Oudje Mariska(27) @ VrijSpringWork (de 1 meter gehaalt!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pattypaard

Oudje Mariska(27) @ VrijSpringWork (de 1 meter gehaalt!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 23:50

Vandaag heb ik Mariska weer laten vrijspringen Dit is pas de 3e keer dat ze het doet en er zit ook genoeg tijd tussen(5 weken deze keer)
Charelle(magiclover) was zo aardig om mij haar wei/bak, hindernismateriaal en beschermers te laten lenen. Hardstikke Bedankt daarvoor Charelle!
Eerst hebben we haar wat losgewerkt..beetje laten stappen wat draven en wat over de balkjes gegaan.
Daarna zijn we rustig naar een sprongetje toegegaan en het steeds rustig aan opgebouwt Tot ongeveer 94 cm. maar waar mariska sprong (bij de hoefslag) is het hoger en onvegeer 1 meter(met balk erbijgetelt)
Het was ook de eerste keer dat ze peesjes en kogelbeschermers omhad, een keer had ze kogelbeschermers omgehad maar had toen helemaal geen plezier meer erin..toen ik ze afdeed had ze dat wel weer.
Gelukkig bederfde deze spullen haar plezier niet
a.u.b. geen commentaar over haar doorgezakte rug Ze is gelukkig ook weer wat dikker geworden!
1AfbeeldingHet loswerken.
2Afbeelding
3Afbeeldingze vond het een beetje eng, heeft misschien nog wel nooit dit echte hindernisgedoe gezien. (teminste de laaste 6 jaar zeker niet)
4Afbeelding
5Afbeeldingen via de andere kant
6Afbeelding
7Afbeeldingen een klein hindernisje
8AfbeeldingLieve Teddybeer
9Afbeelding
10Afbeeldinghiih
11Afbeeldingen stijltje
12Afbeelding
13Afbeeldingoeh
14Afbeelding
15Afbeeldingen ietsjes hoger
16Afbeelding
17Afbeeldingze durfde niet meer te kijken
18Afbeeldinghier aan de andere kant(waar jack hangt) een gaatje hoger
19Afbeeldingzoals hier te zien is
20Afbeelding
21Afbeelding
22Afbeeldingen toen was ik even op mariska gaan zitten
23Afbeeldingen de andere kant ook hoger
24Afbeelding
25AfbeeldingHier springt ze echt mooi! (hindernis is aan de kant waar het jack hangt ook hoger)
26Afbeeldingafzete en,,27Afbeeldinglanding van dezelfde sprong
28Afbeeldingdie achterbene
29Afbeelding
30Afbeelding
31Afbeelding
32Afbeeldingen de laatste!
Tussendoor met opbouwen hebben we met mariska gestapt en haar zo op adem laten komen. Voordat de hindernis hoger ging moest ze er ongeveer 3 keer van bijde kanten overheen gaan
Ik weet niet helemaal zeker of de foto's op de goede volgorde staan(camera zet ze soms anders )
Denken jullie dat Mariska hoger kan? En is dat ook verstandig om te doen?
Commentaar enz. mag natuurlijk(wel graag ook onderbouwt )
groetjes patty

Anoniem

Re: Oudje Mariska(27) @ VrijSpringWork (de 1 meter gehaalt!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 23:56

Vet leuke foto's!.. ff offtopic.. met [***] heb ik ook zoiets gesprongen.. maar meer kruisjes..
enne.. iets hoger kan wel.. maar si dat niet slecht voor haar rug??..
nou ja.. verder.. mooie techniek
xxxjes [***]

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 00:08

Leuke foto´s hoor en dat voor een oudje!
Vind dat ze het helemaal niet onaardig doet. Je ziet dat de hogere sprongen makkelijker voor haar zijn als de lage. Of je zelf hoger moet gaan is jou keuze, jij hebt haar in het echt zien springen wij niet.

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 06:36

Heey,

Leuke foto's! Aan haar oren te zien heeft ze er echt plezier in Alleen zou ik het wat rustiger opbouwen omdat ze nog niet zo heel vaak gesprongen heeft en al wat op leeftijd is. Het is maar een tip

xxx

Chaelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 07:38

Leuke foto's zeg! Ze doet het goed hoor
Ik ga met iriss mee om het wat rustiger op te bouwen als je hoger gaat

Veel plezier nog!
Xxx

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 08:01

Inderdaad rustig opbouwen. Ik zou er ook een grondbalk onder leggen, zo kunnen ze beter de hoogte inschatten.

