draf/galopvraagje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sophie2

draf/galopvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 09:36

Hallo, ik heb een vraagje...

In stap loopt mijn jonge haflinger van 3.5 heeeel fijn en echt super ontspannen aan de teugel en dan reageert hij ook lekker op het been, niet overdreven gelijk naar draf ofzo. In draf zit het probleem en galop ook. Hij kan opzich wel nageeflijk lopen in draf en galop, maar dan is hij tegen het bit. Hij trekt veel meer. Dit moet je oplossen door je been eraan te drukken, maar als ik dat doe gaat hij veel harder en krijg ik hem moeilijk terug. Hij snapt dan dus nog niet dat die beenkneep is om het bit los te laten. In stap snapt hij het wel. Ik denk dat het niet heel veel met balans te maken heeft, omdat hij het gewoon op een recht zandpad ook doet. Wie heeft tips? Alvast bedankt

Gr. Sophie

Bienotje

Re: draf/galopvraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:34

Niet te snel zeggen dat het niets te maken heeft met balans. Juist bij een jong paard veel kans van. Ik denk dat hij nog nooit echt balans heeft kunnen vinden, omdat je met draf en galop hier tegen aanloopt.. In stap kan hij zijn onbalans nog wel beetje verdoezelen, maar in draf en galop heb jij minder controle en uit dat zich in een hard tempo.

Denk erom, helemaal bij jonge paarden. Het zit hem niet in het aan de teugel en nageeflijk lopen. Eerst moet je hem correct de hulpen leren en leren lusiteren op been- en teugelhulpen. Je hebt tijd en geduld nodig om hem deze hulpen te leren. En consequentie, maar let wel dat je het nu hij jong is goed moet aanleren. Fout aanleren is zo gedaan, daarna weer afleren duurt ellendig lang. Heb je geen instructrice die je verder kan helpen om je tijdens het rijden op het goede moment de juiste aanwijzingen te geven?!?

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 10:39

Ik heb les van een goede instructrice. Zij zegt dat hij balans nog wel moeilijk vind. Maar vooral in de bak dan. Want op de weg loopt hij rechtuit en dan heeft hij ook wel balans nodig maar minder dan in bochten van de bak enz. Of zou hij balans op een recht zandpad ook heel moeilijk vinden? af en toe loopt hij wel te slingeren over de weg..

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 12:08

Laat hem eerst op eigen benen lopen voordat je begint met nageven. Veel overgangen rijden en goed voorwaarts houden. Als hij erg slingerd ook op een recht pad heeft hij nog moeite met de balans. Mijn paard heeft er in het begin ook last van gehad en liep helemaal scheef. Toen ze wat langer onder het zadel was en in balans was ben ik pas begonnen om haar nagevelijk te rijden. Wat ook goed helpt is om door het bos te rijden op een lang pad. Een pony op stage slingerde ook heel erg, daar hield ik gewoon goed m'n been bij om haar rechtop te houden.

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 16:59

goed voorwaarts houden is geen probleem, maar de overgangen wel.. Ze duren een uur en ik ben er al lang mee aan het oefenen, maar ik heb het gevoel dat ik echt niks opschiet.. Heel vervelend dus! En als mijn pony gaat slingeren en ik geef been dan ziet hij dat gelijk weer als hup vooruit.. dus kan amper met me benen rijden. Omdat hij dan veeeelste voorwaarts word..

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:10

Je paard moet leren dat hij bij beendruk niet per definitie sneller moet. En paard dat snel gaat lopen moet wel met het been gereden worden want als ie niet aan je been is kan je er uiteindelijk niet veel mee. Met name als ie moeite heeft met balans moet je je bezig houden met de basis. Je paardje is nog jong dus je zal meer geduld moeten tonen...