stijgerend jong paardje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoRiNe

stijgerend jong paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 19:05

haay,
ik heb een groooot probleem.
ik ben een jong ponytje aan 't inrijden ( 3 jaar ).
de pony is heel erg voorwaarts, in het begin van het rijden iets té, maar dat is geen probleem.
ze heeft heel erg veel energie en die moet er blijkbaar uit, daarbij vergeet ze alleen een beetje dat ik besta, best lastig en onhandig.
ze is dus heel druk en een moeilijke pony om mee om te gaan.

ze is een uitdaging, leuk om op te rijden maar heeel moeilijk.
het grootste probleem namelijk is niet dat ze zo druk is, maar ze steigert.
bij het opstijgen, maar ook bij het rijden zelf.
dus...als ik op haar wil gaan rijden dan zet ik mijn voet in de stijgbeugel en ze wil gaan steigeren, meestal vraag ik dan iemand om haar vast te houden.

zit ik er eenmaal op, wil ze meteen gaan lopen.
dan laat ik haar even nog halthouden en dan mag ze van mij wel voorwaarts, ze is nog jong dus prima.
maar, als ik haar dan wat dingen ga vragen als ze fris is ( en ze vind het helemaal niet moeilijk!!! ) en ze heeft daar toevallig even geen zin in ( ze is erg eigenwijs ) dan stijgert ze.

ze doet dat echt heel vaak en ik weet niet hoe ik het moet afleren.
we zijn al een keer achterover geklapt en ze schrok er helemaal niet van!

please laat een tip achter want ik weet niet wat ik er mee moet ( ja ik heb wel les, maar een echte oplossing hebben we niet gevonden )

JoRiNe

Re: stijgerend jong paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 19:19

helemaal niemand????

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:30

wat vraag je van haar wanneer ze stijgert?? als je nou begint met heel veel tempowisselingen, wordt ze mooi moe van.. of eerst nog even longeren..

Ze is nog 3, ligt er wel aan wat je van haar vraagt maar ik denk dat je vooral moet beginnen met de aandacht bij jou krjgen door overgangen en tempowisselingen..
en als ze weer stijgert: draai haar om en schop haar naar voren... als je haar meteen draait kunnen ze niet zo makkelijk steigeren...

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 23:15

Ik zou erg oppassen en echt hulp halen, in dit stadium kan je haar zo verpesten!! Als ze nu al begint met steigeren, wordt het later heel moeilijk het er weer uit te krijgen! Aan de ene kant moet ze weten dat het absoluut niet goed is wat ze doet en aan de andere kant moet je haar leren dat ze je kan vertrouwen en moet je niet met haar gaan vechten.
Ik zou haar voor het rijden longeren en zoveel mogelijk proberen te voorkomen dat ze gaat steigeren (dus zo min mogelijk oefeningen doen waarvan je weet dat ze gaat steigeren). Zo kan je je richten op de dingen die ze wel goed doet.
Als ze wel steigert moet je haar proberen voorwaarts te rijden, desnoods in galop voorwaarts zetten.
Vraag verder niet te moeilijke dingen en probeer zo min mogelijk in gevecht te komen

Spookie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 23:40

Steigeren moet je natuurlijk nooit accepteren en zeker hard aanpakken. Maar bedenk je ook dat het hier om een jong beestje gaat, en dat het ook een vorm van protest kan zijn, bijvoorbeeld als het allemaal een beetje te snel gaat...
Vorig jaar met mijn merrie ook last van gehad. Na een wat flinke 'gevechten'heb ik twerk gewoon ff op een wat lager pitje gezet. Na een maandje weer rustig opgepakt en sindsdien nooit meer gesteigerd!
Vooral bij jonge paarden die het allemaal makkelijk oppikken en snel leren ben je namelijk vaak geneigd wat sneller meer te gaan eisen.
Zeg niet dat het in jouw geval zo is, maar hou er wel ff rekening mee!
Komt allemaal wel goed,

succes ermee!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:47

We kunnen vanaf hier ook helemaal niet zien waaromze steigerd,
misschien houd je haar wel tekort vast omdat ze 'zo' voorwaarts is, waardoor het arme dier het niet snapt. Ga je dan straffen wordt het alleen maar erger.
Het is dus zaak eerst uit te zoeken waarom ze steigert.

