[Gevr] Juiste (basis)hulpen voor de gallop?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myke

[Gevr] Juiste (basis)hulpen voor de gallop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-05 10:17

Hoi,

Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Kan iemand mij uitleggen wat de (basis)hulpen zijn voor de gallop?
Behalve de standaard manege uitspraak die je vaker hoort: binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter (of iets in die trant).

Gisteren reed namelijk iemand mijn paard in een les. Gallop ging moeizaam tot nauwelijks. Mijn paard galloppeert normaalgesproken eigenlijk vrij makkelijk aan (met menigeen op zijn rug). Dit keer niet.

Ze kwam na de les van de instructrice erachter dat ze waarschijnlijk nog nooit de juiste hulpen te horen of uitgelegd heeft gekregen. Op lange rechte stukken (buiten bijvoorbeeld) vormt het galloperen vaak geen probleem. Nu werd er in de bak gereden. Ruiter in kwestie heeft trouwens wel de nodige rij-ervaring

Ik stond aan de zijlijn met mijn mond vol tanden, want hoe leg je uit welke hulpen je moet geven?

Misschien goed om daar toch weer eens bij stil te staan bij die basishulpen. Ik ben niet in staat het uit te leggen of dit over te brengen. Heb het vroeger natuurlijk ook geleerd en natuurlijk kan ik het in boekjes opzoeken...

Maar misschien kan iemand van jullie het beter uitleggen?

Alvast bedankt.

Myke

poes

Re: [Gevr] Juiste (basis)hulpen voor de gallop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:37

Het probleem met galop is dat je eigenlijk heel veel hulpen in een keer kunt geven. Ik probeer het zelf eerder simpel te houden. Buitenbeen naar achter is het referentiepunt voor je paard, dat toont hem dat er galop komt, en welke galop.
Voor ik aanspring zorg ik dat ik het paard wat meer in elkaar rijd, ik geef een halve ophouding, en dan met het buitenbeen naar achter zet je jezelf in de positie waarin je zit als je galoppeert. Eigenlijk moet dat voldoende zijn.

Je kunt dit goed oefenen aan de longe, eerst zonder ruiter en dan met.

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 12:42

Ik heb ook wel eens gehoord dat je je buitenheup naar achteren moet brengen. (of naar voren, ik weet het niet meer, ik doe het altijd op gevoel )
En in combinatie met je benen natuurlijk.
Op de paarden van een dressuurstal waar ik wel eens werk, werkt dit ontzettend goed. Even je heup draaien en ze springen meteen aan

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:04

ik gebruik de volgende hulp:

binnenhand ontspant en geeft iets ruimte. de binnenschouder en het binnenbeen moeten immers de ruimte hebben omnaar voren te kunnen grijpen.
de buitenhand geeft een ophouding en ligt tegen de hals. dit zodat het paard in de juiste aanleuning blijft en niet over de schouder weg galloppeerd.
je binnenbeen ligt op de singel en je buitenbeen erachter. je buitenbeen geeft de hulp, het buitenachterbeen is namelijk het eerste been wat weggalloppeerd.

hoop dat ie zo duidelijk is

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 13:49

Hulpen voor het aangaloperen:

Halve ophouding (dit moet bekend zijn)
Aanspannen van het kruis.(dit is hetzelfde als je diaree hebt en de laatste stappen naarde w.c.).
Gewicht vermeerd op de binnen zitbeenknobbel.
De binnenheup licht naarvoren drukken.(niet overdrijven het gaat om mm.)
De binnenkuit aan (op) de singel versterkt drijvend.
De buitenkuit iets terug (een handbreedte achter de singel) in afwachtend (passief hij begint eerst te werken als het nodig is, als het paard b.v. niet snel reageerd)
De buitenteugel staat aan. (blijft passief )
De binnen teugel gaat voor (zonder de verbinding op te geven).

De galopsprong geef ik ook nog even aan zodat je zelf kan combineren waarom de hulpen zo gegeven worden.

Rechts aangaloperen:
1. Phase: Linkerachterbeen.(buitenteugel dran)
2. Phase: rechterachterbeen + linkervoorbeen.(binnhand ietje voor)
3. Phase: rechtervoorbeen.(dito)
Zweefphase.
En dan begint het weer opnieuw.
Primitief gezegd laat je de galop door je binnenhand er uit.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 16:42

Dat bedoel ik dus met 'een waslijst' aan hulpen. Allemaal wel waar, maar als je aan dat alles denkt lukt het nooit denk ik. Probeer gewoon vooral te denken aan dat buitenbeen, geef een 'duwtje' met je heupen en doe de rest op gevoel.

