angstig zonder stijgbeugels.. help.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

imka

angstig zonder stijgbeugels.. help.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 13:29

Hey
Ik ben 1 keer mijn beugels kwijtgeraakt toen ik wat jonger was en daardoor hard gevallen, vanaf die tijd heb ik heel erg angst om zonder beugels te rijden. Maar omdat ik wel alles moet oppakken qua rijden omdat mijn houding ook bagger is geworden is een zitles wel erg van belang voor mijn houding en stevigheid van mijn zit. Hoe moet ik deze angst overwinnen? Wat raden jullie aan? Ben altijd bang te vallen en ga automatisch mijn benen optrekken als ik erop zit zonder beugels als ik het probeer.

Qimm

Re: angstig zonder stijgbeugels.. help.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:36

Gewoon doen op een braaf paardje en dan eerst alleen stappen ofzo en dan rustig opbouwen

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:38

Heel veel oefenen op een braaf paard onder begeleiding van een goede instructeur.

Zo ben ik in de galop eens hard eraf geknikkerd(pos gebroken) een paar jaar geleden. Blijf ook nog steeds verkrampen en mijn benen optrekken met galop. Maar door veel oefenen wordt het wel beter.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:10

Brave pony lenen van iemand (is niet zo hoog om vanaf te vallen ), aan de longe en beginnen met stilstaand gymoefeningen te doen. Voeten draaien, benen draaien, armen draaien, twee benen aan een kant, achterstevoren, doordraaien, achterover gaan liggen met je hoofd op zijn kont etc.
Dan het zelfde in stap. Daarna rijden zonder beugels, evt. helemaal zonder zadel (is heel prettig om die rugspieren onder je te voelen zodat je de beweging kan volgen). Zodra je kunt stappen, draven en galopperen zonder beugels zonder spanning, werken aan tempowisselingen zonder beugels. Als je een paard laat strekken MOET je wel zitten anders glij je eraf.

Succes ermee, en doe het rustig aan!

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 16:30

Urielle schreef:
Brave pony lenen van iemand (is niet zo hoog om vanaf te vallen ), aan de longe en beginnen met stilstaand gymoefeningen te doen. Voeten draaien, benen draaien, armen draaien, twee benen aan een kant, achterstevoren, doordraaien, achterover gaan liggen met je hoofd op zijn kont etc.
Dan het zelfde in stap. Daarna rijden zonder beugels, evt. helemaal zonder zadel (is heel prettig om die rugspieren onder je te voelen zodat je de beweging kan volgen). Zodra je kunt stappen, draven en galopperen zonder beugels zonder spanning, werken aan tempowisselingen zonder beugels. Als je een paard laat strekken MOET je wel zitten anders glij je eraf.

mee eens

baboeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 19:27

ik ben ook heel erg bang om zonder stijgbeugels te rijden als ik deze tips zo lees denk ik dat het lukt me wel, maar als dan het uur van de waarhed nadert krabbel ik weer trug ik ben een tijdje gelee net als PatriesjeMR2 hard erafgevalle wat een gebroken been en een gekenusde rib gaf sindsdien ben ik al benauwd als een paard versnelt zonder stijgbeugels/ zadel

imka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 19:53

ja idd, ja zeggen kunnen we allemaal, maar het ook doen is weer wat anders.. Maar toch ga ik het wel proberen omdat ik niet met die angst wil gaan rijden.

baboeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 20:22

ik ga morge weer naar mn verzorgpaardje toe een 6 maanden drachtige merrie van 10 jaar ze is al zover dat ze nie meer snel kan en of bokken daar ga ik het nu op proberen :p

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:26

Urielle schreef:

Precies! Neem alle tijd die je nodig hebt en trek je niks aan van mensen die vinden dat je het wel erg rustig aan doet. Er zit nu in je basis iets verkeerd en je kan pas weer goed gaan rijden als dat hersteld is. Is moeilijk en kost veel tijd en geduld, maar dan heb je uiteindelijk ook wat!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:27

Als je bang bent om je stijgbeugels te verliezen, wat gebeurt er dan als je ze een keer echt verliest ? Je zou eigenlijk net zo lang moeten oefenen dat het voor je gevoel niet meer uitmaakt of je nu wel of niet met stijgbeugels rijdt. Wat opvalt is dat veel ruiters die zonder beugels kunnen rijden en dan de beugels weer gebruiken, heel snel afhankelijk van de beugels zijn. Een goede oefenining is om met een beugel te rijden, dat af en toe te wisselen en zo het gevoel op te bouwen dat je volledig onafhankelijk van de beugels bent. Een stijgbeugel moet niet als trap-trede worden gebruikt.
Succes !

