Te diep lopen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DaphJj

Te diep lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 17:18

Het paard waar ik de bijrijdster van ben eigenlijk de enigste die haar rijdt loopt vaak te diep..

als oplossing geef ik haar meestal wat meer been zodat ze wat meer omhoog komt dit is opzich wel een goede oplossing maar ik zou graag wat meer tips willen hebben over of het aan mij ligt dat ze te diep loopt of aan haar..

ze heeft wel een ontzettend lange hals vind ik zelf is het misschien makkelijker voor haar om zo diep te lopen of?

der vorige bijrijdster reed haar met een slof die overigens te strak zat zodat ze geen ruimte en beweging in haar hoofd en nek had..

ik heb het rustig met haar op gebouwd en rijd haar volgens het boekje kleine kneepjes in de binnen teugel en been der bij buiten teugel alleen der bij houden..
ook gaat ze hangen als we aan het werk zijn en ze is een beetje moe gaat ze hangen aan de teugels iemand nog tips hiervoor?

ik rijd haar overigens net twee maanden dus moet nog wennen aan haar en veel leren over haar..

Lenneke_

Re: Te diep lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:23

Je moet opletten dat er geen valse knik in de hals komt, dat is erg lecht. Het punt tussen de oren of de schoft (bij laag rijden) moet het hoogste punt zijn.

Probeer haar uit te nodigen tot halstrekken door iets teugel te geven, maar zorg wel dat ze met haar hals lang blijft.
Op het moment dat ze het hoofd naar beneden brengt en er geen knik in de hals is kan je haar iets voorwaartser rijden, dat stimuleert goed rug en achterhand gebruik.

Mara let iig op die valse knik.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 18:35

Zo te horen is ze door haar vorige verzorgster met de slof volledig op de voorhand gereden.
Daardoor is haar achterhand niet sterk.

Dat is de reden dat ze diep loopt en tijdens het werk gaat hangen, ze heeft er moeite mee.
Been geven als ze laag komt of gaat hangen is alleen maar goed, ze komt dan omhoog, omdat ze er van achter meer bijkomt.

Zo te horen ben je goed bezig, het is niet makkelijk zo'n fout er uit te rijden.
Je kunt de achterhand sterker maken door veel overgangen tussen de gangen, maar ook binnen een gang te rijden.
Succes!

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 18:37

Inderdaad, achterhand versterken.
Laat de teugels even voor wat ze zijn (niet losgooien natuurlijk) en rijd lekker veel overgangen en tempowisslingen.

Dit hoort trouwens eerder op RT

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:36

Je zegt je paard loop te diep, dus ik neem aan dat je bedoelt dat je paard met de neus achter de loodlijn loopt. De oplossing is simpel, ietsje meer teugel geven, je hebt ze tekort.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 22:40

Arnoud schreef:
Je zegt je paard loop te diep, dus ik neem aan dat je bedoelt dat je paard met de neus achter de loodlijn loopt. De oplossing is simpel, ietsje meer teugel geven, je hebt ze tekort.

Hoeft helemaal niet, oplossing moet van achteren gezocht worden.
Dus die achterhand gaan activeren. En dat duurt wel even voor ze genoeg kracht hebben opgebouwd om voortdurend die achterbenen eronder te plaatsen hoor

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:40

Ik weet niet precies waarom ik gereageerd heb op deze topic, want normaal reageer ik niet op rijtechnische vragen, maar ik zal proberen het uit te leggen en daar laat ik het dan ook bij.

