Hoe voorwaartse drang krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liex

Hoe voorwaartse drang krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 18:59

Halloo,

Ik heb een pony van 4 jaar. Met rijden loopt ze heerlijk ontspannen door het lijfje, alleen ik heb een probleempje..

Ze is niet supervoorwaarts. Als ik been geef gaat ze 'sneller' , maar na een aantal stappen gaat ze weer langzamer. Ze is wel goed aan mn been maar ze heeft gewoon niet de drang om voorwaarts te blijven.

Hoe kan ik dit oplossen?

Elsemieke

Re: Hoe voorwaartse drang krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:03

Allereerst mijn vraag waarom moet je paar 'supervoorwaarts' zijn?

» Als joun paard goed op het been is maar na een bepaalde periode naar een versnelling lager wil zou ik hem gewoon elke keer als hij ook maar dreigd terug te vallen gewoon been geven. Als hij daar makkelijk op reageert en jij verbeterd hem steeds dan zal hij vanzelf leren dat hij niet terug mag vallen tenzij jij een ophoudende hulp geeft, succes!

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:29

nou das makkelijker gezegt dan gedaan.
die van mij is nu 5 en exact zo.
geef haar al haver dat scheelt iets

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 15:32

Elsemiekje schreef:

» Als joun paard goed op het been is maar na een bepaalde periode naar een versnelling lager wil zou ik hem gewoon elke keer als hij ook maar dreigd terug te vallen gewoon been geven. Als hij daar makkelijk op reageert en jij verbeterd hem steeds dan zal hij vanzelf leren dat hij niet terug mag vallen tenzij jij een ophoudende hulp geeft, succes!

Ik vind ook niet dattie supevoorwaarts moet zijn, maar ik vind dat als ik mijn paard overgang naar draf laat maken, dan vind ik dattie daarnaa gewoon lekker voorwaarts door moet blijven draven zonder dat ik been hoef te geven. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:47

Eeeeehhhhmmmmm, vooruit schoppen??

eventinggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:56

ik zou hem of eens een keer laten merken dat dit niet de bedoeling is, of idd wat bijvoeren (voeding is bij jonge paarden een zeer belangrijke en bepalende factor)
xxx

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 15:56

Citaat:
Eeeeehhhhmmmmm, vooruit schoppen??

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 16:08

Je bedoelt misschien dat je paard goed op je beenhulp moet reageren en niet na enkele passen terug moet vallen. dit kan je oplossen hoor, het klinkt zielig, maar ik heb toen ik les heb gehad het ook moeten doen. je rijdt in stap en je wilt dat hij door een lichte beendruk gelijk een goed voorwaartse draf wilt blijven draven. Je geeft het een hele lichte hulp, die hij wel moet kunnen voelen, maar niet dat je je hakken erin hoeft te duwen, je meot enkel met je kuit lichtjes drukken en dan weer los laten, gebeurt er niks, dan moet je gelijk een tikje met de zweep of een flinke schop geven. Het klinkt zielig maar het werkt echt. Als je dit een paar keer gedaan hebt, zal je paard begrijpen wat je met die lichte hulp bedoelt en gelijk gaan draven. het is handig, omdat wanneer je al flink moet drijven om hem in draf te krijgen, je hem nooit zal kunnen laten strekken ofzoiets om dat je dan nog veeeel harder moet drijven. Probeer het maar eens, ik hoop dat het werkt. succes!!

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 18:25

Bedankt HollyBolly, ik ga het toch eens proberen

ziatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 18:38

Wat bij mij wel eens wil helpen is heel veel overgangen maken, eerst vriendelijk vragen, als hij niet reageert gelijk een tikje.
Succes!

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:04

niet te veel drijven... als ie terugvalt of niet vooruit wil gewoon vooruit schoppen. ik heb hetzelfde probleem met mn 3 en een half jarige leasepony.. superlief... maar gaat vanzelf terug als je niet bijdrijft... dus een keer flink vooruit schoppen en wakker maken... verder gewoon rustig vragen... maar bij ons is geen reactie toch meestal wel een schopje... het werkt bij mij heeel erg goed.. ze is al een stuk voorwaartser

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:53

Paardje leren daar voorwaartse drang leuk is.

Ik ben voorstander van longeren. Zodra je pony aan de longe snapt dat 1x draf zeggen direct reageren is en ook door blijven lopen is dan onder het zadel.

Probeer niet teveel met het "houdinkje" bezig te zijn. Actie is belangrijker. Nageven is een logisch gevolg daarop.

