Ik heb pas een nieuwe pony gekocht (nouw ja, klein paardje). Ik wist op voorhand al dat het geen gemakkelijk beestje was (8 jaar, altijd al dressuur gereden door meisje dat hem niet echt aankon). De pony kan echt super goed springen van techniek, maar bij het meisje mocht hij altijd stoppen, ze deed er niet veel aan. Dan ging ze maar wat verder dresuurrijden als het springen niet lukte. Het beestje is echt ook heel zacht in z'n mond enzo. TOT dat hij eens echt moet gaan werken bij mij ! Bij het meisje mocht hij altijd met een vrij los teugeltje (wel aan de teugel maar toch, wel super los) rondlopen, ze vatte hem nooit, dat was ook niet nodig voor het weinige dat ze met hem deed. Bij mij moet hij springen (dan zit je onbewust toch altijd al wel "iets" in z'n mond, dan heb ik het nog niet eens over trekken ofzo hé). Bij mij moet hij ook kort kunnen draaien, omzetten enzo, (moet voor een barrage ook kunnen), bij mij moet hij gaan buiten rijden. Nou, bij het meisje liep hij soms wel eens weg, maar nooit niet echt ernstig. Als ik met hem wil springen, dan stopt hij ten eerste al altijd, maar daar is nog wel iets aan te doen. Maar dan begint het pas, dan begint hij gewoon te lopen waar hij wil. Hij draait met z'n nek, pakt het bit tussen z'n tanden en is weg. En het enige wat je dan kan doen is wachten tot hij stopt. Nu blijkt dat men pony een wolfstand heeft, of hengstentand. Die staat tussen de kiezen en de voorste snijtanden. het bit zit daar dus konstant tegen. zou het kunnen dat hij wegloopt omdat ik hem pijn doe met het bit tegen z'n tanden ??? of heeft er iemand nog tips voor dit soort van ponys ?
groetjes
(sorry voor het lange verhaal)