Voor de rest ziet het er hardstikke leuk uit hoor! Ook leuke pony.

muppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 08:37

ooohhh,wat een schattige pony.. ze ziet er nog echt goed uit zeg..
echt knap dat ze nog zo hoog kan springen zeg!!
leuke foto's ook..
doeggg

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 08:40

Rustiger opbouwen???? Ze heeft zeker 25 keer gesprongen en ik kan me voorstellen nog vaker. Ik zou eerder zeggen minder sprongen maken. Als het dan te snel gaat dus ook minder hoog. Maar zoals het eruit ziet bouw je heel rustig op. Dat is dus wel prima. Maar meer dan 25 sprongen vind ik erg overdreven. Kan je beter wat sneller opbouwen.

Tessaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:14

ziet er goed uit hoor mooi paardje

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 10:59

@Iedereen, Bedankt enne, wat bedoelen jullie precies met rustiger opbouwen?
[***], ja daar was ik ook al aan aan het denken(de rug),
Libertylove, dat wel weer. maar ik weet niet of dat ook verstandig is om te doen, doordat ze best wel een doorgezakte rug heeft
Irisss, haha meestal heeft ze het buitenoor naar voren en het binnenoortje naar diegene die haar 'erover' laat gaan
Lintjuuuh, dat was eigenlijk ook de bedoeling(grondbalk) maar er was alleen maar die ene weipaal nog. toen het hoger ging had ik die erbij gelegt als grondbalk maar van de andere kant wou ze er zo niet over(wel toen ik de paal weer langs de hindernis legde)
oosterhoff, dus volgens jou zou ik best wel wat sneller op mogen bouwen? (als ze hoog gaat springen) bijv. na 1 sprong van bijde kanten
iets hoger?

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:04

Wat een schatige pony, ze ziet er ook nog goed uit. Leuk koppie staat er op.

Toch kan ik me niet voorstellen dat die laatste foto's een meter hoog zijn. Laat ik hem houden of 50 cm ongeveer.

Dat is maar goed ook, want ik zou een pony van 27 niet over een hindernis van een meter laten springen.
Zeker niet als ze het waarschijnlijk vroeger nooit gedaan heeft.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:08

Het komt er op neer dat ik 25 sprongen erg veel vind. het zijn dan wel kleine sprongetjes maar het is wel belasting. Ik neem aan dat je meer sprongen hebt gemaakt dan de foto's die je erop hebt gezet. Dus dat is dan nog meer dan 25. Het is heel belangrijk dat ze eerst goed wordt losgewerkt aan de longe ofzo. En daarna wat kruisjes. Het opbouwen naar een meter kan zo snel als de pony het aangeeft. Als ie heel makkelijk over lage sprongetjes gaat dan hoef je echt niet eindeloos erover te gaan. Het aantal sprongen beperken is voor een oud paard veel belangrijker dan de hoogte. Kost het haar moeite om de lage sprongen te nemen dan moet je het daar bij laten. Tot een hoogte van 50 cm kan je best snel opbouwen daarna langzamer.
Maar nogmaals je pony geeft zelf wel aan wat hij aankan. Je moet goed kijken naar het gemak waarmee je pony springt.

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:10

Mijn eerste gedachte was.... laat dat paard lekker oud zijn...

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:13

Nathalie1983 schreef:
Mijn eerste gedachte was.... laat dat paard lekker oud zijn...

Leg uit. Volgens mij is dit een leuke afwisseling voor een pony. En als ik die foto's zie dan heeft ze er plezier in.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:14

Ze springt netjes maar je laat haar te veel springen op haar leeftijd. Indd, een sprong of 10 in totaal. Eerst wat warmspringen en balkjes en daarna nog wat springen. Ik denk dat de laatste sprong een cm of 70 is.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 11:16

Fairie, danke als ik zo terugkijk naar de foto's kan ik me dat ook niet voorstellen. maar het meisje(waarvan het materiaal en alles is) heeft het een keer opgemeten en als ze hindernis normaal stond(gelijk) 94 cm met de balk erbij. daar waar mariska sprong stond de paal wat hoger. en zou het zo ongeveer 1 meter zijn.
maar toen ik daar stond leek het ook veel hoger dan terug is te zien op de foto's

oosterhoff, ok nu begrijp ik het (die meerdere sprongen zonder foto zullen er niet veel zijn)

Nathalie1983, de pony heeft er plezier in en dit word echt niet erg vaak gedaan. zelf wil ze nog heel graag en het is juist goed om een oudere pony in beweging te houden. Zou ze dit zelf niet leuk vinden dan werd het ook niet gedaan de pony is van leeftijd oud,,maar van geest nog niet

griebels, ok. ik zal eraan denken de volgende keer.