Ten eerste hoeft het niet zo te zijn dat als een paard te diep loopt, de achterhand er niet onder zit. Anky doet het bijvoorbeeld ook, om het paard dan in een later stadium weer op te richten. Nadeel is dat mensen daar dan naar kijken en niet weten waarom en dus ook te diep gaan lopen. Wat gebeurt er dan, je krijgt dan de zogenoemde "valse knik". Het paard is dan in de krul getrokken ,zoals dat wel eens gezegd wordt, zonder dat de achterhand er onder gewerkt is. (we zijn het dus deels met elkaar eens ) Echter is het niet zo dat ALS de achterhand van dit paard er idd niet onder loopt, dit paard tot oprichting komt als de achterhand er onder wordt gereden. Is het idd zo dat de achterhand er niet goed onder loopt en het paard te diep loopt, dan wordt het paard min of meer toch in de krul getrokken. Dat betekend dus dat er teveel teugel gevraagd wordt. Dus nogmaals geef meer teugel. Niet teveel, je moet namelijk lichte aanleuning hebben. Bij die lichte aanleuning moet op den korte of lange duur (per paard verschillend) de achterhand vanzelf komen en zal het paard aan de teugel gaan lopen. Door overgangen en wendingen te rijden kun je dit meer gaan trainen. Maar door de teugels kort te houden en flink veel te drijven is de foute methode om dit te bereiken. Wil je het op de goede manier doen, zul je meer geduld moeten hebben. En dan hebben we gelijk het sleutelwoordt waaraan het ontbreek in de paardenwereld (niet bij iedereen) geduld, men wil te snel resultaat zien.

Om tot inzicht te komen waarom ik dit zeg, vertel ik er maar bij dat ik een aanhouder ben van klassiek dressuur en niet van het moderne dressuur.

Dit was dan mijn slotpleidooi.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 10:57

Het klopt hoor wat je zegt, als je dit paard te weinig teugel zou geven zegt ie dank je wel, ik heb iets om op te hangen en wordt lekker niet moe.
Inderdaad, ruimte van voren geven en naar voren rijden van achteren uit.
Ik kan eigenlijk niet opmaken of dit paard nu alleen maar de hals laag houdt en op de voorhand loopt, of dat ie ook echt opkrult, kort wordt in de hals en achter de loodlijn loopt.
Ik denk het laatste, als je er vanuit gaat dat ie lang met slof is gereden, hoewel je met juist gebruik van de slof een paard ook lang en laag kunt rijden.

Ik denk dat voor dit paard het bewust LDR rijden weinig zin heeft, zolang de achterhand er niet bij is.
Dus van achter sterker maken en voren ruimte geven.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 11:02

vaal overgangen rijden, en zodra paard te diep komt, klein tikje met de zweep geven, zodat de achterhand weer geactiveerd word,
maar beter is om goede instructie in de hand te nemen, die kan je er veel beter mee helpen, omdat zo op internet moeilijk is te zien wat het precieze probleem is

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 13:40

verplaatst naar RT

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 15:44

Activeren van achteren en hand wat hoger houden (zonder het paardenhoofd 'op te tillen'). Veel halsstrekken en tempowisselingen rijden.

michelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 15:58

ja zo doe ik het ook
je moet je handen een beetje dragen op het begin zal dat moeilijk zijn maar probeer geduld te hebben en zoals ze hier ook veel zeggen veel overgangen maken en een goed tempo hebben niet te langzaam en ook niet te snel nog veel succes

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:07

Stennisje schreef:
Zo te horen is ze door haar vorige verzorgster met de slof volledig op de voorhand gereden.
Daardoor is haar achterhand niet sterk.

Dat is de reden dat ze diep loopt en tijdens het werk gaat hangen, ze heeft er moeite mee.
Been geven als ze laag komt of gaat hangen is alleen maar goed, ze komt dan omhoog, omdat ze er van achter meer bijkomt.

Zo te horen ben je goed bezig, het is niet makkelijk zo'n fout er uit te rijden.
Je kunt de achterhand sterker maken door veel overgangen tussen de gangen, maar ook binnen een gang te rijden.
Succes!

Volledig mee eens. Vooral schijnovergangen die je afwisselt met echte overgangen zullen een goed resultaat geven! Je bent zo te horen al hard opweg en je komt er vast nog wel. Succes!

DaphJj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 20:30

indd ze loopt erg op haar voor hand ben dit een beetje aan het verhelpen door overgangen en veel wendingen te rijden..

want ook voltes vind ze moeilijk, de vorige bijrijdster gebruikte niet of amper buitenbeen.. hier loopt ze dus ook dwars doorheen...

ik geef haar ook veel teugel en geef ook mee met mijn handen.. het gaat al een stuk beter als op het begin maar ik zocht gewoon naar wat tips..

en ze reageerd door het maken van die overgangen ook al gelukkig beter op mijn been..
het is een draver die ook al moeite heeft met de galop..
dit word er niet makkelijker op omdat haar achterhand niet sterk genoeg is..

