Paard springt over als ik van hand verander.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vigour

Paard springt over als ik van hand verander.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 10:06

Voordat ik op mijn bijrijdpony ging rijden heeft er nog een ander meisje op gereden. Mijn pony kent de galopwissel, ook op het verschuiven van het been springt ze meestal om. Maar ook als ik deze hulp niet geef springt ze om naar de andere galop of ze gaat terug in draf en springt daarna in de andere galop aan.
Ik wil graag de contragalop oefenen, maar ze blijft overspringen ook al verschuif ik mijn gewicht/been niet. Wat kan ik hieraan doen?

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:20

Je pony moet beter leren wachten op jouw hulp.
Van hand veranderen en dan contra door is al best "zwaar", begin eens met een flauw gebroken lijntje, al kom je in het begin maar 1 meter van de hoefslag af.

Aeris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:57

Misschien kan je proberen om, als je uit het van hand veranderen komt, een beetje meer buitenstelling te vragen.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:02

Probeer eerst de contragalop te oefenen op een gebroken lijn. Als dat bevestigd goed gaat maak dan eens een ruime keertwening vanuit de hoek en ondersteun je pony zonder anders te gaan zitten. Probeer 'vooruit te voelen' daarmee bedoel ik dat je zo geconcentreerd moet rijden dat je elke pas aanvoelt wat je pony doet. Veranderd daar iets aan moet je direct de corrigerende hulp geven (vanaf hier kan ik niet zeggen welke dat is aangezien dat afhankelijk is van wat je pony gaat doen, daarom is een instructeur zo belangrijk ). Probeer voor de rest zo min mogelijk te doen. Doe dit niet meteen te lang maar bouw het langzaam op, ga in draf over als ze de hoek netjes door is gekomen. Oefen dit een paar keer en probeer het daarna pas van de diagonaal.

Een tip: Als je een probleem hebt bij het rijden moet je je niet teveel op dat probleem zelf concentreren, dat maakt het vaak nog erger. Zet een of een paar stapjes terug en begin weer bij de basis!

Succes en wanneer je de mogelijkheid hebt vraag dan goede instructie dat helpt zó veel meer!!!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 13:26

Waarschijnlijk heeft je voorgangster het changement iedere keer na de diagonaal meegenomen, waardoor je paard bij het veranderen van hand omspringt en niet meer op je reactie wacht.
Voor het meenemen van de contragalop kun je ook proberen om op een rechte lijn in de contragalop aan te springen, en daarna de volte op te gaan. Springt ze om, halthouden, een paar passen achterwaarts en weer contra aanspringen. Het helpt als je paard het aanspringen vanuit de stap beheersd.
Probeer ook het omspringen eens op een andere plek dan aan het eind van de diagonaal.

Antoinette

Re: Paard springt over als ik van hand verander.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 16:14

Inderdaad makkelijk beginnen, je kan ook het eerste deel van hand veranderen en zodra je bij X komt een flauwe 'bocht' naar de A-C lijn rijden. En uiteindelijk kom je dan bij A of C uit. Echt van hand veranderen is dit nog niet, maar je paard leert wel wachten op wat er gaat komen.

Als dit goed gaat maak je een gebroken lijn en dan de flauwe bochtjes zoals boven beschreven.

Tevens kan je wat extra stelling/buiging nemen als je de andere kant opgaat. En altijd zorgen dat het paard sprong blijft behouden en goed voorwaarts is!!! (niet hard gaat, maar voorwaarts).

Zoals Okkie al zegt inderdaad zelf proberen niet krampachtig te gaan zitten en probeer heel stil te zitten.
Er zijn genoeg paarden (vooral die al hoger in de sport gelopen hebben) die omspringen als je alleen al op een ander zitbeen knobbeltje gaat zitten.