kijkerig in het donker

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Clyde

kijkerig in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 13:09

Ik heb twee paarden, en die staan gestald bij een boer waar alleen een buitenbak aanwezig is. Op zich is dit geen probleem.
Alleen tijdens het rijden in het donker en met wind durven de paarden niet goed langs een donkere hoek te rijden. Staat ook riet wat fijn herrie maakt. Bijna ieder paard bij ons heeft er last van.

Ze worden erg schrikkerig en springen alle kanten op als je er langs rijdt. Waardoor het niet ontspannen rijden is en dat voelen ze natuurlijk ook weer aan.
In het donker rijd ik er dan zo min mogelijk langs, want ik durf het haast niet meer. Maar ja de bak wordt zo wel erg klein en ik vind het geen echte oplossing. Overdag doe ik het wel want dan zijn ze iets
minder schrikkerig. Toch blijven ze vervelend doen daar.
Mijn ene paard is ook nog blind aan 1 oog en heeft er extra last van in het donker. Wie heeft er tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan.

Linda

Moosje

Re: kijkerig in het donker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:12

Ik kan je helaas niet helpen. Ik heb met een van mijn bijrijdpaardjes hetzelfde probleem in een van de hoeken. In een andere hoek is ze ook erg kijkerig maar daar krijg ik haar wel doorheen, na veel oefenen. Eerst wilde ze overdag ook niet door de achterste (probleem) hoek, maar dat gaat nu wel goed. Ze kijkt wel maar loopt al een stuk ontspannender.
Ik blijf dit topic even volgen, misschien dat ik ook nog iets aan de adviezen heb.

Groetjes Monique

Juweel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:11

Simpele oplossing misschien, maar kun je niet vragen of er misschien een extra lichtpuntje in die hoek gemaakt kan worden als je 's avonds rijdt.......

Scheelt misschien een beetje. Alhoewel je schrijft dat je er overdag ook al last van hebt in mindere maten...........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:10

De enige manier om dit probleem op te lossen is door toch gewoon door te rijden. Vraag een beetje stelling naar binnen en houd je binnenbeen er wat extra aan wanneer het nodig is, maar laat je paard niet zelf besluiten om weg te lopen.

Wat wel handig is, is om het rustig op te bouwen. Begin bijvoorbeeld met het afsnijden van de bak op het punt waarop alles nog onder controle blijft. Vervolgens maak je iedere ronde ietsje groter, net zolang totdat je door de hele baan heen bent.

Het belangrijkste blijft dat je zelf normaal blijft doen (hoe moeilijk dat soms ook kan zijn). Zolang je zelf teveel aandacht naar die hoek doet uitgaan, zal je paard daar ook op blijven reageren.

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:13

Ja wat CCCCorine zegt en je kan ook af en toe, ook als je niet gaat rijden maar even tussendoor, voor het voeren, of poetstijd ofzo.. er gewoon even heengaan, dit kan ook met een hoofdstel om zodat je meer controle hebt, en dan gewoon een paar keer erlangs stappen en misschien draven, je paard rustig in het hoekje laten kijken en snuffelen, en misschien ook vlak voordat je gaat rijden, als ze weten dat het hoekje niet 'bijt' worden ze waarschijnlijk vanzelf wel minder bang en kijkerig.. Sorry als het niet helpt, maar mijn verzorgpony had er ook last van, daarbij hielp het erg goed!

-x- Jodie

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:20

Nobi is ook zo'n enorme schijtebroek in het donker. Het maakt niet uit waar in de bak of dat ik er op zit. Hij hoort in het donker overal muizen niezen.
Het is zelfs zo vervelend momenteeel, dat ik hem 's avonds alleen maar longeer. Hij is dan ook vreselijk heet, maar nog wel te controleren. Rijden lukt echt niet; hij gaat constant op de achterbenenen of galloppeert achteruit. Erg gevaarlijk dus.
Wij hebben al veel geprobeerd, rijden aan de longe, ik er niet op maar zijn oude eigenaresse (en mijn instructrice), muziekje aan, ik zingen om ook te blijven ontspannen. Het maakt allemaal niet uit.
We beschikken over een ruime 20x60 bak met zeer goede verlichting. Alleen de achterkant vermijd ik altijd omdat die grenst aan de weilanden en het daar dus extra donker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 23:47

Ik heb dit probleem ook gekent. Wat bij mij hielp was wat kriebelen aan de schoft, of met je zweepje licht langs de achterhand glijden,m dan worden ze afgeleid en lopen ze er wel langs (Als het goed is )

T is erg vervelend! Je moet hem alleen niet zn zin gaan geven want dan verzint ie starks weer wat anders.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 10:24

Ik heb er ook een te rijden die kijkerig is in het donker (vooral als er over de weg dan nog een auto aankomt met van die HELE enge koplampen)
Ik denk dat er weinig anders aan te doen is dan gewoon rijden en doen alsof je gek bent, net als dat ze overdag aanstellen op iets wat aan de kant ligt. Als ik toe ga geven aan die fratsen denk ik dat ik binnen de kortste keren er helemaal niet meer op kan.

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-05 11:12

Wel fijn die adviezen. Was nog niet zo heel slecht bezig. De hoek nam ik inderdaad niet helemaal en wat ik nu ga doen is het uitbreiden en binnenbeen er goed aan. En overdag er is heen lopen met ze. Bedankt gaat vast lukken.

Linda