help, onze paarden kleven steeds meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

help, onze paarden kleven steeds meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 20:10

Wie weet raad?
Ik heb al 3 jaar een lief paardje. Mijn man heeft sinds 2 maand ook een paardje. Ze staan naast elkaar op stal, gaan samen de wei in en we rijden altijd samen, zowel in de bak en in de les als buiten.

Het klikt erg goed tussen die twee. Zelfs een beetje te goed...

Als ik nu een keer alleen in de bak rijd, stelt mijn paard zich vreselijk aan en schrikt van elk dwarsliggend grassprietje, terwijl ze normaal supercool is.
Die van mijn man loopt als ze alleen is, juist wel goed maar trekt volledig naar die van mij als we samen rijden en is dan door mijn man, die nog maar 1,5 jaar rijdt, moeilijk te rijden. Ze doet geen gevaarlijke dingen maar wijkt van de hoefslag af, rent op mijn paard af enz. Ruilen is geen optie omdat mijn paard toch wat lastiger te rijden is.
Wat moeten we doen om dit te verbeteren?

horse_girl

Re: help, onze paarden kleven steeds meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:17

Probeer je paard bezig te houden en je binnenbeen eraan houden om hem op de hoefslag te houden. Zet je paard aan het werk zodat hij niet bezig is met andere dingen, in dit geval het andere paard. Probeer ook eens om allebei op de andere hand te rijden en dan gewoon doorijden. Je paarden moeten toch doen wat jij wil, en niet wat ze zelf bedenken op dat moment. Succes!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 20:23

Nou die van mij wil wel samen rijden, graag zelfs! Die begint zich juist aan te stellen als ze alleen is. Dan schrikt ze van alles.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:39

Probeer haar aan het werk te zetten als ze alleen is, en zoek anders les. Zeker voor je man als hij pas 1,5 jaar rijd, is les wel het handigste zeker als de paarden niet makkelijk te rijden zijn.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 20:47

We hebben les, samen in de groep. Dan gaat het overigens best goed. Misschien omdat er dan anderen bij zijn?
Mijn paard is op zich heel braaf maar je moet haar wel consequent rijden. Die van mijn man krijgt van mij zelfs een super 10 voor karakter.
Laatst bijgewerkt door beantsje op 23-10-05 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:47

Ik zou sowieso gaan oefenen (als dat kan) om allebij op andere tijden gaan rijden, je paard moet er dan aan wennen dat hij ook alleen goed zijn best moet doen. Zet hem aan het werk en zorg dat die genoeg afleiding van JOU heeft. Succes

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 23:11

Maar ja, die van mijn man doet juist heel goed haar best als ze alleen is...die laat zich dus opfokken als mijn paard erbij is. lekker tegenstrijdig he?

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 00:48

Meestal gaat het vanzelf wel weer over dat hele kleverige.
Ik zou ze gewoon regelmatig van elkaar blijven scheiden.

dozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 13:19

Persoonlijk zou ik ze niet meer naast elkaar in de box zetten maar met een ander paard of twee ertussen.
Samen loszetten kun je wel blijven doen zolang het kleefgedrag minder is geworden.
Lastig is het probleem wel, Succes!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 14:00

Zoals ik het lees heeft je man geen probleem. Die kan zelf beter rijden als jouw paard er niet bij is.

Jij hebt dus wel een probleem en je hebt meer ervaring als je man.
Oplossing lijkt me vrij simpel, jij gaat zovaak mogelijk alleen of met anderen in de bak rijden maar zonder zijn maatje. En dan probeer je hem zover te krijgen dat jij de baas bent en dat jij bepaalt wat er wanneer gaat gebeuren.

Desnoods haal je ze 's ochtends uit elkaar om die van jou te longeren en ga je ( omdat je dat w.s. toch fijner of zekerder vindt) 's avonds samen met je man rijden. Maar die van jou moet leren zijn maatje los te laten.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 23:07

Mijn man en ik hebben ook zo leuk 2 paardjes thuis staan. Helaas is er van lekker samen rijden geen sprake. De beesten fokken elkaar zo op er is geen lol aan. Alleen doen ze het prima. Wij lessen ook samen en dan merk je echt dat de paarden op elkaar aantrekken. Wedstrijden is een ramp, want als er 1 op de wagen blijft staan gillen is de ander in de bak ook lyrisch. Wij gaan nu zo vaak mogelijk alleen op pad. Lessen een keer of 6 samen en dan weer een keer ieder apart. (was de eerste paar keer een ramp maar gaat nu prima) Met wedstrijden gaat de een vroeg op de dag en de ander laat, zodat er geen in de wagen hoeft te wachten, maar we tussen door naar huis kunnen.

Het sprookje van lekker samen rijden, gaat helaas niet op. Maar zo redden we het wel.

succes.