Angst om springen ... tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

venusjah

Angst om springen ... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 20:22

Hey,

Ik heb een héél braaf paardje maar voor het springen heb ik de laatste tijd echt schrik.Ze gaat niet echt weigeren ofzo maar begint van héél ver te springen en springt soms gewoon de afzetbalk mee! Nu heb ik ze zelf leren springen & ik had in het begin geen schrik maar nu springt ze te vroeg of te laat en dan vlieg ik er gewoon mee over.Als ze het te hoog vind springt ze zo raar dat ze bijna tegen de staander springt.Ik weet dat dit aan mij ligt want ze hebben mij gezegt dat ik ze een paar passen voor de sprong gewoon los laat uit schrik om er over te vliegen.Nu weet ik niet hoe ik dit kan stoppen en hoe ik dan echt goed moet aanrijden om ze op de juiste moment te laten afzetten.In december moet ik mijn B-brevet doen dus moet ik ook springen en ze zeiden dat dat 80-90cm was.Wie kan mij helpen & tips geven? Alvast bedankt x

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:25

Tja, 't is weer een beetje afgezaagd hoor, maar wat dacht je van springles van een goede instructeur?

Een goede instructeur zal jou het vertrouwen weer geven, en je leren om je paard op de juiste manier naar de sprong toe te rijden en over de sprong te begeleiden zonder 'm te hinderen.
Zoals ik het nu lees ben je nu vooral naar de hindernis aan het rijden en laat je 'm vlak daarvoor aan z'n lot over. Soort van 'zoek het maar uit ik lift slechts mee'.

Gewoon goede les halen dus!

Biebz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:28

ik had vandaag ook voor het eerst gespronge maar ik moes gewoon gaan en er stond iemand naat en als het nie lukt rende ze even mee toe het lukt

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 20:31

Sonja schreef:
Tja, 't is weer een beetje afgezaagd hoor, maar wat dacht je van springles van een goede instructeur?

Een goede instructeur zal jou het vertrouwen weer geven, en je leren om je paard op de juiste manier naar de sprong toe te rijden en over de sprong te begeleiden zonder 'm te hinderen.
Zoals ik het nu lees ben je nu vooral naar de hindernis aan het rijden en laat je 'm vlak daarvoor aan z'n lot over. Soort van 'zoek het maar uit ik lift slechts mee'.

Gewoon goede les halen dus!

Ik krijg les & deze vrijdag ga ik ook springles rijden van een goede instructeur.Maar als ik schrik heb kan ik ze moeilijk bijhouden voor de sprong.Het is nu eenmaal niet zo'n makkelijke om te springen .. geen enkel paard denk ik.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:35

Dan zal je instructeur je (als hij/zij verstandig is) dus een stap terug laten doen om eerst het vertrouwen te herstellen. Eerst weer balkenwerk en dat weer rustig uitbouwen.
Als je een goede instructeur hebt, komt het wel weer goed. Heb dan maar vertrouwen in hem of haar!

Succes, en weer veel springplezier gewenst!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:40

Vroeger was ik ook bang om te springen, ik ben er nu nog steeds niet zo'n held in maar ik vind het nu tenminste wel leuk!!
Als ik jou was zou ik idd eerst maar eens een goede instructeur komen en echt RUSTIG beginnen. Doet je paard raar bij die afzetbalk? Spring dan maar een keertje zonder afzetbalk. Gewoon alles rustig opbouwen, niet stressen dat je binnenkort over de 80 cm moet, maar eerst zorgen dat je netjes een hindernisje van 40 cm kan springen of zo. En als je je paard niet helemaal vertrouwt omdat ie nogal enthousiast springt.. Dan kun je misschien op een manege springles nemen en eerst maar eens vol vertrouwen leren springen op een brave, ervaren pony/paard. t Zijn allemaal tips, ik hoop dat je er wat mee kunt en dat je binnenkort weer vol vertrouwens op je eigen paardje springt. Suc6 ermee!

monsera

Re: Angst om springen ... tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:53

Sonja zei ook ga eens Springles volgen dat is wat anders als gewoon les rijden.Begin weer even helemaal bij de basis.Een leuke oefeing is om een balk neer te leggen op de binnenhoefslag en dan 19 meter verder nog een balk op de grond neer leggen op de binnen hoefslag.Galopeer hier een paar keer over heen en tel de galop passen die je maakt.Daarna als dit goed gaat en je weet hoeveel passen er tussen zitten kun je proberen om 1 pas meer of 1 pas minder tussen de balken te krijgen.Daarna kun je eens 1 kruisje opbouwen niet te hoog gewoon een huppeltje zet hem op de binnen hoeflag van een volte en rijd dan in galop en galopeer op de volte en neem dan een paar keer het kruisje mee op beide kanten een paar keer.Waar je heel goed op moet letten is om te blijven zitten wacht tot je bij de sprong bent en kom dan pas mee naar voren.Je bent aan het passen tellen dus je weet precies wanneer je paard gaat springen en kunt dus blijven zitten tot je weet dat hij gaat springen.Wat mij in het begin erg heeft geholpen is om hard op te tellen anders vergat ik te tellen nu lukt het me gelukkig ook stil en gaat het automatisch.Je moet het eigenlijk ook niet zien als springen het is eigenlijk gewoon een extra galop sprong die je rijdt.Als dit goed gaat kun je eens een dubbel sprong neer zetten en zo steeds stapje voor stapje opbouwen gaat het niet dan gaat het niet en doe je weer even een stapje terug jullie moeten wel beide vertrouwen er in houden.