Longeren - Pessoa of Dubbele Longe?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aeris

Longeren - Pessoa of Dubbele Longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 12:44

Hey,

Even een vraagje.
Wij zijn momenteel mijn haflingermerrie aan het opleren.
Ze is ondertussen ook al enkele malen bereden geweest.

Ik wil ze ondertussen nog wat trainen ook, aan de longe, om haar volledige op te leren op stemcommando's. En ik wil de longe ook gebruiken om haar conditie te beginnen opbouwen.

Nu, ze kent het werk aan 1 longe al vrij goed, en met een dubbele longe kan ze ook goed om.
Vroeger trainde ik de paarden van een vriendin met de pessoa.

Nu vroeg ik me af wat jullie aanraden, de pessoa of longeren met twee longes?

Groetjes
Naima

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 18:01

Ik heb alleen ervaring met de pessoa, en daar ben ik best tevreden over. Je hebt maar 1 lijn je hand en kunt de andere gewoon gebruiken voor de zweep.

masja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:01

Ik zou hem niet aan de pessoa hangen. Je geeft aan dat het om een jong paard gaat. Een jong paard moet nog leren om in aanleuning te komen. Bij een pessoa zal hij nooit aanleuning kunnen krijgen, omdat het altijd meegeeft. Zodra hij voor aanleuning wil krijgen zal de druk van achteren toe nemen.

Ik raad je aan om gewoon met een bijzet te beginnen. Dan kan ze zelf leren vanuit achteren naar de hand toe te gaan lopen. Als ze daarin bevestigd is dan eens een touwtje of een pessoa.

Maar goed er zijn meer wegen naar rome

JollyGood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:49

longeren met dubbele longe heeft naar mijn ervaring alleen maar voordelen, ik zou persoonlijk dit op die manier oppakken

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 21:48

Inderdaad, ik ben juist tegen het gebruik van een bijzet. Je paard moet van achter naar voor worden gereden. En niet gelijk van voren vast worden gezet. Door een dubbele longe zorg je dat de achterhand er meer onder komt en dus sterker wordt. Wanneer deze spieren sterk genoeg zijn kan je eens met touwtjes gaan werken. Wij trainen ook de jonge paarden gewoon met dubbele longe.

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:08

Ik longeer mijn paard ook af en toe met een dubbele longe & ik heb er ook alleen maar voordelen van gehad. Ik vind het super goed voor de stelling te oefenen & mijn paard loopt er ook super ontspannen van!

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:23

Ik ben ook helemaal voor de dubbele longe.. het is idd heerlijk voor de stelling.. Natuurlijk stelling naar buiten, maar af en toe doe ik toch ook stiekem stelling naar binnen

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:56

JollyGood schreef:
longeren met dubbele longe heeft naar mijn ervaring alleen maar voordelen, ik zou persoonlijk dit op die manier oppakken

Ik heb persoonlijk ook alleen maar ervaring met dubbele longe, paard word niet afgedwongen, maar word juist rechtgericht en kan daardoor op gelijkmatige aanleuning komen en ontspannen. Ik hoor overigens wel goeie ervaringen over pessoa maar ik kan daar zelf niet over oordelen. Als ik ga longeren werk ik met dubbele longe in elk geval.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:03

Ik zit met mijn 3,5 jarige ook te dubben of ik hulpteugels of dubbele longe moet gebruiken bij het longeren. Nu longeerde ik nog gewoon met een enkele lijn. Maar omdat mijn paard het bit er moeilijk accepteerd met het rijden, lijkt het me goed om daar ook met longeren aan te werken. Hij is namelijk steeds aan het schudden en trekken, hij zoekt totaal geen aanleuning. En het enige dat ik hem tot nu toe vraag is wat met zijn hals te zakken; als hij mijn hand volgt sta ik dus wat teugel toe; hij probeert het steeds, maar na een enkel ogenblik komt hij weer omhoog.

Nu heb ik dus gister een pessoateugel geprobeerd, maar dit vond ik geen succes; in de stap ging het ontspannen, maar met de draf leek het wel een touwtrek-wedstrijd.
Vorige week had ik het met dubbele longe geprobeerd; ik werk al met lange lijnen achter hem, dus naar de volte was voor hem geen grote verandering. Er zaten wel goede stukken tussen, maar net als met het rijden was er wat getrek en geschud op wat momenten. Maar vergeleken met de pessoa-teugel was er veel meer ontspanning, dus denk ik dat ik dit maar op moet gaan pakken.

Nu had ik de lijnen door de ring aan de zijkant van mijn longeersingel zitten [zoals wanneer ik met lange lijnen werk], waarbij ik de buitenste lijn ter hoogte van de longeersingel over z'n rug had gehaald.

Is dit de goede manier of moet ik de lijn door andere ringen halen, of wellicht is het beter om de buitenste lijn achter zijn kont langs te halen?Tot nu toe vind ik zelf het nadeel hiervan dat het van hand veranderen niet zo gemakkelijk gaat, doordat de lijn door de zijring zit.

