aan de teugel probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HedwigO

aan de teugel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 17:14

hey,

Mijn bijrijpaard is 7 en hij kan niet aan de teugel rijden. Ik wil het hem graag leren en ik kan ook goed aan de teugel rijden maar ik weet niet hoe ik het hem moet leren, want als ik gewoon de juiste hulpen geeft doet ie het niet( ik denk dat ie het niet snapt)

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:17

je paard hoeft het ook niet te leren, jij moet het leren......... en de enige manier om het te leren is door goede les te halen

Roosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:20

Hoelang rij je?

Ik ga met Kiwiko mee

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 17:28

Ik rij al 10/12 jaar. En het paard reageert niet op kneepjes enz.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:32

Het heeft ook niks met kneepjes te maken maar meer met een actief achterbeen

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 17:34

Ah ok. Nou ik zal mn best gaan doen. De eigenaresse heeft hem altijd met een soort van losse teugel gereden dus als je contact neemt met de mond dan gaat ie vervelend doen

liesje1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:21

Eerst zien dat je achter activeert en dan kan je later evt wat aan de voorkant gaan bijwerken.. Ga maar lekker veel overgangen rijden en neem goede les!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:24

Het aan de teugel rijdne bstaat niet
Je moet hem van achteren naar voren rijden. Goed z'n achterhand stimuleren. En vooral voorwaarts blijven en goed je been eraan. Dan gaat ie van zelf nageven. wat jij bedoelt is in de krul lopen.

ILOVETARO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:29

Mijn verzorgpaard hij (bijna) hetzelfde probleem, zodra ik de hulpen geef (en die ken ik echt wel) loopt ze of achteruit (veel bijrijders hebben haar ruw achteruit laten lopen vandaar dat ze dit automatisch doet) en als ik dan weer aanspoor dat ze stil moet staan, en ik probeer haar naar beneden te krijgen, zet ze het bit op slot, ze bijt er heel hard op zodat ik haar niet naar beneden krijg, het doet echt zeer aan mijn handen als ik het probeer .. maar ze doet het gewoon niet, ooit zal ze het wel leren, maar zijn er nog tips ?

en niet van hoelang rij jij, want ik heb al diversen paarden ingereden die nu op z niveau rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 18:37

ILOVETARO ze kunnen best z lopen maar heb jij ze ook tot de z gereden?? inrijden en door trainen tot z is een mega verschil. Je moet helemaal niks doen met je handen om het paard te laten nageven..dat is toch echt in de krul rijden..

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:18

Hedwig18 schreef:
Ah ok. Nou ik zal mn best gaan doen. De eigenaresse heeft hem altijd met een soort van losse teugel gereden dus als je contact neemt met de mond dan gaat ie vervelend doen

Lees je wel wat de anderen zeggen?Het heeft echt niet te maken met je best doen wat dat doe je natuurlijk altijd Ik wel in ieder geval maar als je niet weet wat een actief achterbeen is kun je echt beter les gaan rijden zodat jouw op de juiste manier word uit gelegd hoe je je paard van achter naar voor kunt rijden en zal je paard vanzelf gaan zakken van voor.Het heeft echt niets met kneepjes te maken. Succes met je paard.

venusjah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:26

Toen ik mijn paard kocht liep ze ook echt met haar hoofd in de lucht maar na goed actief te rijden en bijna niks in de mond te doen doet ze het.Nu stap ik op en knijp ik één keer links & rechts zacht en ze loopt heel de tijd ontspannen en "aan de teugel".

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 20:30

ok dankjullie wel voor het advies en ja monsera ik lees wat de anderen zeggen, anders zou ik niet om advies gevraagd hebben. Dat van achteren naar voren rijden ben ik bekend mee maar zal het ter controle even navragen tijdens mn rijles (die ik dus heb) .

princequillo
Fotograaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:35

bij mij moest ik het leren . daardoor ben op prive-les en manege les gegaan. mischien mag je op je bijrijd paard daar prive-les nemen ?

princequillo
Fotograaf

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:37

staat die op een pensionstal , manege eigen stallen ?

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 20:42

ehh hij staat op een weilandje. en ook een behoorlijk eind van een mogelijk manege af, dus privé-les met hem wordt moeilijk. Maar op de manege waar ik rij kan ik wel gewoon privéles nemen op een mp dus dan is dat misschien verstandig

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:44

Geeft ze wel goed na bij het longeren? Want als het daar wel goed gaat en jij andere paarden wel netjes aan de teugel kan rijden.... Dan is er misschien idd wel een beetje miscommunicatie. Ik zou niet weten hoe je dit moet oplossen, maar met goede instructie kom je waarschijnlijk al een heel eind!! Suc6 ermee

Daantje

Re: aan de teugel probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:47

ik zou hem eerst even van achteruit activeren en dan komt dat rond vanzelf wel eerst maar eens lessen

krumel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:13

miss privé les thuis? heb ik ook, iemand die naar mij toe komt
verder van achteruit rijden, niet in de krul trekken

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:31

Hedwig18 schreef:
ok dankjullie wel voor het advies en ja monsera ik lees wat de anderen zeggen, anders zou ik niet om advies gevraagd hebben. Dat van achteren naar voren rijden ben ik bekend mee maar zal het ter controle even navragen tijdens mn rijles (die ik dus heb) .

Oke dan heb ik mss te snel gesproken ik had het idee dat je alleen reageerde op het gedeelte waar werd gevraagd hoelang je reed en niet op de goede tips over het achterbeen gebruik en het les nemen dus ik kreeg de indruk dat je dat niet snapte of niet wilde zien omdat je het allen maar over de teugels hebt en daar moet je juist niet mee bezig zijn om je paard nageeflijk te krijgen.Maar je rijdt dus les op de manege maar niet met je bijrijd paard?Mss kun je les aan huis krijgen dat heb ik ook je leert toch het beste als iemand je kan laten zien en voelen wat er voor nodig is om jouw paard goed te laten lopen.

Clyde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 08:27

Ik heb nu nog niet zo lang 2 paarden. Mijn ene paard loopt nu al heel mooi nagevelijk. Het advies wat ik kreeg was vooral veel kneden etc. Hier voelde ik me helemaal niet goed bij, was voor mij ook iets nieuws. Het gevolg was dat mijn paard steeds vervelender werd. Ben hier gewoon mee gestopt en ben gewoon veel wendingen en overgangen gaan rijden. Nu ben ik met haar een half jaar verder en ze loopt als een zonnetje.

Met mijn nieuwe paard doe ik hetzelfde. Die kan ook prachtig lopen bij zijn oude eigenaresse dmv het zelfde gekneed aan de teugels.
Maar ik begin er niet aan, dan duurt het maar wat langer, maar ik heb liever een ontspannen paard, dan 1 waarmee je steeds een gevecht aangaat om hem naar beneden te kneden. (dat is het gevolg bij hem). Dus veel succes met de tips.