Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Marita schreef:Dit is een moeilijk probleem dat niet zomaar op te lossen is. De oorzaak van het rennen moet worden vastgesteld. Is het angst of verzet of is het medisch? Pas dan kun je de oplossing erbij halen. Ik denk dat een goede instructeur dit zou kunnen vaststellen en je dan verder helpen. En consequent zijn (zoals Liesje al aangeeft) is de basis van het hele paardrijden, dat moet altijd. Succes!
En wat betreft het probleem met het zweepje: neem een heel klein zweepje wat ie haast niet kan zien en gebruik dat als ie erg lui wordt. Als ie als reactie op de zweep gaat rennen, gewoon even laten gaan en dan weer terugnemen en verder gaan. Dit is waarschijnlijk iets heel anders dan het probleem wat Ano noemt.
klomp schreef:vaak is de oorzaak van het rennen een balans probleem...heb je druk op twee teugels? je kunt proberen als je paard ineens gaat rennen hem op de volte te zetten (niet gaan trekken aan de teugels..altijd voorwaarts oplossen!!!) en dan langzamer gaan lichtrijden of je bovenlichaam iets achter de loodlijn te brengen of de volte iets te sluiten zodat het paard terug moet komen op je zit. als het paard goed reageert beloon je hem enorm en pak je je gewone rijden weer verder op.
RoxDoret schreef:ik ken het probleem,
mijn 14-jarige merrie Dorette
doet precies hetzelfde.
soms is ze heel lief met rijden, rustig, luisterd goed naar mijn been,
loopt mooi rond etc.
en de dag erna lijkt het wel of ze een week stil gestaan heeft
ze is niet te houden in de galop, luisterd niet naar mijn been,
crosst heel de bak door.
het word gelukkig steeds minder:
tip: zorg voor veel afleiding voor je paard (figuren rijden) als ze te hard
gaat op de volte gaan, en deze verkleinen/vergroten etc.
en desnoods even een kwartierte aan de longe laten
draven & galloperen
zodat ze al wat energie kwijt is
als ze echt te hard gaat, en je houd haar niet meer,
op de rem zetten! tegen de bakrand aanrijden, ze stoppen vanzelf, ze kunnen er echt niet doorheen!
of als je durft, goed 8erover zitten en benen geven;
wie hard wil lopen ZAL hard lopen.
succes ermee!
Renate12 schreef:probeer je paard aan stemhulpen te wennen. als jij hooo zegt, gaat je paard langzamer.
als het probleem niet medisch ligt, zul je toch even flink moeten zijn.
een korter zweepje pakken zou ik nooit doen, dan los je niks op, dan ontwijk je het probleem.
mijn pony deed hetzelfde, doorlaten rennen werkt maar op weinig paarden.
ze vinden het vaak wel gezellig om een paar rondjes te rennen:P
toen mijn pony het weer eens deed, heb ik hem met zijn hoofd over de bakrand getrokken, dus eigenlijk omgetrokken. op dat moment moet je niet nadenken dat je misschien banketstaaf tegen je pony bent, je pony is stout en moet even weten dat JIJ stuurt en niet hijzelf.
als je het hoofd naar binnen 'trekt' , trek dan niet ineens te hard maar begin op een kleine volte. blijf tussendoor gewoon je remhulpen geven, dus hooo met je stem, onderbenen terug, uit-ademen, langmaken.
als je pony erg sterk is, kun je dit het beste met een slof oplossen. anders heb je kans dat je het bit door zijn mond trekt en dan hebje helemaal niets meer, haha. over de slof: ik weet dat hier een negatief oordeel op rust, maar bij mijn pony heeft het zeker effect gehad. en let op: je hoeft hem heus niet met zijn kin op zijn borst te zetten, maar zorg dat het geen 'neus -in-de-lucht-renne-maar' wordt. je pony moet weten dat jij het stuur bestuurd en niet hijzelf.
probeer echt streng te zijn, dan hoeft de oplossing niet lang te duren en kun je snel weer lekker relaxt rijden.
