Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. Kan iemand mij uitleggen wat de (basis)hulpen zijn voor de gallop?
Behalve de standaard manege uitspraak die je vaker hoort: binnenbeen op de singel, buitenbeen erachter (of iets in die trant).
Gisteren reed namelijk iemand mijn paard in een les. Gallop ging moeizaam tot nauwelijks. Mijn paard galloppeert normaalgesproken eigenlijk vrij makkelijk aan (met menigeen op zijn rug). Dit keer niet.
Ze kwam na de les van de instructrice erachter dat ze waarschijnlijk nog nooit de juiste hulpen te horen of uitgelegd heeft gekregen. Op lange rechte stukken (buiten bijvoorbeeld) vormt het galloperen vaak geen probleem. Nu werd er in de bak gereden. Ruiter in kwestie heeft trouwens wel de nodige rij-ervaring
Ik stond aan de zijlijn met mijn mond vol tanden, want hoe leg je uit welke hulpen je moet geven?
Misschien goed om daar toch weer eens bij stil te staan bij die basishulpen. Ik ben niet in staat het uit te leggen of dit over te brengen.
Heb het vroeger natuurlijk ook geleerd en natuurlijk kan ik het in boekjes opzoeken...Maar misschien kan iemand van jullie het beter uitleggen?
Alvast bedankt.
Myke
)