steigeren (en dan ook wel heeel hoog)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Yentl_

steigeren (en dan ook wel heeel hoog)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 19:29

ik verzorg een pony en die steigert als ze der zin niet krijgt, als het andere paard waarmee je mee meerijdt de andere kant op gaat en last but not least.......ze wilt het erf niet af..!!!

Help.......weet iemand wat ik moet doen??? medisch gezien heeft ze niks.

ze laat zich ook vaak genoeg achterover vallen... al 2 keer gebeurt (bij mijn vriendin (der duim gekneusd)..

dus weet iemand wat ik moet doen?
pb me dan of reageer op dit topic!!!!!!

groetjes yentl..

BarbaraNova

Re: steigeren (en dan ook wel heeel hoog)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:34

pfff pittige dame dan hoor! Kan je haar niet naar links of naar rechts trekken als ze de lucht in wil gaan? Dan kan ze iig niet omhoog. Moeilijk om af te leren want de meeste paarden schrikken wel als ze eenmaal naar achter geklapt zijn succes!

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:57

flink voorwaarts rijden. je voelt meestal wel als je paard gaat steigeren. op dat moment flink been. van mij part er een onwijze tik bij.

als je al in de lucht bent onwijs op de donder geven. maar als je op de grond bent niet meer! daar gaan mensen nog wel eens de fout in. want dan zijn ze goed!

mijn paard ging ook steigeren als i zen zin niet kreeg op ergens geen zin in had, en dan kreeg ti het uiteinde van de teugel tegen zen hoofd als i in de lucht was. maar ook niet belonen als ze weer terug op de grond is. gewoon verder fgaan waar je mee bezig was of een poging toe deed.

het moet echt afgeleerd worden want het is levens gevaarlijk!

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 20:47

Goed naar voren zitten (je hoofd uiteraard naar links of rechts doen als je geen hersenschudding of gebroken neus wilt), handen goed naar voren brengen, paard naar voren rijden (dus echt een paar goeie trappen geven) hem straffen op het moment dat hij al naar boven komt en inderdaad niet pas straffen als hij alweer beneden is, je moet voor het paard heel duidelijk zijn, dat wil zeggen echt straffen op het moment dat hij het doet. Ik rij ook regelmatig een paard die dit doet en waarbij het moeilijk af te leren is. Maar het naar voren rijden en van zijn mond afblijven werkt bij hem wel.

Beauty0102

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 20:51

Ben het helemaal met hun eens, en neem anders les ofzo dat iemand je op dat moment kan helpen !

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:13

pas hier alseblieft heel erg mee op...
Ik ben vorig jaar met en paard achterover geklapt, ben er onder gekomen en heb me bovenbeen gebroken.
Lange weg om te genezen, en een nog langere weg om je eigen vertrouwen terug te winnen.

Sommige denken in het begin als hun paard er mee begint van :'wat grappig', of 'wat stoer' maar het is ongeloofelijk link. Door mijn bot heen zit een ijzeren pin met schroeven, die blijft erin zitten.

Afbeelding
Dit is mijn been incl de breuk, de breuk is nu geheeld, maar de pin zit er nog in.
Afbeelding

Als je paard het doet, boven op zijn hoofd slaan, zo hard als je kan, tussen de oren. Dan heeft het paard het idee dat hij zijn hoofd stoot als hij het doet. Als dat niet werkt, hem het erf proberen af te meppen, word maar een keer goed boos!!!!

Als hij echt steil de lucht in gaat en dreigt achterover te klappen eraf springen of als dat niet meer kan opzij trekken, dan heb je als je geluk hebt alleen dus net zoals mij een been onder je paard of niks.

Als hij steil achterover gaat en je komt eronder kun je dat niet navertellen, 600 kilo bovenop je...
2 mensen die ik ken hebben op deze manier hun bekken verbrijzeld, na 4 jaar kunnen ze nog niet normaal lopen...

Pas er alsjebliefd heel heel erg mee op

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:16

Voorwaarts rijden is inderdaad heel belangrijk, een paard dat vooruit MOET kan niet makkelijk steigeren...
Aan de hand gaat het wel goed? Als ander paard andere kant uitgaat?

