Verzameling zonder voor tegen houden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

renske

Verzameling zonder voor tegen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 14:56

Ik las laatst ergens dat je eigenlijk verzameling moet krijgen zonder dat je van achter drijft en van voren tegen houd. Maar nu stond daar verder niet bij hoe dan wel, dus zou iemand mij dat kunnen uitleggen?

Want ik heb het namenlijk wel altijd zo geleerd en kan niet iets logisch bedenken hoe je dan verzameling krijgt op andere manier. Dus ben benieuwd hoe dat gaat!

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:49

Ik vind het niet meer dan logisch om daar naar te streven. Ik denk dat je je paard zó fijn aan de hulpen moet hebben dat je hem uiteindelijk zo attent hebt dat hij vanzelf in de verzameling door blijft treden over de rug in een constante aanleuning zonder tegendruk op je hand. Maar dat is een kwestie van trainen.

Een paard dat nog niet sterk genoeg is houdt dat natuurlijk niet lang vol en gaat op je hand hangen, zwakt af van achter (en gaat alsnog op de hand 'leunen') of wordt onrustig in de aanleuning.
Bij een paard dat wel sterk genoeg is maar niet flitsend genoeg op de hulpen reageert treedt hij of achter te weinig door waardoor hij niet over de rug loopt en zwaar in de hand wordt. Of treedt hij wel door maar zoekt teveel steun op de hand. Dan ziet het er voor het oog misschien netjes/constant uit maar wanneer je dat paard 'dwingt' op eigen benen te lopen blijft er van de verzameling normaal gesproken niks over.

Verzameling op een andere manier dan, 'niks' in de hand en rustig aan het been, is in mijn ogen nooit een correcte verzameling.

Wij trainen ze zó fel aan de hulpen dat ze constant opletten en wachten tot een hulp komt, ze daar metéén en genoeg op reageren. Dat ze sterk genoeg worden om een verzameling vol te houden. Zodat ze beginnen te dansen van achter, over de rug met een voorwaarts streven en door een korte ophouding van voren ze onder de ruiter blijven met de voorwaartse gedachte. Denkend aan passage.

Weet niet goed hoe ik het hier beter uit moet leggen in een paar worden denk dat het puur een kwestie van kracht en reactie is, even gemakkelijk gezegd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 20:21

Tja, mijn ideaal is ook om rijk te worden zonder hard te werken. Kan iemand mij even uitleggen hoe dat werkt?

Is ongeveer hetzelfde.
Tuurlijk streef je naar een verzameling waar je zo weinig mogelijk voor hoeft te doen. Maar als je dressuur rijdt (ga ik voor het gemak even van uit), dan wil je toch IETS in je handen hebben om je oprichting te kunnen regelen en je schouder te kunnen besturen. En DAT werkt weer niet zonder been...

Als je westernruiter bent, streef je uiteindelijk naar verzameling aan een lange teugel maar met een totaal andere lichaamshouding dan een dressuurpaard. Een westernpaard wordt (uiteindelijk!!!) aan een lange teugel in verzameling gereden, maar zelfs dan wordt er aan de voorkant toch een (heeeeel lichte!) begrenzing aangebracht. En zonder been gaat het echt nooit. WEL op heel LICHT been!

renske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 10:15

@ Sonja, dus jij zegt dat je eigenlijk altijd wel met lichte begrenzing werkt en dat zonder begrenzing dus vrijwel onmogelijk is?

XLC70

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 10:53

Het lijkt mij ook dat je een lichte begrenzing houdt en vanuit de achterhand naar voren rijdt. Een lichte begrenzing voor is absoluut niet hetzelfde als voor tegenhouden. Je houdt je handen gewoon op één plek, maar je trekt ze niet terug (denk aan remmen en gasgeven tegelijk, dat werkt ook niet!).
Daarnaast wil ik zelf ook een aanleuning houden voor, dus contact houden met de mond. Op het moment dat ik geen contact heb met de mond, dan komt dat omdat mijn paard gaat "wringen" en te kort in de hals wordt. Dat rijdt niet fijn en wordt zwaar afgestraft (en terecht) door de jury's in de proef.

Ik heb jouw artikel niet gelezen dus ik weet niet precies wat ze ermee bedoelen. Maar zoals ik les krijg en zoals wij onze paarden trainen, dan is dat toch van achter naar voren met een lichte begrenzing maar wel van de hand af blijven rijden.
Pfff, ik vind het altijd zo lastig om mijn gevoel goed te verwoorden....
Maar ik hoop toch dat je er iets aan hebt!