Nog een klein filmpje van 1 sprong, http://www.zippyvideos.com/714658852182 ... lding_088/
Laatst bijgewerkt door Pattypaard op 21-10-05 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

prom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:27

heej meis ...

gave foto's leuk ponytje ook ze ziet er echt goed en lief uit joh... ze kan ook leuk springen *moet mijn pony een voorbeeld aan nemen* echt gave foto's

Maaikelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:46

Leuke foto's hoor, maar kzou zo een oud paardje niet meer zo veel laten springen, als ze een blessure krijgen, duurt het véél langer voordat het genezen is dan bij een jong paardje...

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:29

patty de foto's zijn inderdaad goed gelukt en eht filmpje is ook wel leuk

de pony heeft er nog veel plezier in en het vrijspringen word neit zo heel vaak gedaan met de pony en als je niks met mariska zou doen zou ze het niet leuk vinden (denk ik) mijn pony kan der ook wel een voor beeld aan mariska nemen maar hij heeft ook wel staan kijken aan de anderkant van de draad
Laatst bijgewerkt door magiclover op 21-10-05 14:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:35

Leuke foto's en leuke pony, ik ga mee met het bovenstaande commentaar. Ook zou ik een grondbalk erbij leggen, zo kan je pony het beter inschatten. Ze heeft er wel plezier in, dat zeker, maar ik zou idd niet teveel en te hoog doen, daar kan ze de volgende dag wel spierpijn van krijgen.

magiclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:39

ik heb jammer genoeg maar 1 balk en 1 wei paal en verder kan er niet veel in eht weitje we hebben de grond belk geprobeert maar dna ging ze er aan 1 kant steeds naast dus hebben we de weipaal weer naast de hindernis gelegt

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:41

Dit is dus echt geen meter hoor! inderdaad een halve meter of 60 cm.

Vind het alleen slecht dat je een oudje zoveel laat springen. Doe dan liever meer grondbalkjes met haar en minder hogere sprongen. Helemaal als ze het niet vaak doen. Hou er wel rekening mee dat ze de volgende dag zal barsten van de spierpijn, dus dan even rustig longeren of loswerken.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:42

heej leuke foto's!
ziet er goed uit..
@ oosterhoff: Mijn verzorgpony is ook al op leeftijd.. (bijna 20) en die vliegt ook nog zo over 70/80 cm heen.. ze vind het zelf super leuk om te springen.. ik hoef ook niks te doen ze gaat er automatisch op af..
dus ik zal niet weten wat er mis mee is om een oudere pony eens lekker te laten springen..

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 14:43

als dat beesie het nog kan :S waarom zo moeilijk doen je ziet toch dat het beesie toch onwijs naar zn zin heb sjonge jonge.. de meeste paarden gaan juist eerder dood omdat er word gedacht laat ze maar lekker oud worden nee een oud paard mag best wel beweging hebben zoals ieder paard ik reed een paard van 29 jaar en daar reed ik in de bergen mee in amerika en zon 2 uur en crossen wat ie deed niet te houden dat ding. Een leeftijd is maar een leeftijd dat leg niet weg dat een paard zich veel jonger kan voordoen dat is met mensen ook zo.. de een zit op zin 80e achter de gernaniums en de andere wandeld heel de wereld af

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 15:07

__promiss___: hiih bedankt nouhw,,niet altijd hoor
Maaikelove: ok
magiclover, haha..nouhw denk het niet hoor
Jettie: ok, zal proberen of ik/we voor de volgende keer ook een goede grondbalk kunnen krijgen
#Ymke#, volgens magiclover is dat het wel ongeveer(heeft opgemeten eens) ok,
even voor iedereen,, wat is eigenlijk beter voor de pony. wat minder hoog en breder. of hoger? (met breder hoef ik dus niet veel te bedoelen)
Mikkiej: dankje
Smurfie: mee eens!