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 23:28

Wat ook een truk is (wel moeilijk uitvoerbaar misschien) is een ei in je hand nemen en eventjes met één hand rijden tot je pony het weer doet, als hij dan in de lucht is, dat ei op z'n hoofd kapotslaan. Dan denkt hij dat hij bloed en dus z'n hoofd heeft gestoten. Als het je lukt dat te doen helpt het mss wel. Wat ook werd (mss wel iets "ruwer") is een fles meenemen in één hand tot hij omhoog gaat en die dan kapotslagen op z'n kop. Oké, dat klinkt heel heel erg (is het eigelijk ook wel een beetje), maar ik ken een paard waarbij ze dat hebben gedaan. Die stond nadien wel een beetje met z'n hoofd te schudden. Maar hij heeft nadien wel NOOIT meer gesteigerd en aan z'n hoofd heeft hij er niks aan over gehouden ofzo. Zoals Nimmedor zegt, als hij op jouw valt ofzo is veel erger ! Veel erger dan dat je één keer een fles op z'n hoofd kapot slaagt ! (het ei lukt mss ook wel, dat heb ik wel nog nooit niet gezien)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 23:31

Ik sluit me aan bij Nimmedor... PAS OP! Ik heb nog steeds een slechte schouder door een paard wat (vanuit een volle draf!) zichzelf achterover liet slaan en bovenop me landde.
Dus liever nu ruwer aanpakken dat het ineens gedaan is dan een paard wat steeds omhoog blijft komen.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:04

Als je echt zeker weet dat het niets lichamelijks is waardoor ze gaat stijgeren (pijn oid), dan moet je dit inderdaad ECHT niet accepteren

Meestal voel je het aankomen wanneer een paard gaat stijgeren, je voelt die druk van de voorhand die omhoog komt. Dan al meteen afstraffen, met je vlakke hand tussen de oren slaan, staat ze weer met alle benen op de grond meteen doorrijden, desnoods met een flinke schop of tik met de zweep.

Zoals meerderen zeggen kun je ook een ei oid kapotslaan op haar hoofd zodat zij het idee heeft haar hoofd te hebben gestoten en te bloeden. Een ei lijkt me dan niet zo lekker (moet je er toch weer uitwassen ofzo ), en fles kapotslaan vind ik lichtelijk overdreven! Neem gewoon zo'n flesje mee met zo'n sportdop (die je omhoog moet trekken voor je kunt drinken). Zorg dat die open staat, en zodra ze stijgert geef je een tik met die fles tussen haar oren en knijp je erin, waardoor het water eruitstroomt.

En echt volhouden hoor, zelfs als ze maar heel licht met haar voorbenen van de grond komt: straffen! Liever dat dan straks met paard en al op de grond liggen en de rest van je leven met de gevolgen lopen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:10

ik herken dat gedrag heel goed
beestje heb waarschijnlijk tevaak zijn zin gekregen,
begin vooral niet met een harde hand, wees erg voorzichtig.
neem ten eerste iemand met meer ervaring in de hand die je hierin kan begeleiden,
zorg eerst dat hij de basis thuis goed doet, en ga dan elke keer een klein stapje verder, ga rondjes stappen op het erf en ga enkele meters van het erf af samen met degene die er meer ervaring in heeft, beloon hem als ie braaf is en zet hem weer weg.
ga niet ineens alle problemen oplossen, dit probleem is er vaak langzaam in gereden en kan er dus ook alleen langzaam weer uit !

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 13:25

Wat een oplossingen. Op deze manieren los je het zeker niet blijvend op of je maakt het nog erger.

Ik ben er mee eens dat dit paard waarschijnlijk duidelijkheid moet hebben wat wel en niet mag. Ik zeg waarschijnlijk omdat er ook kans is dat dit paard het uit angst of onzekerheid doet.

Zoals gezegt is dit probleem er waarschijnlijk langzaam in gekropen. Dit begint niet bij het rijden maar in de omgang. Los dus eerst op de grond op voordat je er weer opstapt. Voor beide is dit veiliger, maar ook los je het probleem vanaf de basis op.