probeer te zorgen dat je op het moment zelf snel handelt. dus niet urenlang doorrijden zonder dat je iets doet. vergeet niet te RIJDEN.
als je pony terugkomt op stem en/of zit, vergeet dan absoluut niet te belonen, belonen is immers net zo belangrijk als corrigeren.
succes
. Gelukkig kreeg ik les van een hele goede instructeur die me over deze angst heeft gezet en uitgelegd en laten zien wat ik moet doen als het weer gebeurt. Eerst heb ik 1x gewoon een half uur alleen maar gestapt en in stap aan het werk gezet. Dit heeft geen effect op je paard, maar wel op je zelfvertouwen. Als je die zekerheid wat meer terug hebt straal je dat ook uit naar je paard.
. Ik hoop dat je het snapt en ik het goed heb uitgelegd en dat je er wat aan hebt. Bij mij en mijn paard heeft het in ieder geval geholpen. Als laatste wil ik echt nog even kwijt dat je je paard echt niet tegen de bakrand aan moet rijden! Is mij expliciet afgeraden en het lost niets op en kan heel gevaarlijk zijn voor jou en je paard ( als het een volhouder is ).
klomp schreef:dit is ook een goede tip! als je paard zomaar gaat rennen...neem het tempo over van het paard en zet je been er maar eens goed er tegenaan...op dat moment is de lol er ook af, omdat jij het rennen overneemt. dan laat je het paard doorrennen tot jij zegt dat het genoeg is. wanneer je weer terug gaat naar een rustigere gang en het paard luistert netjes...uiteraard even goed belonen!
poes schreef:Zeg gewoon: ok, vandaag gaan we DAT doen, en als jij het jezelf extra moeilijk wilt maken door ook nog eens hard te gaan, dan doe je maar.
poes schreef:Zeg gewoon: ok, vandaag gaan we DAT doen, en als jij het jezelf extra moeilijk wilt maken door ook nog eens hard te gaan, dan doe je maar.
Renate12 schreef:probeer je paard aan stemhulpen te wennen. als jij hooo zegt, gaat je paard langzamer.
als het probleem niet medisch ligt, zul je toch even flink moeten zijn.
een korter zweepje pakken zou ik nooit doen, dan los je niks op, dan ontwijk je het probleem.
mijn pony deed hetzelfde, doorlaten rennen werkt maar op weinig paarden.
ze vinden het vaak wel gezellig om een paar rondjes te rennen:P
toen mijn pony het weer eens deed, heb ik hem met zijn hoofd over de bakrand getrokken, dus eigenlijk omgetrokken. op dat moment moet je niet nadenken dat je misschien banketstaaf tegen je pony bent, je pony is stout en moet even weten dat JIJ stuurt en niet hijzelf.
als je het hoofd naar binnen 'trekt' , trek dan niet ineens te hard maar begin op een kleine volte. blijf tussendoor gewoon je remhulpen geven, dus hooo met je stem, onderbenen terug, uit-ademen, langmaken.
als je pony erg sterk is, kun je dit het beste met een slof oplossen. anders heb je kans dat je het bit door zijn mond trekt en dan hebje helemaal niets meer, haha. over de slof: ik weet dat hier een negatief oordeel op rust, maar bij mijn pony heeft het zeker effect gehad. en let op: je hoeft hem heus niet met zijn kin op zijn borst te zetten, maar zorg dat het geen 'neus -in-de-lucht-renne-maar' wordt. je pony moet weten dat jij het stuur bestuurd en niet hijzelf.
probeer echt streng te zijn, dan hoeft de oplossing niet lang te duren en kun je snel weer lekker relaxt rijden.
probeer te zorgen dat je op het moment zelf snel handelt. dus niet urenlang doorrijden zonder dat je iets doet. vergeet niet te RIJDEN.
als je pony terugkomt op stem en/of zit, vergeet dan absoluut niet te belonen, belonen is immers net zo belangrijk als corrigeren.
succes