Verschil hulp galop vs. travers/appuyement

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Verschil hulp galop vs. travers/appuyement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 10:55

Ik moest hier aan denken door een discussie over de juiste galop hulp.

Bij het appuyeren en traverseren, leg je ook je buitenbeen naar achteren, binnenbeen op de singel en verplaats je je gewicht op je binnenzitbeenknobbel (even heel simpel gezegd).

In het Z zie ik nog steeds regelmatig paarden aangalopperen wanneer zij eigenlijk een appuyement of travers moeten lopen.

Waarom gaat dat eigenlijk verkeerd en hoe moet je als ruiter de juiste hulp geven zodat het onderscheid voor zowel jezelf als het paard duidelijk blijft? Laten we er even vanuit gegaan dat simpel rijden voorop staat en dat het Z nog steeds een "basis" klasse is.

Waar gaat het dus "mis"?

Professor

Re: Verschil hulp galop vs. travers/appuyement

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:56

Anoukie schreef:
Ik moest hier aan denken door een discussie over de juiste galop hulp.

Bij het appuyeren en traverseren, leg je ook je buitenbeen naar achteren, binnenbeen op de singel en verplaats je je gewicht op je binnenzitbeenknobbel (even heel simpel gezegd).

In het Z zie ik nog steeds regelmatig paarden aangalopperen wanneer zij eigenlijk een appuyement of travers moeten lopen.

Waarom gaat dat eigenlijk verkeerd en hoe moet je als ruiter de juiste hulp geven zodat het onderscheid voor zowel jezelf als het paard duidelijk blijft? Laten we er even vanuit gegaan dat simpel rijden voorop staat en dat het Z nog steeds een "basis" klasse is.

Waar gaat het dus "mis"?
Kijk wat ik geschreven heb bij juiste hulpen voor het aangaloperen.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 11:00

Dat heb ik gelezen, ik zal het ook in dit topic zetten en mijn reactie ook kopieren .

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 11:00

Professor schreef:
Dit is heel eenvoudig te verklaren, dit ligt aan de dosering van de hulpen.
Bovendien moet men er voor zorgen dat ik in draf in de takt van de draf drijf met m´n onderbeen (kuit) dit is geen kloppen of zo, maar een heel lichte druk met de kuit die varieerd.(pulserend)

Heel goed dat je door hebt dat in wezen vele oefeningen dezelfde hulpen hebben.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 11:01

Anoukie schreef:
Wanneer ik vanuit de draf een overgang maak naar de galop, heb ik tijdens de draf ook mijn kuit er, zoals jij zegt, licht pulserend aan (wakend been, deint (:?) mee in de takt van de draf). Wanneer ik dan de hulp voor de galop inzet, liggen mijn benen niet ineens stil, maar bewegen nog steeds mee. Idem voor de travers en app.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:20

In de Z laat je je paard toch juist alleen maar aangalopperen door een hulp van je heupen? (Binnenheup "erin" duwen) Terwijl je voor travers en je gewicht, en je heupen en je benen verplaatst?

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:18

Nu ben ik ab-so-luut geen topruiter en ik rij nog lang geen Z, maar mijn eerste reactie hierop is toch dat je een halve ophouding geeft in de buitenteugel, vlak voordat je de hulp voor de galop geeft? En juist voor die zijgangen niet.
Een zeer interessante vraag trouwens.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 12:29

Je moet je paard in de zijgangen ook de juiste kant in stellen, dus die hele of halve ophouding moet je zeker maken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:33

Ik had dit probleem ook maar dan bij het aangalloperen. Hij gooide zichzelf dan in een 'travers bochtje'.
Deze communicatiestoornis heb ik nu deels verholpen door aan te galloperen met mijn binnenbeen waarbij het buitenbeen waakt achter de singel.
Bij travers drijf ik met mijn buitenbeen en bewaakt mijn binnenbeen de stelling.
Het blijft gepriegel omdat ik zelf ook moet wennen aan alleen binnebeen gebruik om aan te galopperen maar het si al een heel stuk verbeterd.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:04

Anoukie schreef:
Je moet je paard in de zijgangen ook de juiste kant in stellen, dus die hele of halve ophouding moet je zeker maken.

