Bang of echt uit proberen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

leonislief

Bang of echt uit proberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 21:46

Hoi,
Elke keer als ik mijn paard naar de was/poetsplaats wil brengen dan schiet hij er vandoor, ik weet niet of hij me nou uitprobeert ofdat hij nu echt bang is. Ik weet ook niet of ik hem op z'n kop moet geven.
hebben jullie tips?

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:06

als hij dit op andere plekken niet doet is het waarschijnlijk angst,
als hij het vaker doet dan zal het wel uitproberen zijn denk ik.
Ik zou het rustig proberen maar als hij echt zit te vervelen kan je hem denk ik best een keer op zn kop geven...

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 23:03

inderdaad, het is lastig om te bepalen of er angst of dominantie in zit. Toch vind ik dat je het niet zomaar mag zetten op dominantie (uitproberen). Ik zou het met hem gaan trainen en zijn vertrouwen winnen. Hierbij is freestyle een heel goed beginsel...zo leer je jezelf met het paard communiceren en laat je door samen te werken zien wie er de leiding heeft en wie de volgeling is. (om het zomaar te zeggen). Zoek hierbij wel ervaren hulp om je het begin aan te leren!!

leonislief

Re: Bang of echt uit proberen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 12:37

Bedankt voor de reacties!

Elke x als ik hem er naar toe wil brengen dan schiet hij voor de bocht weg. Maar als ik hem naar de bak breng dan komen we er ook langs en dan doet hij heel rustig, zelfs als hij alleen een halster om heeft. Toen ik hem net had gekregen toen was hij overal bang voor maar ik heb zijn vertrouwen kunnen winnen maar de was/poetsplaats gaat hij echt niet op. Hij is niet bang voor water want buiten loopt hij door allemaal plassen heen zonder moeite, en als ik hem afspons na het rijden in z'n stal laat hij dat ook allemaal toe.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 12:44

wat je ook nog kunt proberen is om een emmertje met lekkers of voer erin meenemen en dan daar neerzetten of lokken en dan heel goed belonen...dit meerdere malen herhalen tot het paard vertrouwd is met de was/poetsplaats..

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:11

Je paard vindt het waarschijnlijk niet prettig daar maar nu is het wel belangrijk dat hij na het rijden goed verzorgd kan worden. Nu is het hem een paar keer gelukt en zal hij het ook blijven doen. Volgende keer hem voor zijn en eventueel iemand achter hem laten lopen die kan dreigen zodat hij toch naar binnen gaat. Of met een hengstenketting zodat hij zich niet los kan trekken. Als het hem hier lukt gaat hij het op andere plekker waarschijnlijk straks ook proberen. Zorg dus dat je van hem wint!!

leonislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 16:33

Ik heb het al een x met wat lekkers geprobeerd maar hij bleef eruit rennen. En er loopt over het algemeen altijd iemand bij... hij doet gewoon of je er niet bent en hij blijft doorrennen naar zijn stal...

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:51

Hengstenketting Wedden dat hij niet meer doorrent.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 19:00

klomp schreef:
wat je ook nog kunt proberen is om een emmertje met lekkers of voer erin meenemen en dan daar neerzetten of lokken en dan heel goed belonen...dit meerdere malen herhalen tot het paard vertrouwd is met de was/poetsplaats..

dit zou ik niet aanraden, en het zal weinig effect hebben. Veel mensen denken dat eten voor een paard een goed lok middel is. Maar dit is het niet. Paarden eten 24 uur per dag zo ong. Het is geen roofdier wat voor zijn prooi moet vechten, een paard heeft zat eten in de wei, en zal dus niet voor eten zijn angst overwinnen en geef het geen ongelijk?

daarnaast is eten iets wat de dagelijkse behoefte van een paard is en geen lok of beloon middel. Het geen moet uit vrijwillige basis komen, door veel vertrouwen en een goede rol verdeling (leider en volgeling), dit is toch de manier waarop het uit eindelijk moet gaan

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:29

loutjuh schreef:
klomp schreef:

dit zou ik niet aanraden, en het zal weinig effect hebben. Veel mensen denken dat eten voor een paard een goed lok middel is. Maar dit is het niet. Paarden eten 24 uur per dag zo ong. Het is geen roofdier wat voor zijn prooi moet vechten, een paard heeft zat eten in de wei, en zal dus niet voor eten zijn angst overwinnen en geef het geen ongelijk?

daarnaast is eten iets wat de dagelijkse behoefte van een paard is en geen lok of beloon middel. Het geen moet uit vrijwillige basis komen, door veel vertrouwen en een goede rol verdeling (leider en volgeling), dit is toch de manier waarop het uit eindelijk moet gaan

misschien geldt dat voor jou, maar ik heb al menig paard met voer als lokmiddel op de trailer gekregen die absoluut niet wilde, ook in andere situaties voer gebruikt en ook dat werkte. omdat het bij jou niet lukt hoeft het niet per defenitie helemaal niet te werken....wat voor de een niet werkt, werkt bij een ander misschien weer wel.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 12:39

Denk eraan dat een paard een gewoontedier is!
Als iets een aantal keer op een bepaalde manier gebeurt, dan vind hij dat normaal!

Probeer dus iig dit gedrag te doorbreken, lijkt mij geen slecht idee om hem er een paar keer (met hulp) op te zetten en wat lekkers te geven. Misschien helpt het ook al iets als je dit door iemand anders laat doen.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:26

Wat SparklingApp zegt ben ik het wel mee eens. Jij moet dit gedrag corrigeren, des te langer je dit accepteert des te meer gaat hij het als normaal beschouwen.

Neem hem inderdaad aan de hengstenketting, en zodra hij ervandoor wilt schieten geef je een ferme ruk, tegelijk met het stemcommando 'HO!' Staat hij stil, beloon je hem uitbundig. En ho is dan ook echt ho, dus niet dribbelend op de plaats omdat de hengstenketting hem tegen houdt, maar zó dat jij de ketting kan laten vieren zonder dat hij doorloopt. Train dit 'ho' ook gewoon goed op andere plaatsen, het komt overal van pas als je paard weet dat hij op dat commando echt stil moet staan.
Als hij dus níet stilstaat en alsnog door wil rennen zet je hem achteruit (prik hem met 2 vingers in z'n boeg, de meeste paarden gaan hier wel voor achteruit). Na een paar pasjes geef je opnieuwe het commando 'ho' en als hij het goed doet weer uitbundig belonen, evt met wat lekkers. Zo blijf je doorgaan net zolang tot hij doorheeft dat 'ho' voor hem meer voordelen dan nadelen heeft (geen boos baasje en geen pijnlijke ruk in z'n mond).
En gewoon vaak oefenen, lekker vaak heen en terug naar de poets/wasplaats, zodat het gewoonte wordt

Probeer er ook op te letten dat hij heel neutraal bent wanneer je met hem naar de plek toeloopt. Onbewust bereidt je je misschien al voor dat hij wéér schrikt en er vandoor stormt. Probeer dit voor jezelf uit te bannen, en loop gewoon heel zeker door. Doe alsof het de normaalste zaak van de wereld is en kijk vooral niet naar dingen waar hij van zou kunnen schrikken, vaak breng je dat over naar je paard. Als voor jouw paard duidelijk is dat jíj de leider bent, en jij loopt zonder stress naar de poetsplek, zal hij dat waarschijnlijk van je overnemen

leonislief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 21:04

Dankje Kellebel88 ik ga het eens proberen. Het lijkt me de beste manier om het te proberen! Bedankt voor jullie reacties