help, ik ben scheef!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

help, ik ben scheef!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 17:45

Oké, zo dramatisch is het ook weer niet maar ik zit tijdens het rijden meestal op rechts met mijzelf in de knoop, en mijn paard is dus ook rechts scheef (sorry Doortje) . We hebben wel les, en mijn instructrice schenkt er veel aandacht aan maar meerdere weten meer dan één laten we maar zeggen. Hebben jullie misschien tips om 'mijzelf' recht te richten? Tips op en naast het paard zijn van harte welkom!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:58

Herkenbaarrrrr... Zelfde probleem! Goed ontspannen proberen te zitten, goed je zitbeenknobbels voelen. Maar het probleem is dat je zelf denkt dat je recht zit als je dus scheef zit... Ik heb al eens de tip gehad met zo'n oefenbal te oefenen zodat je je evenwicht weer goed leert te verdelen (heb ik nog niet geprobeerd, oeioei)
Verder denk ik erover om les te nemen bij iemand die de Feldenkrais-methode doet (heel erg gericht op je zit). Ook heb ik al eens de tip gehad mijn beugelriem een gaatje langer te maken aan de linkerkant (ik zit ook naar rechts) en dat hielp wel goed eigenlijk.
Ik bendaar ook eens voor naar Antoine de Bodt geweest, en die had wel een paar goeie tips, maar dat is een beetje moeilijk uitleggen voor iemand met een ander paard. Misschien kan je op zijn website wat vinden www.hoefkatrol.nl

Maar het blijft moeilijk!

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:22

altijd erop letten, waarschijnlijk zit je 'in het dagelijkse leven' ( ) ook scheef. als je gewoon zit of staat altijd proberen je rechterkant heel lang te maken, op de fiets helpt het ook!

Merr

Re: help, ik ben scheef!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:26

ik ben ook scheef, en met paardrijden zie je het bij mij niet, maar zodra ik mijn rechterbeugel langer heb (is mijn korte kant) knik ik in mijn rechterheup. Ik rijd met bodyprotector dus kan ik niet zo erg scheef gaan zitten. Maar als tip: jezelf zoveel mogelijk corrigeren.

Merr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:27

rechterheup moet linkerheup zijn sorry

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:45

ik heb ook ergens gelezen dat je paard je aan de ene kant meer draagt dan aan de andere, je hebt het idee dat je scheeft zit, heel raar

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:46

Geen mens is 100% recht en geen paard is 100% recht. Je kunt ze wel recht maken dmv trainen, dat is toch het doel van dressuur rijden. Daarom zou je zelf ook naar de sportschool moeten om zelf te trainen.
Sinds een dikke 2 jaar ga ik zelf 4 keer per week naar de sportschool waar ik veel aan conditietraining en souplesse doe. Het helpt mij heel erg om meer controle te krijgen over mijn eigen lijf en me bewuster te worden van een goede houding.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 08:30

hoe train je je paard dan recht jippie? niet op de hoefslag rijden ofzo?

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:01

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 15:57

Hollybolly schreef:
hoe train je je paard dan recht jippie? niet op de hoefslag rijden ofzo?

ook op de hoefslag kunnen ze heel mooi krom lopen
Je zult zo moeten trainen dat je je paard evenredig links en rechts traint op souplesse en kracht. Dat doe je ook wanneer je je eigen lijft traint.

Amorrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:11

daar zit wel wat in wat je zegt

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:40

owkee bedankt !

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:06

Blijven hameren op je houding, constant aan blijven denken. Is heel moeilijk maar uiteindelijk lukt het wss wel. Ik ben ook scheef, en dan bedoel ik duidelijk krom gegroeid in mijn rug, heel lang fysio voor gehad. Met rijden valt dit totaal niet op, kreeg vaak zelfs complimenten over mijn houding.

piepelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:32

Wat mij erg geholpen heeft en helpt is.......
Wat scheef is voelt voor jouw recht. Dus je moet scheef gaan zitten voor je gevoel. Ik hield m'n hand rechts hoger dat voelde recht. Dus m'n rechtse hand moest wat naar beneden (dat voelt scheef) Zodoende gaat m'n linkse schouder wat omhoog en knik ik niet door Linkse heup. Laat iemand je maar eens recht zetten op je paard dan merk je dat het scheef voelt.
Ook ga voor de spiegel staan en kijk niet. ga voor jouw gevoel recht staan en kijk dan eens of dat recht is??? grote kans dat je scheef staat. Corrigeer en voel dat het scheef voelt.
Dus oplossing is je gevoel zal scheef zeggen maar dan ben je recht.

Suc 6

fourth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:01

Ik had ook een stijve kant, wat ik dus heel erg merkte aan mn pony. Ik kreeg ook rugklachten en ben doorverwezen naar een manueel therapeut, ik bleek dus verschrikkelijk scheef in elkaar te zitten. Na een paar sessies was ik al een stuk losser en weer helemaal recht.
Zo, dat heb ik gemerkt. Wat betreft paardrijden dus met sprongen vooruit gegaan. Misschien is een manueel therapeut dus wel wat voor je.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:23

Ik was zo scheef (door het werk) dat ik mijn paard kreupel heb gereden.
We zaten elkaar in de weg als het ware.

Na een paar lessen bij Antoine was paard weer aardig okay maar was mijn rug aan de beurt...8 maanden hernia.

Nu zijn we beiden wel herstelt van de blessure's en hebben we het redelijk onder controle.
Zelf ben ik nog steeds wat scheef, mijn linker schouder hangt wat meer naar beneden maar gelukkig niet zo erg meer als toen.

Ben nog steds op zoek naar een goede rijinstructeur die aan huis komt en mij kan helpen.

Antoine heeft me goed geholpen met rijden maar ik voel gewoon dat mijn eigen lichaam mij en mij paard nog te vaak in de weg zit.

Ils_K

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 21:17

ik ben ook scheef hoor! niet alleen met paardrijden maar ook met fietsen en lopen. Mijn ene been is korter dan de ander, en ja daarom rijd ik altijd met ongelijke beugels. kan er niks aan doen.

maar met rijden opzich heeft het paard er geen last van qua oefeningen enz.

Lusitano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:25

Voor mij ook heel herkenbaar! Ik ben ook scheef....
ik probeer er nu inderdaad altijd meer op te letten, ook wanneer ik op het werk zit of in de auto...maar het is een lastig probleem...ik ben een beetje gedraaid als het ware.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 12:48

misschien wat gaan doen met centered riding ken je dat?? kijk ff op www.alona.nl dat werkt echt heel erg goed en als je der buiten rijden ook echt last van hebt ik bedoel dat het pijn doet inderdaan misschien feldenkrais ofzo iets.

groetjes anne