Ga lekker af en toe naar het bos of strand. Even een keertje lekker crossen. Dan leert je pony dat het heel leuk is om naar voren te denken!

Dan proberen om dat gevoel in de bak ook vol te houden. Merk je dat hij terugvalt meteen middendraf! En af en toe even testen of hij nog wakker is door weg terug weg terug te doen.

Succes!

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 22:34

Bertuss laat je ff wete of het gewerkt heeft, het heeft natuurlijk niet gelijk effect, maar als er vooruitgang in zit komt het vast goed

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 09:02

zo rijd ik mijn paard op het moment ook heel veel schakelen en ik wil dat ze direct reageert op mijn kuitdruk anders zweep of spoortje.
Thuis gaat het nu redelijk goed, alleen op het moment dat we op wedstrijd zijn en de proef begint zakt ze in en is ze niet naar voren te krijgen!

hardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 09:16

Dit los je op door consequent te blijven corrigeren en niet te blijven drijven en of knijpen.

Als je paard voorwaarts loopt probeer dan niet te blijven drijven, maar juist je been lang te maken en langs je paard te laten hangen. Zodra je merkt dat hij of zij terug komt, direct been en je paard moet daarin ook vertrekken. Vertrekt hij, dan direct stoppen met drijven en je been weer lang en langs het paard houden.

Als jij met iedere pas blijft drijven stompt dat je paard af. Als jij minder drijft en alleen maar drijft als het nodig is merk je ook dat een lichte kuitdruk ook veel beter inwerkt.

Veel schakelen in tempo, overgangen en schijnovergangen rijden. Maak hem alert.

Je zal merken as je dit consequent doet, dat je paard vanzelf die voorwaartse drang krijgt en dus gewoon blijft lopen.

Succes.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 11:24

Citaat:
Paardje leren daar voorwaartse drang leuk is.

Ik ben voorstander van longeren. Zodra je pony aan de longe snapt dat 1x draf zeggen direct reageren is en ook door blijven lopen is dan onder het zadel.

Probeer niet teveel met het "houdinkje" bezig te zijn. Actie is belangrijker. Nageven is een logisch gevolg daarop.

Ga lekker af en toe naar het bos of strand. Even een keertje lekker crossen. Dan leert je pony dat het heel leuk is om naar voren te denken!

Dan proberen om dat gevoel in de bak ook vol te houden. Merk je dat hij terugvalt meteen middendraf! En af en toe even testen of hij nog wakker is door weg terug weg terug te doen.

Dit vind ik nou een positieve benadering! Veel mensen beginnen direct met 'naar voren schoppen' en dergelijke. Dan leer je je paard voor je been te vluchten - negatieve bevestiging- en niet dat voorwaarts leuk is. Vind ik echt opvallend, dat de fout bij een gebrek aan voorwaartse drang bij het paard gelegd wordt (hij is lui, hij werkt niet mee) en niet bij de ruiter. Zie ook mijn post over 'flitsend aan het been' elders op RT.
Probeer met zachte maar duidelijke middelen je paard voorwaarts te krijgen en houden en beloon hem als hij het goed doet! Timing is hierbij belangrijker dan 'doorkomen'. Mocht hij een keer echt niet reageren, tik hem dan liever een keer aan met je zweep dan dat je hem een schop geeft. Dan is het voor jezelf ook gemakkelijker om mee te blijven zitten in de beweging.
Of leer hem een stemgeluid aan om hem voorwaartser te maken, eerst aan de longe en daarna onder het zadel. En let heel goed op je eigen zit, als jij je paard ergens in de weg zit door een gebrek aan balans en lichtheid, dan kan hij daar ook op reageren door langzamer te gaan. Of doordat je hem te veel vasthoudt aan de voorkant - een heel klein beetje vasthouden kan al te veel zijn! Hou het rijden verder kort en afwisselend, zeker voor een jong paard.
Hopelijk heb je hier iets aan, veel succes en plezier!

Mireille77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 11:35

Maar wat te doen als het paard niet reageert op je been (behalve geirriteerd met zijn staart zwiepen...) en tegen de zweep ingaat d.m.v zijn kont naar de zweep toedraaien of bokken?

Ik heb een pony die uit zichzelf niet voor het been is. Van mijn instructeur heb ik geleerd veel overgangen te rijden en als hij niet reageert op beenhulp mijn sporen erin en tegelijkertijd een tik met de zweep. Hij gaat dan 2 stappen harder en valt daarna meteen terug. Als hij er eenmaal doorheen is, loopt hij super. Maar voordat we zover zijn, ben ik vaak een half uur tot drie kwartier bezig om hem voorwaarts te krijgen en te houden. Ik zweet een stuk harder dan mijn paard!