OK, dan even voor alle duidelijkheid? Wat versta je onder een hele en een halve ophouding, als ik vragen mag? (ik geloof dat mijn theoretische basis ver beneden peil is )

Ik heb mijzelf aangeleerd om een klein kneepje in mijn buitenteugel te geven voor elke keer dat ik wil versnellen, dus voor overgang van halt naar stap, etc.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 13:09

Kneepje, groter kneepje, ach what's in a name . Zolang je maar niet terugwerkt, maar je hand sluit. Dat kun je streng of minder streng doen, afhankelijk van de reactie (maar dat is weer een heel ander verhaal).

Ik laat mijn paard eigenlijk aanspringen op mijn binnenbeen, buitenbeen begrenst achter de singel maar spoort niet aan. Eigenlijk geen flauw idee of dat DE juiste manier is, maar voor mn paard werkt het erg goed (dus recht aanspringen op de lange zijde etc.).

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:38

De manier waarop de hulp word gegeven is heel anders, de teugeldruk en verdeling van het gewicht van de ruiter is gewoon anders, (met name) Z paarden, zijn heel gevoelig voor de kleine nuances van de hulpen

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 13:51

Ik reed mijn Z paard ook gewoon op gevoel (kan me niet herinneren dat die in de proef wel eens onbedoeld in galop is aangesprongen ). Maar Qimm, hoezo, vertel eens? Die ruiters/amazones rijden met hun paard in het Z, dus die zouden juist GEEN communicatiestoornissen moeten hebben als het goed is .

Uiteraard foutjes of vergissingen daar gelaten, kan altijd gebeuren .

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:52

Qimm schreef:
De manier waarop de hulp word gegeven is heel anders, de teugeldruk en verdeling van het gewicht van de ruiter is gewoon anders, (met name) Z paarden, zijn heel gevoelig voor de kleine nuances van de hulpen

Als je goed gezen hebt heb ik dit als gezegd.(dit laatste)
Wat ik zo grappig vindt is dat iedereen een deel zegd van wat ze doen, maar niemand in in staat het precies te vertellen.

Alleen de hulpen die die zijn niet anders die zijn fijner.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 13:55

Pfff ik vind het eigenlijk een beetje onzin , er zijn meer dan genoeg paarden die in het Z lopen die alles behalve "fijn" aan de hulpen staan .

Nadiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:04

Aangalloperen gewicht op buitenste zitbeenknobbel, travers/appuyement gewicht op binnenste zitbeenknobbel.

(gewicht gaat altijd naar de kant waar je het paard naartoe wilt laten gaan)

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 14:34

Maar als je rechtsom rijdt en je galoppeert aan in de rechtergalop, moet je je gewicht toch op rechts brengen en niet op je buitenste (dus linker) zitbeenknobbel ?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:52

Poeh, leuke vraag. Ik ben even op mijn bureaustoel aan het oefenen, kat kijkt me aan alsof ik gek ben

Het appuyement naar links: Ik heb mijn gewicht op de linkerzitbeenknobbel, de rechterheup is iets naar achteren geplaatst en ik knijp met mijn rechterbilspier echt naar links, als het ware om hem opzij te duwen.
Travers linksom: Gewicht zit ook op linkerzitbeenknobbel, de rechterheup is iets verder naar achter dan bij het appuyement en ik duw met mijn rechterbilspier meer schuin naar voren.
Galop links: Het gewicht is op beide zitbeenknobbels gelijk, mijn rechterheup ligt iets naar achteren maar niet erg veel en ik duw met beide bilspieren naar voren.

Volgens mij zijn dat de zithulpen die ik geef, voor zover ik het kan onderzoeken op een bureaustoel. Weet niet of het de goede zijn maar mijn paarden lopen er in elk geval op.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:19

Professor schreef:
Qimm schreef:

Als je goed gezen hebt heb ik dit als gezegd.(dit laatste)
Wat ik zo grappig vindt is dat iedereen een deel zegd van wat ze doen, maar niemand in in staat het precies te vertellen.

