Verkeerde galop, kan je dat ook "voelen"?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Verkeerde galop, kan je dat ook "voelen"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:08

Ik twijfel wel eens of mn paard in de goede galop zit, ik kan het soms erg slecht zien met al die manen ervoor kan je het ook 'voelen"?

Zo merkte ik namelijk vanavond dat hij heel hakkerig galopeerde, kon het ook nog eens slecht zien vanwege weinig licht, dus heb hem maar terug genomen. Later voelde het wel goed.

Oja; hoe kan je zien als ie verkeerde galopeerd, als je erop zit? Dan moet het binnen been toch eerst grijpen? Ik zie dat zó slecht!

Iemand tips?

Urielle

Re: Verkeerde galop, kan je dat ook "voelen"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:11

Als hij in de verkeerde galop zit zie je het buitenvoorbeen het verst naar voren grijpen. Zet hem maar eens op de volte, dan voel je echt wel dat hij verkeerd zit

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:11

ja idd, het binnenbeen moet het eerst/meest naar voren komen.
je kunt het wel leren voelen, probeer te raden in welke galop je paard zit en controleer het dan.
in de verkeerde galop gaan mijn paarden vrij hard en scheef lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:15

Ja ik weet wel dat het binnen been eerst voor moet grijpen alleen de kust.... hoe zie ik dat als je op het paard zit op de een of andere manier lijkt me dat maar niet te lukken.

Wel voel ik dus soms een hakkerige galop, en gaat ie ongecontroleerd galoperen en scheef, zit ie dan verkeerd?

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:20

Ligt eraan hoeveel ruitergevoel je hebt. Ruitergevoel komt vaak met de jaren.. Hoe meer je rijdt, hoe meer paarden je aanvoelt, hoe meer je voelt. Als je echt het ruitergevoel bezit, voel je dat ie in de verkeerde galop zit, dan voel je of ie overkruisd galopeerd, of je op het verkeerde been zit, dan voel je zelfs of ie onregelmatig loopt terwijl de mensen aan de kant eerst goed moeten kijken voordat ze het zien.

In de verkeerde galop snijdt het paard de bochten vaak af, krijg je vaak geen stelling naar binnen toe, en voelt het vaak alsof ie erg moeilijk galopeerd. En je krijgt hem moeilijk de volte in. (als je het niet goed aanvoelt, is je paard gewoon goed in contra-galop )

Je kan het ook meestal kijken naar de schouder. Als de binnenschouder het verst naar voren wordt gebracht zit ie in de goede galop.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:21

ja, dat zal het zijn, ze raken meestal wat uit balans in de verkeerde galop. Als je ze op de volte zet of een bocht doorrijdt vallen ze helemaal schuin naar binnen.

Maar hij kan natuurlijk ook overkruisd springen, dat voelt alsof je in een centrifuge zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:25

Angeliek schreef:
Je kan het ook meestal kijken naar de schouder. Als de binnenschouder het verst naar voren wordt gebracht zit ie in de goede galop.

Dankje voor de tip. Kijk ik rijdt nu sinds een maandje op dat paardje (Arabier) en ben erg tevreden over de galop, lekker stelling, nagevelijk en galopeerd rustig en gecontroleerd.

Maar omdat ik vanavond iets heel anders voelde, maar het niet goed kon zien vanwege het slechte licht, twijfelde ik en ben opnieuw aangesprongen, toen voelde het wel goed.

Ik had idd het gevoel dat ie omviel en scheurde, en dat voelde niet zoals het hoort.

Ik heb overigens nog geen letter, maar rijdt al heel wat jaartjes (Ook les) en wil ooit wel eens gaan starten, maar dat ter zijde.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:29

Je kunt ook even je ogen sluiten onder het rijden, dan voel je het best hoe je paard loopt. Zit je in de verkeerde galop dan voel je je waarschijnlijk een beetje wagenziek worden en in de wending heb je het gevoel dat er aan de buitenkant vanaf gelanceerd gaat worden.
Bij het aanspringen heel veel druk op je binnen beugel, desnoods een klein beetje naar binnen hangen als je paard uberhaupt moeite heeft om aan te springen in de juiste galop. Is dit niet het geval je dit vooral niet gaan aanwennen, het naar binnen hangen bedoel ik dan.

Veel plezier en succes met z'n beiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:32

tienus63 schreef:
Bij het aanspringen heel veel druk op je binnen beugel, desnoods een klein beetje naar binnen hangen als je paard uberhaupt moeite heeft om aan te springen in de juiste galop. Is dit niet het geval je dit vooral niet gaan aanwennen, het naar binnen hangen bedoel ik dan.

Naar binnen hangen? als je paard moeite heeft met aanspringen kan je toch bete rje gewicht op het buiten been verplaatsen? Zo ontlast je het binnen been en kan ie toch beter aanspringen, of bedoel je dat niet?

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:34

Ik weet DE truc waardoor alle paarden in de goede galop aanspringen. *Grinnikt zeer geheimzinnig*

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 22:41

Ik reed een tijdje terug een paardje voor iemand dat absoluut niet rechtom kon galopperen, van mijn instructie moest in toen idd naar binnen hangen, dwz, heel veel druk op de binnenbeugel, een beetje contra stelling en dan duidelijk been hulp geven. Maar dit paard liep van zichzelf al zo krom als een hoepel, eigenaar rijdt haar nu weer en ik had haar weer redelijk op 4 benen en 2 teugels lopen, maar eigenaar krijgt haar niet meer in rechter galop. OM haar in de rechtergalop te houden en op de volte was het echt naar binnen hangen, als op een motor. Het voelde heel raar, maar anders liep ze zo de omheining in of linksom.