Ik las hier ergens dat je met buitenbeen het paard in de galop drijft en iemand anders zegt het omgekeerd. Ik gebruik zo'n beetje beide benen denk ik, maar ik vraag me nu wel af of het verschil uitmaakt? Hoe doen jullie dat?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 17:15

zoals hierboven uitgelegd in mijn post gebruik ik het buitenbeen... het buitenachterbeen van het paard gaat immers als eerste weg en heeft dus de meeste oonderstueing nodig.

sinds kort rijd ik western en daar doe je zelfs helemaal niets met je binnenbeen

Biepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 19:37

ahum, DOORZITTEN! dat miste ik hier precies toch wel overal. vaak helpt het dat je een tijdje voor de galop gaat doorzitten, zodat je je hulpen duidelijk kan geven, zonder dat ze overrompeld wordt. rustig in een wending of in een volte een halve ophouding, buitenbeen naar achter, binnenbeen aandrukken en tegelijkertijd even 'helpen' met je zit, beetje doorduwen zeg maar.

wb dat binnen- en buitenbeen, voor de dressuur is het de bedoeling dat je buitenbeen gewoon aangeeft welke galop en dat je met je binnenbeen eigenlijk aanspoort.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 00:31

poes schreef:
Dat bedoel ik dus met 'een waslijst' aan hulpen. Allemaal wel waar, maar als je aan dat alles denkt lukt het nooit denk ik. Probeer gewoon vooral te denken aan dat buitenbeen, geef een 'duwtje' met je heupen en doe de rest op gevoel.

Ik las hier ergens dat je met buitenbeen het paard in de galop drijft en iemand anders zegt het omgekeerd. Ik gebruik zo'n beetje beide benen denk ik, maar ik vraag me nu wel af of het verschil uitmaakt? Hoe doen jullie dat?

Dit is geen waslijst dit zijn de basis hulpen voor het aangaloperen, en als ik deze hulpen niet invlees en bloed over heb moet ik dat leren te doen, dus automatisch. Het is absurd om te denken ik geef m´n paard een duwtje, rijden als je het bewust doet is veel eenvoudiger, als je in de basis de zuivere hulpen leert, natuurlijk is het veel, maar dat is ja de kunst in het paardrijden. En natuurlijk ga ik doorzitten, lichtrijden doet men alleen bij het losrijden, en in het terrein, in de dressuur lichtrijden is eigenlijk onzinnig, als ik m´n paard iets leer.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 02:19

Ik heb laatst ook ontdekt dat mijn paard beter/ netter aanspringt in galop als ik eerst een aantal rondjes ga doorzitten. Ik ging natuurlijk altijd eerst doorzitten als ik aansprong, maar nu doe ik dat bewust wat langer van tevoren en dat werkt bij mijn paard goed. Verder geef ik een ophouding aan de buitenteugel, binnenteugel maak ik luchtiger en buitenbeen achter de singel. Binnenbeen goed aanhouden, zodat je paard niet naar binnen valt in zijn lichaam.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 07:51

Professor schreef:
poes schreef:

Dit is geen waslijst dit zijn de basis hulpen voor het aangaloperen, en als ik deze hulpen niet invlees en bloed over heb moet ik dat leren te doen, dus automatisch. Het is absurd om te denken ik geef m´n paard een duwtje, rijden als je het bewust doet is veel eenvoudiger, als je in de basis de zuivere hulpen leert, natuurlijk is het veel, maar dat is ja de kunst in het paardrijden. En natuurlijk ga ik doorzitten, lichtrijden doet men alleen bij het losrijden, en in het terrein, in de dressuur lichtrijden is eigenlijk onzinnig, als ik m´n paard iets leer.

Ik heb eens ergens gelezen in een artikel met een Nederlandse topruiter (geloof dat het Tineke Bartels was) dat paarden het erg moeilijk vinden om AL die hulpen samen te verwerken. Natuurlijk zijn het de juiste hulpen. Ik wilde maar zeggen:
bij een jong paard of een onervaren ruiter vind ik dat buitenbeen en de juiste zit het allerbelangrijkste. Gaandweg ga je dan steeds netter aanspringen. Net zoals je bij het begin aandraaft door alleen maar been te geven, en dat gaandeweg uitwerkt tot een reeks gecoördineerde hulpen.
Een paard leert door associatie, en het makkelijkste vind ik om met 1 iets te beginnen (buitenbeen naar achter + zit = galop) en dan dat uit te bouwen met steeds meer verfijnde hulpen om zo het paard te leren echt netjes aan te springen.
Tuurlijk zal een ervaren ruiter zelfs een groen paard al automatisch meer en betere hulpen geven, ik had het hier dan ook over een referentiepunt, een simpele manier om het uit te leggen. En rijden met gevoel noem ik ook heel bewust rijden, ik bedoel maar: als je iedere letterlijk moet denken 'ik moet dit en dit en dat doen' dat het al gauw heel geforceerd wordt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:36

Poe:

Wat je daar verteld is net omgekeerd.
Als je de hele hulp leert, dan kan je later uitkomen op nog geen 1/4 hulp.