deze heb ik als tip van een meisje bij mij op stal dus even laten liggen voor wat hij is en ga dus alleen verder met de gangen stap draf en middendraf..

kijken of dat wat oplevert bedankt voor jullie reacties leuk om te lezen hoe andere mensen er tegen aan kijken en zitten toch wel dingen tussen die ik ook zou kunnen gaan gebruiken...

ze loopt trouwens wel op een verkeerde manier te diep.. dus echt met een valse knik.. en een te diepe krul

doordat ze ook erg wankelt en niet op haar eigen benen loopt ben ik ook ongeveer twee meter van de hoefslag en het hek van de bak gaan rijden dit heeft wel effect..
ze liep wel wankel maar ze zet nu wel meer haar benen er onder en plakt niet meer zo aan het hek..

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-05 20:54

Zo te horen ben je heel goed bezig en is er al wat vooruitgang.

Ga zo door!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:16

Oh, en handen laag houden, dus niet hoog, zoals er hier al gezegd is.

Oops........................, toch weer gereageerd.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:20

ik ben doreen ik kan je een tip geven wat je moet doen is gewoon heel simpel je moet zorgen dat je paard heel goed voor het been is dus op het miniemale drijven moet ie reageren niet schopen niet met je hakken gewoon met de kuit als die dan goed reageert kan je beginnen met het niet te diep rijden volgens de klasieke dresuur ( denk aan spaanse rijschool) je moet dan drijven en simpel weg dan je teugel ruim geven niet zo dat je geen contackt meer heb meer wel geven en dan weer drijven niet blijven drijven dan kan je ook met je buiten tuigel een kort maar heel vel ophouding geven dat ie ff schrikt en daardoor zijn hoofd omhoog doet dan geliujk weer geven en drijven dat doe je redelijk snel achter elkaar aan met je handen hoog heeft geen zin want dan ben jij de gene die haar hoofd als ware omhoog moet houden dat moet ze zelf leren doen en de achter han er bij klopt als een bus maar dat kan niet eerder als dat ie met zijn hoofd niet meer te diep is want de achterhand kan er niet onderals er van voor geen ruimte is door dat ie te diep zit dus ik hoop dat je er wat mee kan
ik heb zelf les van iemand die in de spaanse rijschool les heeft gegeven dus als je meer vragen hebt kan ik probeeren het te beantwoorden en kan het altijd voor je na vragen aan mijn instrectuur als je dat ook zal willen groeten en succes doreen.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 11:48

veel overgangen, schijnovergangen, en heel langzaam proberen te draven, en van daaruit weer voorwaarts en terug. Werkt heel goed.

DaphJj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-05 18:12

Bedankt voor al jullie tips echt toppertje al die leuke reactie's en tips waar ik echt wat mee kan en kon..

ik heb vooral geoefend met de overgangen en schijnovergangen ook het langzamer licht rijden en dan weer sneller licht rijden enzo..
dit heeft goed geholpen met het allert maken op mijn been..
ze loopt al een stuk beter ze wankeld niet meer zo en loopt beter op haar benen..

ook heb ik gemerkt dat ze wat ruimer loopt en wat soepeler in haar hals word.
ik heb telkens als ze te diep liep haar meer teugel gegeven en ook mee gegeven met mijn hand waardoor ze haar hals ging strekken..
daarna pakte ik mijn teugels langzaam weer op en maakt nu een kleine knik..
ik ben nog niet helemaal te vreden over hoe ze aan de teugel loopt maar voor nu ben ik tevreden met het ontspannen van haar rug zodat ik deze niet belast..

ik ben nu overigens meer bezig met het werken aan haar achterhand omdat het toch wel heel belangrijk ik dat ze die goed kan gebruiken..

het hoger houden van mijn handen hielp overigens niet echt ze ging meer hangen in mijn handen als dat het haar hoofd hielp omhoog te brengen..

ik zou binnenkort kijken of ik foto's kan maken en deze ook kan plaatsen zodat jullie kunnen zien wat ik bedoel met te diep lopen en hoe ze nu begint te lopen.

Pascha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 18:19

dat is mooi dat het beter gaat. Je moet in ieder geval niet proberen om het hoofd "op te tillen"met je handen (door je handen hoog te houden) Dit werkt alleen maar averechts. Succes!!