Een paard dat altijd zijn zin heeft kunnen doen, kan heel erg boos worden als het ineens niet meer mag. Geweld helpt niet. Geweld tegen geweld word oorlog. Wees slimmer en sneller en zoals gezegt los het vanaf de basis op. Vertel wie de leiding heeft en wie beslist wat er gedaan word. Ga je er daarna weer op dan zou het probleem al voor 90% waarschijnlijk al opgelost zijn.

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 16:31

dus ik moet eerst de basis vanaf de grond duidelijk maken en haar vertrouwen winnen?????? en dan rustig aan steeds meer, en dat ze goed naar mij???? in iedergeval bedankt voor deze tips...

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 16:32

yentelien schreef:
dus ik moet eerst de basis vanaf de grond duidelijk maken en haar vertrouwen winnen?????? en dan rustig aan steeds meer, en dat ze goed naar mij???? in iedergeval bedankt voor deze tips...

en dat ze goed LUISTERT naar mij ...

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:40

yentelien schreef:

Bijvoorbeeld, en vraag of iemand je kan helpen!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:44

Ik heb laatst een paardje ingereden die ook erg steigerde. De eerste keer meteen al aan de longeerlijn toen is ze ook achterover gevallen en daarna onder het zadel ook steeds. Compleet uit het niets. Ik kon er rustig op gaan zitten en weg rijden tot dat ze de kolder in haar kop kreeg en op haar achterbenen ging staat. Eerste keer heb ik het netjes met haar proberen op te lossen toen ze het nog eens deed dat ik er op zat heb ik d'r vol tussen d'r oren geslagen. Het klinkt misschien heel hard maar steigeren is gewoon gevaarlijk. Ik heb de eerste keer dat ze het deed ook me duim gekneusd doordat ik naar voren dook en zij omhoog kwam toen hadden we een botsing. Nu is je duim kneusen niet het ergste maar het kan ook flink verkeerd aflopen zoals sommige hier al verteld hebben. Wanneer het steigeeren echt kwade wil je paard is ben ik toch voor afstraffen. Succes er mee en pas goed op jezelf!

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 16:47

Marcella_e schreef:
Ik heb laatst een paardje ingereden die ook erg steigerde. De eerste keer meteen al aan de longeerlijn toen is ze ook achterover gevallen en daarna onder het zadel ook steeds. Compleet uit het niets. Ik kon er rustig op gaan zitten en weg rijden tot dat ze de kolder in haar kop kreeg en op haar achterbenen ging staat. Eerste keer heb ik het netjes met haar proberen op te lossen toen ze het nog eens deed dat ik er op zat heb ik d'r vol tussen d'r oren geslagen. Het klinkt misschien heel hard maar steigeren is gewoon gevaarlijk. Ik heb de eerste keer dat ze het deed ook me duim gekneusd doordat ik naar voren dook en zij omhoog kwam toen hadden we een botsing. Nu is je duim kneusen niet het ergste maar het kan ook flink verkeerd aflopen zoals sommige hier al verteld hebben. Wanneer het steigeeren echt kwade wil je paard is ben ik toch voor afstraffen. Succes er mee en pas goed op jezelf!

Ik neem aan dat het heeft geholpen?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:19

ik zou eerst flink grond wekrt met hem haar doen zodat echt duidelijk wordt dat jij de leider bent en niet het paard.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 17:34

Als je niet heel goed weet hoe je dit aan moet pakken en er geen goede begeleiding bij hebt, zou ik het paard gewoon laten staan. Klinkt hard, maar een paard dat zich meerdere malen achterover laat vallen, daar zou ik mn lijf niet aan wagen. Je wilt je botten toch niet breken voor andermans paard??? Als je er nou voor betaald kreeg, als het je werk was, zou het een ander geval zijn. Heb ook al te vaak gezien dat het fout ging dus ik zou zeggen blijf er af.

Yentl_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 17:42

@ Ellebel: ik weet dat het gevaarlijk is maar ze kan wel gewoon normaal lopen en het is echt alleen bij de punten die ik noemde in het topic.

en ik heb der nou al vaak geslagen maar het helpt niet, ze gaat dan alleen maar erger door, dus ik ga morgen ff het grondwerk stapje voor stapje doornemen met haar.