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 14:50

Ik ben het niet eens met die begrenzing. In een correcte verzameling (let op ik heb het dus niet over de training erheen, maar ook dan verlang ik zo min mogelijk druk in mijn hand) wil ik dat het paard over de rug, vanuit achter in een constante! aanleuning loopt. Die aanleuning moet voor mij zó constant zijn dat ik niks hoef te regelen in mijn hand en de teugels in een klein boogje kan laten zonder dat het paard ook maar íets veranderd in zijn lijf. Op het moment dat ik iets aan de oprichting wil veranderen moet hij daar op de minste hulp en meteen op reageren, dán pas wil ik lichte druk op mijn teugels. En dat is heel wat anders dan "wringen" of achter de teugel kruipen zoals XLC70 zegt. Dan veranderd er namelijk iets in het hele lijf en niet alleen aan de teugeldruk.

edit:
Afbeelding

Zie hier de ontspanning op de teugels zonder dat het paard achter de teugel kruipt. En dít vind ik persoonlijk een heel fijn voorbeeld van hoe het paard uiteindelijk moet gaan verzamelen naar mijn mening. En ik denk dat je dat het beste/snelste bereikt wanneer je er bij de eerste verzameling al naar streeft en dan al van je paard verlangt dat hij leert op zo min mogelijk druk te verzamelen.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 17:34

Ik rijd mn paard freestyle, en ik ben nu ook bezig met verzameling, en dan helemaal zonder teugeldruk of beendruk, alleen op de zit. Het is erg moeilijk, maar zeker mogelijk. Ik doe nu alleen drijven door met mijn bovenbenen te knijpen, mn onderbenen hangen de hele tijd los (behalve met aanspringen in galop en wijken enzo nog niet). Van voren laat ik hem ook helemaal los, en doe zelfs af en toe helemaal zonder hoofdstel rijden. En ook dan kán hij verzameld lopen, nog lang niet perfect, maar het begint te komen. Ik kan nu ook zo langzaam draven dat hij naast de stappende paarden mee kan draven, helemaal zonder teugels, alleen op de zit.

renske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 21:31

MysticTinker schreef:
Ik rijd mn paard freestyle, en ik ben nu ook bezig met verzameling, en dan helemaal zonder teugeldruk of beendruk, alleen op de zit. Het is erg moeilijk, maar zeker mogelijk. Ik doe nu alleen drijven door met mijn bovenbenen te knijpen, mn onderbenen hangen de hele tijd los (behalve met aanspringen in galop en wijken enzo nog niet). Van voren laat ik hem ook helemaal los, en doe zelfs af en toe helemaal zonder hoofdstel rijden. En ook dan kán hij verzameld lopen, nog lang niet perfect, maar het begint te komen. Ik kan nu ook zo langzaam draven dat hij naast de stappende paarden mee kan draven, helemaal zonder teugels, alleen op de zit.

Wat jij hier schrijft bedoel ik wat meer. Maar ik zocht dan zoiets alleen tijdens het "gewone" dressuur.
Ik had het namenlijk gelezen in een boek van Klaus Ferdinant Hempfling en hij streeft er uiteindelijk ook naar zonder hoofdstel of zadel. Maar ik dacht dat hij in het zadel daar nog wel bedoelde.
Maar kun je ook uitleggen hoe je die verzameling dan krijgt of traint? Of doe je dat wel met voor een lichte begrenzing?(Bij hoofdstel dan nog in he). Want dat snap ik niet hoe ga je dat trainen zonder voor tegen houden.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:18

renske schreef:
Want dat snap ik niet hoe ga je dat trainen zonder voor tegen houden.

In de training maken bij een korte, snelle ophouding reageert het paard daar niet op dan een fellere ophouding, reageert hij --> volledig ontspannen. Zodat hij de link gaat leggen. Door dat consequent te doen krijg je uiteindelijk een volledig ontspannen kaak tijdens het verzamelen, bedoel je dat?

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:39

Bij mij was het erg makkelijk, mijn paard is nogal lui, en als hij niet hard hoeft dan liever niet, dus hij was altijd al heel makkelijk op zit te rijden, ik hoef maar iets dieper te gaan zitten en hij gaat terug in stap.
En verder rijd ik hem ook veel op stem, "rustig" kent hij, dan gaat hij langzamer draven en vanzelf ook iets verzameld.
Ik ben ermee begonnen door gewoon helemaal los te laten, geen teugeldruk, en als hij te hard ging diep gaan zitten, geen reactie?, kleine volte draaien totdat hij langzamer ging. En dat heeft heel goed gewerkt. Gewoon helemaal niet meer met de teugels rijden, alleen ermee sturen in het begin, maar dat doe ik nu ook op zit.
Maar dat is natuurlijk wel een heel andere rijstijl dan engels..