Navanja

Re: Longeren - Pessoa of Dubbele Longe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:11

hey hey!
zeker weten pessoa want als je je paard gewoon op de laatste stand zet is dat goed goenoeg ik gebruik zelf de pessoa al smeer als 4 jaar en depessoa is echt alleen om te leren haar achterhand eronder te zetten en zich in de ontspanning te krijgen.
ik zou beginnen op de lage stand dus onder de buik.
succes met je keuze en veel plezier
groetjes anne

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:13

[quote="Javayo"]Ik zit met mijn 3,5 jarige ook te dubben of ik hulpteugels of dubbele longe moet gebruiken bij het longeren. Nu longeerde ik nog gewoon met een enkele lijn. Maar omdat mijn paard het bit er moeilijk accepteerd met het rijden, lijkt het me goed om daar ook met longeren aan te werken. Hij is namelijk steeds aan het schudden en trekken, hij zoekt totaal geen aanleuning. En het enige dat ik hem tot nu toe vraag is wat met zijn hals te zakken; als hij mijn hand volgt sta ik dus wat teugel toe; hij probeert het steeds, maar na een enkel ogenblik komt hij weer omhoog.

dan doe je toch echt iets niet goed, of hij zit te strak of je het hem gelijk op de hoge stand gezet begin lekker lang laag hoger hoeft in het begin echt niet
groetjes anne

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:15

Dubbele longe kun je inderdaad op meerdere manieren doen, ik zelf werk altijd via lijn achter de billen, dan krijg je net iets fijner de achterhand erbij (is mijn mening hoor) maar het is inderdaad niet handig als je van hand veranderd, dan moet ik mijn paard stil zetten en de lijn uit de ring of beugel halen (ik doe het namelijk ook weleens als zadel erop ligt, de longe via bit dan door de beugel via achterkant van billen naar mijn hand toe)
Wat je ook kunt doen, is met jong paard, met enkele longe longeren, zodat je hem nog niet teveel bewerkt, proberen ietsie pietsie de achterhand uit te laten zwaaien op een iets kleinere volte als de grote volte, zodat binnenachterbeen onder de massa komt en paard zichzelf moet gaan leren dragen en daardoor zal paard de rug gaan ontspannen en buikspieren aanspannen. Dat kun je op beide kanten doen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 10:54

Navanja schreef:
dan doe je toch echt iets niet goed, of hij zit te strak of je het hem gelijk op de hoge stand gezet begin lekker lang laag hoger hoeft in het begin echt niet
groetjes anne

Ik zou ook graag willen weten WAT ik niet goed doe. Wat de stand van de pessoa betreft: ik heb zowel tussen de benen als aan de zijkant geprobeerd, zowel wat losser als wat strakker; tja je moet wat als hij alleen maar aan het vechten was. Ik kan nu wel vertellen, dat het geen bal uitmaakt HOE dat ding zit, ontspanning is ver te zoeken.

@Bets: bedankt voor de tip met de enkele longe, kan ik ook eens proberen, al betwijfel ik of dat zijn geschud en getrek zal oplossen.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:08

Even een vraag van mij aan de dubbellongeerders: wat doen jullie met de binnenteugel? Ik heb ook een dubbele longeerlijn aangeschaft en het boekje van Lammert Haanstra. Die had de lijn van de singelringen via het bit tussen de voorbenen zoals ik het begreep. Maar dat werkte helemaal niet want je trekt zo alleen maar het hoofd tussen de voorbenen als je wat druk wilt aannemen dus daar ben ik rap mee gestopt. maar ik weet nog steds niet hoe het nou wel echt hoort! Dus de buitenteugel gaat dan aan het bit, via een singelring achter de achterhand langs en de binnenteugel vanaf het bit direct naar de hand? En krijg je dan wel dat voorwaarts/neerwaartse effect of is dat dan niet de bedoeling? Ik longeer nu altijd met touwtjes, maar wil het ook met de dubbele lijn kunnen!

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 11:25

Javayo schreef:
@Bets: bedankt voor de tip met de enkele longe, kan ik ook eens proberen, al betwijfel ik of dat zijn geschud en getrek zal oplossen.

Ik zou het gewoon eens proberen. Dat getrek en geschud moet ergens vandaan komen en dat kan komen doordat je de korte bespiering oprekt en dat hij hiervan wat last heeft, of juist doordat de korte bespiering NIET opgerekt word dus dat je paard wat scheef is en daardoor zichzelf niet goed kan ontspannen.

Navanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 12:28

Bets schreef:
Ik zou ook graag willen weten WAT ik niet goed doe. Wat de stand van de pessoa betreft: ik heb zowel tussen de benen als aan de zijkant geprobeerd, zowel wat losser als wat strakker; tja je moet wat als hij alleen maar aan het vechten was. Ik kan nu wel vertellen, dat het geen bal uitmaakt HOE dat ding zit, ontspanning is ver te zoeken.

het is ook neit me bedoeling omje terecht te wiujzen ofzo hoor! maar ik heb les op school en dan zijn we met zn 16e en geen van alle paarden heeft last van ontspannings proplemen.. misschien wil je een keer een foto sturen van jou paar d aan de pessoa? misschien heeft hij/zij ook wel ergens last van?
groetjes navanja