weglopen (mss te maken met wolf/hengstentand ?)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

weglopen (mss te maken met wolf/hengstentand ?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 23:10

Ik heb pas een nieuwe pony gekocht (nouw ja, klein paardje). Ik wist op voorhand al dat het geen gemakkelijk beestje was (8 jaar, altijd al dressuur gereden door meisje dat hem niet echt aankon). De pony kan echt super goed springen van techniek, maar bij het meisje mocht hij altijd stoppen, ze deed er niet veel aan. Dan ging ze maar wat verder dresuurrijden als het springen niet lukte. Het beestje is echt ook heel zacht in z'n mond enzo. TOT dat hij eens echt moet gaan werken bij mij ! Bij het meisje mocht hij altijd met een vrij los teugeltje (wel aan de teugel maar toch, wel super los) rondlopen, ze vatte hem nooit, dat was ook niet nodig voor het weinige dat ze met hem deed. Bij mij moet hij springen (dan zit je onbewust toch altijd al wel "iets" in z'n mond, dan heb ik het nog niet eens over trekken ofzo hé). Bij mij moet hij ook kort kunnen draaien, omzetten enzo, (moet voor een barrage ook kunnen), bij mij moet hij gaan buiten rijden. Nou, bij het meisje liep hij soms wel eens weg, maar nooit niet echt ernstig. Als ik met hem wil springen, dan stopt hij ten eerste al altijd, maar daar is nog wel iets aan te doen. Maar dan begint het pas, dan begint hij gewoon te lopen waar hij wil. Hij draait met z'n nek, pakt het bit tussen z'n tanden en is weg. En het enige wat je dan kan doen is wachten tot hij stopt. Nu blijkt dat men pony een wolfstand heeft, of hengstentand. Die staat tussen de kiezen en de voorste snijtanden. het bit zit daar dus konstant tegen. zou het kunnen dat hij wegloopt omdat ik hem pijn doe met het bit tegen z'n tanden ??? of heeft er iemand nog tips voor dit soort van ponys ?

groetjes
(sorry voor het lange verhaal)

ellepel

Re: weglopen (mss te maken met wolf/hengstentand ?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 09:56

als je heel zeker weet dat het bit er tegen aan komt kan dat wel vervelend zijn voor de pony, optie is dan de wolfstand er uit te laten halen.

de hengstentand of ruinen tand die veel verder naar voren zit word er naar mijn weten nooit uit gehaald.
kijk na of je bit niet niet dik/groot is voor de pony daar kunnen ze ook voor weglopen.

en ik denk wat meer geduld hebben in je training, doe een stapje terug,misschien vraag je maar van je pony dan hij nu al ana kan...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:06

ten eerste, neem alsjeblieft iemand met kennis in de hand.
vraag een goede instructie of die samen met jou naar het probleem gaat kijken.
je zegt dat de vorige ruiter met een los teugeltje "aan de teugel" reed?
dat kan dus niet, aan de teugel wil zeggen dat het paard ontspannen met een klein beetje gewicht in de ruiter zijn hand "veert"
een losse teugel betekend dus een paard met een eigen houding, oftewel een nepkrul.
voor je al te veel gaat doen, zorg dan eerst dat het dier goed voorwaarts aan het been loopt, zonder dat je ook maar iets met je hand doet, probeer het paard goed aan je been te krijgen, en kijk dan of hij door contact te nemen met de mond, terwijl je op blijft drijven met been, of hij licht wil buigen in de hals.

een wolfstand zou goed kunnen, een hengstentand niet, als hij daar last van zou hebben dan hangt het bit te los.
een goede instructie kan een wolfstand herkennen en kan je verwijzen naar de tandarts of dierenarts .
het klinkt iig wel als een wolfstandje, daar kunnen ze soortgelijk gedrag van gaan vertonen.
rijd tot de tijd dat die er eventueel uit is, met een ietwat losse teugel en ga eerst oefenen met aan het been krijgen, veel overgangen en wendingen die je dus puur op het been rijd en niet met de teugels.

maar nogmaals, neem een goede instructie in de hand.

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:01

Tripje paardentandarts, evt. foto's om de kaak goed te kunnen bekijken. Samen met een deskundige eventueel bitje aanpassen zodat je paard daar geen last van heeft.