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 11:41

ik sluit me daarbij aan, eerst moet de ruiter goed in balans zitten. Niet naar voor of naar achter 'vallen', kijk maar eens of je in je beugels kan staan, vanuit je gewone zit.
Als dit niet lukt en je moet corrigeren met je bovenlichaam dan stoor je je paard. Als je bijv. naar voren moet komen, geeft dit aan dat je dat in je "normale" zit ook moet doen. Vaak als dit verbeterd merk je dat je paard steeds voorwaartser wordt.

Als dit niet voldoende werkt kan je je zweep omhoog dragen i.p.v. omlaag en dan ermee door de lucht "zwiepen" van het geluid worden ze vaak een stuk aktiever en dan bij reaktie natuurlijk je paardje de hemel in prijzen!!!!! Dat leert het snelst (natuurlijk niet tegen z'n hoofd slaan-logisch!). Succes!!

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 12:15

mariska75 schreef:
ik sluit me daarbij aan, eerst moet de ruiter goed in balans zitten. Niet naar voor of naar achter 'vallen', kijk maar eens of je in je beugels kan staan, vanuit je gewone zit.
Als dit niet lukt en je moet corrigeren met je bovenlichaam dan stoor je je paard. Als je bijv. naar voren moet komen, geeft dit aan dat je dat in je "normale" zit ook moet doen. Vaak als dit verbeterd merk je dat je paard steeds voorwaartser wordt.

Als dit niet voldoende werkt kan je je zweep omhoog dragen i.p.v. omlaag en dan ermee door de lucht "zwiepen" van het geluid worden ze vaak een stuk aktiever en dan bij reaktie natuurlijk je paardje de hemel in prijzen!!!!! Dat leert het snelst (natuurlijk niet tegen z'n hoofd slaan-logisch!). Succes!!

Ik ga met het bovenste gedeelte mee.
kijk als ruiter eerst of je je paard niet belemmerd in zijn bewegingen.

maar het 2de gedeelte
volgens mij is een zweep een hulpmiddel om jou hulp wat duidelijker te maken dmv een tikje, maar op deze manier maak je het paard eerder bang, dan dat hij de goeie reactie geeft. paard krijgt vluchtgedrag ipc voorwaartse drang. voorwaarts zal die zeker wel gaan, maar dan puur uit angst.

ik ga verder helemaal mee met de tips van Hardi. dit is de manier.
(vind ik) je paard moet leren voorwaarts te blijven denken. moet blijven lopen zonder enige hulp. tuurlijk moet je corrigeren, maar dat is het paardrijden, maar voorwaarts blijven moet het paard zelf blijven denken.

groeten

Mireille77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 13:44

Klopt helemaal. Als mijn pony niet voorwaarts is, ben ik geneigd hem te veel te helpen waardoor ik te ver naar voren kom. Ik probeer hem als het ware naar voren te duwen. Zodra hij goed voorwaarts is, kom ik vanzelf terug en is mijn zit weer in orde.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 22:12

Bertuss schreef:
Elsemiekje schreef:

Ik vind ook niet dattie supevoorwaarts moet zijn, maar ik vind dat als ik mijn paard overgang naar draf laat maken, dan vind ik dattie daarnaa gewoon lekker voorwaarts door moet blijven draven zonder dat ik been hoef te geven. Ik hoop dat het nu wat duidelijker is

Dus als ik het goed begrijp draaf je aan en na een paar passen valt hij terug naar een langzamere draf?

Maar gaat hij eerst dan niet te snel vlak na de overgang en komt hij daarna terug naar het juiste tempo?misschien wil jij hem over zijn eigen tempo heen laten draven maar hij moet wel goed zijn passen kunnen afmaken.Als ze lekkere ruime passen gaan maken komen ze vaak ook iets meer terug in tempo.Wat je kunt doen om hem meer actief te laten lopen is veel overgangen rijden.Dus vaak van stap-draf-stap-draf-stap-draf enz.maar ook in de draf zelf een pasje of 3 veruimen en dan gelijk weer terug laten komen en een pasje of 3 terug laten en weer weg draven.Verder niet te veel been gebruiken als hij loopt dan loopt hij dan hoef je niets meer te doen.Moet jij bij elke pas drijven dan is er iets niet goed probeer door de vele overgangen en schijn overgangen om hem lekker voorwaarts te maken en ook alleen maar been geven als je iets van hem wilt en daarna been weer stil.