ILOVETARO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 17:31

Ik zou eerst beginnen met 1 beugel te rijden
het klinkt onlogisch maar het is echt zo,

STEL dat het paard ervandoor vliegt
heb je nog grip op de andere stijgbeugel

baboeska

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:19

daar ben ik idd ook mee bezig, als ik bv aant stappen ben even een paar rondjes 1 of allebei (vaak allebei) uit, met draven idem alleen ipv allebei vaak de buitenste afgewisseld met de binnenste en met galoperen ook, alleen op het moment dat ik dan allebei doe gaat het goe maar vak verkamp ik dan waardoor het beesje sneller gaat dus dat moet ik afleren, dat doe ik nu ook door een vriendin die aan voltige doet mij wat oefeningen te laten doen op een met bjina penisoennieerde pony wat eigenlijks heel goed gaat, dus mischien ook een tip:P

Hilde60

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 21:58

imka schreef:
Hey
Ik ben 1 keer mijn beugels kwijtgeraakt toen ik wat jonger was en daardoor hard gevallen, vanaf die tijd heb ik heel erg angst om zonder beugels te rijden. Maar omdat ik wel alles moet oppakken qua rijden omdat mijn houding ook bagger is geworden is een zitles wel erg van belang voor mijn houding en stevigheid van mijn zit. Hoe moet ik deze angst overwinnen? Wat raden jullie aan? Ben altijd bang te vallen en ga automatisch mijn benen optrekken als ik erop zit zonder beugels als ik het probeer.

probeer tijdens het rijden je ademhaling eens helemaal onderin je buik te krijgen. Eerst natuurlijk in stap. Je laat je benen gewoon bungelen langs je paard en helemaal ontspannen. Als je namelijk bang bent om te vallen heb je de neiging om heel hoog te gaan ademen en dat zorgt ervoor dat je niet stevig in het zadel blijft zitten. Als je dan ook nog je benen gaat "klemmen", ga je je lichaam zo vastzetten dat je niet meer mee kan bewegen met de beweging van je paard en dan is de kans op vallen dus groot. Dus mijn advies is: blijven ademen en ontspannen en dan kleine stukjes draf.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-05 21:49

Waar je vast mee kunt beginnen is om elke keer als je hebt gereden met het uitstappen zonder beugels te rijden zodat het op een gegeven moment heel gewoon voor je wordt.Als je er weer wat vertrouwd mee raakt kun je tussen het rijden door ook af en toe even stappen zonder beugels en uiteindelijk probeer je om een paar pasje te draven en zo bouw je het heel rustig op.Zo gauw je bang wordt een stapje terug doen.

meisje2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-05 21:48

wat ik heel vaakdoe met kinderen is longeren met een rolbeugel of voltigesingel. dan moeten ze ook aan hun evenwicht werkenmaar hebben eerst nog wel houvast met hun handen. dat doe ik in stap draf en de galop. als dat allemaal goed gaat vraag ik ze een hand los te laten totdat dat goed gaat en dan gooi ik ze op het zadel en mogen ze eerst het zadel vasthouden zodat ze kunnen wennen en als dat goed gaat met een hand en dan helemaal los. maar wel in hun eigen tempo. de een deed het heel snel en de ander deed er een paar weken over omdat ze wat bang was. zolang je het op je eigen tempo doet is er niks aan de hand. een nadeel met deze methode is dat je met je tweeen moet zijn. jij er op en een om te longeren. maar het werkt voor heel veel mensen want je kan ook gelijk aan je houding werken zonder dat je hoeft te sturen met je teugels. eerst hou je je heel krampachtig vast maar na verloop van tijd word dat steds minder omdat je went aan het ritme van het paard.