Ruzie met je paard :o

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Surion

Ruzie met je paard :o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 17:23

Ik heb dus regelmatig ruzie met mijn paard Vandaag wou ik haar nu echt eens naar ontspanning rijden maar dan begint zij echt te slepen met haar benen. Dus nam ik een zweepje mee *domme [***]!* Ze werd er helemaal gek van en begon echt te crossen in de galop ik kon haar bijna niet tegenhouden , en dan had ik nog niet eens een tik gegeven!
Nadat ze uitgerend was ging het dan toch redelijk goed , maar als ik haar dan wat vaster wil nemen begint ze gewoon opnieuw Ik weet echt niet meer wat ik moet doen want op deze manier kan ik haar niet aan de teugel rijden...
Ik kan haar niet in normaal contact krijgen , maar iets losser.En dan lukt het wel allemaal. Kan iemand mij helpen?

jenn66

Re: Ruzie met je paard :o

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:44

Ruziemaken met je paard heeft geen enkele zin, waarom rijd jij paard?

Rij eens op een ander paard die niet van jou is, wordt je dan ook zo boos?

Waarschijnlijk niet omdat het paard jou niks verschuldigt is terwijl je wel zo denkt over je eigen paard. Zodra je nu boos wordt, ga gewoon even stappen aan de lange teugel en als je afgekoeld bent ga weer door. Een corrigerende tik is niet erg,een boze tik wel want deze lost niks op.

Roxygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 17:49

Dat heb ik dus ook regelmatig met Roxy.
Mijn tip, klinkt misschien heel stom: Als je voelt dat je boos gaat worden even 10 seconden stil gaan staan en even goed in en uit ademen. Ik zei het, klinkt stom maar bij mij helpt het
Als je verder gaat 'ruzieen' win je toch nooit. Je paard is toch altijd sterker op dat moment.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 19:56

Tja, ik noem het altijd maar miscommunicatie..
En het heb even geduurd, maar ben er uiteindelijk achter dat boos worden/ruzie krijgen dus echt totaal geen zin heb. Zodra jij boosheid voelt opkomen, ga dan even rustig stappen om het later weer opnieuw te proberen.
Is het niet dat je boos wordt, maar dat je paard je niet snapt. Probeer dan met geduld gewoon verder te gaan met de training (desnoods even stapje terug en daarna weer opnieuw proberen)..

Succes en denk aan het spreekwoordelijke tot tien tellen...

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-05 20:30

Stappen aan lange teugel doe ik ook al lang...
Ik word niet boos , [***] wel!
Ik ga denk ik vanaf nu elke zaterdag les nemen , kijken of het zo opgelost raakt
Soms zijn er tijden dat het echt goed gaat , maar nu zitten we allebei in een dipje denk ik
In ieder geval bedankt voor de tips

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 22:54

Mijn haf had er ook een handje van, niet lekker luisteren, zweepje erbij en dan weer keihard door de bak heen, resultaat ik gooide zweepje weer opzij, waarna ze dus weer naar hartelust kon etteren
Oppakken hetzelfde verhaal, ik reed op een gegeven moment losser dan ik wou omdat ik geen zin had in ruzie.

Maar soms moet je er even doorheen, pak je zweepje er maar gewoon vanaf het begin aan bij.
Dan rent ze de hele bak maar door, ze stopt vanzelf als ze door heeft dat dat ding er is en niet weggaat, alleen zal je hem dan wel constant bij je moeten hebben en niet alleen pakken op momenten dat zij vervelend is, dat hebben ze vrij snel door.
Zelfde geldt voor oppakken, neit in 1 keer van lang naar kort natuurlijk, maar steeds iets korter en dan doorrijden tot je een paar passen ontspanning en overgave hebt.

Dan lekker belonen en uitstappen, pakt ze het de volgende keer eerder op en hebben jullie alletwee plezier in het rijden.

Lotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 23:06

Hmm..klinkt me een typisch geval van miscommunicatie..idd zeker niet boos worden (tuurlijk niet met je voeten laten rammelen) maar beter eventjes 10 seconden afkoelen en rustig nadenken : hoe pak ik dit het beste aan.