Dit was de manier voor dit paard, ik heb braaf gedaan wat de instructie heeft gezegd. En het werkte.

En het paard vanuit de achterhand echt aan het werk zetten. Mocht niet van de eigenaresse, die wil gewoon rondjes rijden, dus vandaar dat alle werk voor niets is geweest.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 23:18

Angeliek schreef:
Ik weet DE truc waardoor alle paarden in de goede galop aanspringen. *Grinnikt zeer geheimzinnig*

Ik zou zeggen....kopen? Nee je maakt me nu wel héél erg nieuwsgierig

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 23:25

Hahahaha! Rij maar eens schuin af op de keerwand, spring NET voor de keerwand aan in galop. Als ze in de verkeerde galop aanspringen stoten de hun been tegen de keerwand, dus ze kunnen eigenlijk niet anders dan in de goede galop aanspringen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 23:27

Angeliek schreef:
Hahahaha! Rij maar eens schuin af op de keerwand, spring NET voor de keerwand aan in galop. Als ze in de verkeerde galop aanspringen stoten de hun been tegen de keerwand, dus ze kunnen eigenlijk niet anders dan in de goede galop aanspringen...

dan moet je wel goed kunnen "gokken" én een bakwand hebben...Die heb ik ..niet.

Maar meestal gaat het wel goed met dat paardje hoor, nu nog de ruiter

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 23:28

Als ik in de verkeerde galop zit, voel ik mijn bekken alle kanten op draaien. niet fijn. Dat hoort niet en dan weet ik dat het niet goed zit. Behalve als de "verkeerde galop" gepland is, dus contragalop. Maar dan is mijn paard ook goed gesloten. Gek eigenljk dat een contragalop voor mij zo anders aan voelt als een verkeerde galop. Dat laatste is echt niet prettig.

Soph12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 09:54

Angeliek schreef:

Mijn instructrice noemt dat: op een mooi plekje aangaloperen

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:32

Ik neem ook lessen met mijn Haflinger in dressuur.

Door zijn hoefbeen te breken en nu genezen te zijn, zijn we stillaan alles terug aan het losmaken.

Hij springt nu nl heel regelmatig vekeerd aan in galop. Idd een paard die goed is in contragalop zoals de mijne is het heel moeilijk te voelen, ik voel het heel lichtjes als we een volte rijden en hij zit verkeerd dat gaat hij iets meer zijn achterhand gebruiken en dan voel ik het maar weet het ook niet altijd zeker omdat ik het door zijn manen ook niet goed zie en doordat hij dan nog eens knieactie(opwaarts neerwaarts).

Het is dan ook zo dat als hij in contragalop zit dat hij dan nog in de goede binnenstelling zit ook, dan is het echt wel moeilijk hoor te weten hoe hij nu zit. Maar als je niet zeker bent neem terug en begin opnieuw.

Kruisgalop voel je zeker wel dan wordt je echt door elkaar geschud. Wanneer je in kruisgalop zit ga je dit zeker wel weten.

Voor zijn breuk heeft hij altijd goed aangesprongen maar nu is het nog steeds gevoelig en daarom moeten we nog steeds voorzichtig zijn met het dressuren.

mvg elsie

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:01

heyy
wat grappig dat probleem had ik ook.
zitten de manen aan 2 kanten of aan 1 want anders kun je nar het been kijken waar geen manen zitten.
en anders vraagje aan iemand of ie een aantal keer wil zeggen of je goed of fout zit dan voel je het vanzelf als je goed zit.
dat lukte mij ook hih
veel suc-6
danielle

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:00

Als je in de verkeerde galop zit, kun je dit qua gevoel het makkelijkst herkennen doordat je in de bochten naar buiten gegooid wordt.

Overkruisd voel je heel simpel gezegd aan, doordat het gewoon echt niet zit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:04

CCCCorine schreef:
Als je in de verkeerde galop zit, kun je dit qua gevoel het makkelijkst herkennen doordat je in de bochten naar buiten gegooid wordt.
..

Idd dat gevoel ken ik maar al te goed. bedankt iig voor jullie tips en adviezen!! Ik zal er meer op gaan letten.

Stardust5

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 14:18

hey
ikkan het wel voelen welk been eerst gaat wend vabzelf

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 22:09

Ik voel het meteen, t zit zo rottig. Haha

Fun_Fun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:17

Eerder keek ik altijd even, nu voel ik het.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:23

Tuurlijk kun je het voelen, wat lastiger als je een heel vlak paard hebt maar goed..
Als je diep zit voel je je heup wat naar voren gedrukt worden.
Dwz in de linkergalop beweegt je linkerheup meer naar voren dan je rechterheup. En in de rechtergalop andersom.

Gewoon aangalopperen en vor je uit kijken, concentreren, zitten en voelen. Kijken moet je zo snel mogelijk afleren, staat zo slordig in de proef en jonge dieren raken uit balans hierdoor.

Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 13:35

ElCamino schreef:
Tuurlijk kun je het voelen, wat lastiger als je een heel vlak paard hebt maar goed..
Als je diep zit voel je je heup wat naar voren gedrukt worden.
Dwz in de linkergalop beweegt je linkerheup meer naar voren dan je rechterheup. En in de rechtergalop andersom.

Gewoon aangalopperen en vor je uit kijken, concentreren, zitten en voelen. Kijken moet je zo snel mogelijk afleren, staat zo slordig in de proef en jonge dieren raken uit balans hierdoor.

Succes ermee.

dankje vind dit een hele mooie tip, ik ga me er eens bewuster op concentreren.