Wat ik soms wel eens doe als mijn pony op de rem loopt soms heeft hij dat wel eens dan ga ik een paar rondjes over zijn tempo heen laten draven ik houd dan goed contact met de mond maar laat hem flink door draven dan komt hij los daarna laat ik hem terug komen galoppeer aan en ga in de galop een paar keer schakelen en daarna weer terug naar draf en ga ik heel veel overgangen rijden.

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:13

Droefje, wat denk je dat je doet als je je paard een tik met de zweep geeft?? Of met sporen prikt?? Dan activeer je ook het vluchtgedrag van je paard. Als het paard dan goed reageert door voorwaarts te gaan en je beloont dat gedrag, leert hij dat hij door moet lopen.
Het zwiepen met de zweep geeft een zelfde soort reaktie, maar omdat veel paarden niet meer reageren bij een tikje, kan zo'n "nieuwe" hulp je vooruit helpen. Je kan dit zowel met de zweep omhoog of omlaag doen, wel je teugels in 1 hand om het paard niet in de mond te storen.

Het is natuurlijk niet de bedoeling om dit altijd te doen, maar om door een bepaald stadium door te komen en daarna heeft hij als het goed is genoeg aan de gewone hulpen, als je maar consequent bent en het goede gedrag beloont. Kijk maar eens hoe snel dat leert!

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 09:58

een zweep is geen straf middel. het is om jou hulp te verduidelijken.
als jij op een normale en met de juiste timing je zweep gebruikt, dan vlucht je paard er echt niet voor. idem voor spoor.

Als jij je paard iets naar voren wilt rijden, dan geef je lichte kuitdruk, geeft je paard geen reactie, dan kuit en een tikJE achter je kuit. je wilt een reactie krijgen van je paard met een kleine hulp. je paard wil je fijner maken aan de hulpen, dan kan je wel er op in gaan rammen en gaan schoppen, maar je krijgt alleen maar het tegendeel, want je paard gaat zich op een gegeven moment afsluiten. dus mijn mening is, dat als jij je paard goed rijd, dan je een paard hebt die fijn is aan de hulpen en op de minste kuitdruk naar voren gaat en zeker niet gaat vluchten. tussen voorwaartse drang en vluchten is een heel groot verschil.
Gr

(is niet afzeikend bedoeld hoor, maar even mijn uitleg, dat komt er meestal rotter uit, dan dat ik bedoel )

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:23

Het is ook zeker niet de bedoeling je paard te slaan, dat zwiepen gaat om het geluid wat de zweep maakt als hij door de lucht snijdt, snap je?
Het is ook maar een middel om bij het doel "reaktie op lichte kuitdruk" te komen.
En over de 1e opmerking; een paard heeft bij geboorte geen knopje mee gekregen; kuit is lopen of bijv. zweep is pijn maar daar hoef je niet voor weg te rennen. Je maakt dus in 1e instantie wel gebruik van vluchtgedrag (instinctief), wat later wordt vervangen door aangeleerd gedrag (ik geef een beetje kuit, jij gaat voor uit = afspraak tussen jouw en je paard).
Het is ook zeker niet zo dat het paard bang van je moet zijn of worden.... dan zijn we verkeerd bezig, dat ben ik helemaal met je eens.
Maar op deze manier heb ik al een aantal paarden, die ze in de regel sloom of niet voor het been noemen, een stuk aktiever zien worden, het zijn nu paarden die echt graag lopen met de oortjes erop, erg leuk om te zien!

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 16:02

Ja toch kan ik het niet vinden met jou manier, maar zo ieder zijn/haar eigen manier.

ik ben het eens, dat je een paard moet leren om voorwaarts te gaan op een reactie van je kuit, maar ik heb geleerd door consequent te zijn met je hulpen, dus actie = reactie. als jij naar voren wil, dan gaat hij ook naar voren desnoods met een tikje van de zweep. loopt het paard naar voren, dan houd je je been stil en eraan (laat ze maar hangen) komt je paard terug, dan direct ingrijpen door been te geven, geen reactie = tikje, gaat je paard weer naar voren dan weer stil met je been. veel overgangen en tempowisselingen rijden. ik had ook een paard die niet wilde lopen, maar heb door veel lessen en consequent rijden een paard die dol graag voor me wil werken. tuurlijk heb ik nog dagen dat ze niet voldoende reageerd op mijn been, dan beginnen we gewoon rustigaan. zoals hierboven consequent en goede timing, dan heb ik mijn paard zo weer aan het lopen.

we denken er beide gewoon anders over. maakt verder niet uit, maar het is niet de manier die ik zou gebruiken.

groeten