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:51

Ho! Maar rustig rijden betekend absoluut niet verzamelen! Een lui paard is doorgaans juist véél moeilijker om naar een goede verzameling te rijden omdat een paard tijdens het verzamelen heel hard moet werken!

Een paard dat van zichzelf vrij heet is is veel makkelijker te verzamelen op het moment dat je die energie onder controle krijgt. Dat paard zal uit zichzelf veel meer blijven werken op minder hulpen.
Een lui paard zul je achter veel meer moeten motiveren waardoor het langer duurt voor je een rustig en goed resultaat hebt.

Daarbij is verzameling op een volte nog veel moeilijker voor een paard. Wanneer je daarmee traint zul je in de wendingen veel meer moeite hebben dan wanneer je rechtuit rijdt.

Hoe hou jij dan die verzameling erin als je een volte maakt? Dus echte verzameling niet gewoon rustig draven.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 23:12

We zijn er nog hard aan bezig, zowiezo als hij normaal draaft zet hij mooi zijn achterhand eronder (al heeft hij soms dagen dat hij écht te lui is en gewoon geen zin heeft), als ik hem op zit rustiger laat draven gaat hij best wat verzamelen, de achterhand blijft er netjes onder, hij tilt zn benen ook mooi op. Het is niet zo dat hij dan gaat sloffen ofzo. Hij doet het uit zichzelf al best goed, de laatste tijd begrijpt hij ook steeds beter wat de bedoeling is. Ik ben wel steeds consequenter geworden, en dat weet hij, als hij gaat sloffen krijgt ie ook wel n tik.
Natuurlijk is een volte niet gemakkelijk, maar ik denk ook dat dat vooral komt omdat veel paarden nog niet goed in evenwicht zijn, eerst op eigen benen leren lopen, dan pas verzamelen, daar ben ik ook zo'n jaar mee bezig geweest.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:31

renske schreef:
@ Sonja, dus jij zegt dat je eigenlijk altijd wel met lichte begrenzing werkt en dat zonder begrenzing dus vrijwel onmogelijk is?

Ja dat zeg ik inderdaad.
Ik rij western met mijn paarden en ook op degene die ik op 1 hand rijd met een flinke boog in de teugel, begrens ik aan de voorkant. Hoe licht dan ook.
Als je niet zou begrenzen, heb je uberhaupt geen hoofdstel nodig.

Overigens is dat het resultaat van heeeeel lang en hard werken. En zeker in het begin heb je die begrenzing gewoon nodig. Anders krijg je je paard niet geleerd wat je nou precies wilt met al die dingen die je met zit en benen en houdingen doet...

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:03

Sonja schreef:
renske schreef:

Ja dat zeg ik inderdaad.
Ik rij western met mijn paarden en ook op degene die ik op 1 hand rijd met een flinke boog in de teugel, begrens ik aan de voorkant. Hoe licht dan ook.
Als je niet zou begrenzen, heb je uberhaupt geen hoofdstel nodig.

Overigens is dat het resultaat van heeeeel lang en hard werken. En zeker in het begin heb je die begrenzing gewoon nodig. Anders krijg je je paard niet geleerd wat je nou precies wilt met al die dingen die je met zit en benen en houdingen doet...

Ten eerste is er natuurlijk een groot verschil in trainen tussen dressuur en western. Zo heb ik als streefpunt zo min mogelijk met je zit te doen als dressuurruiter en zo doe je bij de western, zo ver ik begrepen hebt, juist heel veel met je zit.

Daarbij wil ik in de training het paard op dezelfde hulpen rijden als wanneer het bevestigd is. Dus in mijn training probeer ik ook 'op niks' te rijden en alleen mijn teugelhulp te gebruiken wanneer je extra wilt of iets anders wilt. Alleen zul je in de training die hulpen veel duidelijker/consequenter door moeten laten komen. Maar wanneer (even van mijn trainingswijze uitgaande) ik in de training constant met druk rijdt kan ik niet verwachten dat het eindresultaat opeens zonder druk is.

Daarbij is het onzin dat als je niet zou begrenzen je geen hoofdstel nodig hebt. Ik neem aan dat je niet op je paard stapt, die begint te verzamelen voor een 10 en dat je na een uur precies hetzelfde weer afstapt. Maar dat begrijp je denk ik zelf ook wel

samoth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:09

ik verzameld ook zonder teugeldruk en beendruk af en toe moet ik een kuit geven om achterhand laten gebruiken