Wat je zei over dat ze wegwil als je haar strakker oppakt vanvoren laat me nadenken en dan kom ik tot de conclusie dat je haar waarschijnlijk niet genoeg activeert vanachteren.Dat je paard zich daardoor opgesloten gaat voelen ( jij geeft tegendruk,zij wil weg) is normaal..dat heeft iedereen namelijk.

Ik zou iets losser rijden en meer voorwaarts ( het klinkt eng en dat is het ook.Ik ben er ook door gemoeten) maar zo leer je je paard wel correct te lopen.

Je knieen goed aanspannen en diep gaan zitte,hou je benen ook bij ja paardje als ze wegschiet en dan zal je vanzelf zien dat ze terugkomt.

Ik ben ook meer voorstander van een paard licht te rijden en als ze dan wegspringt met de buitenhand streng te zijn en even trekt en terug loslaat dan dat je met beide handen gaat trekken voor een langere tijd.

Als je je paard licht rijd en je activeert vanachter en ze schiet weg en je geeft dan een soort snok voor een tweetal seconden aan de buitenteugel reageert ze er vast beter op dan dat je ze vasthoud vanvoren ( uit angst dat ze gaat weggalopperen) en dan probeert op te vangen met beide handen.

Ik zeg ook maar hoe ik het heb moeten oplossen met mijn paardje, die heeft juist hetzelfde probleem.Hij's een volbloed en reageert ook zo hevig op een zweep.Ik hield hem ook te vast ( gewoon omdat'k niet wou dat'ie wegsprong) maar dat hielp uiteindelijk niets want dan voelen ze het niet meer dat je ze terugneemt als ze dan stout zijn en wegschieten (je hield ze toch al vast)

Ik weet niet of je hierdoor geholpen bent..anders PM je me maar even want ik herken je probleem =)

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-05 10:26

Heb je geen goede instructrice die je kan helpen? Het is namelijk erg lastig om je via Bokt te adviseren.
Ik denk dat je veel geduld moet hebben en hele goede begeleiding (misschien een weekje achter elkaar iedere dag begeleiding?) die je boosheid weg kan nemen en je goed kan adviseren. Van alleen prutsen wordt het erger denk ik.
Het is op zich niet verkeerd dat je een zweepje erbij gepakt hebt om haar achterhand actiever te krijgen, maar het is natuurlijk wel fout als je paardje er zo vandoor gaat van paniek!

Dus het enige wat ik kan adviseren, zoek goede begeleiding die je een tijdje achter elkaar kan helpen! Want 1x in de week les is denk ik te weinig om dit probleem op te lossen!

Succes!

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 17:34

Zet het idee van 'zo kan ik m'n paard nooit aan de teugel rijden' uit je hoofd. Een paard dat nageeflijk loopt is een logisch gevolg van een paard dat ontspannen, voorwaarts en aan het been is.

Verder volhouden en je niet door je paard laten overdonderen. (Kort) zweepje vanaf het begin erbij, en niet gebruiken. Zet paard op de volte en hou je been eraan (ook al rent ie). Maar ophoudingen en niet blijven sjorren.

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-05 18:08

Wel , bedankt allemaal
Het is me gelukt!
Vandaag heeft [***] heel de tijd ontspannen gelopen , en geen enkele keer in verzet

Leoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 20:55

Nou, dat heb ik ook wel eens, maar dan meer in de vorm van miscommunicatie
Ik wil dit doen, hij doet dat ..
Op sommige momenten als het heel slecht gaat en ik voel dat ik hem zo heel erg op zn donder ga geven waardoor hij nog slechter gaat lopen, gewoon even stilstaan, rustig stappen en doen alsof je net weer begint met rijden

Iig proberen niet al te boos te worden en gewoon rustig doorrijden

Mieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-05 21:28

CAuvraySky schreef:
Wel , bedankt allemaal
Het is me gelukt!
Vandaag heeft Prinses heel de tijd ontspannen gelopen , en geen enkele keer in verzet

Superfijn toch? Hou dat vast en keep up the good work!

Surion

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-05 10:33

Ja , ik ben heel blij ermee

Lynn_Noname

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 22:15

Genoegt spreken tegen je paard vandaag ook gedaan ent ging SUPER mss ook een tip..

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 22:27

Ruzie met je paard is nooit zinvol. Als je een vriend of vriendin een klap voor de kop geeft, kun je het later nog uitpraten en goedmaken, bij een paard werkt dat niet.