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 15:53

Ik zou eerst uitzoeken wat de oorzaak is van het steigeren. Je zegt dat de pony al gaat steigeren als je op wil stijgen. Misschien ligt het zadel niet lekker of drukt het ergens op een pijnlijke plek.

Wat ik overigens niet zou doen, is voor het rijden even longeren om de energie kwijt te raken. Op deze manier ga je alleen maar de conditie van je paard opbouwen. Dit betekent dat je op een gegeven moment een uur moet gaan longeren voor het rijden omdat zijn conditie steeds beter wordt en zijn uithoudingsvermogen steeds groter!!!

JoRiNe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 19:47

ok, bedankt, ze steigert meestal naar aanleiding van dat ze zich niet wil concentreren op het werk, maar op wat buiten de bak te zien is en als dat dan toevallig is achter haar, steigert ze en wil ze omdraaien.
ook doet ze het wel s zonder aanleiding ( tenminste dat lijkt) of als ik haar iets laat doen wat ze nog moeilijk vind ( ze is verder wel heeel erg los ) maar wat goed zou kunnen is dat ik veel van der vraag want ze pakt ondanks dit soort dingen toch alles snel op.
als je nog een tip hebt, laat horen!!!

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:09

Er staat hierboven al veel beschreven maar wees er echt consequent mee!!

Goudkuipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 00:28

Stijgeren mag echt niet, egaal wat de oorzaak is, als je voelt dat je paardje wilt gaan stijgeren drijf haar voorwaarts en laat haar direkt afwenden, een paard wat namelijk voorwaarts loopt kan niet stijgeren en die afwending is voor de afleiding. Maar ik zou ook eens de oorzaak gaan zoeken, heeft ze dat steigeren trouwens van het begin af aan gedaan of begon ze er plotseling mee ???

laliz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:15

Ik heb een boek hier liggen waarin staat dat wanneer een paard steigert je het beste kan gaan rijden met een (zacht) touw in je hand, wanneer je paard dan steigert, sla je het touw tegen zijn buik. Zonder dat hij weet dat jij het bent, op deze manier durft hij op een gegeven moment zijn buik niet meer bloot te stellen aan 'gevaren.' Dit mag je alleen uitvoeren als je erg ervaren bent en weet wat je doet. Dus hulp raad ik je zeker aan.

marthine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:30

heey hallo
Lizzle schreef:
Ik heb een boek hier liggen waarin staat dat wanneer een paard steigert je het beste kan gaan rijden met een (zacht) touw in je hand, wanneer je paard dan steigert, sla je het touw tegen zijn buik. Zonder dat hij weet dat jij het bent, op deze manier durft hij op een gegeven moment zijn buik niet meer bloot te stellen aan 'gevaren.' Dit mag je alleen uitvoeren als je erg ervaren bent en weet wat je doet. Dus hulp raad ik je zeker aan.

die tip heb ik ook gehad voor een hackney van 7 jaar het helpt echt
veel suc6 met je pony!!!

groetj marthine

Shyla25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 12:55

Ik heb het met mijn merrie anders aangepakt

Als ze wou gaan steigeren dan gaf ik haar een kleine tik tussen der oren met het handvat van mijn zweep (heb een lichtgewicht zweep met soft schuim handvat).
Ze kan niet zien dat jij het bent en wordt dus ook niet bang van jou maar denkt gewoon "Oh er zit een dak" of zo iets

Maar accepteren moet je zeker niet

Goudkuipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:10

Op zich wel allemaal goede tips, maar als het paardje nou stijgert omdat het pijn heeft (slecht zittend tuig, pijnlijke benen e.d.) ?? Dan kun je deze maatregels toch niet handhaven dat zou oneerlijk zijn!!!! Dat zou op het zelfde neerkomen dat als jij tandpijn hebt en je zegt het tegen iemand, dat die je dan gelijk een dreun verkoopt..
Eerst moet de oorzaak gevonden worden en als er inderdaad een oorzaak is en deze wordt verholpen, dan zal het stijgeren ook ophouden. Is er echter geen oorzaak, dan moet je inderdaad hard gaan optreden, want een stijgerend paard is levensgevaarlijk.

