Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Elsemiekje schreef:Allereerst mijn vraag waarom moet je paar 'supervoorwaarts' zijn?
» Als joun paard goed op het been is maar na een bepaalde periode naar een versnelling lager wil zou ik hem gewoon elke keer als hij ook maar dreigd terug te vallen gewoon been geven. Als hij daar makkelijk op reageert en jij verbeterd hem steeds dan zal hij vanzelf leren dat hij niet terug mag vallen tenzij jij een ophoudende hulp geeft, succes!
Citaat:Eeeeehhhhmmmmm, vooruit schoppen??
Citaat:Paardje leren daar voorwaartse drang leuk is.
Ik ben voorstander van longeren. Zodra je pony aan de longe snapt dat 1x draf zeggen direct reageren is en ook door blijven lopen is dan onder het zadel.
Probeer niet teveel met het "houdinkje" bezig te zijn. Actie is belangrijker. Nageven is een logisch gevolg daarop.
Ga lekker af en toe naar het bos of strand. Even een keertje lekker crossen. Dan leert je pony dat het heel leuk is om naar voren te denken!
Dan proberen om dat gevoel in de bak ook vol te houden. Merk je dat hij terugvalt meteen middendraf! En af en toe even testen of hij nog wakker is door weg terug weg terug te doen.
mariska75 schreef:ik sluit me daarbij aan, eerst moet de ruiter goed in balans zitten. Niet naar voor of naar achter 'vallen', kijk maar eens of je in je beugels kan staan, vanuit je gewone zit.
Als dit niet lukt en je moet corrigeren met je bovenlichaam dan stoor je je paard. Als je bijv. naar voren moet komen, geeft dit aan dat je dat in je "normale" zit ook moet doen. Vaak als dit verbeterd merk je dat je paard steeds voorwaartser wordt.
Als dit niet voldoende werkt kan je je zweep omhoog dragen i.p.v. omlaag en dan ermee door de lucht "zwiepen" van het geluid worden ze vaak een stuk aktiever en dan bij reaktie natuurlijk je paardje de hemel in prijzen!!!!! Dat leert het snelst (natuurlijk niet tegen z'n hoofd slaan-logisch!). Succes!!
Bertuss schreef:Elsemiekje schreef:Allereerst mijn vraag waarom moet je paar 'supervoorwaarts' zijn?
» Als joun paard goed op het been is maar na een bepaalde periode naar een versnelling lager wil zou ik hem gewoon elke keer als hij ook maar dreigd terug te vallen gewoon been geven. Als hij daar makkelijk op reageert en jij verbeterd hem steeds dan zal hij vanzelf leren dat hij niet terug mag vallen tenzij jij een ophoudende hulp geeft, succes!
Ik vind ook niet dattie supevoorwaarts moet zijn, maar ik vind dat als ik mijn paard overgang naar draf laat maken, dan vind ik dattie daarnaa gewoon lekker voorwaarts door moet blijven draven zonder dat ik been hoef te geven. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is
)