Links slecht en rechts goed:s

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marisje20

Links slecht en rechts goed:s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 15:26

ik heb een paard dat rechts super netjes loopt alles goed doet en op links door mehand heen loopt niet meer reageert op me beenhulpen niks.. hoe komt dit? en hoe kan jehet oplossen? ik heb gehoord van me instructeur dat ik als ik ga longeren dat ik dat vooral op links moet doen? weten jullie nog andere tips?

_Nancy_

Re: Links slecht en rechts goed:s

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 15:40

Inderdaad, veel oefenen op de slechte kant. Het is vaak zo dat je paard één betere kant heeft. Dus niet denken van dat is zijn slechte kant, dus ik ga vaker rechtsom rijden, maar juist heel veel oefenen op de andere kant, dan komt het vast wel goed!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:05

juist niet op 1 kant gaan oefenen, want dan heb je straks het probleem dat hij op rechts vastloopt. waar je je wel mee bezig moet houden is rechtrichten en veel op de binnenhoefslag rijden. je moet dus zorgen dat de bespiering weer gelijk wordt. nu is de bespiering aan de ene kant langer als aan de andere kant waardoor hij moeilijk buigt linksom. zorg wel dat het paard zeer scherp aan je been/ hulpen is anders heeft rechtrichten geen zin.
meer info over rechtrichten kun je hier vinden; www.hoefkatrol.com/

verder kun je Bets hier op bokt even pb-en...zij heeft hier heel veel ervaring mee en kan jou verder helpen...

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:09

Ook kun je veel slangenvoltes en wendingen rijden.. En dan in de slangenvolte een extra kleine volte rechtsom maken..

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:18

Uppojono schreef:
Ook kun je veel slangenvoltes en wendingen rijden.. En dan in de slangenvolte een extra kleine volte rechtsom maken..

dit zou ik niet aanraden, paard moet eerst recht zijn en druk hebben op 2 teugels, bovendien kan het paard zijn binnenachterbeen door gebrek aan kracht niet goed onderkomen en word je volte nooit mooi rond. je moet dus zorgen dat het eerst recht is met druk op 2 teugels dan kun je de volte inzetten met weinig tot geen stelling, zodat de benen eerst in 1 lijn gaan, als dat beter gaat kun je het paard in de volte zetten op de kant die het moeilijkst is voor hem/haar.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:25

Naar mijn idee gaat het er niet om of die volte mooi rond wordt of niet, maar dat je je paardje weer lekker los krijgt.. Daarna kun je wel weer aan de figuren gaan werken.. Natuurlijk moet de volte uiteindelijk mooi rond worden, maar met een paard wat links zo vastzit, zal dat niet gaan lukken..

Met die slangenvolte vind ik het juist mooi dat je je paardje eerst door z'n hele lichaam laat buigen en daarna weer een stukje recht stelt..

Maar dit is mijn manier.. Niet dat ik me jouw manier niet kan inbeelden.. Maar ik ga eerst voor lekker los door het hele lichaam..

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:26

nancy22 schreef:
Inderdaad, veel oefenen op de slechte kant. Het is vaak zo dat je paard één betere kant heeft. Dus niet denken van dat is zijn slechte kant, dus ik ga vaker rechtsom rijden, maar juist heel veel oefenen op de andere kant, dan komt het vast wel goed!

@ Klomp, ik had het misschien niet helemaal goed gezegd, maar ik bedoelde natuurlijk niet dat je alleen op de slechte kant moet gaan oefenen, wel gewoon op beide kanten evenveel, maar niet alleen op de goede kant. Er zijn best mensen die dan het liefst zo min mogelijk op die kant gaan rijden, daar los je het probleem natuurlijk niet mee op. Dat was meer wat ik bedoelde.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:29

Uppojono schreef:
Naar mijn idee gaat het er niet om of die volte mooi rond wordt of niet, maar dat je je paardje weer lekker los krijgt.. Daarna kun je wel weer aan de figuren gaan werken.. Natuurlijk moet de volte uiteindelijk mooi rond worden, maar met een paard wat links zo vastzit, zal dat niet gaan lukken..

Met die slangenvolte vind ik het juist mooi dat je je paardje eerst door z'n hele lichaam laat buigen en daarna weer een stukje recht stelt..

Maar dit is mijn manier.. Niet dat ik me jouw manier niet kan inbeelden.. Maar ik ga eerst voor lekker los door het hele lichaam..

dat ben ik met je eens! ik denk dat je me verkeerd begrijpt, ik zal het proberen uit te leggen;

doordat de bespiering aan de ene kant langer is dan aan de andere kant en dus het paard scheef is, zul je eerst de bespiering aan beide kanten even lang moeten maken. als je namelijk met een scheef paard zomaar ineens scherp in laat buigen kan dit enorm zeer doen. logisch want de spier is te kort. het is juist de kunst om de spier langzaam weer op te rekken (denk in weken of zelfs maanden) zodat de bespiering weer gelijk is. als de bespiering weer gelijk is kun je het paard weer gaan laten buigen naar beide kanten.

kijk anders even hier, daar staat het uitgebreid uitgelegd en zul je het beter snappen; www.hoefkatrol.com/

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:30

nancy22 schreef:
nancy22 schreef:

@ Klomp, ik had het misschien niet helemaal goed gezegd, maar ik bedoelde natuurlijk niet dat je alleen op de slechte kant moet gaan oefenen, wel gewoon op beide kanten evenveel, maar niet alleen op de goede kant. Er zijn best mensen die dan het liefst zo min mogelijk op die kant gaan rijden, daar los je het probleem natuurlijk niet mee op. Dat was meer wat ik bedoelde.

ah...gesnapt!

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:42

Oké, dat ben ik met je eens, Klomp....