gianlucka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:11

Helemaal mee eens

JoRiNe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-05 16:58

bedankt allemaal:) ik heb niet echt het idee dat ze stijgert omdat ze pijn heeft, het zadel ligt goed en je mag op haar rug drukken wat je wilt, maar ze zakt niet in ofzo. wel heb ik het idee dat als ik opstap dat ze dan steigert omdat ze de belasting aan een kant niet fijn vind. de touw-manier vind ik wel een goed, ga het maar s proberen

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 17:48

waarom pak je er dan geen krukje bij? of zet haar lags het hek? dan heb je minder belasting aan 1 kant, kijken of dat werkt. ben je al van 1 stijger moment af..

JoRiNe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-05 17:34

heb ik gedaan, ze vond het idd niet zo heel erg meer maar ik moest eerst een half uurtje rondjes gaan lopen om haar heen omdat ik het krukje nietgoed kon neerzetten omdat ze om me heen ging lopen.maar jaah.... moet nog beter opvoeden dus

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:07

moet ze gewoon nog even aan wennen leren ze snel genoeg, dat als ze gewoon stilstaan dat het fijner is voor ze.

Brennie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:25

Heb een pony gehad die ging steigeren omdat hij heel gevoelig in de mond was en als er dan iets teveel druk op de mond kwam, kwam hij omhoog, we hebben dat opgelost door een heel zacht bitje en bij het opstappen losse teugel en om te voorkomen dat hij dan wegliep, tegen een muur zetten, met rijden was hij ook heel druk, maar veel overgangen en liever elke dag een kwartiertje rijden zodat hij routine krijgt, dan 3 x per week een uur, dat gaat vervelen en dan zoeken ze ook narigheid op.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 10:28

heb je begeleiding, ??????

JoRiNe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-05 17:06

ja, heb zeker een keer per week les, en ik rijd wel 4x per week 3 kwartier maar hoe langer ik rijd, hoe beter ze der energie kwijt kan en hoe fijner het rijden voor ons allebei word( ze komt dan ook bijna niet meer omhoog )

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:09

beetje veel ik rij ze zo jong drie keer per week een half uur

JoRiNe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-05 21:02

ja ,ik rijd vaak minder maar dan word ze nog vervelender daarom probeer ik toch wel 4 keer te rijden

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 22:12

je zei dat ze nogal voorwaarts als je net begint en dat ze gaat steigeren als je iets van haar vraagt wat ze moeilijk vind. doe de dingen die ze moeilijk vind een paar weken niet en rij alleen eens tempowisselingen en maak haar gewoon moe met dat en probeer dan over een paar weken weer eens wat meer te vragen maar niet te lang achter elkaar zodra ze maar iets goed doet meteen stoppen want dan beloon je haar voordat ze het vervelende gedrag weer vertoont. ikzelf rij elke dag op mijn paard varierend van een kwartiertje tot een uur per dag. als ze vervelend is rij ik iets langer tot ze iets goed doet en dan hou ik op. maar is ze meteen braaf en luisterd ze goed hou ik sneller op en dat bouw ik langzaam op. totdat ik een uur met haar kan rijden zonder dat ze eigenlijk vervelend is. het op houden op het moment dat je paard braaf is is voor het paard een teken dat ie het goed doet omdat je niet een gevecht met hem bent aangegaan en zal daarom de volgende keer weer zijn best voor je doen omdat ie dan weet dat ie mag stoppen. niet te snel stoppen want een paard kan er ook misbruik van maken. in jou geval zou ikweer vanaf de basis beginnen dus alleen de makkelijke dingen en als ze die goed kan uitvoeren zonder te steigeren doorgaan naar het volgende blokje. dus iets meer vragen maar nooit te veel zodra dat je merkt dat ze wil gaan steigeren voorwaarts sturen en het nog eens proberen. voert ze de opdracht uit zonder te steigeren dan belonen en ophouden en de volgende ker weer oppakken totdat ze het doet zonder te steigeren en dan weer een stukje verder opbouwen.