Ik geloog dat men niet begrijpt dat als ik een paard de hulp (hulpen) geef om aan te galoperen, dat het paard het veel sneller begrijpt dan als je maar een gedeelte geeft. En dat en die toprijder zegd kan wel goed bedoeld zijn, maar bij het aangaloperen, funktioneerd dat niet, daar heb ik wel een beetje ervaring in.
Een toprijder is vergeten dat hij of zij veel makkelijker en geselekteerde onder hun kont hebben.
Maar hier op bokt heeft door doorsnee ruiter iets eenvoudigere paarden.
Als je met de basis werkt zou je tovh hoe moeilijk het is je hulpen en de geving van de hulpen op een rijtje moeten hebben.
Waarom reageer ik steeds op bokt nog al scherp:
Ik vind het zonde dat er zoveel mensen zijn die denken dat ze veel weten, maar uiteindelijk niet kunnen beschrijven wat ze precies doen.
Ik heb het gevoel dat men denkt we doen maar het funktioneerd.
Maar als ik dan op een ander paard kom dan kan ik daar niet mee rijden want die heeft het heel anders geleerd.

En dit hoeft niet als de instruktie en de opleiding daarvan een lijn trekt, en dat is naar mijn gevoel een rotzooitje. En ik hoop door mijn antwoorden de boel een beetje wakker te schudden.

En tot noe toe lukt het een beetje, paardenminnend Nederland moet meer nadenken.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:43

Misschien een leuke om over na te denken: bij het appuyeren en traverseren, leg je ook je buitenbeen naar achteren, binnenbeen op de singel en verplaats je je gewicht op je binnenzitbeenknobbel.

In het Z zie ik nog steeds regelmatig paarden aangalopperen wanneer zij eigenlijk een appuyement of travers moeten lopen.

Waarom gaat dat eigenlijk mis en hoe moet je als ruiter de juiste hulp geven zodat het onderscheid voor zowel jezelf als het paard duidelijk blijft?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:55

Anoukie schreef:
Misschien een leuke om over na te denken: bij het appuyeren en traverseren, leg je ook je buitenbeen naar achteren, binnenbeen op de singel en verplaats je je gewicht op je binnenzitbeenknobbel.

In het Z zie ik nog steeds regelmatig paarden aangalopperen wanneer zij eigenlijk een appuyement of travers moeten lopen.

Waarom gaat dat eigenlijk mis en hoe moet je als ruiter de juiste hulp geven zodat het onderscheid voor zowel jezelf als het paard duidelijk blijft?

Dit is heel eenvoudig te verklaren, dit ligt aan de dosering van de hulpen.
Bovendien moet men er voor zorgen dat ik in draf in de takt van de draf drijf met m´n onderbeen (kuit) dit is geen kloppen of zo, maar een heel lichte druk met de kuit die varieerd.(pulserend)

Heel goed dat je door hebt dat in wezen vele oefeningen dezelfde hulpen hebben.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:56

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 10:58

Wanneer ik vanuit de draf een overgang maak naar de galop, heb ik tijdens de draf ook mijn kuit er, zoals jij zegt, licht pulserend aan (wakend been, deint (:?) mee in de takt van de draf). Wanneer ik dan de hulp voor de galop inzet, liggen mijn benen niet ineens stil, maar bewegen nog steeds mee. Idem voor de travers en app.

Maar misschien kan ik dit beter in het andere topic zetten .

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-05 11:42

Anoukie schreef:
Wanneer ik vanuit de draf een overgang maak naar de galop, heb ik tijdens de draf ook mijn kuit er, zoals jij zegt, licht pulserend aan (wakend been, deint (:?) mee in de takt van de draf). Wanneer ik dan de hulp voor de galop inzet, liggen mijn benen niet ineens stil, maar bewegen nog steeds mee. Idem voor de travers en app.

Maar misschien kan ik dit beter in het andere topic zetten .

Nee mijn been kan ik door meer druk te geven (binnenbeen + buitenbeen)( en mijn paard galopeerd aan met en daar gaat het om met aangespand kruis)die ik natuurlijk een moment aan geef.
Door deze kleine verschillen en dosering, merkt mijn paard wat ik wil.
En daar is het verschil tussen, de ruiters, de een heeft er op die dag meer gevoel voor dan de andere ruiter, en er zijn ruiters die op elk moment en elke situatie reflex matig (omdat ze het perfekt geleerd hebben) de juiste hulpen geven. En het aangaloperen in galop bijzijwartsegangen, is meestal met druk rijden (kracht) en een niet gegymnastiseerd paard. En meestal worden de paarden overvallen door de hulpen.
En als ik train dan kan ik dit afstellen, wanneer ik naar een wedstrijd ga moet het thuis 100% goed gaan, dan heb je op de wedstrijd geen lotto toto.

Ik ga er van uit dat de ruiters een onafhankelijke zit hebben hun benen stil kunnen houden in elke gang, niet kloppen, enz...
Het onderbeen moet n.l. doodstil kunnen houden. Anders wordt het moeilijk om de juiste hulpen te geven, ik moet als ruiter elke spier die ik zelf nodig heb ook kunnen bedienen. Zo niet regelmatig zit oefeningen.
Paardrijden is niets anders, dan dat je iedere minuut en altijd op je zit moet letten.

Paardrijden is 80% met gewicht(zit) en rest 20% andere hulpen.