Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
JoAnn schreef:Tja, het resultaat van die oefening was steevast een lager cijfer dan alle anderen. Ik heb al heel erg veel geprobeerd, en toch verbeterd het niet. Ook eraan werken met mijn instructeur levert voorlopig niet zoveel op, ofwel begrijp ik het niet, ofwel is er een ander probleem.
Mijn vraag is dus : welke hulpen geven jullie om je paard zijn hals te laten strekken, en als je wel eens een moeilijk paard gehad hebt op dat vlak, wat heb je er dan mee gedaan?
Urielle schreef:Het niet strekken van de hals geeft een basisprobleem in de aanleuning weer, zoals Tienus al veel beter dan ik dat kan heeft omschreven. Een paard dat correct nageeflijk loopt volgt nl de hand van de ruiter en de ruiter geeft been bij om het paard er achter meer onder te laten komen en van voren meer op te richten. Volgt je paard die hand niet dan loopt het dus in een houding en niet werkelijk nageeflijk, daarom is het zo'n ontzettend goede oefening in de proef.
Ik zou als advies geven om eens kritisch naar je basis te kijken: Loopt je paard recht gericht EN op eigen benen EN met impuls door de bak? Een 'verreden' paard dat vast blijft zitten in die houding kun je stimuleren te zakken door met kleine beetjes ruimte te geven van voren, achter extra bij te drijven (let wel op je tact en tempocontrole) en enorm te belonen wanneer hij wil zakken voor je. Zo ga je beetje bij beetje meer teugel geven tot het paard uiteindelijk met zijn neusje over de grond wil. Balkjes lopen kan helpen voor het opbollen van de rugspieren, veel paarden laten hun hoofd ook zakken om de balkjes te bekijken. Ook het longeren met een pessoa kan helpen.
Succes!