Roosjelief

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 19:39

Kellebel88 schreef:

En echt volhouden hoor, zelfs als ze maar heel licht met haar voorbenen van de grond komt: straffen!

fout! als ze op de grond is dan is ze goed! paarden zijn niet zoals mensen die kan je niet 3 dagen daarna straffen. bij wijze van spreken.

ook niet gaan belonen want ze heeft tenslotte niks goeds gedaan. maar gewoon verder rijden alsof er nks gebeurd is.

maar altijd beginnen om het op de grond op te lossen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:11

Stap 1 zoals altijd is het uitsluiten van een fysieke oorzaak. Rug, zadel, gebit/bit, tumor in het hoofd.
Grondwerk zal je als je de fysieke oorzaken hebt uitgesloten een stuk verder kunnen helpen. Ik raad je wel aan om gezien dit gedrag naar een goede instructeur te gaan die je kan helpen met het grondwerk. Als er nl geen fysieke oorzaak is, maar een dominantie/vertrouwens probleem kan je flinke problemen krijgen als je gaat grondwerken terwijl je zelf geen ervaring hebt met rare gevallen.

Verder zijn er een hele reeks mogelijke oplossingen om steigeren af te leren.
bv : 1. Het paard er een commando voor leren en dat vervolgens nooit meer vragen, of als het paard uit zichzelf steigert het daarna een aantal keer op commando vragen. Aangezien steigeren veel kracht kost is de lol er dan bij velen gauw af.
2. Paard uit balans trekken en eenmaal op 4 benen snel een aantal kleine rondjes laten draaien.
3. Paard met plastic fles met gaatjes gevuld met water of een ei tussen de oren slaan.
4. Paard met touw met knop erin onder de buik slaan. Paard zal dan ook naar beneden komen omdat het denkt vanonderen te worden aangevallen, als het steigert.
5. Voor de echt handige ruiters : paard omhoog houden, totdat het zelf genoeg ervan heeft, en dan nog eventjes.

Voor alle oplossingen geld : niet voor onervaren ruiters. En niet doen bij paarden die zover gaan dat ze zich willens en wetens achterover laten klappen. Die laatste zijn misschien wel beter af bij de slager.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:21

Ellebel schreef:
Als je niet heel goed weet hoe je dit aan moet pakken en er geen goede begeleiding bij hebt, zou ik het paard gewoon laten staan. Klinkt hard, maar een paard dat zich meerdere malen achterover laat vallen, daar zou ik mn lijf niet aan wagen. Je wilt je botten toch niet breken voor andermans paard??? Als je er nou voor betaald kreeg, als het je werk was, zou het een ander geval zijn. Heb ook al te vaak gezien dat het fout ging dus ik zou zeggen blijf er af.

Als ik daarvoor betaald kreeg zou ik een andere werkgever zoeken

Als probleem paarden mijn werk waren zou ik niet op zo'n paard gaan zitten zonder dat ik weet wat de oorzaak is en ik een oplossing en assistentie heb.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:56

Nee zo bedoel ik het dus ook: Als het je werk zou zijn, zelfs dan moet je heel zeker weten dat er geen medische problemen zijn en dat je het aan kunt, maar bij gewoon rijden "voor de lol" zou ik er iig niet aan beginnen.

Ik heb heus ook wel eens gehad dat een paard dat verder braaf was eens stond te steigeren, uit schrik of omdat ik net even te veel vroeg, maar een paard dat weet dat hij door hoog te steigeren onder minder leuke dingen uit kan komen, en er daarbij niet van onder de indruk is als ie omvalt, dat is wel even andere koek. Heb ook wel eens lastige paarden onder m'n kont geschoven gekregen, maar zulke beesten zou ik tegenwoordig mijn handen niet meer aan willen branden. Maar goed, misschien word ik gewoon een oud wijf

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 21:13

Het gezegde gaat : het verstand komt met de jaren.

Ik ben ook voorzichtiger geworden naar mate ik ouder werd. Als je eenmaal een baan, een gezin, etc. hebt heb je meer te verliezen als je een rotklap maakt.