Met ons tweetjes gingen we gisteren de wandeling doen die we bijna wekelijks doen. De laatste keer, woensdag, stond de mais er nog lang bij; maar die was gister blijkbaar afgedaan waardoor er nu plots links en rechts van ons pad twee imense open velden lagen. Onze paarden liepen er redelijk zenuwachtig door. Hoofd omhoog, oren rechts gepitst, briesen door de neus, ogen wijdt open en een dribbeldraf! Beide paarden keken schuin naar de overkant van het maisveld (rechts) waar eenkele mensen met hond liepen (ongeveer 50m verder).Ik voelde dat mijn paard niet meer o de hulpen lette, alleen maar op dat spook. Ik besloot toen om achter het tweede paard aan te lopen maar die stopte plots en draaide zich al even snel om. Mijn paard ging hierdoor steigeren en draaide zich ook om. dara stonden onze twee paarden dus de verkeerde richting ui t te kijken. Mijn paard bleef steigeren omdat ik haar niet die richting liet uitgaan. Verloor mij stijgbeugels en zou er elk moment afvallen; ben er dan zowat afgesprongen
omdat ik mij niet meer veilig voelde en ik hoopte ze aan de hand te kunnen leiden voornij het nare stuk. maar ik kon haar niet houden, ze bleef achteruitdeinzen en steigeren. Ik moest haar loslaten waardoor ze in volloe galop de benen nam. Dara ston ik zonder paard... Gelukkig waren we nog niet zo ver en liep ze, zoals ik had gehoopt, de straat over, recht nar de wei. daar stons ze me schoon op te wachten. Het tweede paardje is op een zeer zenuwachtig drafje teruggekeerd, helemaal in zweet van zich op te winden. In de wei heb ik nog dik half uur gereden: mijn paard reed er zeer gehoorzaam! Super eigenlijk. Wat denken jullie hiervan? Zou mijn paard echt schrik gehad hebb of teste zij me gewoon uit? Ik heb haar sinds februari.Wat had ik beter gedaan? Ik kreeg v iemand al tip om in dergelijke situaties de buitenteugel korter te nemen, alvorens ze gaat steigeren en zich omdraaien natuurlijk, maar welke is de buitenteugel dan?? Zowellinks als rechts draaide ze zich om! En als ik haar probeerde terug de goede richting te draaien en gaf benen als ze goed stond, keek haar hoofd wel naar de goeie richting maar viel ze dus over de schouden naar buiten, naar de richting waar zij uit wou!
Pfff hoe merk je verschil tussen paard met schrik en paard die geen zin heeft om te rijden??