wijd gaan van achteren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sa80

wijd gaan van achteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 16:52

Ik rij een 6 jarige keurmerrie in de M dresuur.
Ze wordt steeds sterker van achteren en heeft erg ruime gangen.

Met name in de middendraf gaat ze van achteren wijd.
Maar ook aan de hand in stap doet ze dit.

Kan iemand mij hier meer over vertellen.

Heeft dit met het exterieur te maken (ondanks dat ze keur is??) of is het een rijtechnisch probleem? Ondanks dat ze het ook aan de hand doet?

Wat kunnen hiervan de gevolgen zijn? En is het op te lossen?
Het schijnt dat de hengst D-Day dit ook doet...

talented

Re: wijd gaan van achteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 20:13

Ik rij een ster merrie, die precies het zelfde doet! Schijnt dat het gewoon met het exterieur te maken heeft. Door middel van training kan je niet oplossen, is mij verteld, wel wat beperken (veel schakel, korte stukken verruimen in plaats van lange lijnen, balkjes draven etc)!

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:13

Mijn hengst doet het ook. Hij staat van nature wat wijd en achter de massa en als hij dan van achteruit de midden of uitgestrekte draf moet inzetten dan wordt hij ook een paar passen wijd.
Ik heb er nog nooit een opmerking over gehad, ook niet in het Z1. De enige opmerking die ik dan krijg is dat hij de eerste helft niet gesloten genoeg gaat (wijd dus )
Krijgen ze geen last van hoor

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:02

Ik had het laatst ook op mijn protecol staan.
Je kan er idd niet veel tegen doen, maar ze moeten sterker worden in de kniebanden?
Ik moet nu schouderbinnenwaarts op een volte rijden zodat hij zijn achterbeen er goed onder plaats en dan in één keer rechtuit weg in volle middendraf zodat hij zijn achterbeen er nog onder heeft in die middendraf.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 13:21

Sjellii schreef:
Ik had het laatst ook op mijn protecol staan.
Je kan er idd niet veel tegen doen, maar ze moeten sterker worden in de kniebanden?
Ik moet nu schouderbinnenwaarts op een volte rijden zodat hij zijn achterbeen er goed onder plaats en dan in één keer rechtuit weg in volle middendraf zodat hij zijn achterbeen er nog onder heeft in die middendraf.

Vind ik persoonlijk niet de juiste manier. Wanneer je in 1 keer wegrijdt in volle middendraf zal hij zich de eerste paar passen nog kunnen sluiten, maar aangezien jij er dan zoveel van vraagt, zal hij naarmate hij de middendraf voortzet, ook steeds breder gaan. Ik ben meer een voorstander van het rijden van een schouderbinnenwaarts, en dan maar vijf passen ofzo wegrijden in middendraf, opvangen, doorsluiten. Je kan , in mijn ogen, beter korte stukken wegrijden, zodat de kans dat hij zich achter onttrekt, het kleinste is!

sa80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-05 14:56

Het heeft bij mij ook nog nooit op een protocol gestaan, maar toch het is niet echt mooi om te zien.
Het lijkt alsof ze niet weet waar ze haar benen moet laten (ruime gangen).
@Zwelgje: Die van mij loopt ook wijd als ze wel gesloten gaat in de middendraf. Maar of het een rijtechnisch probleem is... (aangezien ze het ook in stap doet)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:43

Volgens mij wel, simpel weg meer die achterhand gaan gebruiken. Eronder en actief.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 18:58

Sammie schreef:
Volgens mij wel, simpel weg meer die achterhand gaan gebruiken. Eronder en actief.

En dan nog is dit een fenomeen wat niet bij ieder paard opgelost kan worden. Door middel van die achterhand te trainen, eronder en actief, zal het bij veel paarden verminderen of juist worden verholpen maar er zijn ook dieren waarbij het gewoon de bouw is. Die achterbenen staan van nature iets meer uit elkaar en dit is niet altijd op te lossen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:01

Nee, daar zit idd wel verschil in. Maar in de meeste gevallen is het dus wel op te lossen dmv actieve achterhand en anders wel gedeeltelijk.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 19:02

Sammie schreef:
Nee, daar zit idd wel verschil in. Maar in de meeste gevallen is het dus wel op te lossen dmv actieve achterhand en anders wel gedeeltelijk.

Ja, klopt, daarvoor zou de TS meer informatie moeten geven over het dier in kwestie !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 13:14

Vaak gaan paarden wijd omdat ze bang zich te betrappen. Als een paard eenmaal die manier van lopen heeft aangeleerd krijg je het er bijna niet meer uit.
De smid kan je paard helpen het ijzer zo aan te leggen dat hij sneller weg kan met zijn voorvoet en aan de achterhoef kan hij het ijzer een stukj enaar achter leggen. Verder zou ik thuis altijd een springschoen gebruiken ter bescherming van de voorvoet. Naarmate een paard sterker wordt, wordt hij ook vlugger in het voorbeen.

sa80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-05 18:14

Paard is inderdaad nog niet sterk genoeg in de achterhand voor een hele goede M proef, maar nog nooit heb ik commentaar van een jury gehad over het wijd lopen en dat vind ik best vreemd.
Als het echt met een sterke achterhand te maken heeft dan zou ze het aan de hand of bv in de wei niet moeten doen en toch doet ze het dan ook.
Mijn instructrice had het inderdaad ook al over speciaal beslag, maar dit nog niet uitgeprobeerd

