Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
VValar schreef:Probeer es voor de grap (met juiste stelling natuurlijk) je buitenschouder naar binnen te draaien wanneer je de hulp geeft voor het aanspringen. Meestal ligt het aan de ruiter. En het is het proberen waard
Marshaha schreef:ik heb trouwens ook vaker gahoord van 'trucjes': op het verkeerde been lichtrijden met aanspringen bv
mss ook de moeite waard te proberen?
al zegt mijn instructrice steeds dat hij (= dus mijn paard, mss die van jou niet??) juist zijn been moet aansterken. vandaar bovenstaande oefening
Maar het moet natuurlijk eigenlijk zonder trucje kunnen, en dan ga ik mee met VValar.

).
Bets schreef:Probeer eerst je paardje goed recht te richten voordat je hem verder werkt naar galop. Ook de drang naar voren moet in orde zijn. Want het is een balans probleem en die moet eerst opgelost zijn voordat je aan galop gaat proberen. Het vreemde vind ik juist als je rechtsom rijd en je gaat galop aanspringen dat je paard verkeerd aanspringt, iets klopt er namelijk niet want het binnenachterbeen kan daardoor wat makkelijker naar voren komen en zou dus eigenlijk de linkergalop moeilijker moeten zijn om in goeie galop te krijgen. (als ik er vanuit ga dat je paard rechtsgebogen zou zijn, deze pakt meer linkerteugel en loopt op rechterhand over de schouder weg naar buiten of naar bakrand toe en op rechtervolte zal dit paard de volte uit zichzelf meer vergroten)
dat vind ik te ver gaan vooral bij zo'n jongpaard.)
heb haar nog meer naar buiten laten kijken en toen is ze uit eindelijk 3x achter elkaar goed aan gesprongen. Heb het kort gehouden omdat ze al erg moe is en best al wel een vachtje heeft.
Citaat:Afwenden en voordat je weer op de hoefslag komt (=vrij scherpe wending) aanspringen

XxJodyxX schreef:Daarna op de volte sprint die minder snel mover of op de volte aan springen met stilling naar binnen
Citaat:bij mij werkt dit omdat mijn paard heel goed doorheeft waneer ik haar in galop wil zetten,, op dat moment neemt ze zo'n houding aan dat ze aan de stelling ontsnapt,, door haar vanzelf in de galopt te laten rollen doet ze dit niet.
heb het gister goed gemerkt. Ze was gister de hele tijd aan t klieren, als ik haar terug wilde nemen(was de foute galop) bleef ze gewoon ff door gaan en ging ze super traag galopperen en dan pas terug. Als ik dan draaf dan weet ze dus al dat we weer aan gaan springen ergens en maakt ze zelf al af en toe een galopsprong erbij
.