Alleen de hulpen die die zijn niet anders die zijn fijner.

Ik had niet goed gelezen, alleen globaal gekeken . En de hulpen zijn infeite het zelfde maar de manier van geven verschilt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:37

Precies zo als je het zegt.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 20:15

Ligt denk ik ook wel aan de halve ophouding die je geeft voor het aangalopperen om het paard een fractie daarvoor wat meer op het achterbeen te zetten.
Op dat moment is er een bepaalde geslotenheid waardoor ik mijn hand kan openen. Dit om het paard ruimte te geven in de drang naar voren met aanspringen.

Deze halve ophouding gebruik ik bv ook voor de kwart, halve en hele pirouettes.

En uiteraard de zithulp met het gaan naar een bepaalde kant met appuyeren. Je stelt en buigt het ook paard meer in.

knap eigenlijk he, dat die paarden zo fijngevoelig zijn voor die allerkleinste hulpen! Ik heb daar groot respect voor. Het wordt maar al te vaak vergeten en als vanzelfsprekend gezien dat ze dit maar doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 21:32

Tyrza schreef:
knap eigenlijk he, dat die paarden zo fijngevoelig zijn voor die allerkleinste hulpen! Ik heb daar groot respect voor. Het wordt maar al te vaak vergeten en als vanzelfsprekend gezien dat ze dit maar doen.

IDD, normaal rij je echt van 'even een appuyementje', 'even travers', maar door dit topic bedacht ik ook weer even hoe slim en braaf ze toch eigenlijk zijn om al die verschillende hulpen uit elkaar te houden en er de goede reactie op te geven

Antoinette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 22:04

Ik moet er eerlijk bijzeggen dat het omschrijven van mijn hulpen niet mijn sterkste punt is aangezien ik veel te weinig bezig ben met de theorie van de hulpen en meer op gevoel rijd.
(wat lang niet altijd beter is).

Met mijn paard heb ik nooit verwarring gehad tussen aangalopperen en zijgangen en ik kon nooit mijn vinger op leggen waar het door kwam.

Toevallig een keer in een les kwam ik achter één van de verschillen omdat ik ineens na 7 jaar al hetzelfde paard te hebben ineens spontaan haar niet meer in galop kreeg
Met 5 minuten was duidelijk wat er mis was en ik weet ook niet hoe het gekomen is maar...
Als ik aangalopeer leg ik mijn buitenbeen meer vanuit mijn heup naar achteren, daarentegen bij travers leg ik echt mijn onderbeen naar achteren om de kont naar binnen te 'sturen'.
Dat blijkt in ieder geval voor mijn paard één van de duidelijke verschillen te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:45

Tomaatje schreef:
In de Z laat je je paard toch juist alleen maar aangalopperen door een hulp van je heupen? (Binnenheup "erin" duwen) Terwijl je voor travers en je gewicht, en je heupen en je benen verplaatst?

Hier zit wel wat in. Ik heb nooit problemen gehad met verwarring van de hulpen [knap van die paarden!!] In de galop doe ik mijn binnenheup iets naar voren. In de zijgangen blijf ik gewoon op mijn kont zitten. Het verschil is idd subtiel maar mijn paard snapt het.

Een tijdje terug stond er hier op Bokt een kur van iemand die vanuit de drafappuyementen naar de galopappuyementen reed. Ik vind het maar een vreemde combi maar ik was wel benieuwd of mij dat zou lukken dus ik heb het direct thuis geprobeert. Lois had er geen probleem mee en begreep direct wat de bedoeling was en zo reden we het lijntje in dezelfde vloeiende lijn uit.
Vanuit het appuyeren in draf druk ik mijn been ietsje aan en breng mijn binnenheup naar voren zodat ik een klein beetje de druk in het zadel ontlast. Op dat moment kan mijn paard zijn rug mooi rond maken om aan te springen in galop.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 14:54

Ja leuk lijntje was dat he Jippie ?

Maar idd Tyrza, de hulpen lijken in de basis toch behoorlijk veel op elkaar, erg knap van de paarden én van de ruiters/amazones dat toch het onderscheid gemaakt kan worden!