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 20:10

Paard bij mij op stal deed het ook. had ook vaak wat aan de benen maar sind er met bandage's (waar we geen voorstander van zijn) wordt gereden is het probleem bijna opgelost

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-05 21:06

Marije1984 schreef:
Paard bij mij op stal deed het ook. had ook vaak wat aan de benen maar sind er met bandage's (waar we geen voorstander van zijn) wordt gereden is het probleem bijna opgelost

Bij die stermerrie waarmee ik rij, wordt het alleen maar erger als ik gebandageerd rij!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-05 00:01

Ik begrijp eigenlijk ook niet echt waarom het bij dat paard minder word. Lijkt mij ook dat als ze iets om hun achterbenen hebben eerder wijd dan bij elkaar gaan lopen, als ze al graag wijd lopen.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 15:08

Een paard loopt vaak wijd van achter als hij nog niet sterk genoeg is. Vaak zijn het paarden die zó ver onder willen treden dat ze het door het lijf niet verwerkt krijgen. Als je paard sterker word daarin gaat het vanzelf beter. Zie soms zelfs lichte tour paarden nog wijd lopen in het verruimen, behalve balans en de achterhand goed blijven trainen kun je er weinig aan doen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:36

Sammie schreef:
Ik begrijp eigenlijk ook niet echt waarom het bij dat paard minder word. Lijkt mij ook dat als ze iets om hun achterbenen hebben eerder wijd dan bij elkaar gaan lopen, als ze al graag wijd lopen.

Omdat paard ik kwestie zeer gevoelig is.
Als hij bijvoorbeeld bij de hoefsmid is geweest loopt hij de eerste keer onder het zadel als een zwabber. (komt zeker niet door de hoefsmid want sinds het paard bij ons staat wordt dit al elke keer wat beter)en waarschijnlijk geeft de bandage meer gevoel van stevigheid en loopt daardoor niet meer wijd

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:38

De bandage zou hier normaal gesproken niks mee te maken moeten hebben. Een paard kan wat gek lopen als hij een vreemde/onbekende beenbescherming om heeft maar dat is maar van korte duur normaal.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 22:56

Even een dom voorbeeld. Jij gaat harlopen. Dat gaat toch ook fijner met goede schoenen?
Waarom zou dat voor een gevoelig paard anders zijn??
Het werkt bij dit paard dus zou het eventueel ook bij een ander paard kunnen werken. Ik weet ook niet waarom hij wel doet zonder en niet met bandage. Kan het moeilijk aan hem gaan vragen Maar het is toch zeker zo.
waar we niet zo heel blij mee zijn omdat we liever met peesje trainen dan bandage's

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-05 23:19

Dat heeft imo meer met de hoefijzers te maken, schoenen

Ik heb iig altijd geleerd dat wijd gaan achter te maken heeft met de kracht en het balans van het paard. Vind het vreemd, maar goed als het helpt

Zwelgje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 09:42

Okkie1 schreef:

Ik heb iig altijd geleerd dat wijd gaan achter te maken heeft met de kracht en het balans van het paard. Vind het vreemd, maar goed als het helpt

Het heeft helaas in de meeste gevallen gewoon te maken met de stand van de benen. Mijn hengst staat wijd en achter de massa en biljardeert zelfs een beetje. Niet echt de meest handige stand om lekker te dressuren zou je zeggen. Toch kan het en lukt het met gerichte training al zal het altijd een moeilijk punt blijven, je moet er altijd aan blijven werken.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:05

Ben ik het niet mee eens, alle paarden die ik ken die wijd achter gaan (in het verruimen vooral) staan correct op de benen en bij die paarden is het puur een kwestie van kracht/balans.

talented

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 17:34

Okkie1 schreef:
Ben ik het niet mee eens, alle paarden die ik ken die wijd achter gaan (in het verruimen vooral) staan correct op de benen en bij die paarden is het puur een kwestie van kracht/balans.

Ben ik het gedeeltelijk mee eens! Ik ken ook een aantal paarden die correct op de benen staan maar toch wijd gaan (met name in verruimingen). Maar er zijn ook een aantal paarden waarbij de stand van de benen gewoonweg niet correct is waardoor het haast een onmogelijke opgave is om gesloten de verruiming door te gaan!

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-05 19:51

talented schreef:
Okkie1 schreef:

Ben ik het gedeeltelijk mee eens! Ik ken ook een aantal paarden die correct op de benen staan maar toch wijd gaan (met name in verruimingen). Maar er zijn ook een aantal paarden waarbij de stand van de benen gewoonweg niet correct is waardoor het haast een onmogelijke opgave is om gesloten de verruiming door te gaan!

Ja dat vind ik niet meer dan logisch.

WinBinChes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 19:41

Okkie1 schreef:

Ik doelde ook meer op de steun aan je enkel. Ik heb ook geleerd dat het in de meeste gevallen daarmee te maken heeft, maar ik ook altijd geleerd dat er uitzonderingen op de regel kunnen zijn. Het domme is eigenlijk dat we niet eens om die reden hem nu bandageren. Het viel me gewoon op dat hij met in een keer niet meer deed. wij zijn er blij mee iig en we hopen dat het doorzet zodat hij straks zonder in de dressuur rung het ook niet zal doen. Nu is hij ook geen extreme wijdloper. Je moet er echt naar gaan kijken anders valt het niet eens op.