te maken heeft met dat hard zijn in de mond. Ze probeert constant haar tong over het bit te leggen. Ze heeft op dit moment een bit met tonglepel maar dan nog is ze dat aan het proberen. Als er geen sperriempje op haar hoofdstel zit, is ze amper te rijden omdat ze dan continu bezig is om haar tong proberen over het bit te krijgen. (Doet mond wagenwijd open etc.). Dat proberen gaat altijd samen met het kantelen van het hoofd.
Ze is pas (half jaar geleden) nagekeken door de paardentandarts en die heeft haken verwijderd dus ik denk niet dat het daar aan kan liggen. Toch laat ik hem misschien nog een keer even langskomen voor de zekerheid, want dit is echt geen normaal gedrag voor een paard.
Hebben jullie tips voor me, wat ik tegen dat mond-probleem kan doen, en dan met name dat ze zo hard is in de mond? Ik heb het ook al geprobeerd dmv haar actiever te rijden, maar dan is het net een bommetje die niet meer te houden is, ik krijg haar dan ècht niet meer op de "zachte" manier terug.
Dankje voor het lezen van mn lange verhaal en ik hoop dat jullie tips hebben

ps: instructie is op dit moment niet mogelijk voor mij. Ik rijd haar in de bak van een instructrice die niet wil hebben dat er andere instructeurs langskomen en ik heb slechte verhalen over haar gehoord dus van haar wil ik geen les.